Gå til innhold

Kan dette stemme? (Ang huslån)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en inntekt på i overkant av 500 000,-

Enslig, med ett barn som bor hos meg 50% og et barn som jeg har foreldreansvar på. 2 og 16 år.  Har en EK på 500 000,-
Ifølge boliglånsjalkulkulatorer på nett, er det ikke mulig for meg å få lån… Kan dette stemme? Skal selvfølgelig snakke med banken min om dette, men hadde vært interessant å høre om andre i min situasjon har fått lån? Dette dreier seg om bolig i pris-sjiktet 1 500 000- 1 700 000.

Anonymkode: 5b333...02f

Skrevet

Høres rart ut når du har opptil 33% egenkapital. Men antall barn teller nok og hvis det er en bolig med høye felleskostnader så tror jeg de fleste banker regner med dette også. Du skriver 1.5 - 1.7 mill, men det er stor forskjell på hvor godt du kan betjene lånet om felleskostnadene er kr 3000 pr måned eller kr 8000.

Anonymkode: 5b736...199

Skrevet

Søkte akkurat lån med samme inntekt, men mye mindre egenkapital. Trengte bare 1,2 mill så søkte ikke om mer. Det gilk helt fint. Ingen barn da, men flere biler. 

Anonymkode: 61f06...373

Skrevet

Det kan stemme, banken regner nok med at du ikke har nok til å betjene et lån når løpende utgifter er betalt, siden du forsørger 2,5 personer på en ikke veldig høy inntekt.

Anonymkode: b3187...c31

Skrevet

Har du bil også? Barn og bil er dyrt og medfører store utgifter hvert år, det vet jo bankene, og dette trekker da ned på dine muligheter for boliglån. Særlig nå er bankene blitt litt mer restriktive med å gi ut boliglån i tvilstilfeller, siden rentene skal enda mer opp. Ser de at regnestykket kan bli litt vel trangt allerede, vil det jo ikke bli noe lettere etter de neste rentehevingene som er spådd.

Gjest takinova
Skrevet

Ikke stol på de kalkulatorene. Du får lån om du snakker med rådgivere i forskjellige banker til en bolig til den prisen.

Skrevet

Får du ikke napp hos en bank, så prøver du en annen. Da jeg søkte om mitt første boliglån var det en diff på en million i hva bankene var villig til å låne ut. Det er faktisk noe forskjell i hvordan bankene beregner betjeningsevne og hva de ser på som lønn.

Skrevet

En sånn kalkulator vil aldri være nøyaktig for din situasjon, så det beste er å sende en søknad.

Barn trekker dessverre veldig mye ned, og jeg mener man kan låne så mye som 500 000 kr mindre ved det første barnet? Det trekker hvert fall mye, og et billån, forbrukslån osv trekker mer enn bare summen du har i lån. Kredittkort trekker også ned, selv om du ikke har benyttet deg av det.

Anonymkode: f009f...18a

Skrevet

Jeg hadde 2,3 millioner i egenkapital, og 600.000. Ett barn og en bil, fikk maks lån på 1,8 mill. Det var på grunn av barnet.

Anonymkode: fc72f...0a1

Skrevet

Boliglånskalkulator gir bare en indikasjon, ikke en fasit. 
Sbanken sier du kan låne 1 mill.
800 000 i Nordea. 

Men som du selv ser tydelig, så kan du ikke legge inn at du bare har 1,5 barn, du kan heller ikke legge inn hvem av de som bor hjemme. Og barn reduserer låneevne betraktelig. 

Så svaret er egentlig, ja det KAN stemme, men det stemmer ikke nødvendigvis. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...