Gå til innhold

Hvem har ansvar for å vedlikeholde privat vei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp flyttet inn i et rekkehus i et  område der det bor veldig mange mennesker. Det er en privat vei, og langs denne private veien er det ca tretti hus. Men ingen vedlikeholder den. 

Til nå har jeg brøytet og strødd, men jeg gidder jo ikke holde på med dette alene hele vinteren. Må jeg banke på døren til alle og spørre? Andre forslag? Virker som de andre gir mer eller mindre faen. 

Det er ingen velforening, styre el, alle boligene er selveier. 

Anonymkode: f3ab5...729

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du er en av "de der" er det feil valg av nabolag 😅

Her er også gaten privat, med selveiere. Har vært en og annen nyinnflytter som begynner å styre med måking og alt. 

For å snu det tilbake til deg; når ingen andre, absolutt ingen, gidder å bruke penger, tid eller energi på å måke og strø. Hvem tar da feil? Du, eller de? 

Anonymkode: f6387...0f8

Skrevet

Det er vanlig at naboer i slike tilfeller går sammen og spleiser på brøyting. Dere har ikke en Facebook-gruppe der alle er medlem? Da hadde det gått an å luftet det der. Eventuelt at du innhenter tilbud på brøyting, lager et regnestykke på hvor mye det blir pr hus og putter et skriv i postkassen til alle, og ber om tilbakemelding på e-post eller lignende. 

Alternativet er å kjøpe seg en skikkelig firehjulstrekker, hvis ingen gidder å bidra🙈 (skjønner frustrasjonen)

Anonymkode: 0bcdd...eaa

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo helt på jordet at ikke noe så viktig som strøing, måking og vedlikehold av veien er ivaretatt. Vi bodde i en privat veistump før, og der gikk alle naboene sammen om å danne et grendelag. Alle betalte en årlig sum for vedlikehold av veien, og det fungerte helt fint.

Hva gjør dere f.eks om det kommer så mye snø at folk ikke kommer ut med bilene sine?

Anonymkode: ad1d6...951

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Her er også gaten privat, med selveiere. Har vært en og annen nyinnflytter som begynner å styre med måking og alt. 

For å snu det tilbake til deg; når ingen andre, absolutt ingen, gidder å bruke penger, tid eller energi på å måke og strø. Hvem tar da feil? Du, eller de? 

Tar feil..? :klo:

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tar feil..? :klo:

30 hus, med sikkert 70+ beboere, gidder ikke måke. 

TS vil måke. 

Er det 1, eller 70, som definerer hva som er feil for denne gata? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS vil måke. 

Feil for gata? Fatter ikke hva feil og riktig har med saken å gjøre. strøing og måking er faktisk til tider tvingende nødvendig. Hadde det ikke blitt måkt hos oss etter siste snøfall og fram til i dag ville ingen kommet seg ut med bil for å dra på jobb, i butikken osv fra lørdag til i dag. Snakker vi om 70 beboere som lever livene sine innomhus og har null behov for å komme seg noe sted på vinterstid?? 😅

• Liker 23
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er jo helt på jordet at ikke noe så viktig som strøing, måking og vedlikehold av veien er ivaretatt. Vi bodde i en privat veistump før, og der gikk alle naboene sammen om å danne et grendelag. Alle betalte en årlig sum for vedlikehold av veien, og det fungerte helt fint.

Hva gjør dere f.eks om det kommer så mye snø at folk ikke kommer ut med bilene sine?

Signerer denne. Vi har en privat veistump som benyttes av 5 boenheter. Vi har opprettet felles facebookside og alle enheter betaler inn 200 kr per måned for å kunne bekoste måking utført av en nabo her med traktor, samt strøsand.

Anonymkode: 369b9...f6e

• Liker 11
Skrevet

Det er garantert en ordning for det. Ingen gidder ubrøyta vei hele vinteren og dette er ikke den første vinteren . Jeg syns du som nykommer burde ta et skritt tilbake og se hva som skjer. For som sagt ; det ordner seg nok. 

Anonymkode: 046f2...091

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva du mener. 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Til nå har jo jeg bare tatt det. Men jeg vet ikke hva planen er. Føler jeg er omgitt av masse latsabber. 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

TS vil måke. 

«Feil for gata» - noen av folka her må da ha en jobb? Eller i det minste være oppegående nok til å skjønne at man bør ta et tak for å hjelpe de gamle som bor her?

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Feil for gata? Fatter ikke hva feil og riktig har med saken å gjøre. strøing og måking er faktisk til tider tvingende nødvendig. Hadde det ikke blitt måkt hos oss etter siste snøfall og fram til i dag ville ingen kommet seg ut med bil for å dra på jobb, i butikken osv fra lørdag til i dag. Snakker vi om 70 beboere som lever livene sine innomhus og har null behov for å komme seg noe sted på vinterstid?? 😅

Enig med deg, dette var merkelig. Jeg kommer nok til å flytte, tror jeg, veldig dårlig og merkelig nabolag. Hvorfor hjelper de ikke hverandre? Hvorfor synes de det er greit at plassen nå er dekket av blank is sånn at de gamle ikke kommer seg ut?

Jeg har holdt på i timesvis omtrent hver dag siden jeg flyttet hit. Naboene ser det, men ingen kommer for å hjelpe. Den ene damen sa imidlertid «det der hadde aldri jeg giddet». Jo takk, det merker jeg. 

• Liker 5
Skrevet

Det er garantert en ordning for det. Ingen gidder ubrøyta vei hele vinteren og dette er ikke den første vinteren . Jeg syns du som nykommer burde ta et skritt tilbake og se hva som skjer. For som sagt ; det ordner seg nok. 

Anonymkode: 046f2...091

Han jeg kjøpte av sa at han pleide å gjøre det. Tror ikke det er en ordning, jeg har ikke strødd plassen ennå og det har ingen andre heller. Tre dager med speilblank is. 

Skrevet

Sikker på at det ikke er et veilag? Har du spurt en nabo om hvordan de pleier å gjøre det?

• Liker 3
Skrevet

Dere bor tydeligvis et sted med lite snø. Heromkring hadde sånt noe aldri skjedd, fordi alle hadde blitt innesnødd rimelig kjapt. 

Man avtaler brøyting med noen som har traktor med fres, og deler opp regninga per hus. 

Anonymkode: 969cf...753

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Rotemor skrev (1 minutt siden):

Sikker på at det ikke er et veilag? Har du spurt en nabo om hvordan de pleier å gjøre det?

Ja, jeg har snakket med mine nærmeste naboer. Det er ikke noe veilag. De har ingen ordning. Hun ene damen sa at datteren kom på besøk for å hjelpe henne noen ganger (damen er 85 år og datteren bor tre timer unna!). Naboen hennes på andre siden har snøfreser, men freser aldri for henne eller andre, kun den meteren foran egen bil 🙄

Den andre naboen min er damen som ikke skjønte at jeg gadd, den tredje er en eldre blind mann, den fjerde og femte er spreke menn i førtiårene som bor alene - og så er det en lang rekke familier. 

Virker som alle bare driter i det. 

• Liker 1
Skrevet

Dere bor tydeligvis et sted med lite snø. Heromkring hadde sånt noe aldri skjedd, fordi alle hadde blitt innesnødd rimelig kjapt. 

Man avtaler brøyting med noen som har traktor med fres, og deler opp regninga per hus. 

Anonymkode: 969cf...753

Nei, mye snø, men det regner vekk igjen før det kommer en ny ladning. 

Skrevet

Da snakker du med naboene og så tar du initiativ til å danne velforening. Inviter til første møte hos deg. Dere må danne styre. Det er ikke bare brøyting, men også vedlikehold av veien. Kanskje du kan bli kjent med naboene på denne måten. 😊

Anonymkode: 2ae4c...d2f

• Liker 3
Skrevet

Ja, jeg har snakket med mine nærmeste naboer. Det er ikke noe veilag. De har ingen ordning. Hun ene damen sa at datteren kom på besøk for å hjelpe henne noen ganger (damen er 85 år og datteren bor tre timer unna!). Naboen hennes på andre siden har snøfreser, men freser aldri for henne eller andre, kun den meteren foran egen bil 🙄

Den andre naboen min er damen som ikke skjønte at jeg gadd, den tredje er en eldre blind mann, den fjerde og femte er spreke menn i førtiårene som bor alene - og så er det en lang rekke familier. 

Virker som alle bare driter i det. 

Men er det P-plassen eller veien?

• Liker 1
Skrevet
Rotemor skrev (Akkurat nå):

Men er det P-plassen eller veien?

Hva mener du?

Skrevet

Om å føle seg velkommen - hva med å ta initiativ selv? Gå fra dør til dør og hils på dem, ha med nybakte kjels eller noe. Det går begge veier. 

Skrevet

Da snakker du med naboene og så tar du initiativ til å danne velforening. Inviter til første møte hos deg. Dere må danne styre. Det er ikke bare brøyting, men også vedlikehold av veien. Kanskje du kan bli kjent med naboene på denne måten. 😊

Øh. Etter å ha bodd her to måneder? Og de andre har bodd her i årevis? Nei, det tror jeg ikke. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...