AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #1 Skrevet 20. desember 2022 Han vil kvitte seg med alt av plastikk på kjøkkenet, teflonpanner og alt sånn. Og kun kjøpe stål, glass, støpejern osv. Han har nå lest at vi serverer gift ved å blandt annet bruke teflonpanner… så hvis jeg bruker en teflonpanne, så spør han helt seriøst «vil du servere barna våres gift, altså?» og når jeg bare spør om han skal ha kaffe om morgenen, som jeg tenker er helt vanlig skikk når man skal lage kaffe til seg selv, så får jeg til svar «har lest blablabla om at koffein gjør blablabla med hjernen, så jeg avstår»… og da blir jeg sånn; «la meg få drikke denne jævla kaffen min i fred uten sånn drit’a»… plutselig kjøpt massse vitaminer og mineraler, og blir veldig opptatt av å få i seg nok av alt… vil helst begynne å jakte selv fordi kjøttet i butikken er tilsatt *gudene vet*, og lage smør og alt selv… Jeg har vært med han i seks år, altså bodd sammen. Og vi har snakket om litt forskjellig, men nå i det siste har det begynt å bli litt ekstremt.. noen som har opplevd lignende? Er det et rop om hjelp eller hva er greia? jeg synes jo selv det er best med støpejernspanner og ordentlige greier, så har ingenting med det å gjøre. Men nå har han fått en liten obsession liksom, og han begynner å bli litt spydig i ting som han har funnet ut av eller lest. Og jeg merker at jeg blir litt irritert av det, for noen ganger blir det litt for mye.. enkelte dager blir jeg litt sånn: «finnes du i det hele tatt kildekritisk til all driten du leser deg opp på og ser på youtube?» - på en måte.. han kan fint spise en pose med potetgull til frokost i helgene, har lite kost ellers, og det er lite mosjon sånn utenom jobben som er bak en skrivepult… så SÅ veldig opptatt av helse er’n ikke.. er vel mer denne helsa vi «ikke ser».. Anonymkode: 7fae8...811 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #2 Skrevet 20. desember 2022 Her heier jeg på mannen din. Fortell ham om skadevirkningene av å spise potetgull/prosessert mat, så sluttet han med dette også. Eller han slutter selv når han kommer dit hen i sin økte forståelse og bevisstgjøring. Lykke til. Anonymkode: b6ee2...3fc 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #3 Skrevet 20. desember 2022 Hadde klikka. Anonymkode: 85375...bfa 6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #4 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde klikka. Anonymkode: 85375...bfa Hadde kysset ham. Og skaffet meg mer kunnskap selv🥰 og takket ham for at han vil barnas beste. Anonymkode: b6ee2...3fc 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #5 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her heier jeg på mannen din. Fortell ham om skadevirkningene av å spise potetgull/prosessert mat, så sluttet han med dette også. Eller han slutter selv når han kommer dit hen i sin økte forståelse og bevisstgjøring. Lykke til. Anonymkode: b6ee2...3fc Du er jo tydeligvis samme typen som mannen til TS, så ikke så rart at du heier på ham... Eller vent... ER du mannen til TS? Slik helsefanatisme som blir drevet av sosiale medier hadde jeg ikke orket. Det blir nye ting hele tiden, alt etter hva han ser på YouTube eller TikTok denne dagen. Det blir noe manisk over det. Anonymkode: 27cb8...5b2 8
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #6 Skrevet 20. desember 2022 Høres ut som konspirasjonsfjott in spe.. Anonymkode: 3f04b...795 5 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #8 Skrevet 20. desember 2022 Jævlig teit. Er målet å bli 120 år Anonymkode: c1b03...523
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #9 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er jo tydeligvis samme typen som mannen til TS, så ikke så rart at du heier på ham... Eller vent... ER du mannen til TS? Slik helsefanatisme som blir drevet av sosiale medier hadde jeg ikke orket. Det blir nye ting hele tiden, alt etter hva han ser på YouTube eller TikTok denne dagen. Det blir noe manisk over det. Anonymkode: 27cb8...5b2 TS her. det er ikke mannen min, mannen min ligger ved siden av meg å sover, hehe. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Her heier jeg på mannen din. Fortell ham om skadevirkningene av å spise potetgull/prosessert mat, så sluttet han med dette også. Eller han slutter selv når han kommer dit hen i sin økte forståelse og bevisstgjøring. Lykke til. Anonymkode: b6ee2...3fc Han(jeg og!!) har så mange helseskadelige uvaner, som blandt annet snus og sånn, som han vet er et minus for god helse.. er mer kommentarene som plager meg. selvsagt vet jeg at kaffe’n min om morgenen kan gi meg mer vondt i hodet, men jeg vet også at snus kan gi strupekreft, men jeg sier jo ikke det av den grunn.. og hvis jeg skulle ha sagt noe slik før morgensnusen hans? Ja da hadde det blitt dårlig stemning da! MERK::: Denne tråden handler ikke om at jeg ser på det som negativt å forbedre helse!! Den handler om disse kommentarene som kommer med det, og at det er så mye annet av uvaner - som jeg tror at hvis man bare hadde endra det, sp hadde mye vært gjort før man går drastisk til verks! Anonymkode: 7fae8...811 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #10 Skrevet 20. desember 2022 Det høres slitsomt ut. Prøv å sett deg ned og prat med ham. Hva handler dette egentlig om? Er han redd for å bli gammel? Er det en eller annen livskrise? Prat om hvor han får informasjonen sin fra, og spør om han er kildekritisk. Søk gjerne opp det han påstår. Jeg vet ingenting om teflonpanner, men søk det opp, og finn informasjon fra kredible nettsider. (Ikke YouTube) (Jeg vet man ikke skal lage mat fra teflonpanner som er oppskrapte) Søk opp alle påstander, kom med motsvar. Noen ting kan han ha helt rett i. Diskuter da sammen hva dere vil gjøre med denne informasjonen. Andre ting er helt fjernt. Be ham slutte med kommenterer som den om kaffen din. Det er respektløst. Vil han du skal slutte med kaffe må han bevise sine utsagn. Og deretter må DU bestemme om det er noe du vil gjøre noe med i ditt liv. Jeg vil ikke at min mann skal spise så mye chips, men jeg gir ham ikke dårlig samvittighet for at han gjør det. Skal det skje en endring må en ville det selv. Vi har funnet ut at ultra prosessert mat ikke er så bra. Ergo så prøver vi å spise mindre av det. Uten at det blir helt ekstremt. Vi kommenterer ikke på hverandres «feil» Anonymkode: 98708...af7 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #11 Skrevet 20. desember 2022 Dette hørtes slitsomt ut, særlig om dere har barn. Hvis dere ikke har barn enda bør du gjerne revurdere forholdet, da det høres ut som dere to er i ferd med å vokse fra hverandre. Han virker som en mann som bare cherrypicker litt hist og pist og uten noen retning. Når han vil kjøpe nytt fremfor å bruke de tyflonpannene dere har til de er utslitt, er han lite miljøorientert. Og det er tyflonpanner som er utslitt som ikke er så heldig å steike i. At han propper seg med vitaminer og mineraler er heller ikke sunt. Man trenger ikke andre tilskudd enn tran i vinterhalvåret om man har et normalt og allsidig kosthold. Ellers må han jo bare ta jegerprøven og lage sitt eget smør, men om planen deres er familieliv er det jo litt kjedelig for barna om dere må fostra opp en grisunge, eller et lam hver høst, for å sikre ribba eller pinnekjøttet hans til jul. Anonymkode: 67294...bdc 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #12 Skrevet 20. desember 2022 Nå er det vel oktansyre i teflonen som er forbundet med farer, og den ble forbudt for noen år siden i Norge. Såpass mange år at det er lite sannsynlig at dere fremdeles har panner med dette stoffet i. Dersom han skal unngå alt som potensielt er farlig i hverdagen, så har han en del jobb foran seg. Høres utrolig slitsomt ut. Anonymkode: 1831f...d64 5
Nattens rytter Skrevet 20. desember 2022 #13 Skrevet 20. desember 2022 Lyttar han mykje på Joe Rogan?
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #14 Skrevet 20. desember 2022 Enkelte blir både inkonsekvente og får sånne hangups. Jeg jobbet sammen med en fyr som røkte 2 pakker om dagen men var fanatisk på drikkevannskvalitet og økologisk matkorn i hjemmebakt brød. Biir litt vanskelig å ta seriøst, ja. Anonymkode: 22796...5fe 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #15 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette hørtes slitsomt ut, særlig om dere har barn. Hvis dere ikke har barn enda bør du gjerne revurdere forholdet, da det høres ut som dere to er i ferd med å vokse fra hverandre. Han virker som en mann som bare cherrypicker litt hist og pist og uten noen retning. Når han vil kjøpe nytt fremfor å bruke de tyflonpannene dere har til de er utslitt, er han lite miljøorientert. Og det er tyflonpanner som er utslitt som ikke er så heldig å steike i. At han propper seg med vitaminer og mineraler er heller ikke sunt. Man trenger ikke andre tilskudd enn tran i vinterhalvåret om man har et normalt og allsidig kosthold. Ellers må han jo bare ta jegerprøven og lage sitt eget smør, men om planen deres er familieliv er det jo litt kjedelig for barna om dere må fostra opp en grisunge, eller et lam hver høst, for å sikre ribba eller pinnekjøttet hans til jul. Anonymkode: 67294...bdc Vi har barn, ellers tenker jeg generelt sett at dette er et veldig lite problem å revurdere forholdet over…? Men jeg der absolutt hva du mener med resten av kommentaren. Nattens rytter skrev (Akkurat nå): Lyttar han mykje på Joe Rogan? absolutt veldig! Anonymkode: 7fae8...811
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #16 Skrevet 20. desember 2022 Nærmer han seg rundt tall og har en form for krise? Anonymkode: 01082...f8f 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #17 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nærmer han seg rundt tall og har en form for krise? Anonymkode: 01082...f8f Han er 27, men bemerker seg at han har startet med grå hår. Når det er snakk om alder så fryser han til… så jeg har vurdert tanken. Anonymkode: 7fae8...811
Nattens rytter Skrevet 20. desember 2022 #18 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han er 27, men bemerker seg at han har startet med grå hår. Når det er snakk om alder så fryser han til… så jeg har vurdert tanken. Anonymkode: 7fae8...811 Desse karane er nok meir fanatiske ... https://www.rapamycin.news/t/reverse-gray-hair-hair-repigmentation/2765/1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #19 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du er jo tydeligvis samme typen som mannen til TS, så ikke så rart at du heier på ham... Eller vent... ER du mannen til TS? Slik helsefanatisme som blir drevet av sosiale medier hadde jeg ikke orket. Det blir nye ting hele tiden, alt etter hva han ser på YouTube eller TikTok denne dagen. Det blir noe manisk over det. Anonymkode: 27cb8...5b2 Jeg er samme typen antagelig, ja. Men uten kommentarene. Og jeg er hverken på YouTube eller tiktok. Jeg forholder meg til forskning. Og har kildekritikk. Jeg går dypdykk før jeg uttaler meg. Og søker flere kilder, god dokumentasjon. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): MERK::: Denne tråden handler ikke om at jeg ser på det som negativt å forbedre helse!! Den handler om disse kommentarene som kommer med det, og at det er så mye annet av uvaner - som jeg tror at hvis man bare hadde endra det, sp hadde mye vært gjort før man går drastisk til verks! Anonymkode: 7fae8...811 Jeg ville slaktet de negative kommentarene med ros og skryt, og bedt ham vise meg sine kilder. Dokumentasjon. Negativitet blir ihvertfall ikke borte hvis man svarer det negativt. Si "Tusen takk, for at du bryr deg om og passer på oss", Og snakk seriøst om det. Du risikerer å få høre hvor glad han er i deg, tilbake, og hvilken flott kone du er. Vær strategisk. Inngå kompromisser. La mannen forstå at du ønsker ham også godt, og at noen ganger så må man kompromisse. Se etter alternativer midt imellom sunt/ usunt. Han kommer til å forstå selv at han ikke har hverken mulighet eller kapasitet til å gå på jakt i skogen på fulltid, og at noen av prosjektene/ ideene hans ikke er gjennomførbare. La han lage smør fra bunnen av. Oppmuntre ham til å dyrke grønnsaker. Gi ham ansvaret/ mer ansvar. Kvel det negative med positivitet. Spør om han vil ha en kopp te. Og drikk din kaffe med god samvittighet. Kaffe inneholder masse gode antioksidanter. Og grunnen til at man får hodepine når man slutter å drikke kaffe/ ikke får kaffe når man er vanedrikker, er fordi koffein trekker sammen blodårene, og når man slutter/ ikke får det, så utvider de seg igjen. Anonymkode: b6ee2...3fc 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #20 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nå er det vel oktansyre i teflonen som er forbundet med farer, og den ble forbudt for noen år siden i Norge. Såpass mange år at det er lite sannsynlig at dere fremdeles har panner med dette stoffet i. Dersom han skal unngå alt som potensielt er farlig i hverdagen, så har han en del jobb foran seg. Høres utrolig slitsomt ut. Anonymkode: 1831f...d64 Polytetrafluoreten/ fluor. Ekstra farlig når panna blir veldig varm, uavhengig av riper. Anonymkode: b6ee2...3fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå