Gå til innhold

Er dagens gravide unge kvinner snøfnugg som ikke tåler noe som helst? Var kvinner tøffere før?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett denne påstanden dukke opp( min egen mor ), hva tenker du om den?

Kjør debatt!

Anonymkode: 1c9e8...ad8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I dagens samfunn er vi i mye større grad vant med å kunne planlegge og ha kontroll over alt mulig. Jeg tror det er ganske vesentlig. Man har ikke kontroll i særlig grad under en fødsel, og det er et stort stressmoment for mange.

Anonymkode: e2c73...42e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, men vi er mer opplyste om kvinnehelse og rettigheter, og har mer fokus på å forebygge problemer og tilrettelegge for at fødsel skal gå så greit som mulig for mor og barn. 

Anonymkode: 73ade...dbe

• Liker 20
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg syntes ikke det. Det er mye som er vanskelig med å være gravid, føde og tiden etterpå.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Jeg opplever at kvinner er anstrengt opptatt av korrekthet. Så opptatt av det at det fører til mye angst og bekymring. Det dukker opp nye uttrykk for angst stadig vekk som «venteangst, fødeangst, helseangst» med mer. Jeg sier ikke at det ikke er reellt for den det gjelder, men mener at det er en uheldig samfunnsutvikling. I tillegg er det jo krenkekulturen som bidrar til å sette ens egne følelser i fokus ved hver lille korsvei.

Endret av Rotemor
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Andro skrev (13 minutter siden):

Dagens unge kvinner er opplyst, har bein i nesa og vet at de ikke er bedre mennesker av å tie og tåle.
Derfor går raten av fødselsskader, helseplager og dødfødsler ned. Det er et ensidig gode at folk ikke finner seg i all mulig dritt lengre, og at vi har stort fokus på helseopplysning.

Dette var bra skrevet.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kvinnene var mye tøffere før ja. Nå er jo nesten alle livredde for å føde.

Anonymkode: 54537...5cf

• Liker 6
Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet. Da jeg fikk førstemann for 30 år siden så stod jeg i jobb til dagen før jeg fødte. 
Vel kunne det smerte både i bekken og rygg, MEN det var mulig å sette seg ned litt og andre tok villig de tyngste løftene for meg. Det var mulig den gang. 

Med dagens rådrift og underbemanning er ikke der rom for å ta hensyn til hverken gravide eller de som ikke kan springe like fort, eller løfte like tungt. Er en på jobb må en yte maksimalt, ellers har en ikke noe der å gjøre. Synd, men slik har det blitt. 

Anonymkode: 25229...002

• Liker 41
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Det er nok en kombinasjon av at man er mer opplyst som pasient, og har flere rettigheter når det gjelder å bestemme selv. Før i tiden hørte man på legen/jordmor, og sånn var det. Men samtidig som fødselsomsorgen har blitt bedre på mange måter og færre barn og mødre dør, er den også blitt dårligere. Man får kort liggetid, og lite oppfølging. Er overlatt til seg selv så fort fødselen er overstått, med det fulle ansvaret for et nytt lite menneske. Før i tiden lå man gjerne en uke på sykehus, fikk avlastning og hjelp av pleierne. I tillegg ikke alt stresset med permisjonstid for far, økte levekostnader som medfører at begge foreldre må være i full jobb osv, tape pensjon... Jaget om å komme tilbake i jobb. Tror ting var litt mer harmonisk og rolig før i tiden. 

Anonymkode: a4706...b0c

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er enig med din mor!

Alt for mange gravide SKRIKER etter keisersnitt for å Gud som de er redde for å føde, vagina kan bli sår, de klarer ikke å se at barnets beste er å bli født vaginalt. De klager stadig på at barsel ikke gir nok omsorg og nok tilsyn, at de ikke får avlastning på natten på barsel, at ikke alle tar hensyn til de og kun de. Dette er realiteten av hårsåre bedrevitende førstegangsfødende. Jeg har fått mange artige opplevelser under dette svangerskapet, fødsel og barsel pga disse merkelige synene og meningene som har kommet

Anonymkode: 80ecc...fa1

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Kvinner har lavere terskel hva gjelder sykemelding og det finnes tiltak som svangerskapspenger. Det gjorde det ikke før. Om kvinner var tøffere og tålte mer før? Tja. Man kan argumentere for at det ikke nødvendigvis er så bra i alle tilfeller. Dødsfall under svangerskap og fødsel har gått ned, kvinner har færre komplikasjoner som følge av eventuelle plager under graviditet, og det er større fokus på svangerskapsdepresjon i dag.

På en annen side så åpner det opp for qt mange kan utnytte systemet vårt. Personlig, etter å ha gått gravid tre ganger selv, er veldig glad for at vi har gode ordninger for gravide. Jeg hadde to veldig enkle graviditeter, første og siste. Nr 2 ikke fullt så enkel.

Alle svangerskap og mødre er ulike. I tillegg må vi se på hva slags yrke det gjelder. Mor jobbet sjeldent 100% før i tiden, spesielt ikke hvis de allerede hadde barn fra før. De var hjemmeværende. Det er en massiv forskjell.

Endret av Turtellure12
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
8 minutter siden, Rotemor said:

I tillegg er det jo krenkekulturen som bidrar til å sette ens egne følelser i fokus ved hver lille korsvei.

Hva mener du med det her egentlig?

• Liker 2
Skrevet
Andro skrev (15 minutter siden):

Dagens unge kvinner er opplyst, har bein i nesa og vet at de ikke er bedre mennesker av å tie og tåle.
Derfor går raten av fødselsskader, helseplager og dødfødsler ned. Det er et ensidig gode at folk ikke finner seg i all mulig dritt lengre, og at vi har stort fokus på helseopplysning.

Kvinner hadde bein i nesen før og.

Det er legevitenskapen og vår økonomiske velstand som gir nedgang i fødselsskader, helseplager og dødfødsler. Hvis du tror at det er kvinnene som går i "protesterer mot alt som ikke er ok for meg som kvinne" tog 8. mars, så bør du lese deg litt opp på historikk og den medisinske utviklingen som har skjedd. Og prise deg lykkelig for at du bor i rike Norge som kan tilby det meste av det legevitenskapen har å by på.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kvinnene var mye tøffere før ja. Nå er jo nesten alle livredde for å føde.

Anonymkode: 54537...5cf

Det vet du jo strengt tatt ikke. Dagens kvinner er mer opplyste om egen helse og risiko forbundet med fødsel. Dessuten har vi internet og SOME hvor enkelt å dele tanker og bekymringer rundt fødsel. Kan godt tenke seg at kvinner gruet seg like mye før, var også høyere risiko for mor og barn, men de kunne jo ikke poste på insta eller dele en snap for å dele bekymringer.

• Liker 10
Skrevet
MorTil2 skrev (2 minutter siden):

Det er legevitenskapen og vår økonomiske velstand som gir nedgang i fødselsskader, helseplager og dødfødsler. Hvis du tror at det er kvinnene som går i "protesterer mot alt som ikke er ok for meg som kvinne" tog 8. mars, så bør du lese deg litt opp på historikk og den medisinske utviklingen som har skjedd. Og prise deg lykkelig for at du bor i rike Norge som kan tilby det meste av det legevitenskapen har å by på.

Kvinnehelse har vært svært underprioritert, og omgitt av myter.
Det kunnskapsbaserte helsevesenet er ikke gitt av godhet. Det er kjempa fram av dem som ønska bedre for sine medsøstre.

Kvinner har vært undertrykt og prisgitt systemer tilpassa temmelig arrogante mannlige leger. Nå vet vi bedre, står opp for oss sjøl. Jordmødrene har fått solid utdanning og status, og majoriteten av de nyutdanna legene er kvinner. Derfor går det framover. Fordi vi ikke lengre er prisgitt andre, men bidrar og stiller krav.

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet
4 minutter siden, MorTil2 said:

Men kvinner har jo møttet kjempe for netteopp dette. Bare tenk på abort, forskning på kvinnesykdommer, brystkreft etc. Det er jo kvinner som selv har måttet sette søkelyset på mye av dette. I tilligg er det fremdeles ganske tabu å fortelle om fødselsskader, men jo flere som deler sine historier og kjemper for å bli hørt, jo større oppmerksomhet og krav til fødselsomsorg etc stilles det. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MorTil2 skrev (6 minutter siden):

Signerer denne. Førstegangsfødende blir stadig eldre og tykkere. Bedre overlevelsesrate har ingen verdens ting med kvinnene i seg selv å gjøre; dette er på grunn av medisinske og økonomiske fremskritt.

Anonymkode: 0aba7...c10

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Just now, Andro said:

Kvinnehelse har vært svært underprioritert, og omgitt av myter.
Det kunnskapsbaserte helsevesenet er ikke gitt av godhet. Det er kjempa fram av dem som ønska bedre for sine medsøstre.

Kvinner har vært undertrykt og prisgitt systemer tilpassa temmelig arrogante mannlige leger. Nå vet vi bedre, står opp for oss sjøl. Jordmødrene har fått solid utdanning og status, og majoriteten av de nyutdanna legene er kvinner. Derfor går det framover. Fordi vi ikke lengre er prisgitt andre, men bidrar og stiller krav.

Det var dette jeg ville frem til også, men du formulerte deg mye bedre.❤️

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er ingen andre inngrep/medisinske prosedyrer som er så smertefulle og samtidig gjøres uten bedøvelse. Jeg tenker det sier litt. 

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...