Gå til innhold

Noen er syk med kraftig influensa i 1-2 uker.... hvor lenge er de smittsomme etterpå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men går å hoster som henger igjen... er de da smittsomme fortsatt? Eller er det kun de første 3-5 dagene av sykdomsdebuten at man er smittsomme? 

I et annet scenario. Hvis noen ble syke på lørdag, også skal man feire jul sammen på lørdagen etter. Altså en uke etter sykdomsstart og vedkommende har fortsatt symptomer. Blir man garantert smittet da? 

Anonymkode: 5d9ef...81a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om noen hadde fått influensa på lørdag som var hadde jeg ikke vært med vedkommende allerede på kommende lørdag! Og om man blir smittet eller ei kommer an på veldig mye, blant annet sitt eget immunforsvar!

Anonymkode: 63096...989

• Liker 1
Skrevet

Helt ærlig? Jeg hadde glatt risikert å bli syk for jul, men som regel er man smittefarlig i 3-5 dager. Det tar vanligvis 2 dager før man selv blir syk etter at man er smittet, og da er julen over. Jeg hadde ikke hatt problemer med å feire jul med noen som kun har hoste som henger igjen. Men nå snakker jeg som en person som 8 uker etter sykdom enda hoster da, så jeg vet jo at hoste kan sitte i lenge selv om man egentlig er frisk.

Dette sier helsenorge: «Blir du smittet, tar det vanligvis 2 dager før du blir syk. Du kan smitte andre allerede dagen før symptomene viser seg, og du er da vanligvis smitteførende i 3 til 5 dager. Barn kan være smitteførende noe lenger. Du kan smitte andre selv om du ikke har symptomer.»

https://www.helsenorge.no/sykdom/lunger-og-luftveier/influensa/

Anonymkode: 0b961...4b8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om noen hadde fått influensa på lørdag som var hadde jeg ikke vært med vedkommende allerede på kommende lørdag! Og om man blir smittet eller ei kommer an på veldig mye, blant annet sitt eget immunforsvar!

Da er det vell ikke urimelig å kreve munnbind til jul? 😂 Bedre enn tantes forslag, som er å la han feire jul helt alene slik at han ikke smitter alle. 🙈

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Da er det vell ikke urimelig å kreve munnbind til jul? 😂 Bedre enn tantes forslag, som er å la han feire jul helt alene slik at han ikke smitter alle. 🙈

TS

Jeg hadde med glede feiret jul alene om jeg hadde hatt influensa, korona eller en annen smittsom sykdom! Kunne ha hengt med familien på SoMe f.eks. Heller være alene enn å risikere å smitte hele familien som igjen kan smitte enda flere, og kanskje noen alvorlig syke eller gamle.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

TS

Munnbind, avstand og godt ventilert rom. Håndhygieneer viktig tenke på at syke ikke har samme håndkle, rene hender på serveringsskje++. Influensa er ikke like smittsom som covid er så med og følge disse rådene er dere rimelig sikre. 

Anonymkode: bdfa8...8f4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Tanten din følger bare rådet som gjelder nå, fullt forståelig det. Sykehusene sliter allerede så det minste vi andre kan gjøre er og sørge for å smitte færrest mulig om vi blir syke. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt ærlig? Jeg hadde glatt risikert å bli syk for jul, men som regel er man smittefarlig i 3-5 dager. Det tar vanligvis 2 dager før man selv blir syk etter at man er smittet, og da er julen over. Jeg hadde ikke hatt problemer med å feire jul med noen som kun har hoste som henger igjen. Men nå snakker jeg som en person som 8 uker etter sykdom enda hoster da, så jeg vet jo at hoste kan sitte i lenge selv om man egentlig er frisk.

Dette sier helsenorge: «Blir du smittet, tar det vanligvis 2 dager før du blir syk. Du kan smitte andre allerede dagen før symptomene viser seg, og du er da vanligvis smitteførende i 3 til 5 dager. Barn kan være smitteførende noe lenger. Du kan smitte andre selv om du ikke har symptomer.»

https://www.helsenorge.no/sykdom/lunger-og-luftveier/influensa/

Ufint å komme i juleselskap og hoste, harke og snørre. De færreste er nok interessert i smitte og nå som er så mange syke bør jo folk ha en back-up plan. 
Kommer til å bli veldig mange syke om folk bare driter i det rådet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ufint å komme i juleselskap og hoste, harke og snørre. De færreste er nok interessert i smitte og nå som er så mange syke bør jo folk ha en back-up plan. 
Kommer til å bli veldig mange syke om folk bare driter i det rådet. 

Som jeg skrev, jeg har hostet i 8 uker nå, og det ser ikke ut til å gi seg. Hva skal jeg gjøre? Sitte inne, alene, i flere måneder da liksom? Mennesker kan faktisk bli mentalt forstyrret av å ikke ha noen fysisk kontakt med noen.

Alle må bestemme for seg selv hva de tenker angående en slik situasjon, og om en av de jeg skal feire jul med hadde hatt influensa for en uke siden, så hadde jeg ikke tenkt noe over det, for jul er viktigere for meg enn om jeg kanskje skulle bli syk. 

Skrevet

Er man syk i 1-2 uker, er man ikke smittsom etterpå

Skrevet

Hoster du fremdeles etter flere uker bør du ta en tur innom legen.

Har du fått bronkitt el.l kan du få medisin som hjelper.

Anonymkode: c750b...8f6

Skrevet

Akkurat inkubasjonstiden er nokså lik som ved Corona. Man er mest smittsom dagen før og inntil 2-5 dager etter man ble syk alt etter hvor syk man blir. Men som en annen skrev her. Influensa smitter ikke like sterkt som covid. 20-30% av barn får i fluensa og 10-15% voksne. Om en i husstanden får det er det langt i fra sikkert at alle de andre får det. Hos oss har minsten hatt i fluensa i 2 uker nå, vi andre har sluppet. Hun hoster litt enda, men regner henne ikke som smittsom. Hun må likevel være hjemme fra bhg pga fortsatt feber.

Anonymkode: fbf34...b27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...