AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #1 Skrevet 21. desember 2022 En undersøkelse ved Oslo Met sier at 1 prosent høyere rente reduserer boligprisen med 13,7. Nå er renten økt 2.75 prosentpoeng og forventes opp til 3% - 3.25% hvertfall. Det gir boligprisfall på 40% - 45%. Til alle som har kjøpt i Oslo og har mer enn 4x belåning; lykke til. Anonymkode: a801d...290 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #2 Skrevet 21. desember 2022 Boligprisfall på 40-45% Hvor har du dokumentasjonen for det? Uansett ikke et problem for meg om det mot formodning skulle skje, kjøpte for ganske lenge siden primært for å bo, og prisene vil stige relativt kraftig igjen over tid. Anonymkode: b576d...398 9
Visningsnavnene Skrevet 21. desember 2022 #3 Skrevet 21. desember 2022 Altså, hvorfor er det et problem for boligeiere at prisen faller om man bare vil bo? Problemene starter vel strengt tatt bare om de skal selge eller ønsker mer lån eller noe sånt? 7
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #4 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): En undersøkelse ved Oslo Met sier at 1 prosent høyere rente reduserer boligprisen med 13,7. Nå er renten økt 2.75 prosentpoeng og forventes opp til 3% - 3.25% hvertfall. Det gir boligprisfall på 40% - 45%. Til alle som har kjøpt i Oslo og har mer enn 4x belåning; lykke til. Anonymkode: a801d...290 Tull Anonymkode: 36101...5fc 10 1
Blått Skrevet 21. desember 2022 #5 Skrevet 21. desember 2022 38 minutter siden, AnonymBruker said: En undersøkelse ved Oslo Met sier at 1 prosent høyere rente reduserer boligprisen med 13,7. Nå er renten økt 2.75 prosentpoeng og forventes opp til 3% - 3.25% hvertfall. Det gir boligprisfall på 40% - 45%. Til alle som har kjøpt i Oslo og har mer enn 4x belåning; lykke til. Anonymkode: a801d...290 Ting går opp og ned. Ikke noe å stresse over. Dessuten så har det vært spådd sprekk i boligmarkedet i Oslo i hvert fall i 10-12 år. Jeg tror det først når jeg ser det. Har lest alt for mange dommedagsprofetier om det uten at det har skjedd. 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #6 Skrevet 21. desember 2022 Nabolaget mitt går bare opp i pris eller holder seg. selv om det står at prisene går ned så er det gjennomsnitt, i de gode områdene selger ting bra fortsatt. Det er de mindre attraktive objektene som sliter mest. uansett har det lite å si hvis man ikke skal selge. Har ingen planer å selge før om minst 5år, så går nok helt fint her. Heller lykke til med ventingen på 40% prisfall i Oslo! Anonymkode: 810c0...21d 5
Toast Skrevet 21. desember 2022 #7 Skrevet 21. desember 2022 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: En undersøkelse ved Oslo Met sier at 1 prosent høyere rente reduserer boligprisen med 13,7. Nå er renten økt 2.75 prosentpoeng og forventes opp til 3% - 3.25% hvertfall. Det gir boligprisfall på 40% - 45%. Til alle som har kjøpt i Oslo og har mer enn 4x belåning; lykke til. Anonymkode: a801d...290 Ja, Oslo Met undersøkelsen viser at 1 prosentpoeng høyere rente reduserer boligprisen men 13,7 % gitt at alt annet er likt. Problemet er at alt annet er ikke likt. Endring i boligprisene vil også endre tilbud/etterspørsel. Dermed blir fallet blir altså bremset av markedet, og den reelle nedgangen blir mindre. For det andre gjør du en matematisk feil. Det er ikke slik at om 1 prosentpoeng renteøkning fører til 13,7 % boligprisfall, så vil 3 prosentpoeng renteøkning føre til 41,1 % boligprisfall. Du kan ikke summere prosent på den måten. I så fall ville 10 prosentpoeng renteøkning ført til 137 % boligprisfall, og prisene kan jo ikke falle mer enn 100 %. Prosentfallene må i stedet multipliseres: 1-(1-0,137)^3 = 35,7 %. For det tredje har regjeringen vedtatt at det kommer ny utlånsforskrift fra 1. januar. Tidligere var det krav om at alle som tar opp boliglån skal kunne tåle fem prosentpoeng oppgang i rente. Dette kravet var med på å begrense hvor mye man kan låne. Fra nyttår senkes kravet til tre prosentpoeng. Altså vil folk kunne låne mer og vi får flere kjøpere. Denne endringen vil også være med å bremse fallet og Oslo Met undersøkelsen tok ikke hensyn til vedtaket da de lagde undersøkelsen. Endret 21. desember 2022 av Toast 7 6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #8 Skrevet 21. desember 2022 Visningsnavnene skrev (31 minutter siden): Altså, hvorfor er det et problem for boligeiere at prisen faller om man bare vil bo? Problemene starter vel strengt tatt bare om de skal selge eller ønsker mer lån eller noe sånt? Det er et problem ved atcman ikke kan flytte, da man har mer gjeld enn verdier. Anonymkode: a801d...290
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #9 Skrevet 21. desember 2022 Blått skrev (25 minutter siden): Ting går opp og ned. Ikke noe å stresse over. Dessuten så har det vært spådd sprekk i boligmarkedet i Oslo i hvert fall i 10-12 år. Jeg tror det først når jeg ser det. Har lest alt for mange dommedagsprofetier om det uten at det har skjedd. Det har allerede begynt å slå små sprekker. 9/10 leiligheter jeg har fulgt med den siste tiden har enten gått under takst, eller blitt tatt av markedet grunnet lav interesse og lave bud. Mange som begynner å kjenne det nå, inkl meglerne. Anonymkode: 63bf9...0e9
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #10 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Nabolaget mitt går bare opp i pris eller holder seg. selv om det står at prisene går ned så er det gjennomsnitt, i de gode områdene selger ting bra fortsatt. Det er de mindre attraktive objektene som sliter mest. uansett har det lite å si hvis man ikke skal selge. Har ingen planer å selge før om minst 5år, så går nok helt fint her. Heller lykke til med ventingen på 40% prisfall i Oslo! Anonymkode: 810c0...21d Realprisene i Oslo er allerede ned 12.5% fra toppen i August, så vi er godt i gang. Anonymkode: a801d...290 2 1
Blått Skrevet 21. desember 2022 #11 Skrevet 21. desember 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Det har allerede begynt å slå små sprekker. 9/10 leiligheter jeg har fulgt med den siste tiden har enten gått under takst, eller blitt tatt av markedet grunnet lav interesse og lave bud. Mange som begynner å kjenne det nå, inkl meglerne. Anonymkode: 63bf9...0e9 At det kommer til å gå nedover vet vi, men at det blir et krasj har jeg ikke noe tro på 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #12 Skrevet 21. desember 2022 Eiendom Norge spår en prisnedgang på 3,5 % i 2023. https://www.nrk.no/nordland/eiendom-norge_-legger-frem-prognoser-for-boligprisene-i-2023-1.16228726 Anonymkode: d83b1...260 2
TBergh Skrevet 21. desember 2022 #13 Skrevet 21. desember 2022 Hei Visningsnavnene sier i sin kommentar til TS sitt innlegg: «Altså, hvorfor er det et problem for boligeiere at prisen faller om man bare vil bo? Problemene starter vel strengt tatt bare om de skal selge eller ønsker mer lån eller noe sånt?» Hvis prisene faller, faller også markedsverdien på boligene og med det blir pantesikkerheten for boliglånet svekket. Eksempel: Hvis vi baserer oss på det som blir sagt, for letthetens skyld. Boligprisene faller med 40% og boligen er belånt med kr 4 000 000,- fire millioner. Det er en kreditor som har hele lånet, som er pantsatt for kr 4 000 000 –. Boligens markedsverdi synke med kr 4 000 000 x 40% = 1 600 000,- og den nye markedsprisen på boligen vil da bli kr 2 400 000,00. Dette resulterer i at pantekreditor nå har kr 1 600 000 uten sikkerhet for sitt lån. Da gjør kreditor om lånet til kr 2 400 000, med pantesikkerhet og kr 1 600 000,- uten sikkerhet. Da vil dette igjen medføre at kr 1 600 000,- omgjøres til et usikret lån, med dertil vesentlig høyere rente. Jeg håper og tror ikke kreditor vil bruke samme rentesats som på et usikret forbrukslån, selv om mange kreditorer gjordet nettopp dette på slutten av 1980 tallet og begynnelsen av 1990 tallet. (Bankkrisen) Da vil spørsmålet bli om denne boligeieren har økonomi til å betjene den sikrede gjelden på kr 2 400 000,-. til en rente på 3,5% og et usikret lån på kr 1 600 000,- til en rente på 10%. Dette er den berømte dominoeffekten som vil kunne ramme boligmarkedet. Tilbake på 1980 og 90 tallet fikk kreditorene panikk da de så at boligmarkedet ble kraftig svekket, og for å kompensere for beregnede tap, (pantesikkerhet) ble boliger begjært solgt på tvang over en lav sko. Fornuften hadde forlatt kreditorenes saksbehandlere, da de kun hadde vært med på en gigantisk opptur for boligverdier. De som kunne «godt bankhåndverk» hadde stort sett gått av med førtidspensjon, og var ikke tilgjengelig. Bergen Bank, tidligere DnB hadde egen inkassoavdeling, og de fikk tak i en saksbehandler som het Moy, som da var 75 år, og alderspensjonert, som fikk rettet opp mye, og, slik han selv sa i det vesentligste, «jeg måtte holde de unge jappene i ørene og lære dem hva det vil si å være kreditor i nedgangstider.». Så jo, hvis prisnedgangen fortsetter, vil dominoeffekten kunne ramme boligeier hardt. Tvangssalg, restgjeld, ofte med det resultatet at de kan bli gjeldsofre. Mitt råd er, slutt å handle på kreditt, nedbetal dyre lån så mye som mulig, sammen med boliglånet. Dere som, i dag er mellom 30 til 50 år og har kjøpt bolig i løpet av de siste 10 – ti årene, dere vet ikke, fordi dere var meget unge da bankkrisen på 1980 og 1990 tallet rammet Norge. Tro meg, jeg så mange meget hjerteskjærende og triste skjebner, hjem gikk i oppløsning, og noen med det aller mest bedrøvelige utfallet. Dere mellom 30 til 50 år, dette er noe dere ikke vil erfare. Jeg håper at jeg tar feil. Mine spådommer er basert på historie, hvilket alle økonomiske spådommer er. Ingen kan spå i fremtiden, med unntaket av de som tjener penger på å spå, meglere av alle kulører. Jeg har laget noen dokumenter rundt emnene gjeldsordning og trekk i inntekt, som er lagt ut på et nettfora. Jeg har her sett at de siste dagene har nedlastingen av disse dokumentene eksplodert. Det er snakk om mer enn 100 – hundre nedlastninger i døgnet siden siste mandag 19.12.22. De fleste nedlastninger skjer om natten av en eller annen merkelig grunn. Tidligere var det et sted mellom 3 til 10 nedlastninger i snitt pr uke. Jeg tolker dette dithen at folk nå begynner å merke på egen økonomi de enorme prisstigningene som har skjedd dette året. Prisstigningen på mat alene har steget med noe over 12% og de regner med ytterligere 10% stigning på nyåret. Det er på nytt spådd nye rekorder for inkassosaker. Mitt råd er: Vær ærlig om økonomien. Dere med dårlig økonomi er IKKE ALENE. Jeg vet at det er mange av dere der ute. Med vennlig hilsen TBergh 2 3 3
I Grosny Skrevet 21. desember 2022 #14 Skrevet 21. desember 2022 Boligprisene kan sikkert falle en del, f.eks 3,5%. Men når boligprisene faller så blir det mindre lønnsomt å bygge nytt, og når det bygges mindre blir det boligmangel og da kan prisene stige. 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #15 Skrevet 21. desember 2022 Visningsnavnene skrev (54 minutter siden): Altså, hvorfor er det et problem for boligeiere at prisen faller om man bare vil bo? Problemene starter vel strengt tatt bare om de skal selge eller ønsker mer lån eller noe sånt? Det kan være et problem hvis de blir sittende med en høy andel usikret lån, som da får høyere rente. Eksempelvis: Noen kjøpte en bolig til 4 000 000, finansiert med 85% lån, altså 3 200 000. Så synker verdien 20 %, og plutselig er boligen fullfinansiert med lån, og 5 % av lånet (160 000) er usikret og vil få høyere rente. Hvis dette skjer kan det bli et problem. Anonymkode: 89abc...572 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #16 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Eiendom Norge spår en prisnedgang på 3,5 % i 2023. https://www.nrk.no/nordland/eiendom-norge_-legger-frem-prognoser-for-boligprisene-i-2023-1.16228726 Anonymkode: d83b1...260 Om inflasjonen kommer seg ned på 5% vil det bety 21% ned fra topp. Eiendom Norge er jo ikke akkuratt objektiv i sine uttalelser, så deres estimater tar jeg med en stor knyttneve salt. Anonymkode: a801d...290
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #17 Skrevet 21. desember 2022 Toast skrev (48 minutter siden): Ja, Oslo Met undersøkelsen viser at 1 prosentpoeng høyere rente reduserer boligprisen men 13,7 % gitt at alt annet er likt. Problemet er at alt annet er ikke likt. Endring i boligprisene vil også endre tilbud/etterspørsel. Dermed blir fallet blir altså bremset av markedet, og den reelle nedgangen blir mindre. For det andre gjør du en matematisk feil. Det er ikke slik at om 1 prosentpoeng renteøkning fører til 13,7 % boligprisfall, så vil 3 prosentpoeng renteøkning føre til 41,1 % boligprisfall. Du kan ikke summere prosent på den måten. I så fall ville 10 prosentpoeng renteøkning ført til 137 % boligprisfall, og prisene kan jo ikke falle mer enn 100 %. Prosentfallene må i stedet multipliseres: 1-(1-0,137)^3 = 35,7 %. For det tredje har regjeringen vedtatt at det kommer ny utlånsforskrift fra 1. januar. Tidligere var det krav om at alle som tar opp boliglån skal kunne tåle fem prosentpoeng oppgang i rente. Dette kravet var med på å begrense hvor mye man kan låne. Fra nyttår senkes kravet til tre prosentpoeng. Altså vil folk kunne låne mer og vi får flere kjøpere. Denne endringen vil også være med å bremse fallet og Oslo Met undersøkelsen tok ikke hensyn til vedtaket da de lagde undersøkelsen. Ja det er et godt poeng. 35.7% - 38% er det riktige intervallet. Det er forbeholdt at styringsrenten kun stiger til 3 - 3.25% og at inflasjonen kommer ned. Det er også gitt at rentemarginen til bankene holdes historisk lav. Utlånsrenten vil nok øke mer enn styringsrenten. Det er veldig naivt å tro at bankene kommer til å opperere med så lave marginer fremmover. Anonymkode: a801d...290 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #18 Skrevet 21. desember 2022 Toast skrev (48 minutter siden): For det tredje har regjeringen vedtatt at det kommer ny utlånsforskrift fra 1. januar. Tidligere var det krav om at alle som tar opp boliglån skal kunne tåle fem prosentpoeng oppgang i rente. Dette kravet var med på å begrense hvor mye man kan låne. Fra nyttår senkes kravet til tre prosentpoeng. Altså vil folk kunne låne mer og vi får flere kjøpere. Denne endringen vil også være med å bremse fallet og Oslo Met undersøkelsen tok ikke hensyn til vedtaket da de lagde undersøkelsen. Men nå har jo renta steget. Derfor kan jo ikke folk låne mer. Uansett, det kommer ny finansavtalelov nå. Da holder det ikke at bankene fraråder lån. De har plikt til å ikke låne ut til folk de er usikre på om klarer å betale for lånet. Anonymkode: 4a45e...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #19 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Eiendom Norge spår en prisnedgang på 3,5 % i 2023. https://www.nrk.no/nordland/eiendom-norge_-legger-frem-prognoser-for-boligprisene-i-2023-1.16228726 Anonymkode: d83b1...260 😂 Alle skjønner jo at dette er tull. Anonymkode: 4a45e...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #20 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men nå har jo renta steget. Derfor kan jo ikke folk låne mer. Uansett, det kommer ny finansavtalelov nå. Da holder det ikke at bankene fraråder lån. De har plikt til å ikke låne ut til folk de er usikre på om klarer å betale for lånet. Anonymkode: 4a45e...a6f Om du har studert økonomisk historie så vet man sabla godt at grådighet blender kreditors riskortyring i oppgangstider. Ja banker låner vekk penger til mennesker som ikke burde låne penger. Det er grunnen til at finanstilsynet eksisterer, for å passe på at dette ikke skjer. Det blir et problem når politikerne velger å ikke følge finanstilsynets råd fordi kortsiktig populisme overgår langsiktig økonomisk stabilitet. Anonymkode: a801d...290 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå