Gå til innhold

Er så stressa hele tiden, har problemer med å regulere det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg stresser hver dag, for småting. Fra vekkerklokken ringer om morgnene stresser jeg med å få ungene tidsnok avgårde til skolen. Jeg stresser på vei til jobb for å rekke jobben. Jeg stresser på jobb (sykepleier på travel sengepost), jeg stresser for å komme meg hjem etter jobb (rushtrafikk), husarbeid som aldri tar slutt. Setter jeg meg ned i sofaen så kan du banne på at enten tørketrommelen eller oppvaskmaskinen piper om at den er ferdig. 

Jeg merker jeg får oftere høy puls og vondt i magen for tiden. Har hatt det ekstremt travelt på jobb for tiden og det gir utslag i tungpust og «brystsmerter». 

Så redd for hva dette gjør med meg, jeg vet jo at det er helseskadelig. Men vet ikke hvordan jeg skal roe ned når dagene går i ett bankende kjør! 

Anonymkode: 76f51...4c3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må gi deg tid til deg selv. Er far til barna inne i bildet? I så fall bør du ta noen kvelder til deg selv og egenpleie. Enten det er gå en tur, et langt bad, vinkveld med venninner el.lign.

Finn en lydbok eller podcast som interesserer deg og hør på det i bilen til og fra jobb. Ingen grunn til å stresse der, du kommer ikke raskere frem av den grunn. Da kan du heller gjøre den tiden om til noe som gir deg noe, litt deg-tid.

Anonymkode: 3541c...2a0

Skrevet

Meditasjon er tingen. Bør gjøres hver dag. Kan gjøres når man legger seg til å sove på kvelden, så man trenger ikke avsatt tid til det på dagtid. Det er mange ulike måter man kan meditere på. Det er en øvingssak også selvsagt at man greier å legge vekk tankene når man mediterer og få et lavere hjernebølge-nivå. Noen liker guidede meditasjoner og da kan f.eks headspace være bra. Jeg personlig liker å bare lytte til enkelte frekvenser på spotify for eksempel, men er godt øvet på meditasjon kan man kanskje kalle det. Noen bruker mantra som at de sier (eller gjentar inni seg) eller synger et mantra som "wahe guru" eller "guru ram das". Det brukes vel mantra for å holde alle de hverdagslige tankene litt unna hvis man er plaget mye med det. Etterhvert blir det nok enklere at de tankene legges bort når man mediterer, men cluet er å ikke stresse med at de tankene kommer og la de bare fare videre. 

Hvis jeg står i f.eks bilkø eller i kassa på butikken gjør jeg hjertepust (at jeg puster dypt inn og tenkee at det går ned i hjertet og ut igjen) i stedet for å kaste bort tid og energi på å tenke på at folk er treige etc. Les gjerne litt her:

https://www.katrineberge.com/blog/pustforlivet

Anonymkode: fb2b8...da7

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Meditasjon er tingen.

Anonymkode: fb2b8...da7

Helt enig. Jeg lærte meditasjon som stressmestringsverktøy av boka "Stress" av Andries Kroese.

Anonymkode: 92573...82b

Skrevet

Har du sjekket blodtrykket? Hadde reist til legen for sikkerhets skyld.

Anonymkode: 740d0...eda

Skrevet

Kaffe? 

Anonymkode: 3873a...c5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...