Gå til innhold

Fulltidsjobb og hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som jobber fulltid og har hund, hvordan løser dere dette rent praktisk? Har hat et ønske om hund så lenge jeg kan huske, og nå som jeg er ferdig med studietiden har jeg i det minste råd, problemet er bare at 2-3 dager i uken vil både jeg og samboer være på jobb i samme tidsrom. Vi har heldigvis ikke lang reisevei til jobb, men vi skal begge jobbe 100% og har ikke mulighet til å reise hjem i lunsjpauser. Det finnes ingen hundebarnehage her vi bor. Kan en hund være hjemme alene en hel arbeidsdag et par dager i uken, eller må en vente til en blir pensjonist med å skaffe seg hund? Har noen erfaring med hundelufter? Gir dere kopi av husnøkkel eller hvordan fungerer det hvor du bor? Vi ønsker oss en mynde. 

Oppfordrer til å holde tonen god i denne tråden og ikke gå til angrep på hverandre, da det neppe vil endre hvor lenge noen velger å la hunden være hjemme alene (eller med selskapshund/katt.)  Jeg vet det er svært delte meninger om hvor lenge en hund kan være hjemme alene. Jeg er ute etter erfaringer. 

Anonymkode: cfc83...dd5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å trene hunden på å være hjemme alene kan ta litt tid, så viktig at dere har god mulighet til det. For eksempel ta ut ferie den perioden valpen er liten, hjemmekontor, kortere dager osv. 

Vi har valp nå og hun var hjemme alene en hel arbeidsdag første gang litt før hun var seks måneder gammel, og gikk veldig fint. Unngår det så fremt det går, men av og til må det til. Så et par ganger i uken ser jeg ikke noe problem med, så lenge den blir aktivisert ellers. 

• Liker 1
Skrevet

Nå tråkker du vel rett i et vepsebol her...

De fleste som har hund har også jobb de må gå til, vil jeg tro? 

Anonymkode: 88ead...f4b

• Liker 1
Skrevet

Jeg er en av de som i utgangspunktet er motstander av at folk i fulltidsjobb som skaffer seg hund. Men det finnes selvfølgelig unntak. Og det er de som er realistiske og ikke romantiske når det kommer til hundeholdet de ser for seg.

Skal dere ha valp, må dere beregne god tid på å få den husren og lære den å være alene hjemme. Etterhvert bør dere ha noen som kommer innom i løpet av dagen for å lufte. Nøkkelskap er et godt tips. Bruk gjerne en fb side hvor hundepass tilbys. Da kan folk komme med anbefalinger, slik at dere finner en ærlig hundepasser. Eller dere kan annonsere i en lokal fb gruppe og høre om det er noen hjemmeværende naboer som har lyst å stikke innom for å lufte og kose valp.

Alternativ to er å skaffe seg voksen omplasseringshund. Nå vet jeg ikke hva slags mynde dere ser etter, men jeg vet at mynde miljøet i Norge er godt. Der vil du lett få kontakter som kan hjelpe med å formidle at dere vil ha omplasseringshund. 

Kamera til å overvåke rommet hvor hunden oppholder seg, er kjekt å ha.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg er singel, bor alene og jobber tredelt turnus med stor fare for overtid. Jeg har også en meget krevende rase - malinois. 

Løsningen: Jeg tar med hunden i bilen på jobb. Har kupévarmer som står på nå på vinteren. Så lufter jeg henne hvertfall en gang, og noen ganger tar jeg til og med en liten treningsøkt. På fritiden er det stort sett hunden jeg driver med. Funker veldig fint. På nattvaktene og noen kveldsvakter får hun være med inne. 

Undersøk om det er muligheter for at du kan sette hunden i bur en plass inne på jobb. 

Anonymkode: cd29d...c30

• Liker 3
Skrevet

Vi har begge fulltidsjobb, men jeg jobber turnus. Valpen har pr nå ikke vært hjemme alene en arbeidsdag. Den er 7 mnd. Det har rett og slett føltes helt feil å gå fra en «baby» så lenge. Så vi har ordnet oss på andre måter.

Min mann har hjemmekontor et par dager i uka, og jeg jobber mye kvelder. De dagene begge er borte dagtid så er valpen hos min pensjonerte far.

Vi øver stadig da, korte økter med hjemme alene trening. Så hun er hjemme alene i kortere perioder når vi skal ærender. 

Så forbered deg mentalt. Jeg har synes det har være skikkelig vanskelig å gå fra en valp jeg VET må på do i løpet av en arbeidsdag, samt har behov for lek og tur. Og som savner flokken sin. Nå er det bare noen måneder igjen til hun er året, og da begynner hun først å bli stor nok synes jeg. 

Anonymkode: 4009e...8d8

• Liker 1
Skrevet

Det går men er ikke ideelt. Men mange har jo hund fordet. Bare skaff en voksen hund som er vant til å være alene, kanskje en gammel hund som ikke trenger så mye stimulering. Ikke kjøp valp! 

Anonymkode: 90b58...241

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det går men er ikke ideelt. Men mange har jo hund fordet. Bare skaff en voksen hund som er vant til å være alene, kanskje en gammel hund som ikke trenger så mye stimulering. Ikke kjøp valp! 

Anonymkode: 90b58...241

Egoistisk å skaffe dyr om man ikke har satt seg godt inn i dets behov og tenker å gjøre alt for at det skal bli et så optimalt hjem som mulig. (Mao svært mange mennesker burde aldri hatt hund heller, som er flokkdyr.)

Anonymkode: 5b40d...e20

• Liker 3
Skrevet

Jeg jobber fulltid og har hund, og det går helt fint!

Men, jeg legger selvsagt til rette så godt jeg kan for å få det til å gå rundt. Jeg har bosatt meg relativt nær jobben, så reisevei ikke skal ta så mye tid. Har anledning til å ha hjemmekontor i blant, så om jeg må ut på ettermiddagen har jeg hjemmekontor den dagen. Jeg lar ikke hundene være alene i mer enn 8 timer, så de dagene jeg er på jobb så forlater jeg ikke hundene om ettermiddagen. 

Jeg står opp i god tid før jobb og går en god tur, og så rett ut etter jobb. Dagen planlegges rundt hundene. 

Siden jeg er alene og i jobb, ha de fleste hundene mine vært omplasseringshunder, som jeg er sikker på ikke har separasjonsangst og som er vant til å være alene hjemme. Likevel sørger jeg for å ha en måned eller to med fri/mindre jobb så hunden får en god tilvenning til sitt nye hjem før den er alene hjemme hele dagen. 

Skal man ha valp, mener jeg at man bør sette av flere måneder til å være hjemme med den, ta den med på jobb eller ha hundepasser på dagtid, så hjemme-alene-treningen kan foregå på en god måte. 

• Liker 2
Skrevet

Min var 10mnd da jeg fikk han, fra noen som ikke hadde tid til han, og ikke behandlet han særlig bra. Så han var desverre vandt til å være overlatt til seg selv alt for mye. Det var alltid noen andre enn eier som passer han, da han ikke tok seg tid. De gikk lei, og han ble brå omplassert til meg. Så vi måtte gjøre det beste ut av det der og da.

Jeg jobbet som ringevikar i forskjellig bhg i Oslo da jeg fikk han, og tok ferie i 4uker, og så jobbet jeg redusert noen uker. Takket nei til litt vakter inni mellom også, og valgte de som ikke var for langt hjemmefra. 

Han var husren da jeg fikk han, og taklet fint å være alene, og jeg fulgte han på kamera. Så fikk jeg fast stilling ikke langt fra hjemme samtidig som Covid-19 kom, noe som ga kortere dager da alle måtte være på jobb samtidig. All tid utenom jobb går til hund, og vi har vært fra hverandre 5 netter tilsammen på 3år. Nå studerer jeg, og har 2-3 forelesninger i uken, som er korte dager på rundt 4 timer. Bor også 10min gange fra studie sted. 

Vårt opplegg er 20 min tur om morgenen (han er skikkelig B type), så får han så vidt ut om morgenen. Så tur på 1-2t eller trenings grupper, og så 20-30min på kvelden. Noen dager er vi ute hele dagen, og surrer rundt sammen på forskjellige steder. 

Ting blir ikke alltid perfekt, men for oss så har det funket godt sånn som det ble. Hadde jeg jobbet fullt nå, så hadde det blitt hundelufter noen ganger i uken. 

• Liker 1
Skrevet

Har alltid vært i full jobb. Som det sies her kan det ta flere mnd. å trene alenetrening. Idiotene starter for sent med dette. Alenetrening må starte med det samme du får hunden. Som det sies bør man få hund når sommerferien starter. Var så heldig at jeg kunne ta den med på jobb så da trente jeg også alenetrening på jobb. 

Anonymkode: b9067...ac7

• Liker 1
Skrevet

De fleste med hund har også jobb. Hund er ikke kun for uføre og pensjonister. Derimot er det veldig viktig at du velger en hunderase som passer deres livsstil, og ikke etter utseende på hunden. Om dere er mye borte, er det jo fint å velge en hund som ikke er engstelig av seg, som er trygg på seg selv og ikke trenger alt for mye mosjon. Så er det jo viktig å tenke seg om hva dere orker etter fulle dager på jobb? Da har jo hunden ligget stille hele dagen, og vil trenge en god tur etterpå. Det å trene opp hunden i valpetiden er en krevende tid. Det er opp hver 3. time ila natten i flere uker for å trene på å tisse ute, det er hjemme-alene-trening i økende grad fra 1min, 5 min, 10 min og oppover. Det er en ekstremt krevende tid. Og man kan ikke dra fra hunden de første ukene, så det er viktig at en av dere er hjemme med hunden de første ukene uansett.

Anonymkode: 4c144...0ce

• Liker 3
Skrevet

Hvor lenge er det snakk om? 8 timer pluss reisevei?

For meg er det langt over smertegrensen. Hunder skal ikke være alene i mer enn 6 timer, punktum.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Portia Catonis skrev (27 minutter siden):

Hvor lenge er det snakk om? 8 timer pluss reisevei?

For meg er det langt over smertegrensen. Hunder skal ikke være alene i mer enn 6 timer, punktum.

Nabohunden vår uler konstant når eierne er borte, så for den hunden mener jeg 6 timer er 5,5 timer over smertegrensa. (For min del også egentlig 🙄

Anonymkode: 9f112...f7d

• Liker 1
Skrevet

Vi får valp neste mnd. Siden jeg jobber turnus er det kun formiddag jobbing som blir vanskelig. Jeg tar ut ferie de skiftene i begynnelsen. Etterhvert når den blir eldre må den være hjemme. Er snakk om 6 timer. Heldigvis kan mannen hjem å lufte/gå tur midt på dagen.

Anonymkode: b95e5...e0c

• Liker 1
Skrevet

I Sverige er lovpålagt å ta vare på hunden sin innen 6 timer.

Når hunden er valp trenger den mye tilsyn!! Vi gikk ikke mer enn 10 min unna når vår var valp. Den er jo baby. 

Mynde er foresten en av de rasene min sosiale vokter ikke liker og er sky og egen.

Familien vår går tur med hunden 4-5 ganger daglig. Minimum 20 min pr tur. 

Anonymkode: 5141d...618

Skrevet

Nei, i følge kg kan ingen med full jobb ha hund. At hunden slumrer hjemme 8 timer om dagen, er dyreplageri. Dessuten må man ha minst 6 mnd oppspart ferie, så man kan følge med på valpens minste bevegelse. Så det er kun uføre, pensjonister og aller nådigst de i turnus, som kan ha hund. 

Anonymkode: b6c0e...d65

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...