Gå til innhold

Voksne barn og juleforberedelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to voksne barn på 22 og 23 år som kommer hjem til jul med sine partnere i morgen. Vi gleder oss masse. Storfamilien skal og samles til måltider hos oss i jula.

Jeg har hatt influensa og partneren min har vært bortreist med jobb - så vi ligger ganske langt etter skjema i juleforberedelsene.

Jeg vil at barna skal få føle seg som gjester i den forstand at de ikke trenger å gjøre så mye «husarbeid» i jula, og bare kan slappe av og kose seg. Samtidig så er de jo på sett og vis hjemme - og å organisere jul og gjennomføre den, med stort og smått er en del arbeid selv om det er koselig arbeid.

Og så tenker jeg litt at det er forskjell på å komme på lille julaften - og å komme et par dager før. Man er jo ofte ikke ferdig til jul før jula kommer.

Vet faktisk ikke hva som er vanlig, eller rett og tenke. Bruker deres voksne barn å bidra med baking, re egne senger og pynte rommene. Eller gjør dere det før de kommer hjem.

Skulle aller helst sett at jeg ikke ble syk og havnet så «bakpå». Så hadde jeg ikke trengt å bruke verdifull sovetid på å tenke og skrive på nett.

Anonymkode: d3c64...3b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har to voksne barn på 22 og 23 år som kommer hjem til jul med sine partnere i morgen. Vi gleder oss masse. Storfamilien skal og samles til måltider hos oss i jula.

Jeg har hatt influensa og partneren min har vært bortreist med jobb - så vi ligger ganske langt etter skjema i juleforberedelsene.

Jeg vil at barna skal få føle seg som gjester i den forstand at de ikke trenger å gjøre så mye «husarbeid» i jula, og bare kan slappe av og kose seg. Samtidig så er de jo på sett og vis hjemme - og å organisere jul og gjennomføre den, med stort og smått er en del arbeid selv om det er koselig arbeid.

Og så tenker jeg litt at det er forskjell på å komme på lille julaften - og å komme et par dager før. Man er jo ofte ikke ferdig til jul før jula kommer.

Vet faktisk ikke hva som er vanlig, eller rett og tenke. Bruker deres voksne barn å bidra med baking, re egne senger og pynte rommene. Eller gjør dere det før de kommer hjem.

Skulle aller helst sett at jeg ikke ble syk og havnet så «bakpå». Så hadde jeg ikke trengt å bruke verdifull sovetid på å tenke og skrive på nett.

Anonymkode: d3c64...3b5

Voksne barn deltar her, pynter, baker, vasker og rydder. To er tilreisende, de tar det som en selvfølge at de skal hjelpe til. Dette gjelder både før jul og i julen. 

Anonymkode: b1e9a...479

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville sett på det som en selvfølge. Jeg er en man på 32 år som skal reise til mine foreldre og familie i morgen. Jeg kommer til å hjelpe til med alt som trengs for å gjøre ting klart til jul, og tror jeg ville gjort det samme for 10 år siden.

Anonymkode: f9577...e1d

• Liker 4
Skrevet

Selvfølgelig skal alle hjelpe til. Det blir jo ekstra koselig når man på julaften koser seg sammen og vet at alle har bidratt.

Anonymkode: cec7e...2d8

• Liker 2
Skrevet

Du driver jo ikke hotell. Det er en selvfølge at de bidrar. Det gjør jeg, når jeg er hjemme hos mine foreldre og det gjør mitt voksne barn, når han er på besøk her.

Anonymkode: f8ce2...5fe

• Liker 3
Skrevet

Jeg deltar hjemme når jeg er på besøk. Men får ikke lov av foreldrene mine til de store tingene som vask av bad, vask av kjøkken feks. Hjelper til med matlaging, pynting, lufting av hund, smårydding og småvasking. 

Anonymkode: da48b...8eb

• Liker 1
Skrevet

Føler med deg, kjipt å ligge syk og tenke på den slags. Jeg er helt enig i alle som sier at barna skal bidra. Men så har jeg selv barn på den alderen, og de er dessverre ikke enkle å be :( Det blir fort surmuling, og når man ser dem sjelden pga studier langt unna, er det lite hyggelig å føle at man ødelegger stemningen :(

Skrevet

For å si det sånn, jeg hadde IKKE reist til foreldrene mine for å sitte og se på at dem styra til jul. Da bretter jeg heller opp ermene og bidrar.

• Liker 2
Skrevet

Hadde jeg vært en av kjærestene så hadde jeg satt pris på å få arbeidsoppgaver selv om jeg er gjest. 

Anonymkode: 2abbe...df1

• Liker 5
Skrevet

Jeg er voksen barn som er hjemme på juleferie. Jeg tar det også som en selvfølge som at jeg skal hjelpe til. Dog så er jeg eldre enn dine barn. 

Rommet mitt er bestandig klart til jeg kommer. Men jeg hjelper gjerne med vasking, rydding, pynting, matlaging og oppvask.

Anonymkode: 43f49...f60

• Liker 1
Skrevet

Her kan voksne barn som kommer hjem til jul hjelpe til med handleturer og småtteri. Husvask, baking, lage kjøttpålegg osv slipper de. Men i et knipetak med sykdom, så syns jeg alle bør trå til. Skal jo f.eks lages middager dagene før jul, vaskes et par maskiner klær, tømme oppvaskmaskin, pynte tre osv. I selve jula, så er det også greit med litt ryddehjelp på kjøkkenet etter måltider.

Anonymkode: 0c654...39a

• Liker 1
Skrevet

Håper og tror at barna dine forstår at det er litt spesielt i år,siden du har vært syk og far har vært borte. Koselig å gjøre i stand under normale omstendigheter, men mamma har faktisk også lov til å være syk, og det skjønner forhåpentligvis så store "barn".

Anonymkode: f4788...aa1

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleide å hjelpe med litt baking men ellers gjorde mamma og pappa alt til jul omtrent. Men hadde de vært syke og bedt om hjelp ville jeg såklart stilt opp og hjulpet mer! (Nå kom jeg ofte ikke hjem før julaften da jeg bodde nærme, men ville kommet før og hjulpet om de ba om det. Men som 23åring ville jeg nok ikke tenkt på å tilby selv, så ville ventet på å bli spurt)

Anonymkode: eb5db...a69

Skrevet

Voksne barn må kunne bidra når de kommer hjem. Spesielt når dere har vært syke og havnet bakpå. De er kanskje litt for unge til å ta initiativ til å bidra selv, men jeg tror nok ikke de har noe imot å hjelpe til

Anonymkode: ec99d...e49

Skrevet

Ts, kan du sende en melding til hvert av barna med de tingene du ikke har fått gjort og som du trenger for å få litt ro frem til jul? Det er jo ingenting i veien for å fire litt på kravene heller, siden ting ikke gikk etter planen denne gangen. Jul blir det uansett, og jeg ville heller hatt så uthvilte foreldre som mulig enn et 100 % perfekt julehjem om jeg fikk velge! :)

God bedring. 

• Liker 2
Skrevet

Hadde ikke forventet noe av dem, men hadde snakket med dem om å hjelpe til for å få ting klart. Det gjør de nok veldig gjerne!

Vi skal til min mor i julen, og der er alt «ferdig», men hadde gjerne hjulpet til med både vasking, pynting, baking osv. Man kan fint gjøre husarbeid samtidig som en koser seg! Og så er det lov å senke kravene litt også. Er det viktig å rundvaske hele huset, eller er det helt greit å bare vaske over gulv og overflater feks.? 😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg er et voksent barn, og selvsagt hjelper jeg til når jeg er hjemme i julen (og også ellers i året).

Mamma er som deg at hun ønsker at jeg og min bror skal ha ferie og ikke drive med husarbeid. Men jeg kan jo ikke sitte på sofaen med beina på bordet, mens mamma løper rundt som en hushjelp. 

Min bror vil helst ikke gjøre så mye annet enn å slappe av. Men han blir satt til noen småoppgaver. Og jeg tar flere oppgaver med glede. 

Anonymkode: 69c38...480

Skrevet

Vi er voksne barn som kommer hjem i jula (til mine svigers). Vi hjelper selvsagt til.

Vi er med å henter juletre, vi pynter det, hjelper å sette det opp. Hjelper å pynte. Hele fam er med. Nå er barnebarna og med. Gjør og husarbeid. Vi vil jo ikke være til bry 

Anonymkode: d2a1b...3f5

Skrevet

Alltid vært vanlig at vi barna bidrar. Vi har lært våre barn det samme, så nå er det tre generasjoner som bidrar. 

Min søster var i sjokk da hun begynte å feire jul med svigerfamilien, og svigermor gjorde alt alene, med mann og tre voksne barn tilstede. Hun bidrar der også, og har fått vekket sin ektemann angående hvor urimelig det er at svigermor skal slite seg ut, mens resten bare sitter. 

Tror det er viktig å lære sine barn å bidra. 

Anonymkode: a26bf...96a

• Hjerte 1
Skrevet

Men er ikke det en selvfølge enten du er syk eller ikke? Du driver jo ikke noe hotell, som en her sa. Det skal heller ikke være slik at ungene dine føler de er i en arbeidsleir, men å bidra med det som trengs bør være en selvfølge, enten det er husvask, baking, handling eller pynting.

Og så er det jo lov å senke kravene av og til, man trenger kanskje ikke x antall typer hjemmelagede julepålegg, om kjøkkenskapene er støvete, er det vel ingen som merker osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...