Gå til innhold

Lån: Fordel eller ulempe med barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på dette: når man søke om lån er det ofte spørsmål om «har du barn?» «hvor mange?». Får man bedre vilkår når man er uten barn og hvor stor kan forskjellen være?

Anonymkode: ceb4a...e7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn koster penger så det er en negativ faktor når man søker lån.
Dess fler barn, dess lavere lån får man.

Anonymkode: 07b23...d4f

• Liker 5
Skrevet

Ja, barn er dyrt og går ut over betalingsevnen. Man kan få betraktelig mindre i lån når man har barn, så det er lurt å få lånet i boks først. 

Anonymkode: 65fe8...3cc

• Liker 2
Skrevet

Skaff dere lån først, deretter barn. Får en god del mindre i lån dersom man har barn fra før. 

Anonymkode: 50e2a...aeb

• Liker 3
Skrevet

Det varierer fra bank til bank. Men låneevnen reduseres med 2-500 000 pr barn man har. 
Vi som ikke har barn får ikke en direkte fordel, men de som har barn får en ulempe. 
Litt samme som man ikke får en fordel ved å ikke ha annen gjeld, men man får en ulempe om man har gjeld. 
Vilkår ellers er det samme. 

Anonymkode: 4e6ef...fcd

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Har dere barn reduseres muligheten til å betjene lån, så dere får låne mindre.

Det er jo bare å gå inn på kalkulatorer i flere banker så får du svar der.

Jeg gjorde dette for 12 år siden og den gangen kunne jeg låne 3.9 mill uten barn, med 2 barn 3.1mill.

Å fostre opp barn den gangen ble beregnet til en kostnad rundt 1.5 mill. Over 18år. Det er jo en kostnads som reduserer det økonomiske handlingsrommet. 

Er ikke oppdatert på dagens indeks.

Anonymkode: 2d91c...d88

• Liker 2
Skrevet

Man får mye mindre i lån med barn. 

Jeg har to millioner i egenkapital og 600.000 i lønn. Jeg fikk maks 1,8 mill i lån med barn, om jeg ikke hadde barn hadde jeg fått nesten en million ekstra (jeg spurte). 

Anonymkode: 66e64...f29

• Liker 1
Skrevet

Ulempe! 

Anonymkode: 0f77e...031

• Liker 1
Skrevet

Man får definitivt låne mindre med barn hvis man har lav til normal inntekt+, det er utrolig dyrt og spiser opp mye av betjeningsevnen. Men, tjener man så godt at det ikke er betjeningsevnen det stopper på, men feks belåningsgrad eller gjeldsgrad, så spiller det ingen rolle. 

(PS. Vi ser på skattemeldingen og i personregisteret at dere har barn, bare sånn om noen tenkte de skulle la være å si ifra. Mvh Finansrådgiver)

Anonymkode: 6b017...3ab

• Nyttig 1
Skrevet

Det er en ulempe å ha barn, da man får mindre lån. Ikke lurt å lyve om det da alt kontrollsjekkes før man evt. får tilbud om et lån.

Anonymkode: 6424a...eb9

Skrevet

Stor ulempe med barn om man ønsker lån. Spesielt om man er eneforsørger.

Skrevet

Ja, det er et fratrekk på lån med barn på rundt 400-500.000 per barn. 

Anonymkode: 476a7...12f

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Lurte på dette: når man søke om lån er det ofte spørsmål om «har du barn?» «hvor mange?». Får man bedre vilkår når man er uten barn og hvor stor kan forskjellen være?

Anonymkode: ceb4a...e7d

Er det virkelig så vanskelig å forstå? Det koster mye å ha barn. 

Anonymkode: 54900...525

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...