Gå til innhold

Valpespørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en valp på 9 uker som vi hentet for noen dager siden. Jeg vet at valper sover mye, men synes hun sover så ekstremt mye. Og når hun våkner er hun veldig døsig, labber noen skritt avgårde før hun «kollapser» og enten sovner eller ligger å ser rundt seg. Hun puster også ganske fort når hun sover, synes jeg. Hører liksom pusten og ser godt at hun beveger seg. 

Når hun «våkner skikkelig» virker hun opplagt og fin, og løper og leker. Men som regel er hun trøtt. Hun spiser normalt tror jeg, vi tar ca dagsrasjonen og deler på 4 måltider. Noen ganger sluker hun alt, andre ganger spiser hun bare litt.

Dette er vår første valp, så mulig jeg er litt på tuppa, men vil jo bare at hun skal ha det bra.

kan noen med litt erfaring fortelle litt om valpeperioden ang de tingene jeg nevner? hva er normalt? Andre tips tas også imot med takk. ☺️

Anonymkode: de220...eef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt naturlig. Små valper sover ca 17 timer i døgnet. Derfor det er ytterst viktig for de som har barn og la valpen være i fred når den sover.

Anonymkode: c5ef2...f7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt naturlig. Små valper sover ca 17 timer i døgnet. Derfor det er ytterst viktig for de som har barn og la valpen være i fred når den sover.

Lar henne selvsagt sove til hun våkner av seg selv. Har lest masse på internett hver dag siden vi bestemte oss for å kjøpe hund, men finner liksom ikke noe konkret om akkurat det der med oppførselen. Bare at valper er energiske, noe jeg ikke synes hun er. (Foruten noen veldig korte lekeperioder i løpet av dagen). 
Og denne raske sovepusten finner jeg lite om. Er nok bare overbekymret (forhåpentligvis), men vært flott med noen synspunkter fra noen mer litt mer valpeerfaring.❤️ 

vi hadde begge hund som barn, men ingen av oss husker noe særlig fra valpeperioden. 

Skrevet

Det varierer veldig fra rase og også individer. Min eldste sov nesten ingenting som valp. Min yngste sov masse.

Jeg kjenner igjen den halvvåkne og kollapse tingen du nevnte. Det var vanlig her også. Begge mine kunne ta noen steg også kollapse tilbake i søvn 😅

Om valpens allmenntilstand er god (den spiser, drikker, viser nyskjerrighet, tar kontakt og leker når den er våken), så ville jeg ikke bekymret meg. Noen valper sover mye. Ta den med bort på besøk til venner og familie og få den til å sove andre plasser enn hjemme. Det er kjempefin trening 😊

Anonymkode: 2d95c...034

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det varierer veldig fra rase og også individer. Min eldste sov nesten ingenting som valp. Min yngste sov masse.

Jeg kjenner igjen den halvvåkne og kollapse tingen du nevnte. Det var vanlig her også. Begge mine kunne ta noen steg også kollapse tilbake i søvn 😅

Om valpens allmenntilstand er god (den spiser, drikker, viser nyskjerrighet, tar kontakt og leker når den er våken), så ville jeg ikke bekymret meg. Noen valper sover mye. Ta den med bort på besøk til venner og familie og få den til å sove andre plasser enn hjemme. Det er kjempefin trening 😊

Takk for svar. Vi har bare hatt henne i noen dager og er jo fortsatt litt i «bli kjent» fasen. Er som å få baby for første gang dette, bekymret for alt😂 får prøve å legge bort bekymringene og nyte tiden isteden, tiden går jo så fort🥺 

er jo bare tre uker til vaksine og dyrlegebesøk så får prøve å roe seg ned til da☺️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk for svar. Vi har bare hatt henne i noen dager og er jo fortsatt litt i «bli kjent» fasen. Er som å få baby for første gang dette, bekymret for alt😂 får prøve å legge bort bekymringene og nyte tiden isteden, tiden går jo så fort🥺 

er jo bare tre uker til vaksine og dyrlegebesøk så får prøve å roe seg ned til da☺️

Som sagt, så lenge allmenntilstanden er god, så er nok dette bare en valp som liker å sove 😊 Det kan endre seg, så nyt det 😅 min eldste sov aldri som valp og var et uhyre som sørget for at jeg hadde sår overalt på hendene i mange måneder, men nå er hun verdens roligste som voksen. Den yngste sov masse som valp, men ble ekstremt aktiv og utfordrende da hun ble eldre 😅

Siden valpen sover så mye nå, så er det lurt å utnytte det. Dra vekk og spis på utested som godtar hunder. Dra på besøk. Jo flere steder valpen blir vant til å sove, jo mer avslappet vil den bli til uvante plasser 😊

Skrevet

Jepp det er som å få en baby - - en baby som har mista moren sin og søskene sine. Nyt det - og gi henne mye kjærlighet, nærhet og varme🥰

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Som sagt, så lenge allmenntilstanden er god, så er nok dette bare en valp som liker å sove 😊 Det kan endre seg, så nyt det 😅 min eldste sov aldri som valp og var et uhyre som sørget for at jeg hadde sår overalt på hendene i mange måneder, men nå er hun verdens roligste som voksen. Den yngste sov masse som valp, men ble ekstremt aktiv og utfordrende da hun ble eldre 😅

Siden valpen sover så mye nå, så er det lurt å utnytte det. Dra vekk og spis på utested som godtar hunder. Dra på besøk. Jo flere steder valpen blir vant til å sove, jo mer avslappet vil den bli til uvante plasser 😊

Jeg har en valp på 12 uker. Den sliter med å finne roen så når den er sliten biter den og blir helt rabiat. Godt å høre at det går over😅. Er veldig sår på føttene og hendene. Har hatt den med på besøk noen timer og da for den rundt og spiste nisser😂. Sovnet av utmattelse til slutt men det var langt på overtid. 

Anonymkode: 863ae...ccb

Skrevet

Synes ikke det høres normalt ut at en valp på over 8 uker virker fjern og helt ustødig etter søvn. Men dette kommer jo helt an på hva du legger i det. Var de andre valpene i kullet sånn og har du hørt med oppdretter? 

Ingen av valpene jeg har hatt har sovet nesten hele døgnet selv om de sover mer enn voksne, hatt vidt forskjellige raser.

Anonymkode: 3eb77...d49

Skrevet

Vår sov opp mot 20 timer i døgnet, kanskje mer etter aktiviteter, som valp. Og den raske sovepusten hadde hun også, som er helt normalt. 

• Liker 1
Skrevet

Rask sovepust er ganske normalt. Jeg fikk panikk første gang jeg så det på min valp, ringte oppdretter som så det på video og kunne berolige meg med at det er helt normalt. Det er jo ganske vanlig at hundene bytter stillig og underlag underveis i søvnen. Kanskje det er det hun holder på med når hun våkner og sjangler litt rundt som du beskriver? Min hund er i alle fall opp og rører seg relativt ofte når han sover, men han går bare og legger seg litt lengre bort.

• Liker 1
Skrevet

Hunder har ofte flere steder /reder hvor de sover. Jeg har 2 senger, 1 hundematte, 1.åpent bur. Og noen ganger skal hun bare ligge rett på parketten😄. Det har feks med forskjellig temperatursoner å gjøre.  

Skrevet

Hovedinnlegger her. Vil takke for at dere tok dere tid til å svare. Ble litt roligere etter dette☺️ Hun virker frisk og glad når hun er våken, hun er vel bare en ordentlig sovevalp🤭 Forandrer seg sikkert veldig fort, så får prøve å nyte tiden istedenfor å være bekymret. Tusen takk skal dere ha🥰

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...