AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #1 Skrevet 21. desember 2022 Alle bør sjekke sine skattekort for 2023 ekstra nøye for neste års tall. Selvfølgelig bør man sjekke skattekortet hvert år, men nå er det altså oppdaget at mange har fått store, alvorlige feil. En person opplevde at skatteetaten hadde satt 70% renteinntekt på bankinnskudd...! (som om det noen gang har skjedd) Les artikkelen om saken her hos TV2 Anonymkode: 010b5...2b0 3
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 21. desember 2022 #3 Skrevet 21. desember 2022 Man bør sjekke skattekortet uansett om Skatteetaten har gjort en feil eller ikke. Så pass interessert i egen økonomi bør man være.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #4 Skrevet 21. desember 2022 Jeg sjekker alltid skattekortet og endrer det, men i år var det jo helt riv ruskende galt for min del. Når det gjelder så mange skjønner jeg ikke hvorfor ikke skatteetaten innrømmer dette åpent og helst sender ut nye skattekort. Det er jo helt åpenbart at det har blitt begått store og alvorlige feil. Anonymkode: b3ddf...19a 6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #5 Skrevet 21. desember 2022 Ja, i mitt skattekort sto det at jeg skulle tjene 200 000 mer enn kommer til å tjene. Og at jeg hadde 5000 kr i lån i stedet for 2,9 millioner. Anonymkode: b6c4f...b75 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #6 Skrevet 21. desember 2022 Der kom den, ja, ventet på dette. Det var jo faktisk ganske bort i natta det de sendte ut, og så at det gjaldt mange flere her. Men får bli en vekker for de som aldri sjekker skattekortet sitt. Håper de ikke sender ut nye til de av oss som allerede har vært inne og endret. Anonymkode: caf80...381 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #7 Skrevet 21. desember 2022 Anonym Brukar0 skrev (6 minutter siden): Man bør sjekke skattekortet uansett om Skatteetaten har gjort en feil eller ikke. Så pass interessert i egen økonomi bør man være. Jeg skriver jo det, at man bør sjekke Skattekortet hvert år uansett. ts Anonymkode: 010b5...2b0
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #8 Skrevet 22. desember 2022 Nyutdannet og helt grønn på skattekort sjekk, kan noen gi meg tips om hvilke felt jeg bør sjekke ekstra nøye og opp mot hva? Siste lønnsslipp? Årsmelding? Bør jeg få noe spesifikk info fra banken? 🙈 Anonymkode: 9aef9...d7a 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #9 Skrevet 23. desember 2022 Jeg sjekker aldri skattekortet "nøye". Det er det da heller ingen grunn til. Jeg går bare rett og slett inn hvert år og sjekker hvor mye de har foreslått at jeg skal trekkes i skatt og så endrer jeg forventet inntekt slik at skattetrekket blir sånn som jeg vil ha det. Anonymkode: d5ddc...ed5
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #10 Skrevet 23. desember 2022 Sykt at dette kunne skje. Ønsker de å håve inn mer penger, eller å lage seg ekstraarbeid slik at de får overtidsbetalt? Kanskje Skatteetaten også sto i fare for økonomiske kutt/at folk kunne miste jobben. Helt udugelige folk som har hatt ansvaret i hvert fall, de burde jo faktisk vurdere å finne seg en annen jobb. Anonymkode: 1706b...346 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #11 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sykt at dette kunne skje. Ønsker de å håve inn mer penger, eller å lage seg ekstraarbeid slik at de får overtidsbetalt? Kanskje Skatteetaten også sto i fare for økonomiske kutt/at folk kunne miste jobben. Helt udugelige folk som har hatt ansvaret i hvert fall, de burde jo faktisk vurdere å finne seg en annen jobb. Anonymkode: 1706b...346 Hva som står i skattekortet er jo ikke viktig. Man går jo inn og endrer dette selv slik at trekket blir som man vil ha det. De som er sløve og ikke gjør dette før første lønnsutbetaling i januar vil jo oppdage da at skattetrekket er feil og da må de jo i hvert fall skjønne at de må endre trekket. Anonymkode: d5ddc...ed5 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #12 Skrevet 23. desember 2022 Hvordan klarer dere å se om skattekortet er riktig når dere ikke har fått årsrapport fra banken enda? Anonymkode: 6a028...b4e
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #13 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan klarer dere å se om skattekortet er riktig når dere ikke har fått årsrapport fra banken enda? Anonymkode: 6a028...b4e Skattekortet angir skattetrekk for neste år. Årsrapportene for i år er da ikke relevante for dette. Uansett så er det jo ikke noe ny informasjon i årsrapportene, de er jo bare en oppsummering av det man allerede vet. Anonymkode: d5ddc...ed5 5
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #14 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Sykt at dette kunne skje. Ønsker de å håve inn mer penger, eller å lage seg ekstraarbeid slik at de får overtidsbetalt? Kanskje Skatteetaten også sto i fare for økonomiske kutt/at folk kunne miste jobben. Helt udugelige folk som har hatt ansvaret i hvert fall, de burde jo faktisk vurdere å finne seg en annen jobb. Anonymkode: 1706b...346 Skatteetaten får ikke økte budsjetter pga feil på skattekortene. Anonymkode: d1c22...cb2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #15 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hva som står i skattekortet er jo ikke viktig. Man går jo inn og endrer dette selv slik at trekket blir som man vil ha det. De som er sløve og ikke gjør dette før første lønnsutbetaling i januar vil jo oppdage da at skattetrekket er feil og da må de jo i hvert fall skjønne at de må endre trekket. Anonymkode: d5ddc...ed5 Ja de som ikke skjønner og kanskje ikke er så gode på nett er sløve 😳 Anonymkode: 86e18...591
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #16 Skrevet 23. desember 2022 Måtte endre her også. Skatteetaten hadde anslått 35 % lønnsøkning i 2023 og 10 % innskuddsrente på det jeg har på konto. Samt diverse annet. Det ble «litt» forskjell i skatt ja. Anonymkode: 6847d...a8e
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #17 Skrevet 24. desember 2022 Jeg fikk beregnet renteinntekter på bankinnskudd på nesten 50.000, noe som høres helt vilt med med tanke på småpengene jeg har fått i rente de siste årene, men når jeg tenker etter, er dette ikke helt på jordet hvis man regner med en rente på 3%. Så i mitt tilfelle regner jeg med at de ikke har tatt feil selv om det kan virke slik ved første øyekast. Anonymkode: 38c3c...085
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #18 Skrevet 24. desember 2022 Jeg hadde fått så store renteutgifter at jeg nesten var nullskatteyter. Anonymkode: 8d52e...ef5
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #19 Skrevet 24. desember 2022 On 12/23/2022 at 3:28 AM, AnonymBruker said: Hvordan klarer dere å se om skattekortet er riktig når dere ikke har fått årsrapport fra banken enda? Anonymkode: 6a028...b4e Jeg vet vel at jeg ikke skal tjene dobbelt i 2023 Anonymkode: febeb...27a
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #20 Skrevet 24. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 22.12.2022 den 22.30): Nyutdannet og helt grønn på skattekort sjekk, kan noen gi meg tips om hvilke felt jeg bør sjekke ekstra nøye og opp mot hva? Siste lønnsslipp? Årsmelding? Bør jeg få noe spesifikk info fra banken? 🙈 Anonymkode: 9aef9...d7a Banken rapporterer automatisk. Lånekassen også. Du må til enhver tid ha oversikt over hvor mye lån du har og en stor fordel er å holde oversikt over rentene dine. Inntekt også. Hvis du ikke vet hvor mye du kommer til å tjene neste år, skriver du et ca tall og om sommeren justerer du oppover hvis du ser du vil tjene mer. Anonymkode: 7b93e...f72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå