Gå til innhold

Til når skal skattekortet redigeres og sendes inn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det før 1.1? Og hvor finner renter på bankinnskudd? 

Anonymkode: 7e83e...1d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så raskt som mulig slik at det er oppdatert før arbeidsgiver henter ut info om skattetrekk i januar.

Du vet vel hva du har på konto og hvilken rente du får?

Anonymkode: b0462...503

Skrevet

Du kan justere skattekortet når som helst i løpet av hele året. Arbeidsgiver får automatisk beskjed om at det har kommet endringer og henter det nye kortet elektronisk.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Noen arbeidsplasser sender inn skattekort for deg. Kanskje ikke hvis det er første året du jobber der.

Renter på innskudd varierer i bankene. På https://blogg.renteradar.no/innskuddsrente-hvor-far-du-best-rente/ gir de en oversikt som ser ut til å være oppdatert for fire uker siden. Kraft Bank med 2.78% leder, men det endrer seg vel ukentlig.

Anonymkode: f4a9e...980

Skrevet

Korriger det så fort som mulig. Lønningskontorene har forskjellige frister for å legge inn endret skattetrekk.  Renter på innskudd og gjeld må du egentlig bare ta en «kvalifisert gjetting» på hva du tror nå.  Noter deg de tallene du har lagt inn og ta gjerne en ny gjennomgang senere i året.  Jeg tar ganske runde tall, dvs legger inn mer på inntekt og mindre på fradrag for å ha litt å gå på.

Restskatt er ikke så ille om man har god råd, men skikkelig nedtur om det er stramt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Noen arbeidsplasser sender inn skattekort for deg. Kanskje ikke hvis det er første året du jobber der.

Renter på innskudd varierer i bankene. På https://blogg.renteradar.no/innskuddsrente-hvor-far-du-best-rente/ gir de en oversikt som ser ut til å være oppdatert for fire uker siden. Kraft Bank med 2.78% leder, men det endrer seg vel ukentlig.

Hva i alle dager mener du?

Anonymkode: 39d2e...007

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan tenker du at arbeidsgiveren min skal vite hva som skal være grunnlag for skattekortet, ut over inntekt, som er ganske uvesentlig så lenge man har tabellkort?

Anonymkode: 64040...6f8

Skrevet
Adobyen skrev (6 timer siden):

Korriger det så fort som mulig. Lønningskontorene har forskjellige frister for å legge inn endret skattetrekk.  Renter på innskudd og gjeld må du egentlig bare ta en «kvalifisert gjetting» på hva du tror nå.  Noter deg de tallene du har lagt inn og ta gjerne en ny gjennomgang senere i året.  Jeg tar ganske runde tall, dvs legger inn mer på inntekt og mindre på fradrag for å ha litt å gå på.

Restskatt er ikke så ille om man har god råd, men skikkelig nedtur om det er stramt.

Jeg har aldri korrigert veldig nøye, fordi jeg har sparepenger og betaler lett en restskatt. Har kun vært +/- 5-10k de siste årene. Men i år skal jeg korrigere gjeldsrenter pga stort sprik; betalt rundt 80k men det står 133k på skattekortet. Ser utrolig mange har fått feil på skattekort i år-er det noen spesiell grunn til det🧐

Anonymkode: a8d48...45f

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen frist for å endre skattekortet, det kan du gjøre så mange ganger du vil fram til siste lønning for 2023 er utbetalt. Etter det er det ingen vits å endre skattekortet.

Renter for 2023 finner du ikke noe sted, så du må anslå hvor mye renter du får ut fra hvor mye du har i banken og hvilken rente du har på de pengene.

Anonymkode: b40f2...e58

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Arbeidsgivere, Nav og alle som skal utbetale skattbar inntekt, innhenter siste oppdatering av skattekortet elektronisk noen få dager før utbetaling. Det gjør alle, det plikter de å gjøre. Så du kan når som helst i løpet av året oppdatere skattekortet ditt og få oppdatert skattetrekket.

Jeg pleier å oppdatere opplysningene 1/1 hvert år, så det nye skattekortet er klart til første utbetaling. Det pleier som regel være sånn at skatteetaten har tatt litt hardt i når de skal estimere tall for forventet inntekt i løpet av det kommende året. Det tallet må da nedjusteres noe som regel. Så sjekker jeg forventede renter for året og tar en justering der også. Med den rentegaloppen vi har hatt nå, kan det bli nødvendig med flere justeringer for forventede renter i 2023.

• Nyttig 2
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Skjedd mye siden den gang.  yaBank er vel høyest nå med 3,10%.

Anonymkode: b0462...503

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Her tror jeg du blander med skattemeldingen.

Skattekortet som arbeidsgiver henter før lønnskjøring må du oppdatere selv. 

• Liker 1
Skrevet
smilo skrev (3 minutter siden):

Her tror jeg du blander med skattemeldingen.

Skattekortet som arbeidsgiver henter før lønnskjøring må du oppdatere selv. 

Men arbeidsgiver sender ikke inn skattemeldingen for noen heller, så hva vedkommende egentlig mener er ikke godt å vite.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan tenker du at arbeidsgiveren min skal vite hva som skal være grunnlag for skattekortet, ut over inntekt, som er ganske uvesentlig så lenge man har tabellkort?

Det var derfor jeg skrev dette med første året du jobber der. Da må du kanskje levere/nettregistrere selv hos skatteetaten.no. Senere går det av seg selv, det har det i alle fall gjort for meg de minst ti siste årene (jeg jobber i det offentlige hvis det har betydning). Man får bare samme skatteprosent som året før så lenge man ikke logger inn på skatteetaten.no og gjør endringer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det var derfor jeg skrev dette med første året du jobber der. Da må du kanskje levere/nettregistrere selv hos skatteetaten.no. Senere går det av seg selv, det har det i alle fall gjort for meg de minst ti siste årene (jeg jobber i det offentlige hvis det har betydning). Man får bare samme skatteprosent som året før så lenge man ikke logger inn på skatteetaten.no og gjør endringer.

Arbeidsgiver vet fortsatt ikke hvilke rentefradrag og renteinntekter du har, og eventuell formue, aksjer, bolig, bil…

Man får det som beregnes av skatteetaten ut fra det de vet. Arbeidsgiver har ingenting med det å gjøre ut over innberettet lønn, som egentlig ikke har noe særlig å si så lenge man får tabelltrekk.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Man får bare samme skatteprosent som året før så lenge man ikke logger inn på skatteetaten.no og gjør endringer.

Det stemmer ikke, men Skatteetaten gjør et anslag på lønn og fradrag for inntektsåret og produserer skattekort ut fra dette. Skatteetaten vet ikke din lønn og dine fradrag, så skattetrekk et man får trenger ikke å være riktig. 

Anonymkode: 25809...e99

• Liker 4
Skrevet

Det er ingen frist og du kan endre skattekortet når du vil til omtrent hva du vil når som helst.

Betalte selv 10% skatt i hele 2022.

Anonymkode: 019a1...0cd

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det stemmer ikke, men Skatteetaten gjør et anslag på lønn og fradrag for inntektsåret og produserer skattekort ut fra dette. Skatteetaten vet ikke din lønn og dine fradrag, så skattetrekk et man får trenger ikke å være riktig. 

Anonymkode: 25809...e99

Jepp, jeg fikk så høy skatteprosent at jeg ble pålagt forskuddsskatt. Men fikk endret det til mer normale tall. Ser ingen grunn til å regne ut fra 9% innskuddsrente med det vi vet så langt. Og skulle renta faktisk bli så høy, tar jeg heller baksmellen rentefritt. 

Anonymkode: 8e95b...82d

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hvorfor svarer du i denne tråden når alt du skriver er feil?

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor svarer du i denne tråden når alt du skriver er feil?

Det er litt fascinerende og en anelse skremmende når noen svarer og alt de svarer er feil. Skjer i mange tråder her på KG. 

Anonymkode: 019a1...0cd

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...