Gå til innhold

Dere som har 50/50, hvordan gjør dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er mann+dame, begge har barn fra tidligere forhold, begge har 50/50 (samme uker her, samme uker hos den andre forelderen). 

Begge sett har den andre forelderen i nærhet, typ kan gå mellom husene. 

Jeg og far, og samboer og hans ex er bestemt på at begge hjem er like mye hjem, men jeg ønsker (overfor mine barn) at de gir beskjed før de stikker innom nør det ikke er min uke. De er absolutt velkommen, det er ikke det, men når jeg forventer at de er hos far så kan jeg ha besøk, drikke alkohol, gå naken fra badet til soverommet, ha sex. Altså, det man gjør når man er alene. Mine barn respekterer dette både ovenfor meg og sin far. Sender mld eller ringer for å spørre om det passer, eller gir beskjed at de skal hente noe etc. 

Jeg har snakket med samboer, og han er enig at det er lurt. Han nevner det for sine barn, men ingen av de følger opp. Moren deres har vært tydelig på at de må gi beskjed også hos henne, etter at de kom overraskende inn døra når ho og mannen hadde sex. (Derfor mine eksempler over). Hos mor følger de dette, sannsynligvis av nevnte årsak og ikke vil se det igjen, men her stikker de innom støtt i hennes uker, for å hente noe eller bare for å henge. 

Forrige helg kom eldste hans hjem mens vi hadde middagsbesøk med alkohol og var hakket mer enn beruset, han hadde i tillegg med seg to kompiser. 

Jeg skjønner at jeg høres ut som stemor fra helvette, som ikke vil ha de her i mors uker, men det er ikke det det handler om. Der handler om at når jeg tror vi skal være lene, planlegger for det og plutselig har drukket en flaske vin, eller har sex for den saks skyld, så ønsker jeg ikke at hverken mine eller hans barn plutselig skal stå midt i det. 

Jeg har forsøkt å si det til barna, han har som nevnt bare nevnt det for det. Han vegrer seg for å ta en samtale med de om det for han er redd de skal tro de ikke er velkomne, og det er de jo! Bare.beskjed først?

Jeg mener jo at nøkkelen til at de ikke skal føle seg uvelkommen er måten han legger det frem på. 

Am I the Asshole?

(De er forøvrig 12&14, mine er 14 og 16)

Anonymkode: 999c4...45e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når barna er blitt så store, alder 12-16 år, synes jeg det er en merkelig holdning at de må si i fra når de stikker innom foreldrene sine.  
Hva tror du foreldre som har barna sine 100% gjør når de har gjester?  Kaster dem ut?

Anonymkode: 9a57e...524

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Når barna er blitt så store, alder 12-16 år, synes jeg det er en merkelig holdning at de må si i fra når de stikker innom foreldrene sine.  
Hva tror du foreldre som har barna sine 100% gjør når de har gjester?  Kaster dem ut?

Anonymkode: 9a57e...524

De kan f.eks velge å ikke drikke når de har barna der. Ikke gå naken fra dusjen til soverommet. Ikke ha sex med døra åpen. 

Jeg tenker at når de er i den alderen er det vel enda viktigere å gi beskjed om de stikker innom, for å faktisk forstå betydningen av privatliv og respektere det som også er andres hjem. 

Jeg syns ikke det er kult å være synlig beruset (som man strengt tatt blir av 2+ glass vin) foran barn uansett alder. 

Jeg syns ikke det er så sykt kult å bli oppdaga av sønn 14 år mens jeg rir stefaren, eller st stesønn på 16 ser sin mor bli tatt bakfra av stefar. 

Man planlegger rett og slett utifra situasjonen, og situasjonen sa "huset alene". 

Anonymkode: 999c4...45e

Skrevet

Barna skal selvfølgelig ikke trenge å si ifra om at de beveger seg mellom det som tross alt deres hjem. Dere voksne trenger heller ikke å pule på kjøkkenbenken når dere vet dere har tenåringer i hus. Og hvorfor være så hysterisk over å dele en flaske vin, jeg skjønner virkelig ikke dilemmaet. Hvis det er et problem må dere nesten gjøre noe med alkoholvanene om det er snakk om så hyppig og så mye 🤷🏼‍♀️ Er det spesielle anledninger hvor man har fest så snakker man med barna på forhånd.

Merkelig og definitivt unødvendig  dilemma.

Anonymkode: a6b42...f2d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Kommer vel ikke sent på kveldene osv? Kan dere ikke ha sex da? Og om det er på dagtid, gjør det på rommet? 

Drikking.. Så lenge dere ikke er voldelige beruset ser jeg ikke helt problemet. Forstår at det er kjipt. Men det er litt sånn det blir når man bor så nære det andre hjemmet. 

Kommer en dag de ikke vil hjem og bare er ute eller andre steder. Da kan dere bare kjøre på. 

Anonymkode: 4b819...30f

Skrevet

Tenker hvis dere skal ha fest/besøk kan det snakkes om i forkant, gi beskjed at det er gjester så de må vær hos mor.. som andre skriver trenger dere jo ikke ha sex midt i stua eller kjøkkenet når dere vet barn kan dukke opp. Jeg vokste opp med skilte foreldre, og jeg kan me 100% sikkerhet si at hvis min mor eller far hadde sagt jeg måtte gi beskjed før jeg kom HJEM ville jeg følt meg veldig lite velkommen og veldig usikker. Spesielt i en alder av 12 år.😅😅 det gjelder uansett hvordan det hadde blitt sagt. En ting dersom dere har besøk, gi beskjed i forkant, men ellers bør dem få lov å komme hjem uten å avklare i forkant om det er greit. 

Anonymkode: e0bda...787

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er kjempesært at ungene må gi beskjed eller spørre om det passer før de kommer hjem, altså dere er jo foreldre begge to og deres hjem er også barnas hjem. Jeg tenker at de bør kunne stikke innom for å hente en jakke feks uten å gå rett på at dere har sex på kjøkkenbenken.. skal dere ha en middag eller gjester over med høy alkoholføring, så si heller fra da. Men dette med sex, der må dere nesten ta høyde for at dere har unger i nærheten begge to, akkurat som andre foreldre må, med tanke på hvor og når. Ungdommer kommer og går litt, sånn er det bare. 

Anonymkode: bfc44...43f

• Nyttig 1
Skrevet

Akkurat dette har jeg da lest her inne før…

Anonymkode: c80ad...cc0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...