Gå til innhold

Noen som har erfaring med COS kurs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger råd angående 3,5 åringen min. Legging er et fullstendig mareritt. Hun slår, sparker, klatrer på veggene. Frekk. 

Jeg trenger veiledning.

Anonymkode: 728ee...ebf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke vært på det selv, men ønsker det også. Men hørt veldig mange positive tilbakemeldinger fra dette kurset. Det gir oss gode verktøy til å takle situasjoner. 

Anonymkode: b4532...550

Skrevet

Det kurset skulle vært et automatisk tilbud til alle gravide. Om du har fått tilbudet vil jeg absolutt anbefale deg å ta det, her har det forandra mye i hverdagen 

• Liker 4
Skrevet

Veldig fornøyd. Anbefales. Jeg og mannen min var alene med en fra fvk. Burde vært obligatorisk for alle foreldre. 

Men husk å si ifra hvis man har traumer fra barndommen, da mye av dette kan trigge. 

Anonymkode: 0b6c1...2c2

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig fornøyd. Anbefales. Jeg og mannen min var alene med en fra fvk. Burde vært obligatorisk for alle foreldre. 

Men husk å si ifra hvis man har traumer fra barndommen, da mye av dette kan trigge. 

Hva slags traumer?

Mannen har blitt utsatt for overgrep som barn. 

Takk for svar.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva slags traumer?

Mannen har blitt utsatt for overgrep som barn. 

Takk for svar.

Traumer fra barndommen. Ja, da burde dere si i fra. Mye vanskelig kan komme opp da man går mye tilbake på sin egen barndom. 

Skrevet

Cos kurs reddet forholdet mellom meg og min yngste sønn. Adhd og litt utviklingsproblematikk, og jeg var så fortvilet og sliten at jeg hadde mest lyst til å stikke av, eller gi ham bort. Helt fullstendig kjørt var jeg. 

Lyver ikke, jeg fulgte det jeg lærte på cos kurset slavisk, veldig dedikert, og det tok knapt et par uker før ting var veldig annerledes. ❤

Anbefaler det sterkt!!!!!!

Anonymkode: 37aff...eeb

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Cos kurs reddet forholdet mellom meg og min yngste sønn. Adhd og litt utviklingsproblematikk, og jeg var så fortvilet og sliten at jeg hadde mest lyst til å stikke av, eller gi ham bort. Helt fullstendig kjørt var jeg. 

Lyver ikke, jeg fulgte det jeg lærte på cos kurset slavisk, veldig dedikert, og det tok knapt et par uker før ting var veldig annerledes. ❤

Anbefaler det sterkt!!!!!!

Takk! Lærte dere hvordan dere skulle takle ting bedre?

Min på 3,5 utfordrer meg så mye, jeg er fullstendig kjørt ja! Trenger veiledning om hvordan jeg skal håndtere det, for ingenting jeg gjør hjelper. Kjenner meg rådvill.

Skrevet

Jeg anbefaler det på det varmeste. Skulle ønske jeg visste om det tidligere. Ser nå alle feilene jeg har gjort tidligere. 

Anonymkode: eba07...a9d

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg anbefaler det på det varmeste. Skulle ønske jeg visste om det tidligere. Ser nå alle feilene jeg har gjort tidligere. 

Hvilke feil f.eks? Har du noen eksempler?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trenger råd angående 3,5 åringen min. Legging er et fullstendig mareritt. Hun slår, sparker, klatrer på veggene. Frekk. 

Jeg trenger veiledning.

bortkastet tid

Anonymkode: 3cb5a...95e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvilke feil f.eks? Har du noen eksempler?

Jeg har vært for hard, urimelig og for lite "tilstede". Mye på grunn av press fra nær familie, som har et mye mer gammeldags syn på oppdragelse. Dvs at barna skal føye seg og settes på plass om de ikke hører etter. 

Dette har vært en slags kamp inni meg frem til jeg var på kurset. Jeg fikk kritikk utenfra som gikk på at jeg skjemte barna bort, dullet for mye. Samtidig som jeg fikk en vond følelse inni meg når jeg var hard og streng. 

Skulle ønske jeg var trygg nok på meg selv som mor fra starten av, og fulgte magefølelsen min. Kurset har gitt meg så mye bedre selvtillit, og nå tør jeg å si ifra. 

Fant ut at mitt vanskelige, sinte og rigide barn, egentlig var full av angst og usikkerhet. Hun trengte absolutt ikke å settes på plass, men tid til å bli trygg i nye situasjoner. 

Er nå veldig obs på å ha fullt fokus på barnet og å være tilstede i nye eller skumle situasjoner, og driter i eventuelle kommentarer som at "barnet bare gjør det for å få oppmerksomhet/være vanskelig" 

Også har jeg blitt mye bedre på å trekke meg bortog ta en pause, når jeg kjenner at det holder på å koke over i hodet mitt. Det hjelper absolutt ikke at mamma også blir frustrert. 

• Hjerte 8
Skrevet

Helt ærlig, så syns jeg det var bullshit. Filosofien er jo veldig typisk dagens barneoppdragelse hvor barnet skal få viljen sin, og dets mening skal alltid tas hensyn til. Så hvis du vil ha bortskjemte egobarn som tror de er verdens navle, så følger du bare cos-filosofien. 

Anonymkode: 25cd0...284

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk! Lærte dere hvordan dere skulle takle ting bedre?

Min på 3,5 utfordrer meg så mye, jeg er fullstendig kjørt ja! Trenger veiledning om hvordan jeg skal håndtere det, for ingenting jeg gjør hjelper. Kjenner meg rådvill.

Ja jeg lærte hvordan jeg skulle se hans egentlige behov, og møte ham i hans behov. Han søkte egentlig oppmerksomhet på helt feile måter, og fikk negativ respons. Jeg måtte gi positiv respon, og se hans behov. 

Ja det var kort, men å tenke og handle på den måten man lærer, å være større, sterkere, klokere og god, det gjorde en utrolig forskjell.

Man må imidlertid klare å gjennomføre, og det var ganske tungt i begynnelsen, når jeg var helt utslitt. I starten måtte jeg bestemme meg for å gi fem positive tilbakemeldinger til gutten min hver dag, og jeg talte og fant det krevende. Så gikk det fort lettere. Han likte god oppmerksomhet bedre, og begynte å søke det. Siden jeg også var obs på å se hans egentlige behov ellers ble han roligere og tryggere.

Det ble et nytt og bedre liv, men det er ikke bare å ta kurset. Vet om flere som ikke hadde nytte av det, fordi de ikke begynte å leve etter det de lærte der. Da er det ingen vits i. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Helt ærlig, så syns jeg det var bullshit. Filosofien er jo veldig typisk dagens barneoppdragelse hvor barnet skal få viljen sin, og dets mening skal alltid tas hensyn til. Så hvis du vil ha bortskjemte egobarn som tror de er verdens navle, så følger du bare cos-filosofien. 

Dette er bullshit, og da har du misforstått kurset. Du lærer å møte barnet, men det betyr ikke at barnet skal få viljen sin. Man skal møte barnet angående følelser, i forståelse for det barnet føler og derfor trenger av trøst/støtte/trygghet for å takle situasjonen, men barnet skal ikke få viljen sin oftere. Trygghet til å takle å ikke få viljen sin for eksempel. 

Mine barn er absolutt ikke bortskjemte. Jeg brukte også cos- filosofi angående å forklare dem godt hvorfor de er forventet å gjøre diverse for fellesskapet hjemme for eksempel. Ja jeg har til og med brukt måten på min ektemann med suksess. 🤣

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da har du ikke forstått. Selvfølgelig skal man sette grenser. Cos har ingenting med å skjemme bort barn å gjøre. 

Anonymkode: 11650...e98

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De skal ikke få viljen sin. 
Du må lære å skille mellom følelse og handling. Følelser/behov ligger alltid bak atferden, det er den du skal forstå og møte. Å bli møtt med alvor på sine følelser skaper ikke bortskjemte barn. 

Anonymkode: f76d0...160

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da har du virkelig ikke lært noe

Anonymkode: ce920...043

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere som har tatt kurset, når tenker dere det er lurt å ta det? Altså ca. når i barnets liv (har en baby)

Anonymkode: ef656...d23

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg trenger veiledning.

Det er et kurs i gentle parenting det.

Aka "forstår du er sint når mamma ble streng i stemmen og du ble lei deg når du ikke fikk dra å ake. Men vi er sultne nå og trenger å spise middag, så kan vi dra å ake etterpå. "

Og så være trygg og rolig og ikke full av angst når du sender ungen ut i verden. Og så være trygg base med stabilt humør og indre følelsesliv, slik at barnet kan lene seg på deg for støtte.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...