Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er oppvokst i et hjem overfylt av duppeditter. Veggene var også overfylt av bilder, ting og tang. Enkle og billige ting. 

Vi har bodd sammen noen år, og jeg er på den måten kjip, for jeg orker ikke like mye av dette som han ønsker. 

Vi har likevel mer enn jeg egentlig trives med, og mindre enn hva han ønsker.

Jula begynner å bli en utfordring i forhold til dette. Jeg har gitt opp litt, han har nå arvet en del etter at besteforeldrene døde. Det blinker i alle hjørner av grelle regnbuefargede lys i diverse julepynt.

Selv drømmer jeg om å dandere en litt mer stilfull jul, ikke at vinduskarmene ser ut som en butikkhylle…

Vi har det fint på alle andre måter, men hvordan løser folk denne forskjellen? 

Dette gjelder ikke bare jul, tenker dere at man har «lov» til å nekte den andre parten å henge opp/ pynte opp med ting jeg ikke liker? 

Anonymkode: 33183...599

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke pynta i det hele tatt vi 😄

Anonymkode: 1b57d...c0f

Skrevet

Mannen har forstått at jeg bestemmer. Ferdig med det. Alle vet at jeg hater blinkende grelt juggel, og det har jeg vært ganske klar på. 

Anonymkode: b9ba1...20a

• Nyttig 4
Skrevet

Kanskje dere kan ha egne soner dere står for, så får dere begge det, til en grad slik dere ønsker? 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Herregud, at du orker. Forstår om du går.

Anonymkode: e06cb...bf0

Skrevet

Jeg løste det ved å gi ham fritt spillerom i jula. Selv om han er ganske opptatt av hvordan vi har det ellers også er det 80- 90 % jeg som bestemmer hvordan huset er stylet resten av året, så han har fått jula. Det er dermed julegalskap hos oss fra november til januar, og jeg har til og med begynt å synes det er morsomt og koselig. Uansett hvordan din mann er kan jeg nesten garantere at min er verre, men jeg lar det stå til. 😄

• Liker 8
  • Hjerte 5
Skrevet
Rosakatt skrev (3 minutter siden):

Kanskje dere kan ha egne soner dere står for, så får dere begge det, til en grad slik dere ønsker? 

Enten dette eller kompromiss: du bestemmer i hverdagen, han får slå seg løs til jul og påske

Anonymkode: 5c61f...d12

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Og igjen ser vi eksempler på at kvinner regner hjemmet som sitt domene.

Her er vårt felles hjem nettopp felles.

Jeg har vetorett på praktiske løsninger siden jeg har større behov for tilrettelegging enn han har, men når det kommer til farger, pynt, møbler og annen innredning har vi like mye vi skulle sagt.

Når der kommer til julen har vi hatt flere diskusjoner.

Vil han ha fargede juletrelys må han da få det.  Vil han ha den hjemmestrikkede nissen han arvet etter sin bestemor fremme, får han da det.  Vil han ha de julescenene med lys og lyd får han det også (selv om jeg har lagt ned forbud mot lyden)

Han liker masse farger og lys i julen, og da får vi heller gjøre det litt mer balansert ved å se på plassering og hva vi kan gjøre for å dempe fargeinntrykket slik at begge kan trives hjemme.

Anonymkode: d1715...807

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og igjen ser vi eksempler på at kvinner regner hjemmet som sitt domene.

Her er vårt felles hjem nettopp felles.

Jeg har vetorett på praktiske løsninger siden jeg har større behov for tilrettelegging enn han har, men når det kommer til farger, pynt, møbler og annen innredning har vi like mye vi skulle sagt.

Når der kommer til julen har vi hatt flere diskusjoner.

Vil han ha fargede juletrelys må han da få det.  Vil han ha den hjemmestrikkede nissen han arvet etter sin bestemor fremme, får han da det.  Vil han ha de julescenene med lys og lyd får han det også (selv om jeg har lagt ned forbud mot lyden)

Han liker masse farger og lys i julen, og da får vi heller gjøre det litt mer balansert ved å se på plassering og hva vi kan gjøre for å dempe fargeinntrykket slik at begge kan trives hjemme.

Anonymkode: d1715...807

Her er det snakk om ganske mye mer enn en gammel nisse altså… Hvorfor mener du forresten at mannen skal få avgjøre at det skal være fargerike lys som skal gjelde, hvis du synes det er finere med ensfarget? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Av og til lurer jeg på om noen par leter etter ting man kan krangle over 🙄 Julepynt? Really? Har vært i forhold i over 20 år og har til gode oppleve konflikter i forhold til så banale og lite viktige problemstillinger. «Mannen har forstått at jeg bestemmer»?!?? Herre Jesus, ikke rart mange forhold ender i skilsmisse. 

Anonymkode: 1cd94...5c3

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Har han sett for mye på Hjertrud Sand ? 🙂

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Maskinfører skrev (26 minutter siden):

Har han sett for mye på Hjertrud Sand ? 🙂

Hanj fannj denj sist æska tå juulpyntn 

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet
Rosakatt skrev (9 minutter siden):

Hanj fannj denj sist æska tå juulpyntn 

Under sofan ? 🙂

• Hjerte 1
Skrevet
Maskinfører skrev (Akkurat nå):

Under sofan ? 🙂

Jaa! 😂 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mannen har forstått at jeg bestemmer. Ferdig med det. Alle vet at jeg hater blinkende grelt juggel, og det har jeg vært ganske klar på. 

Det var jeg også veldig klar på, til jeg tenkte meg godt om. Min mann elsker jula, men farger og lys. Det betyr mer for ham enn det betyr for meg å ha et glansbildehjem klar for beundring, eller passende et interiørmagasin. Den gleden han har ved å pynte med lys, farger og ja også blinkende "juggel" har ikke jeg egentlig noen grunn/rett til å ta fra ham. Det er hans hjem også, og jeg får ellers bestemme mest, siden han ikke er så opptatt av hverdagsstyling, så ikke urimelig at jula er hans. Ungene, spesielt min datter, elsker det også. Ok, folk ler og smiler når de ser hvordan det er pyntet her, mens jeg tidligere fikk skryt over hvor stilig og stilrent jeg pyntet, men smil og latter er en fin ting det. 

Jeg har nå blitt vant til det, og selv om det på ingen måter er slik jeg ville pyntet er det veldig koselig å se hvordan han koser seg med dette. Det er julekos og julestemning, mer enn stilig hjem kan gi. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Trist at kvinner skal ha sånn hersketrang over mennene sine.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Rosakatt skrev (6 minutter siden):

Jaa! 😂 

Kaffekainna æksploderte gett 😀 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Gjest supernova_87
Skrevet

Kompromiss. 

Med tanke på jul: Hva med å f.eks få dekorere jula annet hvert år? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Her er det snakk om ganske mye mer enn en gammel nisse altså… Hvorfor mener du forresten at mannen skal få avgjøre at det skal være fargerike lys som skal gjelde, hvis du synes det er finere med ensfarget? 

Hvorfor skal du avgjøre det?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mannen til ei veninde er fargeblind. Men kan se noe i neon lys og neon farger. Så ellers i året har han ett neon lys i stua kona har vært med å godta. Også får han lov til å gå bananas i jula. De fleste syntes det er bare gøy 

Anonymkode: a7147...214

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...