Lonehill Skrevet 20. desember 2022 #1 Skrevet 20. desember 2022 Jeg dumpa over en vitenskapelig artikkel om karnosinsyre som nevnte i en bisetning at karnosinsyre tar knekken på munnsår. Da jeg googla litt videre, fant jeg mer forskning som peker i samme retning: https://www.google.com/search?q="carnosic+acid"+%2B"herpes+simplex" Det ser ut som forskerne er rimelig enige om at karnosinsyre har antiviral effekt, både på HIV og herpes simplex. Da jeg leste om karnosinsyre, fant jeg ut at jeg har kjøkkenskuffa full. Rosmarin inneholder naturlig karnosinsyre i store mengder. En kopp med rosmarin-te gir visstnok en god dose med stoffet. Jeg tok fram krydderglasset og laga en kopp rosmarin-te for å prøve smaken og ble overraska over at den faktisk smakte godt. Nå har ikke jeg munnsår, men er det noen her som har prøvd rosmarin-te mot munnsår? 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #2 Skrevet 20. desember 2022 Aldri hørt om, men bra tips! Jeg bruker lysin mot munnsår. Takka være det har jeg ikke hatt det på mange år. Anonymkode: 6ecb5...5f5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #3 Skrevet 20. desember 2022 Nei, aldri hørt om, men takker for tips om rosmarin. Honning bruker jeg. Men har ikke munnsår. Jeg får lett sprekker på leppene, særlig i kulda. Sinkmangel er ofte en årsak til munnsår. Anonymkode: 00b7e...aa2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #4 Skrevet 21. desember 2022 Takk for tips! Morsomt nok kjøpte jeg meg akkurat en flaske med flytende rosmarin som smaker så godt at jeg kan spise av den som den er. Men, rosmarin bør man vel helst ikke spise for mye av? Anonymkode: e9f41...238
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #5 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takk for tips! Morsomt nok kjøpte jeg meg akkurat en flaske med flytende rosmarin som smaker så godt at jeg kan spise av den som den er. Men, rosmarin bør man vel helst ikke spise for mye av? Anonymkode: e9f41...238 Det er riktig. Rosmarin bør ikke overdrives. Og man skal være forsiktig med den når man har kraftig mensblødning, graviditet, epilepsi bla.a. Det er forskjell på uttrekk, eterisk olje, og noen blader i matlaging. Du får mye god informasjon hvis du søker på "Rolv Hjelmstad, Urtekilden, Rosmarin. Men det er forbudt å kopiere tekst eller bilder uten tillatelser derfra, men søk etter utfyllende info der. Anonymkode: 00b7e...aa2
Lonehill Skrevet 21. desember 2022 Forfatter #6 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er riktig. Rosmarin bør ikke overdrives. Og man skal være forsiktig med den når man har kraftig mensblødning, graviditet, epilepsi bla.a. Det er forskjell på uttrekk, eterisk olje, og noen blader i matlaging. Du får mye god informasjon hvis du søker på "Rolv Hjelmstad, Urtekilden, Rosmarin. Men det er forbudt å kopiere tekst eller bilder uten tillatelser derfra, men søk etter utfyllende info der. Anonymkode: 00b7e...aa2 Nå er det ikke lov å påstå at rosmarin har effekt på helse, siden det ikke er klassifisert som legemiddel. Rosmarin er altså IKKE legemiddel og har derfor IKKE helseeffekt. På hjemmesida til det amerikanske sykehuskonsernet Mount Sinai blir vi likevel advart om at rosmarin kan finne på å oppføre seg som et legemiddel, selv om det på ingen måte har helseeffekt. Spesielt hvis det inntas oralt som eterisk olje, visstnok. Det vil si at rosmarin kan gi uønsket helseeffekt hvis det blir tatt i store konsentrasjoner sammen med forskjellige legemidler: Blodfortynnende medisin, blodtrykksmedisin og vanndrivende legemidler kan bli for effektive hvis de kombineres med inntak av rosmarin. Det er skummelt, ifølge Mount Sinai. Mount Sinai advarer også gravide mot rosmarin. Ikke fordi det er vitenskapelig bevist at rosmarin er skadelig for gravide, men fordi rosmarin innen naturmedisin historisk skal ha blitt brukt for å provosere fram svangerskapsavbrudd. Akkurat som natutmedisinere, basert på ren overtro, skal ha brukt rosmarin som vanndrivende, blodfortynnende og blodtrykkssenkende naturlegemiddel. Tilbake til spørsmålet som startet tråden: Er det noen som har prøvd rosmarin-te mot munnsår? Bare for å understreke: Rosmarin er ikke legemiddel og har derfor ingen medisinsk effekt på munnsår. Rosmarin inneholder imidlertid et par stoff (bl.a. karnosinsyre) som isolert sett har bevist positiv effekt på munnsår. Det er derfor jeg lurer på om noen har prøvd Rosmarin-te mot munnsår.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #7 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nei, aldri hørt om, men takker for tips om rosmarin. Honning bruker jeg. Men har ikke munnsår. Jeg får lett sprekker på leppene, særlig i kulda. Sinkmangel er ofte en årsak til munnsår. Anonymkode: 00b7e...aa2 Nei, herpes er grunn til munnsår. https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/forkjolelsessarmunnsar/ Anonymkode: cb92a...b35
Lonehill Skrevet 21. desember 2022 Forfatter #8 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei, herpes er grunn til munnsår. https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/forkjolelsessarmunnsar/ Anonymkode: cb92a...b35 I den grad noe som helst kan ha effekt mot munnsår, er det effekten på immunforsvarets bekjempelse av herpesvirus det handler om. All antiviral medisin jobber via å påvirke immunforsvarets evne til å bekjempe virus. Det finnes ikke legemidler som behandler virus på samme måte som antibiotika bekjemper bakterier. Virus kan bare kroppens eget immunforsvar kontrollere, med eller uten hjelp av legemidler. HVIS mangel på sink kan føre til oppblomstring av munnsår, må det nødvendigvis være fordi immunforsvaret trenger mineralet sink for å fungere normalt og at mangel på sink derfor hemmer immunforsvarets evne til å holde kontroll på herpesvirusene de fleste av oss har latent i kroppen. HVIS karnosinsyre har hemmende effekt på herpesvirus og symptomet munnsår, slik enkelte forskere mener å ha påvist, er det eventuelt også fordi karnosinsyre på en eller annen måte hjelper til med å bedre immunforfsvarets evne til å kontrollere latente herpesvirus og hindre utbrudd.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #9 Skrevet 21. desember 2022 Lonehill skrev (10 timer siden): Nå er det ikke lov å påstå at rosmarin har effekt på helse, siden det ikke er klassifisert som legemiddel. Rosmarin er altså IKKE legemiddel og har derfor IKKE helseeffekt. På hjemmesida til det amerikanske sykehuskonsernet Mount Sinai blir vi likevel advart om at rosmarin kan finne på å oppføre seg som et legemiddel, selv om det på ingen måte har helseeffekt. Spesielt hvis det inntas oralt som eterisk olje, visstnok. Det vil si at rosmarin kan gi uønsket helseeffekt hvis det blir tatt i store konsentrasjoner sammen med forskjellige legemidler: Blodfortynnende medisin, blodtrykksmedisin og vanndrivende legemidler kan bli for effektive hvis de kombineres med inntak av rosmarin. Det er skummelt, ifølge Mount Sinai. Mount Sinai advarer også gravide mot rosmarin. Ikke fordi det er vitenskapelig bevist at rosmarin er skadelig for gravide, men fordi rosmarin innen naturmedisin historisk skal ha blitt brukt for å provosere fram svangerskapsavbrudd. Akkurat som natutmedisinere, basert på ren overtro, skal ha brukt rosmarin som vanndrivende, blodfortynnende og blodtrykkssenkende naturlegemiddel. Tilbake til spørsmålet som startet tråden: Er det noen som har prøvd rosmarin-te mot munnsår? Bare for å understreke: Rosmarin er ikke legemiddel og har derfor ingen medisinsk effekt på munnsår. Rosmarin inneholder imidlertid et par stoff (bl.a. karnosinsyre) som isolert sett har bevist positiv effekt på munnsår. Det er derfor jeg lurer på om noen har prøvd Rosmarin-te mot munnsår. Bare fordi enkelte ting ikke er klassifisert som et legemiddel, og at det derfor ikke er lov til å påstå at dette har en helseeffekt, betyr ikke at det ikke har det. Går man litt utenfor Norge, når det gjelder mye, så vil man få helt andre svar. Forskning er heller ikke fastlåst, men i konstant utvikling, og det som er ulovlig og derav uten effekt i dag, kan bli lovlig og effektfullt i morgen. Mange medisiner som ikke er godkjent i Norge, blir brukt med gode resultater i utlandet. Akkurat det ser vi vel årlige gode eksempler på. Lykke til med tråden videre. Anonymkode: 00b7e...aa2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå