Gå til innhold

5 åring som favoriserer meg (mamma) på en lite hyggelig måte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en herlig 5 åring her hjemme, som er både oppegående, språklig sterk, morsom og empatisk! Har alltid vært en skikkelig mammadalt, men den siste tiden har dette kommet til uttrykk på en mindre hyggelig måte ovenfor pappa. Barnet sier ofte at «jeg er mer glad i mamma enn i deg», «jeg vil at bare jeg og mamma skal dra» (hvis vi skal på butikken eller andre steder), «jeg lurer på hvorfor jeg liker mamma bedre enn pappa» osv osv..

Forklarer at det ikke er hyggelig å si sånne ting, og at det er lov til å være veldig glad i mamma, men at pappa også er veldig glad i deg, og blir lei seg når man sier sånn. Men det ser ikke ut til å funke dessverre! 

Jeg og barnet er riktignok veldig like personlighetsmessig, og «klikker» nok litt bedre på mange ting. Men det er allikevel sårt at pappa skal føle seg så utenfor

Noen tips om hva vi kan gjøre/si her? 

Anonymkode: d527c...5d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der er ikke greit og bør slåes ned på.

Det er ekskludering og en skikkelig uting. Det er din oppgave å lære barnet å bli et enpatisk menneske.
Snart så begynner ungen på skolen og begynner sånn mot andre barn "du får ikke være med" osv! 

• Liker 2
Skrevet

Vi løser det med at pappa tar med henne til butikken og ikke jeg når hun sier sånt. Vi lager ikke noen sak om det, men automatisk blir det til at «men i dag skal mamma rydde litt så pappa og du skal reise på butikken» eller «jeg og pappa er like glade i deg» når hun sier hun er mer glad i meg. 

Anonymkode: 3c788...cbb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi løser det med at pappa tar med henne til butikken og ikke jeg når hun sier sånt. Vi lager ikke noen sak om det, men automatisk blir det til at «men i dag skal mamma rydde litt så pappa og du skal reise på butikken» eller «jeg og pappa er like glade i deg» når hun sier hun er mer glad i meg. 

Anonymkode: 3c788...cbb

Lurt! Vi gjør allerede det når det blir favorisering ved legging, men kan absolutt bruke det i andre situasjoner også😊 

Sier ofte at vi er like glad i deg begge to, noe barnet også vet veldig godt. Sta 5åring og mamma-dalt er dårlig kombinasjon😅

ts

Anonymkode: d527c...5d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...