AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #1 Skrevet 20. desember 2022 Hei! Jeg er førstegangsgravid. Mange sier man burde forberede seg til fødsel. Mitt spørsmål er hvordan forbereder man seg til fødsel? Og HVA burde man forberede seg på? Har dere noen tips til kurs, bøker, podcaster? Noe dere som har født før har tatt med dere sm dere vil anbefale meg? Er det i det hele tatt nødvendig med kurs? vil gjerne høre deres tanker og erfaringer 😊 Anonymkode: 5b8e9...4b4
Sofakona Skrevet 20. desember 2022 #3 Skrevet 20. desember 2022 Helt ærlig...ta det som det kommer. Ingen fødsel er like oh alle har forskjellige erfaringer. Jeg har født 2 barn og begge helt forskjellige fødsler...jeg har jo sett på youtube og lest generelt...men ingen kunne gjøre meg klart til følelsene... riene...og hvor vondt det var. Men kroppen er utrolig 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #4 Skrevet 20. desember 2022 Anbefaler å læra deg hypnobirthing. Det kan og vere lurt å akseptera at man ikkje kan planlegga korleis ein fødsel kan bli. Men vere klar over kva som kan skje om A B og C skjer. Det blir aldri som man tror. Stol på kroppen din, jobb med kroppen. Skriv eit enkelt fødebrev/plan. Pakk ein super fødebag, det er hundrevis av video på YouTube. Eg pakka min bag ut i frå den inspirasjonen, det vart sikkelig bra når eg faktisk måtte vere på sjukehuset i over ei veka! Anonymkode: 69646...f59 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #5 Skrevet 20. desember 2022 Jeg forberedte meg ikke i det hele tatt, innstilte meg på at det gikk som det gikk. Og det er jeg veldig glad for at jeg gjorde! Skal gjøre samme greia nå med nr2, men nå vet jeg hva jeg går til, så blir ikke helt det samme. Anonymkode: 4bfa1...d82 2
Olaug Olsen Skrevet 20. desember 2022 #6 Skrevet 20. desember 2022 Yoga for gravide, Tenke gjennom fødselens stadier, og forberede seg på å føde uten smertestillende, så langt det er mulig. 1
Anjatapinjata Skrevet 20. desember 2022 #7 Skrevet 20. desember 2022 Jeg kunne forberedt meg så mye som jeg ville uten å faktisk vært forberedt overhode 😂 Tok sånn fødselsforberedende kurs. Men kunne like godt droppa det. 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #8 Skrevet 20. desember 2022 Jeg er høygravid og har født en gang før. Da var jeg SÅ glad for at jeg hadde forberedt meg til fødsel. Jeg fikk en drømmefødsel sist, og har stor tro på at fødselen i januar også blir en god opplevelse 🥰 Så her er mine tips: 1 følg fødebagen og positivfødsel på Instagram 👌 De deler utrrrolig mye god info. 2 Les deg opp på de ulike fasene i fødsel. Hva skjer når? Da min første fødsel startet (med spontan vannavgang) ble mannen superstressa og mente jeg måtte ringe Fødeavd med èn gang, mens jeg var helt rolig fordi jeg visste at dette kunne ta hele dagen og kanskje flere dager. 3 TRO på kroppens evne til å føde, og tro på at det kan være en fin opplevelse! Jeg brukte kun lystgass som smertelindring, for jeg hadde ikke behov for mer. Lytt til kroppen din! Den forteller deg hva du trenger å gjøre. Varier fødestilling ofte, for å hjelpe baby ned i bekkenet. Å ligge på rygg en hel fødsel er veldig vanlig i filmer, men veldig unødvendig i virkeligheten. 4 Det viktigste hormonet som kroppen trenger for effektive rier og en god framgang i fødsel er oxytocin. Les deg opp på hvordan du selv kan legge til rette for best mulig produksjon av oxytocin. 5 Husk at det er DIN fødsel. Jordmødrene har mye god erfaring og vet mye, men det er DIN kropp og DU bestemmer om du feks vil at de skal gjennomføre en sjekk for å kontrollere åpningen osv. Anonymkode: 9eb61...aca 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #9 Skrevet 20. desember 2022 Anjatapinjata skrev (3 minutter siden): Jeg kunne forberedt meg så mye som jeg ville uten å faktisk vært forberedt overhode 😂 Tok sånn fødselsforberedende kurs. Men kunne like godt droppa det. Hvorfor kunne du like godt droppet det? Spør fordi jeg vurderer det selv 😊 Anonymkode: 5b8e9...4b4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #10 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er høygravid og har født en gang før. Da var jeg SÅ glad for at jeg hadde forberedt meg til fødsel. Jeg fikk en drømmefødsel sist, og har stor tro på at fødselen i januar også blir en god opplevelse 🥰 Så her er mine tips: 1 følg fødebagen og positivfødsel på Instagram 👌 De deler utrrrolig mye god info. 2 Les deg opp på de ulike fasene i fødsel. Hva skjer når? Da min første fødsel startet (med spontan vannavgang) ble mannen superstressa og mente jeg måtte ringe Fødeavd med èn gang, mens jeg var helt rolig fordi jeg visste at dette kunne ta hele dagen og kanskje flere dager. 3 TRO på kroppens evne til å føde, og tro på at det kan være en fin opplevelse! Jeg brukte kun lystgass som smertelindring, for jeg hadde ikke behov for mer. Lytt til kroppen din! Den forteller deg hva du trenger å gjøre. Varier fødestilling ofte, for å hjelpe baby ned i bekkenet. Å ligge på rygg en hel fødsel er veldig vanlig i filmer, men veldig unødvendig i virkeligheten. 4 Det viktigste hormonet som kroppen trenger for effektive rier og en god framgang i fødsel er oxytocin. Les deg opp på hvordan du selv kan legge til rette for best mulig produksjon av oxytocin. 5 Husk at det er DIN fødsel. Jordmødrene har mye god erfaring og vet mye, men det er DIN kropp og DU bestemmer om du feks vil at de skal gjennomføre en sjekk for å kontrollere åpningen osv. Anonymkode: 9eb61...aca Tusen tusen takk!!! 🥰 Anonymkode: 5b8e9...4b4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #11 Skrevet 20. desember 2022 Jeg kunne ikke forberedt meg på den første fødselen min om jeg ville, men jeg lærte tre ting som jeg tok med meg til fødsel med andremann: 1. Beveg deg! Gå i trapper, sett deg på huk så lenge du klarer under riene - få fortgang på ting! 2. Stol på kroppen din. Pust under riene. Mot slutten var lystgass min beste venn. 3. Når pressriene kommer presser kroppen din baby nedover. Men - du må også jobbe. Det er vanskelig å presse sammen med kroppen, men ting går fortere om du også tar i et tak. Første fødsel lot jeg kroppen jobbe selv, andre fødsel pressa jeg med alt jeg hadde. Trøkk så hardt du kan når jordmor sier det er greit. Høres kanskje åpenbart ut, men det var det ikke for meg. Anonymkode: 1af1b...a89 1
Anjatapinjata Skrevet 20. desember 2022 #12 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor kunne du like godt droppet det? Spør fordi jeg vurderer det selv 😊 Anonymkode: 5b8e9...4b4 Fordi jeg lærte ingenting der jeg ikke allerede visste. (Leste mye under graviditeten samt var med på søstern min sin fødsel noen år tidligere) Smertene var så hinsides intense som jeg aldri kunne sett for meg. Var mye som gikk galt. Epidural funket ikke. Lystgass funket kun som støydemper. Fikk pudenalblokade på slutten, mulig den hjalp men når pressriene kom så var jeg så ferdig så kroppen måtte fikse det for meg. Etterpå satt morkaken fast i over en time. Da den endelig kom så blødde jeg ut å måtte hasteopereres. Så desverre Lite jeg kunne gjort for å forberede meg😅 Men alt gikk bra tilslutt. Kroppen er helt sinnsyk! Pressrier er det villeste jeg har vært med på. 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #13 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hei! Jeg er førstegangsgravid. Mange sier man burde forberede seg til fødsel. Mitt spørsmål er hvordan forbereder man seg til fødsel? Og HVA burde man forberede seg på? Har dere noen tips til kurs, bøker, podcaster? Noe dere som har født før har tatt med dere sm dere vil anbefale meg? Er det i det hele tatt nødvendig med kurs? vil gjerne høre deres tanker og erfaringer 😊 Anonymkode: 5b8e9...4b4 For meg så forberedte jeg meg med å se på fødestuen på tv. Ellers prøvde jeg å tenke at jeg har ikke gjort det før, jeg stoler på jordmor på føden og bare følger kroppen min. Jeg lagde ingen planer, tok det som det kom, fulgte kroppen og det gikk kjempe bra. Andre gangen hadde jeg igangsetting, helt annen type fødsel. Forberedte meg på samme måte og den gikk også fint. Anonymkode: 2b54f...87f 1
Hedda-78 Skrevet 20. desember 2022 #14 Skrevet 20. desember 2022 Les deg litt opp på ulike smertestillende slik at du kan ta et informert valg sammen med jordmor. Jeg var helt uforberedt på å få fentanyl, visste ikke hva det var. Greit å ha litt oversikt, selv om det ikke er sikkert at du trenger noe, eller får noe valg. 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #15 Skrevet 20. desember 2022 Fødte for 12 dager siden. Å det eneste jeg har gjort i forkant var å se alle sesongene av fødeavdelingen og snakke med jordmor 😅 gikk så fint så. Jeg dro dit med et åpent sinn, de som skal hjelpe meg vet hva de gjør og vil gi råd ut fra situasjonen som er der og da. Anonymkode: b350a...310 1
Lorieen Skrevet 20. desember 2022 #16 Skrevet 20. desember 2022 Les deg opp på fødselens ulike faser, anatomi og fysiologi. Øv på pust og å være avslappet. Skaff deg kunnskap om vanlige intervensjoner og hva slags fordeler og ulemper de har. Lei en doula. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå