Gå til innhold

Viruseksplosjon: − Vi snakker flere hundre tusen syke per uke.

Gullsjakal

Anbefalte innlegg

Heisann1234 skrev (47 minutter siden):

Det har helsenorge sørget for selv! Jeg og flere andre rømmer fra disse yrkene. Vi ble faktisk nedbemannet i min jobb rett før jul, og da er det utrolig provoserende å høre at det "mangler" arbeidskraft! Nå kan de vær så god og bruke vikarbyråer til å fylle de stillingene som likevel står tomme. Synd for brukere av helsetjenester, men sånn går det nå. 

Samme her. Ei slutter nå, stillingen vil ikke bli lyst ut igjen. Vi skal være 10 på dagen, sjelden vi er mer enn 3 til 4. Så mister vi altså en stilling oppå der.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gullsjakal skrev (På 21.12.2022 den 2.27):

Referat fra link:

"Hold ut – det blir bedre!

De neste vintrene vil bli mer normale, med færre syke.

– Dette er nok en spesiell vinter siden det trolig er mindre immunitet i befolkningen mot flere av disse infeksjonene. Etter denne vinteren blir nok kommende vintre mer normale".

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/q1JnWg/viruseksplosjon-vi-snakker-flere-hundre-tusen-syke-per-uke

Selv ikke Meteorologisk institutt klarer å spå været så langt frem i tid, men.. 👍

Men dette ble jo advart mot hele tiden. Ved å stenge folk inne i lang tid og gjøre alt sterilt, forverres immuniteten til de fleste. Det er da ikke noe rart at folk er mer syke nå, med alskens forskjellige virus. Er det virkelig noen som er overrasket?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann1234 skrev (På 1.1.2023 den 12.03):

Det har helsenorge sørget for selv! Jeg og flere andre rømmer fra disse yrkene. Vi ble faktisk nedbemannet i min jobb rett før jul, og da er det utrolig provoserende å høre at det "mangler" arbeidskraft! Nå kan de vær så god og bruke vikarbyråer til å fylle de stillingene som likevel står tomme. Synd for brukere av helsetjenester, men sånn går det nå. 

Husker dette også skjedde da jeg var sykepleierstudent rundt 2005. Den gang var det Stoltenberg regjeringen som sørget for at sykehusene ble nedbemannet. 

Planen var at jeg skulle få stipend for å binde meg to år på en arbeidsplass fordi de ‘skrek etter sykepleiere (for det var jo egentlig mangel den gang også). Så stod jeg plutselig der nyutdannet og arbeidsledig… som et spørsmålstegn😳.

Dette fungerte jo selvfølgelig ikke, og bruken av vikarbyråer eksploderte på den tiden. Stadig nye vikarbyråer kom på banen og konkurransen her ble stor. Jeg endte selv med å få min første sykepleier jobb i et privat vikarbyrå.

Ett par år senere skrek de selvfølgelig etter oss igjen, men da hadde allerede mange sykepleiere for lengst skiftet beite.

Tenk at de ikke har lært etter forrige gang..

De driver rovdrift på helsepersonellet  de har, og så skjønner de ikke hvorfor så mange helsearbeidere rømmer fra yrket sitt?!

Det er mye fokus på at sykepleiere burde få høyere lønn. Fint det, men jeg ønsker meg mye heller levelige arbeidsforhold.

Endret av Jullen
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dansk professor i immunologi tror covid infeksjoner har skyld i de økte tilfellene med virussykdommer i samfunnet. Han viser til at viruset har likheter med hiv viruset, når det gjelder å påvirke cellene i lang tid.

Flere data viser ifølge Søren Riis Paludan, at også en del af de celler bliver elimineret. Det nye er, at det tager lang tid, før de kommer tilbage – og også meget længere, end hvad eksperterne kender fra andre virusser med undtagelse af HIV-virus .

- Det er bemærkelsesværdigt, at de celler er så langt tid om at komme tilbage igen, selv efter en mild infektion. Og det er klart, at det giver et svækket forsvar mod andre infektioner eller geninfektion, siger professoren.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-01-10-immunforsvaret-er-som-en-faestning-men-corona-har-angrebstaktik-der-kan-forklare?fbclid=IwAR0c0uDNUljHbbiNSa-_sxhPbAchOG4Lj_YozfaucJwEDu9FlHxtQUaxvb4

Det er tidligere vært studier som viser økt forekomst av RS virus, hos barn som har gjennomgått covid og nå pekes der også på at viruset kan påvirke babyer sitt immunforsvar, slik at de takler  RS viruset dårligere.

https://www.marketwatch.com/amp/story/covid-19-may-be-to-blame-for-the-surge-in-rsv-illness-among-children-heres-why-11666971558

Vi vet alt for lite om viruset evne til å skade oss i lang tid, etter gjennomgått covid. Det er ikke kun  den akutte sykdommen, som bør være gjellende for hvordan vi håndterer viruset i samfunnet. En vet at svært mange utvikler Long covid. Det er også studier, som viser til økt risiko for død i etterkant av gjennomgått covid. Og viruset ser også ut til å påvirke immunforsvaret vårt i større grad enn de fleste  andre virus. 

Endret av Bendie
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendie skrev (På 14.1.2023 den 16.41):

Dansk professor i immunologi tror covid infeksjoner har skyld i de økte tilfellene med virussykdommer i samfunnet. Han viser til at viruset har likheter med hiv viruset, når det gjelder å påvirke cellene i lang tid.

Flere data viser ifølge Søren Riis Paludan, at også en del af de celler bliver elimineret. Det nye er, at det tager lang tid, før de kommer tilbage – og også meget længere, end hvad eksperterne kender fra andre virusser med undtagelse af HIV-virus .

- Det er bemærkelsesværdigt, at de celler er så langt tid om at komme tilbage igen, selv efter en mild infektion. Og det er klart, at det giver et svækket forsvar mod andre infektioner eller geninfektion, siger professoren.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-01-10-immunforsvaret-er-som-en-faestning-men-corona-har-angrebstaktik-der-kan-forklare?fbclid=IwAR0c0uDNUljHbbiNSa-_sxhPbAchOG4Lj_YozfaucJwEDu9FlHxtQUaxvb4

Det er tidligere vært studier som viser økt forekomst av RS virus, hos barn som har gjennomgått covid og nå pekes der også på at viruset kan påvirke babyer sitt immunforsvar, slik at de takler  RS viruset dårligere.

https://www.marketwatch.com/amp/story/covid-19-may-be-to-blame-for-the-surge-in-rsv-illness-among-children-heres-why-11666971558

Vi vet alt for lite om viruset evne til å skade oss i lang tid, etter gjennomgått covid. Det er ikke kun  den akutte sykdommen, som bør være gjellende for hvordan vi håndterer viruset i samfunnet. En vet at svært mange utvikler Long covid. Det er også studier, som viser til økt risiko for død i etterkant av gjennomgått covid. Og viruset ser også ut til å påvirke immunforsvaret vårt i større grad enn de fleste  andre virus. 

Dette vet vi som har fulgt med på forskningen lenge. Problemet er bare at hvis vi snakker om det så blir vi kalt for gale og hvis vi skriver det så blir vi slettet. Allerede i 2020 så enkelte studier at korona skadet t-cellene, men hvor omfattende det er har blitt bekreftet i mange nye studier. Det ser ut som jo flere reinfeksjoner, jo hardere slag får immunforsvaret. Det folk ikke tenker på er at vi ikke bare trenger immunforsvaret for å bekjempe sykdommer, men immunforsvaret er også viktig for å holde kreftceller i sjakk.

Et tankekors er at eliten under world economic forum denne uken hadde strenge koronatiltak.https://www.forbes.com/sites/brucelee/2023/01/20/world-economic-forum-is-taking-all-these-covid-19-precautions-at-davos/amp/

Alle fremmøtte hadde et armbånd som var knyttet til en negativ pcr test. Du kunne ikke gå steder uten dette armbåndet. I tillegg hadde de hepa luftrensere over alt og far-UV lys som dreper virus. Hvorfor er eliten så redd hvis det er ufarlig? Det er de som har bestemt at samme tiltak med luftrensing ikke skal inn i skolene.

Vi har nok ikke sett begynnelsen på hvordan korona vil påvirke verden ennå og det er ganske deprimerende å tenke på. 

Endret av Sermina
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...