Gå til innhold

Strømforbruk???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei fantastiske folk!

Nå har jeg ferie, barna i barnehagen, jeg er hjemme alene.

Di dagene jeg har prøvd å spare strøm, ved å bare ha  varmepumpe og varmekabler på bad på romtemperatur, ingen komfyr, ingen dusjing, ingen klesvask og ingen oppvask er tatt i bruk, bare ladet elbilen på natta ved øko lading. Så brukte jeg 74kwh den dagen, samme dagen etter når ingenting annet var i bruk, røfflig det samme forbruket. Vi kjøpte takeaway disse to dagene for å se hvordan strømforbruket var påvirket av matlaging, ja jeg, fyret også i peisen for å holde temperaturen i hele huset Ok. 

Men, så tenkte jeg, jeg kjører igang med klesvask, tørketrommel, matlaging, dusjing og lading av elbil. Forbruk 46kwh.

Hvorfor har det seg sånn at når jeg prøver å spare strøm så bruker jeg faktiskt mer strøm enn når jeg ikke prøver?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
jegeranonym123512 skrev (2 minutter siden):

Hei fantastiske folk!

Nå har jeg ferie, barna i barnehagen, jeg er hjemme alene.

Di dagene jeg har prøvd å spare strøm, ved å bare ha  varmepumpe og varmekabler på bad på romtemperatur, ingen komfyr, ingen dusjing, ingen klesvask og ingen oppvask er tatt i bruk, bare ladet elbilen på natta ved øko lading. Så brukte jeg 74kwh den dagen, samme dagen etter når ingenting annet var i bruk, røfflig det samme forbruket. Vi kjøpte takeaway disse to dagene for å se hvordan strømforbruket var påvirket av matlaging, ja jeg, fyret også i peisen for å holde temperaturen i hele huset Ok. 

Men, så tenkte jeg, jeg kjører igang med klesvask, tørketrommel, matlaging, dusjing og lading av elbil. Forbruk 46kwh.

Hvorfor har det seg sånn at når jeg prøver å spare strøm så bruker jeg faktiskt mer strøm enn når jeg ikke prøver?

Utetemperatur?

Anonymkode: b7bc6...098

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja dette var i di kaldere dagene, mellom -4 til -8 grader 

strømselskap kunne ikke registrere noe stipluering heller

Endret av jegeranonym123512
Skrevet

I stedet for å slenge på "elbillading" som krydder burde du trekke fra det fra dagsforbruket i denne sammenstillingen. Hvor mye fylte du på bilen i eksempel 1, og hvor mye i eksempel 2?

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg skal gjette...

Det er stort sett oppvarming som trekker mest strøm.

De dagene dere sparte strøm måtte dere aktivt varme opp huset. De dagene dere ikke sparte strøm gjorde dere mange ting som indirekte ga varme (tørketrommel, komfyr), og behøvde dermed mindre aktiv oppvarming. 

Anonymkode: 52557...24b

Skrevet
Whistler skrev (22 minutter siden):

I stedet for å slenge på "elbillading" som krydder burde du trekke fra det fra dagsforbruket i denne sammenstillingen. Hvor mye fylte du på bilen i eksempel 1, og hvor mye i eksempel 2?

Ja daglig lading på 14,5kwh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...