Gå til innhold

4-åring som plutselig har begynt med mye tull ved legging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poden har hele veien vært en drøm å legge, men i det siste har han begynt å styre mye etter vi har gått ut av rommet.

Da skal han rope og si god natt hundre ganger, spørre om ting, ha meg til å komme inn å bre over dyna på nytt, gi han kosedyret som han har mistet på gulvet (og fint kan ta opp selv).

Og gjør jeg ikke disse tingene, begynner han å gråte, skal ha meg til å komme inn og tørke tårene osv. 

Prøver å si når vi går ut at nå sier vi god natt, og da skal han legge seg å sove. Lurer han på noe, spør han i morgen osv. Men det nytter som regel ikke.

Dette er som sagt ganske nytt for meg, så da lurer jeg på hva dere andre gjør? Gjør dere alle disse tingene barnet ber om? Jeg prøver å være konsekvent på at etter vi har gått ut, er det natta. Da kommer jeg ikke inn å legger på dyna igjen osv. Men det er det ikke alltid han aksepterer, og da ender det i gråt og jeg må inn likevel for å tørke tårer.. 

Hva gjør man?

Anonymkode: 8757f...4f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velkommen i klubben, legging er et hopprenn med vår 4-åring også for tida 🥲 Førstemann var lik på samme tid.

Man bare står i det og følger de tilbake i seng og gleder seg til det går over 🤪

Anonymkode: b0259...0bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Velkommen i klubben, legging er et hopprenn med vår 4-åring også for tida 🥲 Førstemann var lik på samme tid.

Man bare står i det og følger de tilbake i seng og gleder seg til det går over 🤪

Jeg følger også tilbake i senga om han kommer ut av rommet, men nytter liksom ikke så mye når han blir forbanna for at jeg ikke gjør de tingene han ber meg om, fortsetter å rope osv 😬 prøver å være så kort som mulig og ikke la han få vilja si på ting. Jeg tenker noe annet ville vært å gjøre meg selv en bjørnetjeneste? 

Ts

Skrevet

Samme her. Det er litt typisk for alderen. 3. mann i den fasen her nå. Han er 4,5 år. «Vannflasken er tom» « du må synge en til sang» «NN/bror snakker for høyt» «jeg hørte en lyd. Det er for mye lyd» osv osv osv

jeg bare står i det. Synger jeg ikke en til sang eller gir en til klem eller kiler en siste gang blir det enten gråt, eller så kommer han umiddelbart ut av rommet for millionte gang. Det går over🙌🏻

Anonymkode: 3f055...ca7

Skrevet

Her har det vært sånn i perioder, og legging har nettopp blitt veldig greit igjen med eldste som er 4,5. Nå hjalp det å ha døren til rommet hennes på gløtt. Hun fant også på mange ulike unnskyldninger, måtte tisse, mistet kosedyret, trengte sokker og ikke minst; var redd for ulver. Da vi begynte med gløtt på døren (rommet hennes er rett ved stuen slik at hun hører at vi er der), sluttet hun helt å rope/komme ut, og først da skjønte jeg at hun er oppriktig mørkredd for tiden. 

Anonymkode: 3065c...f78

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Samme her. Det er litt typisk for alderen. 3. mann i den fasen her nå. Han er 4,5 år. «Vannflasken er tom» « du må synge en til sang» «NN/bror snakker for høyt» «jeg hørte en lyd. Det er for mye lyd» osv osv osv

jeg bare står i det. Synger jeg ikke en til sang eller gir en til klem eller kiler en siste gang blir det enten gråt, eller så kommer han umiddelbart ut av rommet for millionte gang. Det går over🙌🏻

Så du går altså inn å synger en til sang etter han er lagt om han ber om det? 🙈 

Har tenkt at det bare vil forverre situasjonen å la han få vilja si (og legge opp til en dårlig vane), men det er kanskje feil?

Ts

Skrevet

Vi var også gjennom en slik fase. For oss hjalp det å avklare på forhånd hva han ville ha. Bamsen, et glass vann, et eventyr, en sang og to klemmer, f.eks. Hvis han bare sa "en sang og en klem" så kunne jeg gjerne svare at det var jo ikke nok i går, for da ville han ha en klem til. Var han sikker på at han ikke ville ha to klemmer?

Så ble vi enige om alt han trengte og ville ha, fikk det og så gikk jeg ut. I begynnelsen kom han ut og jeg leide ham fint inn igjen. Det ble protester og gråt de første nettene, men han roet seg fort. Både fordi han så det ikke nyttet, men også fordi vi passet på at han fikk være med og bestemme hva han ville ha av leggerutiner. Noen ganger ville han ha flere klemmer, noen ganger heller to sanger osv. Alltid vann og bamse, slik at han ikke hadde det som "unnskyldning". 

Anonymkode: 83898...710

Skrevet

Nøyaktig samme situasjon her. Vi har samme rutine hver dag; fylle på vannflasken, skru på lavalampe, sørge for at han har favorittbamsen, leser bok, prater litt, to klemmer og god natt. 

Han har alltid vært pratesjuk, men det har eskalert i det siste. Så mange spørsmål han bare MÅ ha svar på, må plukke opp bamsen, en klem til, vil kose, gråter om vi sier nei, kommer oftere ut av rommet... og for ikke å glemme "JEG FÅR IKKE SOVE", før han i det hele tatt har prøvd 😅 

Har prøvd alt egentlig og innsett at han egentlig bare er drittrøtt og all motgang føles som verden raser sammen pga det. Hjelper ikke å legge verken tidligere eller senere heller, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. så jeg gidder ikke prøve så hardt. Han er veldig "enkel" å ha med å gjøre ellers, så jeg tenker bare at this too shall pass. 

• Liker 1
Skrevet

Det varierer nok mye fra fireåring til fireåring, og kan skyldes mye forskjellig. Mørkredsel, uro, ikke trøtt nok, lyst til å prate, lyst til å se foreldrene litt mer etter en lang dag med mest barnehage, kjedelig på rommet mens de voksne sikkert har det kjempegøy i stua osv. 

Men jeg kan jo tipse om at forrige gang vi hadde en slik fase (da var hun vel 3,5 år), ble løsningen å sette på rolig musikk inne på rommet. Det tror jeg distraherte henne såpass at hun slappet av nok til å faktisk sovne. Hun var kjempetrøtt, men "skulle bare" alt mulig da også. 

Anonymkode: 3065c...f78

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har tenkt at det bare vil forverre situasjonen å la han få vilja si (og legge opp til en dårlig vane), men det er kanskje feil?

Ts

Ja, jeg gjør det faktisk… for husfredens skyld😬 men så lenge vi er «strenge» på andre områder og han opplever at det er regler sånn generelt tror jeg ikke det blir et problem eller noe. Av erfaring vet jeg at det går over og plutselig er han i en ny fase😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ts

Velger våre kamper, ingen barn blir bortskjemte av å få en ekstra klem eller en sang innimellom 😊 Prøver å bruke det til å forhandle om å holde seg i seng 🤪 Har en 12-åring som var helt lik på samme alder, og min erfaring er at de agerer på akutte behov som vann og klem og sang og what not og ikke at de nødvendigvis er så utspekulerte og at alt er så gjennomtenkt fra dag til dag at man egentlig trenger å være så redd for at man får vanskelige unger 😊 selvsagt, vi gir ikke etter på hver eneste lille ting, men gir og tar litt i prosessen. Ser an litt hva "problemet" er den dagen og hvordan vi kan løse det. Men er ikke redd for å skjemme bort egentlig 😊

I kveld holder vi faktisk på å bli koko da 🥲

Skrevet

Jeg sitter bare hos min 4åring til han snorker. Leser Ringenes Herre og koser meg. 🙂

Skrevet

Det kan hende han trenger at dere er der. Alskens spørsmål/ ønsker at dere gjør ting for barnet kan være hans måte å få dere til å være der. Kanskje han er utrygg, redd, urolig og får ikke til å roe seg ned selv. Det er like viktig å møte barnas behov (deres reelle behov, ikke det de sier de vil ha) døgnet rundt. Er barnet utrygg på kvelden/ natten, ja da må mor eller far være der til barnet kjennet seg trygt. Det vil altså si at man skal ikke serve barnet med lek og moro, hente masse vann etc, men prøve å finne ut av hva barnet faktisk trenger ( trøst, roing, hjelp til å forstå at det ikke er farlig, hjelp til å forstå at det er natt, etc) . Hvis du er av den oppfatning at barnet bare tuller og tøyser fordi han/ hun ikke vil sove, så ville jeg prøvd å ramme inn barnet, sagt at nå er det kveld, du skal prøve å se om du får til å slappe av. Si at du kan sitte på rommet, men ikke som lekepartner, men som en trygghet og innramming. Begynner barnet på igjen (tydelig glad og tøysete f. Eks), så ville jeg sagt at «når du tuller sånn, så går jeg ut (men ikke gjør dette hvis barnet er redd, utrygg, har vanskelige følelser). Si St du gjerne sitter der, men da må barnet legge seg ned og prøve å slappe av (ingen sovner på kommando). Kanskje sang/ lydbok kan hjelpe barnet til å slappe av. 
Hilse barnepsykologen, som anbefaler COS (Trygghetssirkelen) som lesestoff for samtlige foreldre- det gir masse gode verktøy for å forstå barnet.

Anonymkode: 01972...4c6

Skrevet

Det slutter aldri x😅

Anonymkode: a34e1...d7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Poden har hele veien vært en drøm å legge, men i det siste har han begynt å styre mye etter vi har gått ut av rommet.

Da skal han rope og si god natt hundre ganger, spørre om ting, ha meg til å komme inn å bre over dyna på nytt, gi han kosedyret som han har mistet på gulvet (og fint kan ta opp selv).

Og gjør jeg ikke disse tingene, begynner han å gråte, skal ha meg til å komme inn og tørke tårene osv. 

Prøver å si når vi går ut at nå sier vi god natt, og da skal han legge seg å sove. Lurer han på noe, spør han i morgen osv. Men det nytter som regel ikke.

Dette er som sagt ganske nytt for meg, så da lurer jeg på hva dere andre gjør? Gjør dere alle disse tingene barnet ber om? Jeg prøver å være konsekvent på at etter vi har gått ut, er det natta. Da kommer jeg ikke inn å legger på dyna igjen osv. Men det er det ikke alltid han aksepterer, og da ender det i gråt og jeg må inn likevel for å tørke tårer.. 

Hva gjør man?

Hadde og har i mindre grad nå samme type oppførsel fra mini. Han er 5 nå men begynnte vel når han var rundt 3-4. det som har hjulpet meg mest er å være konsekvent og si nei. Men samtidig si ja til å gå på do eller å få vann om det er helt krise.. ellers må han klare seg selv. Han har begynnt å snakke mye mer med seg selv etter at jeg begynnte å bli streng og vise tydelig at det ikke var akseptabelt å holde på slik. Så han er fortsatt våken en stund og snakker med seg selv og bamser ol. men ikke til meg, det er helt ok for min del. Kan ikke tvinge han til å sove på 123 heller😄

bare husk og alltid vær konsekvent, for får barnet lov en gang så er det gjort og det kan skli ut og bli verre igjenn😅 been there done that😂

Anonymkode: 79e83...2ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...