Gå til innhold

Rense sluker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pleier dere å rense sluker på bad og kjøkken? Vi pleier innimellom å bruke Mudin. Men i går så demonterte vi sluket på kjøkkenetvasken og under og det var så mye guffe, åhh herregud! Men vasket alt og monterte på nytt. Samme skal vi gjøre på badene og vaskerom. 

Pleier dere å gjøre det?

Anonymkode: 59a27...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er noe alle bør gjøre med jevne mellomrom. Husk å ta sluket i dusjen og under badekaret også. Har man kvinner med langt hår i hus er det utrolig hvor mye som setter seg fast i vannlåser

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (35 minutter siden):

Det er noe alle bør gjøre med jevne mellomrom. Husk å ta sluket i dusjen og under badekaret også. Har man kvinner med langt hår i hus er det utrolig hvor mye som setter seg fast i vannlåser

Ja, det har vi tatt faktisk og det var …jah 😵💫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, selvfølgelig pleier vi å rense alle sluk. 

Anonymkode: 31ec5...07b

At du demonterer alt, også slanger under vasken? 

Rørleggeren sa til oss en gang at man ikke skal gjøre det, men man får jo ikke vasket ordentlig hvis man ikke tar av alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ca hver tredje måned. Demonterer under vasken på badet, men ikke på kjøkkenet.

Anonymkode: 4f18a...5ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sluk heter forresten det samme i flertall, ikke "sluker". 

Beklager, jeg er ikke norsk så ikke lett å vite alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trenger ikke å beklage, jeg mente å hjelpe deg :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tilleggsinfo: Forskjellig kjønn og bøyning kan endre betydningen av ellers like ord helt. En sluk, flere sluker - dette er fiskeredskap. Ett sluk, flere sluk - dette er åpningen i bunnen av vask, badekar m.m. 

(Det er flere norske som gjør akkurat samme feilen.)

Anonymkode: 2e8a5...f10

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jeg i blant. Ikke så ofte, det er sant, men det forekommer. Tror det er to-tre uker siden jeg fikk renset sluket på kjøkkenet. Fikk eksmannen til å demontere rørene under sluket i vasken, og så renset og vasket jeg det. Fikk ut masse gørr som ikke Mudin hadde renset bort. 

En annen gang kunne jeg skimte gjennom hullene i slukristen i kjøkkenvasken at det var fullt av gørr i røret under. Da tømte jeg en hel bøtte med utblandet salmiakkvann nedi. Da det var rent bort, kunne jeg se at rørene var gullende hvite og rene igjen. Den gørra og det gråaktige slimet var borte nedi der. Den gangen hadde jeg ikke eksen der til å demontere rørene for meg, og jeg våget ikke løsne på dem og ta de løs selv, i frykt for å ikke klare og skru det riktig sammen igjen etterpå.

Jeg får helt frysninger av sånt arbeid. Når jeg skal rense sluket i dusjen bruker jeg engangshansker. Det slimete håret, skitne fettet og såperestene er så utrolig ekkelt. Men ja, jeg gjør det av og til, fordi det må gjøres.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det senest i går. Gjør det annenhver mnd, for jeg har lagt hår og det samler seg fort opp. Har kjøpt inn flere flasker med flytende middel som skal has i for vedlikehold. Trenger ikke å vente til det har blitt helt tett med å bruke det. 

Har også kjøpt inn en stakefjær, men fant den vanskelig å bruke. :( 

Anonymkode: f7710...349

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gjør det en gang i året, alle vaskene i huset.
Fikk litt skrekken et år hvor en hadde glemt å ta igjen krana helt, og vannet hadde ikke rent fort nok igjennom rørene fordi det var litt tett og mye grums, så vannet rant over vasken og utover gulvet. Sto på hele natten. Bare flaks at det ikke ble vannskadesak.

Anonymkode: 377c1...5a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør vi jevnlig. Jeg har langt hår, så spesielt dusj og badekar må tas ofte. Mudin eller lignende bruker vi aldri. 

Anonymkode: cee9f...0de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.12.2022 den 9.34):

At du demonterer alt, også slanger under vasken? 

Rørleggeren sa til oss en gang at man ikke skal gjøre det, men man får jo ikke vasket ordentlig hvis man ikke tar av alt.

Jeg gjør det selv, demonterte og renset. Og jeg er en kvinne med særdeles lite tekniske og praktiske skilles. Så greier alle dette. Det kinkige kan være å montere om man ikke er god på å se hva som passer sammen. Men det blir som å løse et puslespill med 15års grense, dette greier altså de fleste👍

Anonymkode: e4279...dd4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt lat så gjør det stort sett bare ved behov, men da gjør jeg det til gjengjeld skikkelig da. Demonterer og renser og vasker alt.

Anonymkode: 36102...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg gjør det selv, demonterte og renset. Og jeg er en kvinne med særdeles lite tekniske og praktiske skilles. Så greier alle dette. Det kinkige kan være å montere om man ikke er god på å se hva som passer sammen. Men det blir som å løse et puslespill med 15års grense, dette greier altså de fleste👍

Anonymkode: e4279...dd4

Det er bare å ta et-par bilder før du begynner, så slipper du puslespillet ;)

Anonymkode: 7853f...9a3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket over at så mange gjør det, for det var en gang for en del år siden at jeg demonterte alt under vasken ig klarte ikke å sette sammen igjen. Da måtte jeg ringe rørlegger for å gjøre det for meg og han sa at det skal man egentlig ikke gjøre pluss at rørene etterhvert blir slitte, hvis man gjør det jevnlig. Og at det holder med Mudin. Mudin er bare dritt, etter min mening.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Overrasket over at så mange gjør det, for det var en gang for en del år siden at jeg demonterte alt under vasken ig klarte ikke å sette sammen igjen. Da måtte jeg ringe rørlegger for å gjøre det for meg og han sa at det skal man egentlig ikke gjøre pluss at rørene etterhvert blir slitte, hvis man gjør det jevnlig. Og at det holder med Mudin. Mudin er bare dritt, etter min mening.

Ts

Det er vel de som gjør det innimellom som svarer her. 

Man skal ikke gjøre det ofte. Men jeg velger å ta kjøkkenet og min vask på badet ca hvert 3-4 år.

På kjøkkenet havner det dessverre litt kaffegrut i rørene, så greit å fjerne det før det bygger for mye. På badet er det håret mitt som er problemet. Har skrudd opp mannens side en gang, der var det knapt noe. 

Anonymkode: 7853f...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...