AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #1 Skrevet 20. desember 2022 Hva er grunnen til at mange her spår at samfunnsøkonomien til Norge vil gå under straks? Renta vil stige så mye at det bare er et spørsmål om tid før boligmarkedet kollapset og vi er på bar bakke alle mann. Folk er så stressa her inne på KG. Selv er jeg en av de med mye lån, nesten 4 millioner og har lånt nesten 55% av boligens verdi. Jeg og mannen har to helt gjennomsnittlige inntekter. Jeg stresser ikke. Selvsagt er jeg fornuftig, bruker ikke mer penger enn jeg må og kjøper bare det som er nødvendig. Men det gjorde jeg ikke før heller. Her sparer vi litt ekstra hver måned og prioriterer nedbetaling av lån fremover. Utover det så har vi normale forhold i heimen, vi feirer bursdager, jul og alt annet. Vi passer på å vaske tøy når strømmen er billig og selvsagt er vi forsiktig med både strøm og bensinforbruk. Jeg kjenner ikke på en krise på noen måte. Og de som føler at ting går skeis, at boliglånet er for dyrt og at det ikke går rundt økonomisk. Hvorfor ikke selge å kjøpe noe mindre? Heller mindre bolig enn å opprettholde en fasade holder deg søvnløs om natten? Både jeg og mannen er enige om at vi selger gjerne huset og kjøper noe mindre, hvis vi kjenner på at renta og boligutgifter blir for høye. For oss er det ingen «skam» i å flytte fra hus til rekkehus, eventuelt til et litt billigere nabolag. Selger vi med tap så kjøper vi også billigere. Føler ikke at vi taper så mye på å kjøpe og selge i samme marked. Hvorfor er ikke folk fornuftige? Istedenfor å stresse over ting, hvorfor gjør man ikke noe med det? Hvorfor er man ikke løsningsorienterte? Liten avsporing: Selvom alt av boligpriser, renter, og markedet generelt går rett vest. Så går julehandelen så det suser. Jeg har vært på kjøpesenteret noen ganger i desember, og der er det så fullt at man ikke får parkert. Er det slik at vi egentlig er mest stressa over å ikke kunne forbruke like mye som før? Og ikke kunne reise så mye som tidligere? Anonymkode: 244bf...913 4
Isambard Skrevet 20. desember 2022 #2 Skrevet 20. desember 2022 Svaret er uforutsigbarhet. Hvis man har stø kurs og forutsigbarhet blir det ikke stress. Da vil folk tilpasse utgiftene til inntektene enten de er høye eller lave. Folk må alltid ta høyde for at renta kan stige, men ikke høy rente, sinnsyke strømpriser og kanskje usikker jobb på én gang. 2 4
c_buk Skrevet 20. desember 2022 #3 Skrevet 20. desember 2022 Jeg tror det er fordi vi mennesker takler ting ulikt. Noen krisemaksimerer, mens andre har en mer avslappet holdning. Noen planlegger godt og får dermed ro, mens andre mangler oversikt og blir dermed stresset. Noen leser overskrifter og setter seg ikke inn i saker, mens andre går i dybden og finner ut hvordan det påvirker en selv. Kunne fortsatt med dette en stund men setter strek der. Jeg har ganske lik innstilling som deg. Har et stort lån og relativ normal inntekt. Går alt skeis kan vi alltid selge og kjøpe i samme marked. Og i "verste" fall kan vi leie. Jeg forstår meg heller ikke på hvorfor folk stresser. Det er så lite konstruktivt. Mye bedre å planlegge, og finne gode løsninger. 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #4 Skrevet 20. desember 2022 Men kjære vene, evner dere ikke å se at andre kanskje er i en tøffere situasjon enn dere selv? Så flott at dere ikke bekymrer dere, og så flott at det går strålende med økonomien deres, men nå er det faktisk veldig mange mennesker som sitter i iskalde hjem med boblejakkene på, som må selge møblene sine for å få mat på bordet til barna sine, osv osv. Og dere forstår ikke hvorfor de bekymrer seg? Det er veldig mange flere mennesker i krise nå, enn det har vært på lange tider. Men supert at dere har det så fint, da er det jo ingenting å bekymre seg over, da🙄 Anonymkode: 4d608...e0c 12 2 26
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #5 Skrevet 20. desember 2022 4 minutter siden, c_buk said: Jeg tror det er fordi vi mennesker takler ting ulikt. Noen krisemaksimerer, mens andre har en mer avslappet holdning. Noen planlegger godt og får dermed ro, mens andre mangler oversikt og blir dermed stresset. Noen leser overskrifter og setter seg ikke inn i saker, mens andre går i dybden og finner ut hvordan det påvirker en selv. Kunne fortsatt med dette en stund men setter strek der. Jeg har ganske lik innstilling som deg. Har et stort lån og relativ normal inntekt. Går alt skeis kan vi alltid selge og kjøpe i samme marked. Og i "verste" fall kan vi leie. Jeg forstår meg heller ikke på hvorfor folk stresser. Det er så lite konstruktivt. Mye bedre å planlegge, og finne gode løsninger. Så interessant da du Anonymkode: fe00d...80d
c_buk Skrevet 20. desember 2022 #6 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men kjære vene, evner dere ikke å se at andre kanskje er i en tøffere situasjon enn dere selv? Så flott at dere ikke bekymrer dere, og så flott at det går strålende med økonomien deres, men nå er det faktisk veldig mange mennesker som sitter i iskalde hjem med boblejakkene på, som må selge møblene sine for å få mat på bordet til barna sine, osv osv. Og dere forstår ikke hvorfor de bekymrer seg? Det er veldig mange flere mennesker i krise nå, enn det har vært på lange tider. Men supert at dere har det så fint, da er det jo ingenting å bekymre seg over, da🙄 Anonymkode: 4d608...e0c Kan vel ha flere tanker i hodet samtidig? Folk flest har mer enn nok, og folk flest trenger ikke bekymre seg. Noen fryser og sparer strøm, selv om de ikke hadde trengt det. Dette ser vi, dessverre spesielt blant eldre, hver vinter med høye strømpris. Og en liten andel har faktisk reell grunn til bekymring. Men det er uproposjonalt mange som stresser over økonomien nå. 3
c_buk Skrevet 20. desember 2022 #7 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så interessant da du Anonymkode: fe00d...80d Takk👍 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #8 Skrevet 21. desember 2022 80 % vil takle dette helt fint. Sånne som du og jeg. 20 % vil slite. Noen må selge med tap, og sitte med millioner i gjeld etter at hus/leilighet er solgt. De vil ikke komme seg inn på boligmarkedet igjen (eller på mange år) Noen vil miste jobben, og ikke få seg ny jobb før markedet snur. Det kan ta år. Noen lever på så lite, eller har så store utgifter at det ikke går rundt. Det er vel ikke så rart at de stresser? Der du og jeg bare kan omprioritere litt på forbruk, har ikke disse mulighet til det. Mat, strøm og bolig må man nesten ha. Jeg blir litt forundret over at du ikke forstår at ikke alle er like privilegerte som deg. Noen er aleneforsørgere, noen er uføre, noen er lavtlønnede, noen er arbeidsledige.. Anonymkode: 58ebb...642 13 6
c_buk Skrevet 21. desember 2022 #9 Skrevet 21. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg blir litt forundret over at du ikke forstår at ikke alle er like privilegerte som deg. Noen er aleneforsørgere, noen er uføre, noen er lavtlønnede, noen er arbeidsledige.. Jeg blir forundret over at du antar slike ting om meg. At jeg er priviligert er bare tull. Er oppvokst i fattigdom, og jobbet meg ut av det selv. Du skriver selv, dine tall, at 80% klarer seg helt fint. Jeg mistenker at vi kan øke det tallet til 90. Men greit nok. Da er vi enige i at folk flest klarer seg fint og at vanlige folk klarer seg fint. Så hvor er du egentlig så fryktelig uenig med meg? Jeg er litt lei av narrative av at man ikke kan snakke om privatøkonomi uten å nevne minstepensjonister, arbeidsledige og ekstremt lavtlønte. Det må være rom for å snakke litt om majoriteten. Og mitt, og jeg tror også ts, sitt poeng er at folk flest (den store majoriteten) klarer seg fint og at det er en hel del mennesker som stresser unødig. Så er jeg åpen for å ta en prat om fattigdom i en annen tråd. Men alle tråder handler ikke om fattigdom. Endret 21. desember 2022 av c_buk 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #10 Skrevet 21. desember 2022 Det er en del folk som ikke sitter så godt i det. Når alt blir dyrere, så blir det vanskelig. Matvareprisene skal opp etter jul, renta krabber oppover. Renta har mye mer å si enn strømprisen for de som ikke eier hytte. Vi med to inntekter og edruelig lån må kanskje bare være litt mer forsiktige? Andre familier som bare har en inntekt kan plutselig slite. Nå øker antall inkassosaker. Vi andre utsetter store investeringer, som ny bil etc. MVA på elbiler dekker litt over tallene, men bilsalget faller. Det tar lenger tid å selge boliger og «ingen» kjøper nybygde boliger. Julekonserter avlyses pga dårlig billettsalg. Dette er tidlige konsekvenser, men det kan balle på seg. Norges husholdninger har høy gjeld og det skal ikke så mye til før mange vil slite. Anonymkode: 7f058...5f4 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #11 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 80 % vil takle dette helt fint. Sånne som du og jeg. 20 % vil slite. Noen må selge med tap, og sitte med millioner i gjeld etter at hus/leilighet er solgt. De vil ikke komme seg inn på boligmarkedet igjen (eller på mange år) Noen vil miste jobben, og ikke få seg ny jobb før markedet snur. Det kan ta år. Noen lever på så lite, eller har så store utgifter at det ikke går rundt. Det er vel ikke så rart at de stresser? Der du og jeg bare kan omprioritere litt på forbruk, har ikke disse mulighet til det. Mat, strøm og bolig må man nesten ha. Jeg blir litt forundret over at du ikke forstår at ikke alle er like privilegerte som deg. Noen er aleneforsørgere, noen er uføre, noen er lavtlønnede, noen er arbeidsledige.. Anonymkode: 58ebb...642 Nå er jeg ikke privilegert, det jeg har av midler er tjent og spart opp. Ikke mye jeg har fått gratis, ingenting for å være nøyaktig. Hvis man må selge med tap og sitter igjen med millioner i rest gjeld, så har man lånt mye over evne. Slik jeg forstår det så er det umulig. Vi fikk ikke låne mer enn det vi har i lån nå, banken regulerer det. Når banken gir ut lån så er det også med forutsetning om at man skal tåle en renteøkning på 5%. Min nærmeste venninne er student og lever på lite. Men selv hun greier seg fint med å regulere forbruket sitt og ta noen ekstravakter på deltidsjobben der hun kan. Min kusine er på AAP minstesats, har supplerende bostøtte for å få det til å gå rundt. Selv hun greier seg fint, hun greier til og med å spare noen tusenlapper hver måned. Men min kusine røyker og snuser ikke. Ikke har hun bil og hun nøyer seg med bussbillett når hun må ut. Hun har valgt å leie en liten 2-roms og kjøper bare klær når hun må. Hun lever etter evne rett og slett. Men jo, hun har strøm i leilighet og fryser ikke, mat på bordet har hun også. Det er sunn og god mat, det er ikke slik at hun spiser fiskepinner og tomatsuppe på pose daglig. Anonymkode: 244bf...913 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #12 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er en del folk som ikke sitter så godt i det. Når alt blir dyrere, så blir det vanskelig. Matvareprisene skal opp etter jul, renta krabber oppover. Renta har mye mer å si enn strømprisen for de som ikke eier hytte. Vi med to inntekter og edruelig lån må kanskje bare være litt mer forsiktige? Andre familier som bare har en inntekt kan plutselig slite. Nå øker antall inkassosaker. Vi andre utsetter store investeringer, som ny bil etc. MVA på elbiler dekker litt over tallene, men bilsalget faller. Det tar lenger tid å selge boliger og «ingen» kjøper nybygde boliger. Julekonserter avlyses pga dårlig billettsalg. Dette er tidlige konsekvenser, men det kan balle på seg. Norges husholdninger har høy gjeld og det skal ikke så mye til før mange vil slite. Anonymkode: 7f058...5f4 Likevel går julehandelen som det suser. Leste nettopp om et kjøpesenter som hadde rekord omsetning. Renta har vært rekord lav i mange år, selvsagt skal den opp nå. Men likevel vil de fleste tåle en rentestigning på 5 %, sier regjeringen. Anonymkode: 244bf...913 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #13 Skrevet 21. desember 2022 Det er ikke bare å bytte til en rimeligere bolig, hvis man allerede sitter i den rimeligste boligen. Det tror jeg mange gjør. Da snakker vi eventuelt om å gå så mye ned i standard at det for eksempel ikke er musetette hus, gamle og med fryktelig dårlig isolasjon, som igjen øker strømkostnadene og vedlikeholdskostnadene såpass mye at de liksågodt kunne sittet i det huset som var hakket dyrere. De kommerut på samme sum uansett. Folk kan ingenting lenger heller. Før i tiden kunne man kjøpe seg et rimeligere hus, og så gjøre utbedringer på det selv for å spare penger. Men det evner jo ikke folk lenger, de har som regel gått på skole istedenfor å jobbe seg opp praktisk, og har følgelig ikke de kunnskapene om håndverk og oppussing som de fleste hadde før i tiden. På 50-tallet var det helt vanlig at "alle" bygde sin egen hytte, om de skulle ha det. I dag er det ingen som gjør det lenger, for folk kan jo ingen verdens ting utover det snevre faget de har studert. Dermed blir kostnaden for oppussing vanvittig høy, selv en enkel ting som å bytte vinduer eller etterisolere blir fryktelig dyrt, når man må leie håndverkere til jobben. Og på grunn av dette utgår muligheten til å "bytte ned i standard" når det gjelder bolig. Folk får det rett og slett ikke sammen på egen hånd lenger, prosjektet blir like kostbart som et hus som er i bedre stand i utgangspunktet. Så det har ei bunnsjikt. Husprisene altså. Det er ei grense for hvor billig det er mulig å bo, for de aller fleste i dag. Du kan bli litt lurt når du kikker på husprisene på finn.no, for der ligger det stadig billige oppussingsobjekter. Men husk bare på at folk ikke evner å gjøre dette selv lenger, med mindre de er utdannet håndverkere. De aller fleste må legge på hundrevis av tusen kroner i innleid arbeidskraft for å få husene beboelige. Det er lett å snakke om å gå ned i standard når man selv sitter i en relativt kostbar bolig. Husk på at det som gjelder for deg, ikke er førende for majoriteten av befolkningen. Anonymkode: 19618...b85 6 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #14 Skrevet 21. desember 2022 Jeg skjønner ikke hva folk stresser med jeg heller! Fikk nylig 2 millioner i ekstraordinært utbytte i pappas holdingselskap, og har 16 millioner på konto... huset ble betalt "cash", og jeg var smart nok til å ikke velge det dyreste slik at jeg har en buffer! Hvis folk bare hadde gjort som meg og tatt litt fornuftige valg (ikke låne for å kjøpe hus) og kjøre Taycan i stedet for gammel bensinbil hadde de kanskje ikke stresset slik.... Folk tar dårlige valg her i livet, de får leve med konsekvensene... Anonymkode: 16797...3a5 2 2 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #15 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Min nærmeste venninne er student og lever på lite. Men selv hun greier seg fint med å regulere forbruket sitt og ta noen ekstravakter på deltidsjobben der hun kan. Min kusine er på AAP minstesats, har supplerende bostøtte for å få det til å gå rundt. Selv hun greier seg fint, hun greier til og med å spare noen tusenlapper hver måned. Men min kusine røyker og snuser ikke. Ikke har hun bil og hun nøyer seg med bussbillett når hun må ut. Hun har valgt å leie en liten 2-roms og kjøper bare klær når hun må. Hun lever etter evne rett og slett. Men jo, hun har strøm i leilighet og fryser ikke, mat på bordet har hun også. Det er sunn og god mat, det er ikke slik at hun spiser fiskepinner og tomatsuppe på pose daglig. Anonymkode: 244bf...913 Skulle tro du skrev om meg, fordi jeg lever akkurat som din kusine. Bortsett fra at jeg ikke leier en 2-roms. Men jeg går også på AAP, får supplerende bostøtte fra Husbanken, greier meg bra, det går mye i Fjordland og Fersk og ferdig, som er i utgangspunktet ganske dyrt 😆 Men jeg har og tar meg råd til å spise det. Jeg sparer også et par tusen i mnd. Så lenge jeg har mat på bordet og at jeg slipper å fryse er jeg kjempefornøyd. Det handler rett og slett om prioriteringer, at man tilpasser seg etter inntekt og ikke lever over evne. Jeg kan til en viss grad spå mine inntekter og utgifter om et år, da de fleste er faste. Bortsett fra studielånet, men jeg følger med på renteøkningen. Og det er ikke noe jeg bekymrer meg for. Tenker ofte på hvor heldig jeg er som bor i Norge. Anonymkode: 6d58d...bf4 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #16 Skrevet 21. desember 2022 c_buk skrev (1 time siden): Jeg blir forundret over at du antar slike ting om meg. At jeg er priviligert er bare tull. Er oppvokst i fattigdom, og jobbet meg ut av det selv. Du skriver selv, dine tall, at 80% klarer seg helt fint. Jeg mistenker at vi kan øke det tallet til 90. Men greit nok. Da er vi enige i at folk flest klarer seg fint og at vanlige folk klarer seg fint. Så hvor er du egentlig så fryktelig uenig med meg? Jeg er litt lei av narrative av at man ikke kan snakke om privatøkonomi uten å nevne minstepensjonister, arbeidsledige og ekstremt lavtlønte. Det må være rom for å snakke litt om majoriteten. Og mitt, og jeg tror også ts, sitt poeng er at folk flest (den store majoriteten) klarer seg fint og at det er en hel del mennesker som stresser unødig. Så er jeg åpen for å ta en prat om fattigdom i en annen tråd. Men alle tråder handler ikke om fattigdom. Du er oppvokst i fattigdom, men jobbet deg ut av det? Unnskyld meg altså! 😂😂 Mange av de som sliter nå og som er redde er syke eller har andre grunner til å ikke kunne «jobbe seg ut av det». Da er jo også problemet barn som vokser opp i disse hjemmene. Ja, som voksne kan de skaffe seg arbeid osv. Men akkurat nå er det syke, gamle og barn som fryser i sine egne hjem. Barn som ikke får næringsrik mat. Som ikke har råd til å være sosiale med skolevenner++ En skam at det har blitt slik i Norge. Anonymkode: 288ec...dc6 3 6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #17 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er jeg ikke privilegert, det jeg har av midler er tjent og spart opp. Ikke mye jeg har fått gratis, ingenting for å være nøyaktig. Hvis man må selge med tap og sitter igjen med millioner i rest gjeld, så har man lånt mye over evne. Slik jeg forstår det så er det umulig. Vi fikk ikke låne mer enn det vi har i lån nå, banken regulerer det. Når banken gir ut lån så er det også med forutsetning om at man skal tåle en renteøkning på 5%. Min nærmeste venninne er student og lever på lite. Men selv hun greier seg fint med å regulere forbruket sitt og ta noen ekstravakter på deltidsjobben der hun kan. Min kusine er på AAP minstesats, har supplerende bostøtte for å få det til å gå rundt. Selv hun greier seg fint, hun greier til og med å spare noen tusenlapper hver måned. Men min kusine røyker og snuser ikke. Ikke har hun bil og hun nøyer seg med bussbillett når hun må ut. Hun har valgt å leie en liten 2-roms og kjøper bare klær når hun må. Hun lever etter evne rett og slett. Men jo, hun har strøm i leilighet og fryser ikke, mat på bordet har hun også. Det er sunn og god mat, det er ikke slik at hun spiser fiskepinner og tomatsuppe på pose daglig. Anonymkode: 244bf...913 Så kusinen din har ikke bil, og sitter for det meste hjemme? Er det positivt på noen som helst måte å bare "klare seg"? Man vil vel ha ett LIV? Anonymkode: 96220...512 5 1
Sacramone Skrevet 21. desember 2022 #18 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg skjønner ikke hva folk stresser med jeg heller! Fikk nylig 2 millioner i ekstraordinært utbytte i pappas holdingselskap, og har 16 millioner på konto... huset ble betalt "cash", og jeg var smart nok til å ikke velge det dyreste slik at jeg har en buffer! Hvis folk bare hadde gjort som meg og tatt litt fornuftige valg (ikke låne for å kjøpe hus) og kjøre Taycan i stedet for gammel bensinbil hadde de kanskje ikke stresset slik.... Folk tar dårlige valg her i livet, de får leve med konsekvensene... Anonymkode: 16797...3a5 Jeg håper den første setningen din er Ironi! Makan!! 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #19 Skrevet 21. desember 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Både jeg og mannen er enige om at vi selger gjerne huset og kjøper noe mindre, hvis vi kjenner på at renta og boligutgifter blir for høye. For oss er det ingen «skam» i å flytte fra hus til rekkehus, eventuelt til et litt billigere nabolag. Selger vi med tap så kjøper vi også billigere. Anonymkode: 244bf...913 Når dere kjenner at utgiftene blir for høye kan det allerede være for sent. Fordi mange andre vil kjenne det samme og vil også selge. Samtidig. Når mange vil nedskalere samtidig går prisene på de dyre boligene mye ned, mens de små går lite ned. For ett sted må man jo bo. Anonymkode: ced11...3e6 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #20 Skrevet 21. desember 2022 Sacramone skrev (9 minutter siden): Jeg håper den første setningen din er Ironi! Makan!! Hva? Er det galt å ta fornuftige valg også nå? Hvis man tjener under en million i året er det kanskje litt tung nå, og det er sikkert noen av dem som må selge en av bilene, eller båten på grunn av dårlige valg, men jeg synes de overdramatiserer litt, disse fattige... Folk kunne spart enormt mye på å bruke litt på en skikkelig regnskapsfører for eksempel. Utrolig mye å spare inn der. Anonymkode: 16797...3a5 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå