Gå til innhold

Gjøre om kontor til godkjent soverom - hva med plantegning og verdiøkning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tenker å selge huset vårt, et slitent hus bygd på 70-tallet. Her er det mye som må gjøres, og mye av det er kostbart og ikke noe vi har råd til (vi trodde vi hadde kapasitet til det da vi flyttet hit men livssituasjonen og økonomien endret seg). Det er for eks. et bad som knapt kan brukes, alle vinduer og dører må skiftes + en hel del andre ting. Mindre attraktivt for de som ikke har veldig god råd og kan ta for seg en omfattende renovering.

Det er én ting jeg tenker vi kan gjøre for å øke verdien og interessen noe, og det er å gjøre om et kontor/hobbyrom til soverom. Det er av god størrelse, men har ikke godkjent rømningsvei. Rommet har to dårlige vinduer høyt oppe på veggen. Jeg tenker å evt. ta ut vinduene, kle igjen og sette inn et nytt, større vindu (100x110). Vi kan også etterisolere i samme slengen. Det blir en kostbar endring, men jeg tror kanskje det hadde lønnet seg i vårt tilfelle. Da går vi fra 3 til 4 soverom, de andre tre har vi pusset opp.

Må vi søke om bruksendring? Hvordan går vi frem mtp å få godkjent nye plantegninger? Nå har det seg sånn at huset ikke har ferdigattest og jeg lurer på om det er å anskaffe i samme slengen?

Anonymkode: 13581...289

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Endringer av vinduer er søknadspliktig, og bruksendring likeså. Du bør kontakte et firma som kan søke for deg, spesielt siden huset ikke har ferdigattest. 

Google ansvarlig søker firma - så får du opp firma som kan hjelpe deg.

Anonymkode: 7266f...5e1

• Liker 2
Skrevet

Antall soverom er viktig og kan ofte gi direkte utslag på pris.

Men. Grunnleggende tilstand er ofte viktigere og gir større tjangs for å faktisk få solgt. I dagens marked handler det kanskje ikke om hvilken pris du får solgt for, men om du får solgt i det hele tatt. Det hjelper ikke med fine soverom om det er fukt i kledning, sprukne rør og isolasjon uten effekt.

Så jeg tror jeg ville begynt med en tilstandsrapport av boligen (noe dere må ha ved salg uansett) og så se på de verste og dyreste feilene der, og rette på det i stede for.

For den rette kjøperen (og du trenger kun en kjøper, den rette) så vil kanskje et kontor være viktigere enn et soverom. Eller ser andre behov/endringer som kan komme i konflikt med et nyoppusset rom.

• Liker 1
Skrevet

Er det godkjent som hobbyrom eller bod fra før? 

Om det allerede er godkjent som rom for varig opphold trenger du ikke søke, da er det greit uansett. 

Du trenger ikke ferdigattest på hus fra 70-tallet, det er krav om det på hus som er oppført etter 1998. 

Anonymkode: 6e499...9cd

Skrevet

Jeg ville ikke brukt penger på dette før salg. Det kan møbleres som et soverom i annonsen, notere at det ikke er godkjent rømningsvei og skrive at det er mulighet for et fjerde soverom. Ny eier kommer nok uansett til å pusse opp hvis huset generelt har behov for det. 

I stedet for kostbare endringer, sørg for at rimelige småting blir fikset sånn at helhetsinntrykket er bra og ha fokus på husets POTENSIALE i annonsen :)

Anonymkode: 50f4a...be8

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke krav om at hvert soverom skal ha vindu som er godkjent for rømning, men det er det veldig mange som tror. Hvilken etasje er dette rommet i? Hvis det fra etasjen er utgang direkte til terreng, er dette tilstrekkelig, uten rømningsvinduer. I f. eks. kjeller eller 2. etasje vil det være godt nok med interntrapp + ett rømningsvindu, men anbefalingen er at annet hvert rom har rømningsvindu. Ref. VTEK (Veiledning til teknisk forskrift).

Anonymkode: e59d8...b34

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Da har jeg blitt mye klokere på en hel del :)  Jeg tenker at et ekstra soverom kan trekke flere kjøpere, men vi får høre med megler om det er verd det.

Da ser vi det an :) 

TS

Anonymkode: 13581...289

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...