Gå til innhold

Hvem er det EGENTLIG som skal stå opp??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helgene skal da deles?? Jeg har babyen hele natten hver eneste dag med x antall oppvåkninger..

I dag var jeg så trøtt, hadde nesten ikke sovet. Mannen kom inn, koste litt med babyen, og var på vei ut døren.... før jeg spør; hva skal du?

Han: Skal legge meg igjen? Kl var da 6.

????? Legge deg? Jeg har ikke sovet, du skal stå opp med babyen. 

Javel, gi meg han da så skal jeg få han til å sove igjen.

Da vet alle st det blir skrik, kaos og bare tull. Skal han måtte sove, som nettopp har våknet fordi mannen er trøtt? Jeg tok han selv og gikk i stua. Mannen gikk å la seg.

Anonymkode: 7a4f1...88a

• Liker 1
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

(Mannen har har fri i dag)

Skrevet

Men hadde dere avtalt på forhånd en fordeling på dette? Hva er forventningene?

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Du må snakke med han på dagtid, og forklare at du treng å sove av og til! Og så må det bli ein avtale om korleis det skal fordeles. Men dette kan du ikkje rekne med at han forstår kl 6 om morgonen;)

• Liker 20
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da vet alle st det blir skrik, kaos og bare tull.

Så fordi mannen ikke gjør det på "din" måte, så får han ikke prøve? 

Mitt råd, som godt voksen med nå voksne barn, lær deg å godta at den måten andre gjør ting på også er ok. Også når andre sin måte ikke er din måte.

Og så noe som sikkert skaper ramaskrik: en baby tar ikke skade av å skrike og gråte litt. Så om det må ligge litt og gråte uten straks å bli tatt opp om natten, så er det en del av barnets sosialisering. "Vi sover om natten. Om dagen skal få oppmerksomhet".

Anonymkode: e3b18...d74

• Liker 14
  • Nyttig 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så fordi mannen ikke gjør det på "din" måte, så får han ikke prøve? 

Mitt råd, som godt voksen med nå voksne barn, lær deg å godta at den måten andre gjør ting på også er ok. Også når andre sin måte ikke er din måte.

Og så noe som sikkert skaper ramaskrik: en baby tar ikke skade av å skrike og gråte litt. Så om det må ligge litt og gråte uten straks å bli tatt opp om natten, så er det en del av barnets sosialisering. "Vi sover om natten. Om dagen skal få oppmerksomhet".

Hva mener du egentlig?

Tar ikke skade av å gråte litt? Kl var 6, baby lys våken, hvorfor skal babyen måtte sove igjen 10 min etter qt han våkna fordi mannen vil sove?

• Liker 30
  • Nyttig 4
Skrevet

Vi har hatt det samme her. Og mannen ville legge lille igjen etter en stund, og da kunne jo jeg bare glemme å sove videre. Ungen skreik og var jo ikke klar for å sove lur enda, så måtte jeg ta over for mannen hadde gått å lagt seg igjen.

Jeg måtte forklare det, og det bedret seg. Nå står han opp når han har fri, og vi veksler på det utover dagen. Men må være tydelig med han på hva jeg forventer.

Anonymkode: 26c09...0aa

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva mener du egentlig?

Tar ikke skade av å gråte litt? Kl var 6, baby lys våken, hvorfor skal babyen måtte sove igjen 10 min etter qt han våkna fordi mannen vil sove?

Ikke poenget. Det jeg mener er:

1. Du er sliten fordi du står opp med barnet x antall ganger iløpet av natten. Ergo må du lære barnet at om natten soves det. Mine gråt et par netter, så sov de godt fra kl 23 - 5/6 om morgenen. De forsto rett og slett, utifra et grunnleggende behov for mat, at de måtte spise litt mer om kvelden. Babyer er ikke "dumme". Naturen har utstyrt de med flere ressurser enn mange tror.

2. Du avviser mannen din fordi han vil gjøre det på sin måte. Ja, så la han gjøre det på sin måte. Om du går og legger deg med propper i ørene, og han må slite med et barn som er våken og ikke vil sove mer, så blir det hans sak. I en periode så jeg en far som var ute og trillet barnet sitt hver morgen kl 6. Sikkert eneste måten å få barnet til å roe seg, og for å la mor sove.

Jeg tror at det er for mye fokus på "rett" og "galt" i dagens foreldregenerasjon. Mine barn overlevde og. 

• Liker 6
  • Nyttig 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok. Jeg lar ikke mitt barn på 6 mnd gråte seg i søvn x antall ganger på nettene. Så da er vi litt forskjellige du og jeg.

Det var jo ikke det hun sa da, at hun har latt barna sine gråte x antall ganger nattestid når de er 6 mnd, eller hvilken som helst alder forsåvidt. Sånne som deg skal alltid vri på det som sies for å beskytte deg selv.

Anonymkode: e6b67...d27

• Liker 29
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var jo ikke det hun sa da, at hun har latt barna sine gråte x antall ganger nattestid når de er 6 mnd, eller hvilken som helst alder forsåvidt. Sånne som deg skal alltid vri på det som sies for å beskytte deg selv.

Anonymkode: e6b67...d27

Hva mener du/hun da?😊

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor pratet dere ikke om dette dagen før, og kunne du ikke bare plassert babyen i fanget hans, sagt versegod og lagt deg?? Ikke rart at det er kommunikasjonssvikt i denne verden her.....Mannen hadde vel uansett funnet ut at babyen var trøtt.

Anonymkode: 711e7...0fa

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor pratet dere ikke om dette dagen før, og kunne du ikke bare plassert babyen i fanget hans, sagt versegod og lagt deg?? Ikke rart at det er kommunikasjonssvikt i denne verden her.....Mannen hadde vel uansett funnet ut at babyen var trøtt.

Ikke var trøtt***

Skrevet

Jeg har ingen fasit, men mitt beste tips er å snakke om dette når kl ikke er 6 😅 da er begge mer åpen for å finne en løsning, og det er lettere for deg å forklare saklig hvorfor du trenger å sove litt 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg, som er "hun", mener at en baby er født med instinkter som "forteller" det hvordan det skal best få dekket sine basale behov. Hvilket bl a er å bli mett. Så hvis en baby på f eks 6 mnd (litt sendt, for da er babyen begynt å bli "sjef") ikke får mat om natten, vil babyen instinktivt spise mer når det har tilgang på mat. 

I mitt tilfelle, tok det to netter, så spiste babyen, som da var 3 mnd, mer om kvelden, og sov 6 - 7 timer sammenhengende. Det er ikke bare godt for foreldrene, men faktisk godt for babyen å komme inn i slike rutiner. Denne babyen din på 6 mnd, er om nye 6 mnd klar for barnehage, og du kanskje for jobb. Du vil vel at barnet skal ha lært seg å sove gjennom natten til da?

Dine holdninger er så gammeldagse at jeg blir uvel av å lese. Heldigvis vet vi bedre enn å la en baby gråte seg i søvn.

Anonymkode: ff033...a4d

• Liker 34
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg, som er "hun", mener at en baby er født med instinkter som "forteller" det hvordan det skal best få dekket sine basale behov. Hvilket bl a er å bli mett. Så hvis en baby på f eks 6 mnd (litt sendt, for da er babyen begynt å bli "sjef") ikke får mat om natten, vil babyen instinktivt spise mer når det har tilgang på mat. 

I mitt tilfelle, tok det to netter, så spiste babyen, som da var 3 mnd, mer om kvelden, og sov 6 - 7 timer sammenhengende. Det er ikke bare godt for foreldrene, men faktisk godt for babyen å komme inn i slike rutiner. Denne babyen din på 6 mnd, er om nye 6 mnd klar for barnehage, og du kanskje for jobb. Du vil vel at barnet skal ha lært seg å sove gjennom natten til da?

Ikke bry deg om dette ts! Jeg blir tom for ord av å lese det. Bare ikke bry deg om det!

Anonymkode: 9b901...a21

• Liker 22
  • Nyttig 3
Skrevet

Her tar far alle fridager 😃 selv om han står opp 05.45 hver dag når han jobber. Hun våkner mellom 06.00 -07.00

Men nå sover tulla våres 11-12 timer sammenhengen etter søvnkurs. Anbefales.  Så får barnet sove godt, gode rutiner og mer søvn og overskudd til foreldrene ☺

Anonymkode: b6dca...e22

• Liker 10
Skrevet

Hvorfor spør du om hvem som skal stå opp? 

Han sier han kan gjøre det, men det vil du ikke. 

Skulle han ha vært våken sammen med deg? 

Slutt å rulle rundt i en offerolle du ikke vil ut av.

Anonymkode: 55b95...aab

• Liker 19
Skrevet

Gjør avtale på forhånd om hvem som skal stå opp, ikke diskuter kl 6 om morgenen 😊 kl 6 er det morgen for babyen, nytter ikke å prøve å legge igjen da. Helt normalt at babyer står opp kl 6.

Anonymkode: 9b901...a21

• Liker 17
Skrevet

Hvorfor spør du om hvem som skal stå opp? 

Han sier han kan gjøre det, men det vil du ikke. 

Skulle han ha vært våken sammen med deg? 

Slutt å rulle rundt i en offerolle du ikke vil ut av.

Anonymkode: 55b95...aab

Fordi han ikke skulle stå opp? Han skulle sove lengre sammen med babyen, og styre på med å vugge og få han til å sove som han ofte gjør. Er det så vanskelig å bare STÅ OPP? Sånn at hele huset ikke våkner av skriking og en baby tvinges til å sove 10 min etter han våknet?

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...