Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Babyen min på åtte måneder har alltid bæsjet en gang om dagen, evt. annen hver dag, inkl. da vi begynte med fast føde. Den siste halvannen uka har hun derimot hatt diaré. Hver gang hun promper kommer det en grønngul suppe/slim 🙈 Har kanskje 9-10 bæsjebleier i døgnet, inkl. våkner på natt for å bæsje. Hun nekter også å spise noe fast føde de siste to dagene, men er glad i pupp. Får ikke i seg kumelk annet enn gjennom pupp. Hva kan dette skyldes? Kan det være mpa? Hun har ingen andre symptomer og er i tipp topp form. Legen fant ikke noe galt, ba oss bare avvente, men jeg er så lei av å skifte bæsjebleier 🙈

Anonymkode: aca6d...89d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei! Babyen min på åtte måneder har alltid bæsjet en gang om dagen, evt. annen hver dag, inkl. da vi begynte med fast føde. Den siste halvannen uka har hun derimot hatt diaré. Hver gang hun promper kommer det en grønngul suppe/slim 🙈 Har kanskje 9-10 bæsjebleier i døgnet, inkl. våkner på natt for å bæsje. Hun nekter også å spise noe fast føde de siste to dagene, men er glad i pupp. Får ikke i seg kumelk annet enn gjennom pupp. Hva kan dette skyldes? Kan det være mpa? Hun har ingen andre symptomer og er i tipp topp form. Legen fant ikke noe galt, ba oss bare avvente, men jeg er så lei av å skifte bæsjebleier 🙈

Hva er mpa?

Anonymkode: 23fa6...02f

Skrevet

Melkeproteinallergi :)

Skrevet

Det kan det vel være. Spør legen igjen. 

Anonymkode: 23fa6...02f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Melkeproteinallergi :)

Hva er poenget med å dikte opp forkortelser som ikke gir mening? Hvorfor ikke bare skrive melkeproteinallergi i utgangspunktet?

Anonymkode: b1471...2ae

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva er poenget med å dikte opp forkortelser som ikke gir mening? Hvorfor ikke bare skrive melkeproteinallergi i utgangspunktet?

Mpa blir brukt av både helsestasjon og legen vi har, så det er en ganske kjent forkortelse for MelkeProteinAllergi. Siden ts i utgangspunktet trenger svar fra folk som er kjent med allergien kan man også anta at de som svarer vet hva mpa er.

Jeg registrer at mange her spør etter NUB-teorien (eller noe lignende?). Aner ikke hva det er og jeg gidder ikke åpne de trådene. Hadde jeg ønsket å finne ut av det hadde jeg Googlet hva NUB er. 

Anonymkode: 9622a...52f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er helt vanlig å si mpa i stedet for melkeproteinallergi. Alle vi som har barn med mpa skjønte hva hun mente. 

Anonymkode: 357d7...908

• Liker 1
Skrevet

MPA viser seg med så utrolig forskjellige symptomer fra menneske til menneske. Barnet mitt hadde kronisk forstoppelse, magesmerter etter måltid, utslett i ansiktet, tett nese, dårlig vekst, noe forsinket utvikling, var blek og generelt utilpass. Kusinen hans hadde ingen andre symptomer en sprut-gulp.

Hvis du lurer på om det kan være MPA ville jeg bare testet med noen melkefrie uker for å se, om jeg var deg. 🤷‍♀️

Anonymkode: c8e99...5b1

Skrevet

Dersom man skal bruke forkortelser så må man også klare å bruke store bokstaver. Man ser jo ulempen ved å la være her da halvparten av innleggene er rettet mot dette og ikke problemstillingen. Da kan man gjerne vurdere å enten bruke store bokstaver eller skrive hele ordet om man har tid og ork.

Anonymkode: 1a4f9...70c

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Mpa blir brukt av både helsestasjon og legen vi har, så det er en ganske kjent forkortelse for MelkeProteinAllergi. Siden ts i utgangspunktet trenger svar fra folk som er kjent med allergien kan man også anta at de som svarer vet hva mpa er.

Jeg registrer at mange her spør etter NUB-teorien (eller noe lignende?). Aner ikke hva det er og jeg gidder ikke åpne de trådene. Hadde jeg ønsket å finne ut av det hadde jeg Googlet hva NUB er. 

Og jeg er kjent med at MPA brukes som forkortelse for Mikroskopisk Polyagiitt. Dersom man ønsker å vite hva MPA er kan man gjerne Google «MPA» og se hva som kommer opp først.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dersom man skal bruke forkortelser så må man også klare å bruke store bokstaver. Man ser jo ulempen ved å la være her da halvparten av innleggene er rettet mot dette og ikke problemstillingen. Da kan man gjerne vurdere å enten bruke store bokstaver eller skrive hele ordet om man har tid og ork.

Nå var ikke problemet at vedkommende ikke forstod at det var en forkortelse, men at han ikke kjente til hva forkortelsen stod for. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og jeg er kjent med at MPA brukes som forkortelse for Mikroskopisk Polyagiitt. Dersom man ønsker å vite hva MPA er kan man gjerne Google «MPA» og se hva som kommer opp først.

Og hvilke av disse tenker du er i jevnlig bruk på babyforumet, blodårebetennelse eller en av de vanligste småbarnsallergiene? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du Googler MPA og baby får du opp hva det gjelder.

Her på KG (Kvinneguiden) bruker man ofte KS om keisersnitt, HI om hovedinnlegg og TS om trådstarter. Disse forkortelsene dukker ikke opp om man Google dem uten sammenhengen. Hvorfor åpne og kommentere en tråd du ikke kan bidra i?

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

😂

Anonymkode: 52da0...9ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

😂

Anonymkode: 52da0...9ee

Hva er morsomt med det? Så lenge mor spiser kumelk så får baby også i seg kumelk via amming. 

Skrevet

Kan det være magevirus uten feber? 

Det går veldig mye nå. 

Hva får baby å spise utenom pupp?

Anonymkode: a8fdc...f00

Skrevet

Takk for svar! I mitt naive hode antok jeg at de som ikke visste hva mpa var bare scrollet videre uten å gidde å bruke tid på å krangle, men jeg tok visst feil 😉

Baby får grøt, frukt, litt brødskive og grønnsaker. Innimellom middagsmat. 

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar! I mitt naive hode antok jeg at de som ikke visste hva mpa var bare scrollet videre uten å gidde å bruke tid på å krangle, men jeg tok visst feil 😉

Det kan være omgangssyke, babyer reagerer ofte annerledes enn voksne på sånt

Anonymkode: 43a88...5ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken grøt? De fleste grøter fra butikken inneholder morsmelkerstatning som er basert på kumelk. Men tenker at mpa ikke er helt sannsynlig siden du ikke har sett tegn på det tidligere.

Anonymkode: a8fdc...f00

Skrevet

Det går mye magevirus nå… ville bare avventet litt så lenge barnet ikke er plaget :) 

jenta mi har MPA ,hun hadde symptomer fra hun var nyfødt men vi så ikke sammenhengen før hun var nesten 1 år… Det var ingen på helsestasjonen tok det på alvor før hun hadde blod og slim i avføringen… Men tenker at kun løs avføring i en kort periode er ganske normalt for barn, det er ikke uvanlig at de blir smittet av forskjellig virus 

Anonymkode: 739d3...668

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...