Gå til innhold

Gjeldsrenter på lånet, hvordan regne ut? Føles for enkelt ut!

Anbefalte innlegg

Skrevet

På skattekortet så står det alt for lav sum på gjeldsrenter. Er et nytt boliglån.
Jeg har startlån fra kommunen, ikke hos vanlig bank. Ingen andre lån eller gjeld. Hvordan regner jeg ut gjeldsrenten? Eneste logiske måten jeg finner er at det er å bare summere rente-posten i nedbetalingsplanen også får man gjeldsrentene for året på lånet. Er det så enkelt? 

I nedbetalingsplanen så står det jo for hver måned hvor mye renter jeg betaler per betaling. Jeg har bindet renten, så ingen endring i løpet av året. 

Anonymkode: 84a35...70e

Skrevet

Ja, det er så enkelt. 

Anonymkode: d86f9...144

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er så enkelt. 

Anonymkode: d86f9...144

Det høres for godt ut til å være sant. Også er det med omkostningene på lånet... men de kan jeg bare droppe for å være bittelitt under for å være på den sikre siden? Er snakk om 700 kr.

Beklager dumme spørsmål. 

-TS

Anonymkode: 84a35...70e

Skrevet

Renter er ikke så komplisert som mange tror. De 700 kr er også fradragsberettiget sammen med rentene, men 700 kr fra eller til på skattekortet har mikroskopisk betydning. Det tilsvarer 154 kr i mindre skatt. Så nøyaktig treffer du ikke på de andre postene uansett.

Anonymkode: 20af5...25d

Skrevet

Ja, det er så enkelt. Men husk at rentene skal OPP fremover, så du må huske å gå inn og justere for hver renteheving. Dersom du ikke ønsker å låne bort penger til Skatteetaten da, som ikke er økonomisk lurt.

Anonymkode: c6f4b...6cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er så enkelt. Men husk at rentene skal OPP fremover, så du må huske å gå inn og justere for hver renteheving. Dersom du ikke ønsker å låne bort penger til Skatteetaten da, som ikke er økonomisk lurt.

Anonymkode: c6f4b...6cc

Ts har bundet renten. 

Anonymkode: 5dfea...44f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...