Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det babyer får preferanser på hvem som passer dem?

Sønnen min er 5,5 måneder og vi er hjemme på juleferie for å få litt avlastning. Han har vært krevende hele veien med allergi, kolikk og mye uro. Foreldrene mine har vært mye på besøk selv om vi ikke bor i samme by.

Det virker som om han reagerer på å bli passet av dem. For det meste har vi vært sammen alle fem og delt på å ta ham. Han må bæres mye rundt så det er godt å være flere om det. Siden vi kom hit lørdag har han vært ekstra sutrete, også på morgenen når han pleier å være blid. I går reiste vi ut og gjorde ærender i 2 timer og han hadde hylt og vært urolig hele tiden.

Kan han reagere på at vi ikke er der? Hva kan vi gjøre for å bedre situasjonen så fall? Han er jo gammel nok til å være alene med andre i noen timer.

Foreldrene mine er rolige og veldig flinke med barn.

Anonymkode: 48fb4...884

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har de passet han før? Har de vært sammen en del før? :) du skriver de har vært mye på besøk, men det kan bety så mangt. 

Anonymkode: d71f3...1a5

Skrevet

Jeg har en datter som også er 5 mnd. Hun har helt siden hun var baby reagert på å bli holdt av andre. Har ikke taklet det rett og slett. Det var tøft fordi jeg var alene uten avlastning .Jeg bar på henne hele dagen og trodde jeg skulle bli gal. Ingen barnevakt, ingen avlastning, ingen pause. Vi søkte råd på helsestasjonen og fikk beskjed om at noen babyer er bare veldig sensitive. Rådet var å venne henne til å bli holdt av andre gradvis og bare en om gangen. I starten skulle hun bare sitte på fanget mitt å observere. Etterhvert fikk en person prøve å holde henne. I starten gråt hun med en gang. Da tok jeg henne tilbake. Etter 1 mnd er hun nå vandt med den ene besteforelderen og vi jobber med å innføre de andre 😊 sikkert ikke det du ville høre men… det har vært beintøft å stå i det, men det viktigste her er jo at barnet ditt føler seg trygg❤️

Anonymkode: 0f44e...ff4

• Nyttig 3
Skrevet

Han er mest sannsynlig midt i utviklingstrinnet som er mellom 22,5-26,5 uker, og i denne perioden vil barnet være mer avhengig av mamma/pappa. Kanskje ikke helt riktig tidspunkt å reise fra barnet på hvis det viser så tydelig at det ikke føler seg trygg. 

Anonymkode: c685a...f02

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har de passet han før? Har de vært sammen en del før? :) du skriver de har vært mye på besøk, men det kan bety så mangt. 

Anonymkode: d71f3...1a5

Det har vært mye sammen med ham, vært på besøk til sammen en hel måned siden han ble født :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har en datter som også er 5 mnd. Hun har helt siden hun var baby reagert på å bli holdt av andre. Har ikke taklet det rett og slett. Det var tøft fordi jeg var alene uten avlastning .Jeg bar på henne hele dagen og trodde jeg skulle bli gal. Ingen barnevakt, ingen avlastning, ingen pause. Vi søkte råd på helsestasjonen og fikk beskjed om at noen babyer er bare veldig sensitive. Rådet var å venne henne til å bli holdt av andre gradvis og bare en om gangen. I starten skulle hun bare sitte på fanget mitt å observere. Etterhvert fikk en person prøve å holde henne. I starten gråt hun med en gang. Da tok jeg henne tilbake. Etter 1 mnd er hun nå vandt med den ene besteforelderen og vi jobber med å innføre de andre 😊 sikkert ikke det du ville høre men… det har vært beintøft å stå i det, men det viktigste her er jo at barnet ditt føler seg trygg❤️

Anonymkode: 0f44e...ff4

Uff, det høres slitsomt ut ❤️

Han har aldri reagert på den måten du beskriver. Nå skal det sies at han gråt mye hver dag i 3-4 mnd pga kolikk så han gråt både når vi og andre holdt ham. Det er ikke sånn at han gråter når noen andre tar ham.

Vi har fått beskjed av helsestasjonen at vi må få avlastning der vi kan (vi har vært utslitt av gråting og våkenetter), de har aldri sagt noe om at noen barn ikke tåler å bli passer av andre.

Helt håpløst hvis vi ikke en gang kan la besteforeldrene til å bære ham rundt og skifte bleie å ham 😔

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Han er mest sannsynlig midt i utviklingstrinnet som er mellom 22,5-26,5 uker, og i denne perioden vil barnet være mer avhengig av mamma/pappa. Kanskje ikke helt riktig tidspunkt å reise fra barnet på hvis det viser så tydelig at det ikke føler seg trygg. 

Hvor finner du informasjon om utviklingstrinn? Er det studien fra Frans Plooji du mener for?

Han har vært vanskelig hele veien og kan være like krevende når det bare er oss tre, det har bare vært påfallende at han har vært ekstra grinete den siste tiden. Han viser ikke SÅ tydelig å ikke være trygg, hadde han grått med én gang noen andre tok ham er det noe annet. 

Helsesykepleier sa at det var viktig at vi utnyttet tiden vi har mulighet til å få avlastning til å sove ut og få noen pauser. Får bare 3-4 timer søvn i døgnet så hvis vi skal få sovet noe mer må vi nesten være borte fra barnet noen timer.

Skrevet

Det kan være endring av hus som gjør barnet urolig, itillegg til at alt er litt annerledes og merker at mamma er der men vil gjerne være ifred. De er så vare de små. Bare la besteforeldrene gjøre besteforeldre-ting og ungen blir vant til det snart❤

Anonymkode: aa048...f4c

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Han har vært vanskelig hele veien 

For en slem måte å snakke om et lite barn. Barn har det vanskelig, men er ikke vanskelig. 

Anonymkode: 1f778...e14

• Liker 4
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Kan han reagere på at vi ikke er der? Hva kan vi gjøre for å bedre situasjonen så fall? Han er jo gammel nok til å være alene med andre i noen timer.

Husk at babyer utvikler seg individuelt og kun etter alder. Mitt barn var ikke klar for å være uten meg i flere timer på den alderen. Andre babyer kan passer av "alle". Han kan også reagere på miljøforandringen og at det er mye nytt. Det kan godt hende at det går seg litt til iløpet av ferien, men jeg ville sørget for å gi ham all den nærheten han søker. Det er hans måte å kommunisere at han er utrygg og trenger at dere gjør ham tryggere. Jeg forstår at dere er slitne og trenger avlastning, men prøv å ta det i hans tempo og så kanskje dere kan få litt mer avlastning etterhvert! Her begynte det å gå seg til ved 8 mnd alder.

Hold ut, jeg vet det er slitsomt, men det er bare for en periode!

Anonymkode: 60d9a...6c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan være endring av hus som gjør barnet urolig, itillegg til at alt er litt annerledes og merker at mamma er der men vil gjerne være ifred. De er så vare de små. Bare la besteforeldrene gjøre besteforeldre-ting og ungen blir vant til det snart❤

Anonymkode: aa048...f4c

Takk ❤️ Har også tenkt på at det kan være miljøforandringen som har gjort ham litt ekstra var. Samtidig kjeder han seg veldig ofte hjemme hos oss og foretrekker å være ute og farte og å møte mennesker, så hadde ikke trodd det skulle være noe problem å være et annet sted. Vi har med endel ting hjemmefra, kanskje vi må bruke det mer aktivt sånn at det er flere gjenkjennelige ting rundt ham. 

.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Husk at babyer utvikler seg individuelt og kun etter alder. Mitt barn var ikke klar for å være uten meg i flere timer på den alderen. Andre babyer kan passer av "alle". Han kan også reagere på miljøforandringen og at det er mye nytt. Det kan godt hende at det går seg litt til iløpet av ferien, men jeg ville sørget for å gi ham all den nærheten han søker. Det er hans måte å kommunisere at han er utrygg og trenger at dere gjør ham tryggere. Jeg forstår at dere er slitne og trenger avlastning, men prøv å ta det i hans tempo og så kanskje dere kan få litt mer avlastning etterhvert! Her begynte det å gå seg til ved 8 mnd alder.

Hold ut, jeg vet det er slitsomt, men det er bare for en periode!

Takk. Håper det går seg til sånn at vi får noen etterlengtede pauser. Han er urolig hver kveld og natt så vi får null pauser i hverdagen.

Merkelig at ikke helsestasjonen har advart oss/gitt oss noen råd mtp dette, vi fikk klar beskjed om å få noen pustepauser i ferien. Alt vi har hørt er at man kan være borte fra babyen like mange timer som de er måneder gamle..

Skrevet

Ts her. Kan legge til at han smiler og ler med besteforeldrene så han viser ikke generelt tegn til å være utrygg med dem, men har vært ekstra urolig siden kom hit.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For en slem måte å snakke om et lite barn. Barn har det vanskelig, men er ikke vanskelig. 

Anonymkode: 1f778...e14

Greit. Jeg er en dårlig mor. Bra du fikk poengtert det 👍

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk. Håper det går seg til sånn at vi får noen etterlengtede pauser. Han er urolig hver kveld og natt så vi får null pauser i hverdagen.

Merkelig at ikke helsestasjonen har advart oss/gitt oss noen råd mtp dette, vi fikk klar beskjed om å få noen pustepauser i ferien. Alt vi har hørt er at man kan være borte fra babyen like mange timer som de er måneder gamle..

Pustepauser er også viktige, så hvis det er mulig så få dere noen pauser. Det der er vel en grei tommelfingerregel, men noen barn krever mer nærhet av sine nærmeste omsorgspersoner enn andre.

Men husk også at helsesykepleieren kjenner barner, dere og hele situasjonen. Jeg uttaler meg på generelt grunnlag fra det jeg har lært om utviklingspsykologi og egen erfaring med ett barn.

Hvis dere er på randen av sammenbrudd fordi dere er desperate etter pustepause så bør kanskje pause være en prioritering. Barnet tåler nok helt sikkert en gang i blant å være med besteforeldrene selv om det innebærer gråt, så lenge de klarer å holde seg rolige og trygge. Selv om barnets behov er nærhet fra omsorgspersonene så hender det at omsorgspersonene trenger en pause for å kunne være tilstede for barnet.

Klarer barnet å være med far alene eller er det bare hos deg? Hvis far er godkjent så bør dere avlaste hverandre så dere får pustepauser hver for dere i det minste.

Skrevet

Enkelte perioder er det mer sutring enn andre, uten at man noen gang finner en forklaring på det. Man ønsker jo alltid å ha en forklaring, vi brukte ofte «han får sikkert tenner». 
Ellers er det jo enormt med virus rundt nå, kan jo være at han kjenner på noe.

Men ut i fra hva du beskriver så høres han jo egentlig ikke utrygg ut på besteforeldrene, mer at noe annet plager ham. Og plager noe de, så er det ofte mamma og pappa som gjelder. Håper det snart går seg til, høres ut som dere behøver litt avlastning ja!

Anonymkode: 605e3...593

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Pustepauser er også viktige, så hvis det er mulig så få dere noen pauser. Det der er vel en grei tommelfingerregel, men noen barn krever mer nærhet av sine nærmeste omsorgspersoner enn andre.

Men husk også at helsesykepleieren kjenner barner, dere og hele situasjonen. Jeg uttaler meg på generelt grunnlag fra det jeg har lært om utviklingspsykologi og egen erfaring med ett barn.

Hvis dere er på randen av sammenbrudd fordi dere er desperate etter pustepause så bør kanskje pause være en prioritering. Barnet tåler nok helt sikkert en gang i blant å være med besteforeldrene selv om det innebærer gråt, så lenge de klarer å holde seg rolige og trygge. Selv om barnets behov er nærhet fra omsorgspersonene så hender det at omsorgspersonene trenger en pause for å kunne være tilstede for barnet.

Klarer barnet å være med far alene eller er det bare hos deg? Hvis far er godkjent så bør dere avlaste hverandre så dere får pustepauser hver for dere i det minste.

Tusen takk. Helsesykepleier har fulgt oss tett siden vi har hatt en I overkant røff start så hun har nok tenkt at vi har behov for litt flere pauser. Han roer seg også hos far på dagtid, kveld og natt er han mer avhengig av meg.  Far avlaster masse, men er veldig sliten han også.

Vi får prøve å fordele pausene hver for oss og godta at det etterlengtede kafébesøket sammen får vente 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enkelte perioder er det mer sutring enn andre, uten at man noen gang finner en forklaring på det. Man ønsker jo alltid å ha en forklaring, vi brukte ofte «han får sikkert tenner». 
Ellers er det jo enormt med virus rundt nå, kan jo være at han kjenner på noe.

Men ut i fra hva du beskriver så høres han jo egentlig ikke utrygg ut på besteforeldrene, mer at noe annet plager ham. Og plager noe de, så er det ofte mamma og pappa som gjelder. Håper det snart går seg til, høres ut som dere behøver litt avlastning ja!

Anonymkode: 605e3...593

Takk for svar ❤️

Ja, det føles som om hele livet hans har vært en vanskelig periode 😅 Vi har aldri sett en tydelig forandring hvor han har gått fra å ha en uke (eller én dag) hvor han bare er tilfreds for så å få en vanskeligere periode etterpå. Da hadde vi nok lettere slått oss til ro med at "nå har han en vanskelig periode". Vi har ofte tenkt at det er tenner, har vært godt å ha noe å skylde på selv om vi ikke ser antydning til noen enda.

Vi har vært hos all verdens leger og behandlere og fått beskjed av alle at det ikke feiler ham noe så vi må prøve å slå oss til ro med at vi bare har en urolig baby.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tusen takk. Helsesykepleier har fulgt oss tett siden vi har hatt en I overkant røff start så hun har nok tenkt at vi har behov for litt flere pauser. Han roer seg også hos far på dagtid, kveld og natt er han mer avhengig av meg.  Far avlaster masse, men er veldig sliten han også.

Vi får prøve å fordele pausene hver for oss og godta at det etterlengtede kafébesøket sammen får vente 

Mulig jeg får tyn her nå, men jeg synes dere skal høre på Helsesykepleier. Om jeg forstår deg rett her, så er barnet urolig omtrent uansett hvem som holder ham, da kan du og far stikke avgårde på kafé en times tid og bare være kjærester litt. Det er helt greit, og en investering i parforholdet deres som også er en investering i babyens fremtid. Eventuelt gå en tur rundt nabolaget, eller kle på dere nok til å ta morgenkaffen ute bare dere to. Barnet kommer ikke til å få tilknytningsskader av det.

Anonymkode: db2fb...ff4

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor finner du informasjon om utviklingstrinn? Er det studien fra Frans Plooji du mener for?

Han har vært vanskelig hele veien og kan være like krevende når det bare er oss tre, det har bare vært påfallende at han har vært ekstra grinete den siste tiden. Han viser ikke SÅ tydelig å ikke være trygg, hadde han grått med én gang noen andre tok ham er det noe annet. 

Helsesykepleier sa at det var viktig at vi utnyttet tiden vi har mulighet til å få avlastning til å sove ut og få noen pauser. Får bare 3-4 timer søvn i døgnet så hvis vi skal få sovet noe mer må vi nesten være borte fra barnet noen timer.

Da er det jo mest sannsynlig noe underliggende. Hvorfor sover dere ikke om natten? Er det fordi han våkner og gråter? Har han noen plager utover at «han er vanskelig» og krevende ? Eksem, magesmerter, løs avføring / forstoppelse, tette luftveier ?  gulping ? Får han nok mat? Et barn er ikke vanskelig for å være vanskelig… 

Jeg har barn med melkeproteinallergi, hun våknet om natten og styra med skriking, roet seg ikke før hun fikk melk, kunne våkne flere ganger ila natten.. viste seg jo at det var fordi hun hadde vondt i magen😞 Fikk en helt ny baby med melkefri MME. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...