AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #1 Skrevet 21. desember 2022 Datteren min er 7 mnd på vei og nå har hun skaffet seg en katt. Hun bor i en liten sentrumsleilighet og det er få muligheter til å holde baby og katt helt avskiltet. Jeg er oppriktig bekymret for hvordan dette skal gå. Har noen erfaring? Anonymkode: de24c...69c
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #2 Skrevet 21. desember 2022 Har vokst opp med katt. Og har også katt nå, og to barn. Kattene kom først, aå de har hatt katt fra dag 1. Hva er det lurer på, og hva er du så bekymret for? Anonymkode: 14751...d9f 20 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #3 Skrevet 21. desember 2022 Gravide skal ikke håndterte kattesand da. Eller ser jeg ikke helt problemet?? Anonymkode: ca57f...891 9
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #4 Skrevet 21. desember 2022 Hvorfor skulle hun holde dem adskilt? Anonymkode: 307df...8a2 6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #5 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Gravide skal ikke håndterte kattesand da. Eller ser jeg ikke helt problemet?? Anonymkode: ca57f...891 Hansker og grundig håndvask så er ikke det et problem. Faktisk større sjanse for smitte vi uvaskede grønnsaker enn katt.. Anonymkode: 06a83...9c6 14 6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #6 Skrevet 21. desember 2022 Jeg der ikke helt problemet. En heldig baby som får vokse opp og kjenne den unike kjærligheten man bare kan ha med et kjæledyr 💙 De kommer til å bli beste venner. Kattesand kan en gravid person håndtere, bare la være å slikke på hendene mens man holder på. God hygiene er det som skal til, hansker kan også brukes om man er veldig redd i tillegg til håndvask. Anonymkode: f4adb...14a 7 5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #7 Skrevet 21. desember 2022 Hva er du oppriktig bekymret for, egentlig? Alle barn burde vokse opp med dyr. Anonymkode: 318b1...0e9 8
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #9 Skrevet 21. desember 2022 Det vil gå helt fint, så lenge hun klarer å ta vare på katten og babyen. Anonymkode: b9dba...eba 2
Heln Skrevet 21. desember 2022 #10 Skrevet 21. desember 2022 Min katt skyr barna, hun synes de bare er plagsomme. Går helt fint med katt og baby, det er veldig sjeldent vi leser i nyhetene om at katter har drept barn 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #11 Skrevet 21. desember 2022 Heln skrev (42 minutter siden): Min katt skyr barna, hun synes de bare er plagsomme. Går helt fint med katt og baby, det er veldig sjeldent vi leser i nyhetene om at katter har drept barn Samme her. Har to katter og en baby, og kattene finnes ikke interessert. Hvis de kommer for å kose, men ser at jeg har babyen på fanget, snur de. Anonymkode: 29a30...cf3 3 1
RockyRose Skrevet 21. desember 2022 #12 Skrevet 21. desember 2022 Vi hadde/har og katt når vi fekk baby. Mannen tok seg av kattesanden, og eg var forsiktig med å vere borti han rett etter toalettbesøk. Lot sjølvsagt aldri baby og katt vere aleine, og det er vi framleis forsiktig med. Elles ser eg ingen problem 🤷♀️ 1
Anciol Skrevet 21. desember 2022 #13 Skrevet 21. desember 2022 (endret) Hadde to katter alt da jeg ble gravid, gikk helt fint:=) Ungene fikk gode bånd til kattene og kattene la seg aldri over fjesene til barna, de foretrakk puten min når jeg sov! Mannen min tok kattekassen iblant, siden begge var utekatter og likte husverten sitt bed bedre:) Endret 21. desember 2022 av Anciol 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #14 Skrevet 21. desember 2022 Det går nok helt fint. Jeg fikk høre at det var farlig om en katt kom opp i vogna hvor babyer sov. Jeg ble storesøster og babyen sov ute i vogna. Jeg fikk tak i katta og av nysgjerrighet slapp jeg den opp i vogna for å se hva som skjedde. Jeg var bare 5 år den gang. Katta hoppet ut igjen så fort den havnet i vogna. Skjedde aldri noe skummelt med baby og katten 😂 Har hatt flere katter i løpet av årene og ingen av de har lagt seg til så jeg ikke fikk puste. Anonymkode: 8d576...c5d
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #15 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Gravide skal ikke håndterte kattesand da. Eller ser jeg ikke helt problemet?? Anonymkode: ca57f...891 gravide skal ikke håndtere kattesand og deretter spise uten å vaske hendene først. Å håndtere kattesand i seg selv er fullstendig uproblematisk, toksoplasmose smitter ikke via huden. Og de færreste tar vel forresten på sanden med hendene heller. Anonymkode: bd5ee...5ae 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #16 Skrevet 21. desember 2022 Det kommer nok til å gå helt fint hvis din datter tar et par enkle forholdsregler. Jeg hadde baby og to innekatter i en liten loftsleilighet, og det var ikke noe problem. Min datter og kattene ble bestevenner etter hvert. Må passe på at baby og katt aldri er alene, og sørg for at katten ikke går inn på rommet til baby om natta. (Bør helst ikke være i senga til baby på dagtid heller, selv om baby ikke er der da.) Selv om katten aldri har vist interesse for å legge seg oppå baby, så kan det skje. Hadde selv en katt som elsket å ligge på fjeset mitt, så den sjansen bør man ikke ta. Og så kan man aldri vite hvordan katten vil reagere hvis den skvetter. Noen katter kan bli sjalu, men det går seg gjerne til etterhvert. Mine ble ikke sjalu, de var glad i baby fra første stund (er litt vanskelig å tro jeg vet, men det hjalp at baby så og si ikke skrek). Rominndelingen har jo en del å si. Er alt åpent, så er det verre. Jeg hadde eget lite kjøkken med dør for og sovealkove i stua. Kattene var på kjøkkenet, badet og gangen på natta. Vi flyttet etter noen måneder da, var jo litt trangt, og jeg savnet soverom. Ha normalt god hygiene ved håndtering av kattesand, så er det ikke noen risiko. Er ikke slik at man innånder toksoplasma heller. Anonymkode: a7575...28c
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #17 Skrevet 21. desember 2022 Meg over: Angående toksoplasma: Fastlegen min sa at det er lav risiko når man fjerner bæsj raskt. Og vasker hendene godt etterpå så klart. Smitte kan spre seg hvis bæsjen ligger i flere dager. Jeg tok det alltid med det samme uansett, pga lukt. Anonymkode: a7575...28c
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2022 #18 Skrevet 22. desember 2022 On 12/21/2022 at 5:45 AM, AnonymBruker said: Hva er du oppriktig bekymret for, egentlig? Alle barn burde vokse opp med dyr. Anonymkode: 318b1...0e9 Hvorfor burde de det? Vi hadde hund, katt og noen fordømrade undulater og er det en ting jeg ikke skal ha inn i mitt eget hus nå så er det noe med pels eller fjær. Ble ikke dyrevenn av å vokse opp med dyr. Anonymkode: 421b4...07d
Mt3 Skrevet 22. desember 2022 #19 Skrevet 22. desember 2022 Vil tro hun er fulstendig klar over dette med de farlige bakteriene/virusene kattedritt kan inneholde og tar forholdsregler der. Så får en også håpe at hun er oppegående nok til å passe på så katten ikke kan få sjansen til å legge seg over babyen mens den sover (faren er jo størst ute eller i kalde rom der katten søker ett varmt sted å sove), og til å passe på babyen når den begynner å bevege seg, så den ikke får klype katten slik at den må klore/bite. Til sist så får en bare krysse fingrene og håpe babyen ikke får allergi mot katt slik at hun må kvitte seg med den. Så ja, lite gjennomtenkt. Men for alt vi vet så kan det hende hun alltid har ønsket seg katt og nå endelig bor slik til at det er mulig.
tøydokka Skrevet 22. desember 2022 #20 Skrevet 22. desember 2022 Det er vel bare koselig. Hva skulle problemet være? Blir sikkert travelt om det er en kattunge. De kan være krevende en stund, men pusen og baby blir nok bestevenner etterhvert. Jeg er oppvokst med katt og vi hadde babyer i hus(mine småsøsken), og det gikk så fint. Når man vokser opp med dyr blir man god på kommunikasjon, da den nonverbale delen. Det gir en fordel senere i livet, man blir bedre på å lese folk. Både katter og mennesker er pattedyr og har delvis likt kroppspråk. Katten vil like å ligge oppå baby når den sover pga varme og nærhet, men de legger seg ikke over ansiktet til babyen. Det har sikkert skjedd, men det er absolutt uvanlig. Jeg vil jo tro at mor følger med på samspillet mellom barn og katt og gjør grep viss katten oppfører seg unormal. Mine småsøsken sov ofte i vognen ute, da var katten raskt oppi vognen og sov på barnets bein eller mage. Og liksom passet på babyen og var veldig beskyttende om det kom andre katter eller teite skjærer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå