Gå til innhold

Enkel nybegynnerbil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ingenting om bil og har ingen interesse for bil og hater å kjøre. Jeg blir ferdig utdannet til sommeren og har derfor ikke råd til noe veldig fancy heller. Det er sikkert litt forskjell i hva diverse biler koster å ha i drift også, så å gå for den billigste bilen er vel ikke alltid best? Hvordan navigerer man seg frem i bilverdenen? Finnes det noe hjelp noe sted? Hva skal man se etter og hva skal man være obs på? Jeg kjørte opp med manuell girspake, men har ikke kjørt bil på mange år, så føler at jeg ikke husker noe av det, så sikkert like greit med en automat...

Anonymkode: bacae...4a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal forresten bruke den til jobb. Skal jobbe innen mental helse og må kjøre ut til familier, møter og på helsestasjoner osv. Mange korte turer med andre ord.

Anonymkode: bacae...4a4

Skrevet

Basert på hva du skriver her, skal du kanskje ikke kjøre bil før du frisker opp litt på en kjøreskole?

En bil er et to tonn tungt våpen du dreper med hvis du ikke er interessert nok til å vite hva du gjør.

Bortsett fra det er det kanskje greit å si noe om budsjett.

• Liker 1
Skrevet

Toyota yaris, kia picanto

Anonymkode: 0edd6...13c

• Liker 4
Skrevet

Rimelig elbil, en brukt leaf for eks så lenge du ikke skal kjøre ekstremt langt kvar dag.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Sommerenkommer said:

Basert på hva du skriver her, skal du kanskje ikke kjøre bil før du frisker opp litt på en kjøreskole?

En bil er et to tonn tungt våpen du dreper med hvis du ikke er interessert nok til å vite hva du gjør.

Bortsett fra det er det kanskje greit å si noe om budsjett.

Det var vel ikke det TS spurte om?

TS: 

VW Golf. Toyota Yaris, Toyota Auris, Nissan Leaf, Tesla Model 3

Anonymkode: e2f3a...c9a

Skrevet
rfa skrev (2 minutter siden):

Rimelig elbil, en brukt leaf for eks så lenge du ikke skal kjøre ekstremt langt kvar dag.

Dette er fasit.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var vel ikke det TS spurte om?

TS: 

VW Golf. Toyota Yaris, Toyota Auris, Nissan Leaf, Tesla Model 3

Anonymkode: e2f3a...c9a

Nei. Nei, det var det jo ikke. Godt observert!

Skrevet

Volvo xc90👍🏼

Anonymkode: 419c0...ae7

Skrevet

Volkswagen Polo, kjempefin A til B bil

Anonymkode: 0956b...03b

• Nyttig 1
Gjest vilkåret
Skrevet

Du blir vant til det meste. Sett opp noen punkt som er viktige og ta utgangspunkt i det. Om du har en prisklasse du ser etter, begynn der. Du kan for eks søke på finn i din prisklasse og se hvilke biler du finner. Søk opp informasjon og anmeldelser om disse bilene. Det finnes ofte bilforum du kan lese på. Om du kan engelsk er det lettere

Elbiler kan være billigere i drift, men de må kunne kjøre så langt som du trenger i prisklassen du ser på. Nytter ikke med en elbil som ikke kommer seg hjem etter jobb.

Skrevet

Toyota yaris er veldig bra 😊

Anonymkode: bf882...42a

• Liker 1
Skrevet

kjøp en liten bil, enkelt å parkere, manøvrere :) spesielt om du skalstoppe og parkere utenfor forskjellige steder. velg automat.

Anonymkode: cf9d6...bef

Skrevet

Det første som slår meg er enten nissan leaf eller toyota yaris, som mangen andre også har dratt frem :)

Skrevet

Mazda3. Om du klarer leve med størrelsen er Mazda2 også greit. Nyere Kia er heller ikke dumt. 

• Liker 1
Skrevet

Audi A1
WV Polo
Toyota Yaris
Toyota Aygo
Peugeot 208

...for å nevne noe. Gå for bensin/hybrid, og ikke diesel. Vil du ha elbil, så er det best hvis du har lademuligheter hjemme. Alle biler uansett merke må på verksted/ha service.  Kjøp av seriøs forhandler med gode garantiordninger. 

Hvis du ikke bryr deg om kupestøy og veldig liten bil med lite futt, så er aygoen et veldig rimelig alternativ. 

Anonymkode: fb7e3...556

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Audi A1
WV Polo
Toyota Yaris
Toyota Aygo
Peugeot 208

...for å nevne noe. Gå for bensin/hybrid, og ikke diesel. Vil du ha elbil, så er det best hvis du har lademuligheter hjemme. Alle biler uansett merke må på verksted/ha service.  Kjøp av seriøs forhandler med gode garantiordninger. 

Hvis du ikke bryr deg om kupestøy og veldig liten bil med lite futt, så er aygoen et veldig rimelig alternativ. 

Og..du kommer fort tilbake i rutinen med å kjøre manuell igjen. Prøvekjør flere biler, så du får kjenne litt på komforten. Den er litt viktig den også. Skal du ha automat så må du huske å ha superforsikring som dekker hvis automatkassa ryker. For det skjer, og det er sykt dyrt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Toyota yaris er veldig bra 😊

Anonymkode: bf882...42a

Dette er min første bil :D Jeg har den enda.

Anonymkode: 6bb53...ccc

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk lappen i 2021 og bestilte en bil som jeg bare hadde sett på nett, en Citroën ec4. Jeg er kjempefornøyd :) 

Anonymkode: cde7d...8fb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg fikk lappen i 2021 og bestilte en bil som jeg bare hadde sett på nett, en Citroën ec4. Jeg er kjempefornøyd :) 

Anonymkode: cde7d...8fb

Syns du dette er en rimelige bil for en som er student?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...