AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #1 Skrevet 21. desember 2022 Tror jeg klikker.. Hvert år er samme greia. Jeg skal handle å tenke ut alle julegaver, vaske hus, pynte, handle inn maten, bake osv.. Stresser meg ihjel. Sambo måker snø og henter ved. Thats it føler jeg. Jeg er gravid i 6 mnd. I dag er siste skoledag og jeg stresser litt over at vi må få handla det siste av mat og få levert ifra oss de siste gavene. Samt husvask. Han legger seg på sofaen å tar en dupp! Når han våkner spør han meg.. "når skal du ut å handle?" blir så lei..vi har 3 barn fra før så må utnytte tiden når de er i bhage/skole. Men han tar det med knusende ro. Normalt at alt ansvar ifbm jul faller på damene? Anonymkode: d28b7...9c0 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #2 Skrevet 21. desember 2022 Må dere styre så mye da? Jul blir det uansett. Anonymkode: 2533a...c58 2 3
MortenMunkholm Skrevet 21. desember 2022 #3 Skrevet 21. desember 2022 Da jeg er singel, vil jeg raskt smette inn at her i heimen står mannen for 100 prosent! (Tenkte det kunne være med på å dra opp tallene for menn når regnskapets time er inne.) 13 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #4 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tror jeg klikker.. Hvert år er samme greia. Jeg skal handle å tenke ut alle julegaver, vaske hus, pynte, handle inn maten, bake osv.. Stresser meg ihjel. Sambo måker snø og henter ved. Thats it føler jeg. Jeg er gravid i 6 mnd. I dag er siste skoledag og jeg stresser litt over at vi må få handla det siste av mat og få levert ifra oss de siste gavene. Samt husvask. Han legger seg på sofaen å tar en dupp! Når han våkner spør han meg.. "når skal du ut å handle?" blir så lei..vi har 3 barn fra før så må utnytte tiden når de er i bhage/skole. Men han tar det med knusende ro. Normalt at alt ansvar ifbm jul faller på damene? Anonymkode: d28b7...9c0 Her bruker jeg å delegere ansvar. Hvis ikke blir alt gjort i siste liten, gjerne kvelden før. Rett og slett fordi det betyr mer for meg å få ting unna tidligere, enn han. Skulle gjerne likt at mannen tok mer intiativ selv, men han gjør i det minste det jeg ber han om, haha. Anonymkode: e1153...1ed
mingus Skrevet 21. desember 2022 #5 Skrevet 21. desember 2022 Han bidrar godt, oppvaksen og klesvasken hoper seg opp og blir stående en dag innimellom, men det faller jo like mye på meg, og hvor mye babyen er plaget av tenner og hvor slitsom dagen er. Jul blir det uansett 😅 har droppet baking i år, besteforeldre hjelper til og tar ungene med på det. Ferdig med alle gavene, mannen kan godt hjelpe å pakke inn, men han pakker ikke like fint, så her trenger han ikke bidra 😀 Jeg jobber til 15 på julaften så han fikser ribbe og alt imens. Lille julaften underholder han mamma som kommer hit med tog, mens jeg er på jobb. Vil absolutt si han bidrar godt! Mer enn meg, men jeg har da støvsugd i går og satt opp treet klart til pynting i kveld, så jeg får da til noe jeg og! Men er veldig glad for at han ikke er tafatt, så jeg slipper å stresse over å være så mye på jobb i dagene før og på julaften! 1
Chailatte Skrevet 21. desember 2022 #6 Skrevet 21. desember 2022 Her er han hakket flinkere enn meg til vasking, jeg jobber shift, mens han har hjemmekontor og fleksitid så det blir naturlig at han tar litt ekstra. Han er dessuten mye nøyere og kjappere enn meg 😂 Bakingen står jeg for. Vi handler julegaver sammen, det er bare kos, da spiser vi gjerne middag og lunsj ute samtidig. Hadde vært uaktuelt om en av oss dro hele lasset alene, vi er jo partnere i alt vi gjør. Men neste jul skaffer vi oss vaskehjelp, så kan vi begge slappe av mer. Det synes jeg dere skal vurdere også. 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #7 Skrevet 21. desember 2022 Når du hele tiden gjør alt, så blir mannen også vant med at det er slik det er. Det hjelper ikke å stå på hodet og stresse seg selv ut og så klage på mannen i etterkant. Lag en plan på hva som skal gjøres også fordeler dere oppgavene dere i mellom. Anonymkode: 27764...448 5 7
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #8 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Må dere styre så mye da? Jul blir det uansett. Anonymkode: 2533a...c58 Mest irriterende setningen jeg leser. Altså, klart man kan nedjustere ambisjonene. Men det blir faktisk ikke jul uansett. Gaver og julemat kjøper seg ikke av seg selv, huset blir ikke magisk støvsugd og pyntet. Julemiddager og -frokoster oppstår ikke bare på bordet, det må planlegges og ordnes. Selv om man legger lista noenlunde lavt, krever det innsats, og det hoper seg fort opp med oppgaver. Og når man har barn er det ikke et alternativ å hoppe over feiringen heller. Anonymkode: ea810...421 23 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #9 Skrevet 21. desember 2022 Her er det jeg som gjør alt 🙂 Sånn har det alltid vært og vil nok alltid være. Det betyr rett og slett ikke en dritt for han om huset er pyntet og alle får gaver. Og jeg synes det er gøy å handle og pynte osv, så det går jo sin gang da. Anonymkode: efc3b...088 1
Million Skrevet 21. desember 2022 #10 Skrevet 21. desember 2022 Da jeg var gift, var det mannen som dro ut og skaffet juletre og fraktet det hjem og inn døra. Han hentet kassene med alle juledekorasjonene, juletrepynten osv, i boden, og han satte det frem rundt omkring i boligen. Pyntet til jul, med andre ord. Han og sønnen vår sto for pynting av juletreet også. Mannen dro og handlet, skaffet juleribba og alt tilhørende julen i matveien. Fraktet det hjem. Vi delte på utgiften, men han gjorde jobben. Mannen lagde julemiddagen fra begynnelse til slutt, tok den ut av ovnen og delte den opp. Akkurat dekket på bordet gjorde vi sammen, la på duk osv. (duk brukte vi kun i jula). Jeg støvsugde og vasket gulv og tørket noe støv. Men det "å lage jul" i heimen var det mannen som sto for. Fordi han elsker jul og å pynte til jul, mens jeg var (og er) ikke så veldig fan av alt julestyret. 5
MarianneE Skrevet 21. desember 2022 #11 Skrevet 21. desember 2022 Denne jula så er vist målet å bidra så lite som mulig. Jeg har skrevet liste og hengt opp (noe som pleier å funke bra ellers) men den lista tror jeg ikke han ser. Jeg har prøvd fordeling av oppgavene etter hans ønske, men når jeg spør om han og tenåringen kan gjøre to konkrete ting og begge to glemmer, da.... Jeg jobber på kjøpesenter og det er mer enn nok å stå i med på jobb og så må jeg stable meg selv på beina hjemme og for å lage en hyggelig jul. Ønsker meg hvile til jul. Hvile og en litt mer grei mann på dette området. 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #12 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror jeg klikker.. Hvert år er samme greia. Jeg skal handle å tenke ut alle julegaver, vaske hus, pynte, handle inn maten, bake osv.. Stresser meg ihjel. Sambo måker snø og henter ved. Thats it føler jeg. Jeg er gravid i 6 mnd. I dag er siste skoledag og jeg stresser litt over at vi må få handla det siste av mat og få levert ifra oss de siste gavene. Samt husvask. Han legger seg på sofaen å tar en dupp! Når han våkner spør han meg.. "når skal du ut å handle?" blir så lei..vi har 3 barn fra før så må utnytte tiden når de er i bhage/skole. Men han tar det med knusende ro. Normalt at alt ansvar ifbm jul faller på damene? Anonymkode: d28b7...9c0 Er ikke mannen din på jobb? Hvorfor skal dere ha flere barn om dere ikke klarer å gå hjulene til å gå rundt? Anonymkode: 4308f...79d 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #13 Skrevet 21. desember 2022 Jeg delegerer..hvis ikke ender jeg opp med å gjøre alt. Han gjør det han får beskjed om;) de samme gjør tenåringene..å tro de skal «vite» hva som skal gjøres har jeg slutta med for lenge siden🤭 Anonymkode: 739ec...c53 1
Nymerïa Skrevet 21. desember 2022 #14 Skrevet 21. desember 2022 Vi kjøper gaver til hver vår side av familien. Han kjøper juletre og pynter. Vaskinga deler vi på. Jeg planlegger handlinga og kjøper de spesielle matvarene. Jeg lager dessert/ kaker/ horn. Han lager julemiddagen. Jeg dekker på, passer på på forhånd at vi har rene og strøkne duker. Nivået på renholdet legger vi opp etter hva vi gidder. Dette er en sak jeg ikke har tenkt å lage en krangel av. 3
MarianneE Skrevet 21. desember 2022 #15 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg delegerer..hvis ikke ender jeg opp med å gjøre alt. Han gjør det han får beskjed om;) de samme gjør tenåringene..å tro de skal «vite» hva som skal gjøres har jeg slutta med for lenge siden🤭 Anonymkode: 739ec...c53 Men hva gjør du om de driter i å gjøre de oppgavene de får?
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #16 Skrevet 21. desember 2022 MarianneE skrev (Akkurat nå): Men hva gjør du om de driter i å gjøre de oppgavene de får? De kan jeg love deg at ingen av de tør !!!🤘🤭 Anonymkode: 739ec...c53 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #17 Skrevet 21. desember 2022 Her var mannen og handlet de siste gavene for oss i går, og har handlet inn mat. Jeg er syk (kronisk sykdom) og har gjort det jeg kan fra sofaen - bestilt gaver og mat. Det trenger ikke vaskes ned, byttes gardiner eller noe slikt. Vi har to små kasser med pynt, det er det. Vi er bevisste på å kun fokusere på det viktige, som for oss er noen få gaver, god mat, og familie. Anonymkode: 4ca4f...0af
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #18 Skrevet 21. desember 2022 Må si at han er veldig flink, han ordner mye. Han står for bestilling og henting av ribbe, pinnekjøtt, fisk og annet som vi skal ha til hovedrettene. Jeg fikser desserter. Vi baker litt sammen, ellers så bestiller vi det vi vil ha. Innkjøp av julegaver gjør vi sammen, setter oss ned og finner ut hva vi skal gi, går ut og handler det sammen. Han støvsuger, jeg tørker støv. Han tar grundig vask av badene. Vi hjelper hverandre med å legge på sengetøy til gjestene. Han bærer kasser med julepynt ned fra boden, setter kasser med saker som ikke skal stå fremme opp i boden. Han setter kassene med julepynt på riktig rom, da disse er merket, så pynter jeg. Han setter sammen de to juletrærne, vi har et i stua og et i spisestua, de rommene ligger i to ulike etasjer. Så pynter jeg trær. Vi er av de som starter tidlig med pynting. Han står også for innkjøp av det vi skal ha fra polet, jeg ordner med blomster. Han stryker juleduken som skal på spisebordet, da han er flinkere enn meg til å stryke. Matinnkjøp utover det som er bestilling gjør vi sammen. Anonymkode: da764...3d0 1
NumberSix Skrevet 21. desember 2022 #19 Skrevet 21. desember 2022 Han har tatt julevasken, ordnet med ved, organisert julegaver til sin del av familien, vært med og skrive handleliste og etterpå skal vi gjøre oss ferdige med innkjøp. Han har gjort det meste av det tyngste "arbeidet" siden jeg sliter med bekkenløsning. Jeg har ordnet med gaver til min familie, planlagt middager, og i kveld skal vi pynte til jul, selv om det nok blir jeg som pynter siden jeg er mest opptatt av det. For ham er det heldigvis en selvfølge å bidra.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #20 Skrevet 21. desember 2022 Jeg må stå for planlegging og logistikken, men på utførelse er han dritflink ❤️ Vaske, handle, bake, stryke, pakke inn presanger - han kan alt og han liker det veldig godt også. Gjør det med et smil. Men skulle han stått for planlegging og loigistikk, hadde ikke mye blitt gjort 😛 Anonymkode: ba579...214
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå