Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste et sted her at alle med høy bmi må få epidural?

Også om man er over viss alder 36.. eller hatt tidligere diabetes, får man ikke ha naturlig fødsel?

Anonymkode: a790f...33b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var over 40 og fødte helt naturlig for snart 2 år siden. Var ganske så rund også.

Anonymkode: 85f56...82b

Skrevet

Jeg hadde bmi 32 da svangerskapet startet. La på meg ca 12 kg. Ikke noe snakk om at jeg måtte ha epidural under fødsel, men ba om det selv etter at det dro veldig ut i tid. 

Anonymkode: f8e43...44b

Skrevet

Jeg har født flere ganger, og hatt ganske høy bmi alle gangene, men aldri fått epidural. 

Skrevet

Ved høy BMI anbefaler man at epiduralkateteret settes tidlig i fødsel fordi det kan være fryktelig vanskelig å få inn. Da har du det tilfelle du ønsker det, eller til eventuell spinal senere. Du trenger ikke få medisiner i det, bare ha selve kateteret :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Også om man er over viss alder 36.. eller hatt tidligere diabetes, får man ikke ha naturlig fødsel?

Nei. Alt dette er vranglære. Ingen må. Venn med diabetes akkurat ferdig med naturlig fødsel her. 

Anonymkode: 18463...213

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Alt dette er vranglære. Ingen må. Venn med diabetes akkurat ferdig med naturlig fødsel her. 

Anonymkode: 18463...213

Jeg fikk siste barn som 37 åring med BMI på 31 og diabetes 1. Naturlig fødsel 

Anonymkode: 9757d...49a

• Nyttig 1
Skrevet

Må ikke, men anbefales for å slippe å sette senere om det blir tilfellet. 

Anonymkode: 334e1...d1c

Skrevet
Marimma skrev (2 timer siden):

Ved høy BMI anbefaler man at epiduralkateteret settes tidlig i fødsel fordi det kan være fryktelig vanskelig å få inn. Da har du det tilfelle du ønsker det, eller til eventuell spinal senere. Du trenger ikke få medisiner i det, bare ha selve kateteret :)

Hæ? Man skal være rimelig diger for at man er så tjukk i ryggen at man ikke får inn epiduralen. Aldri hørt om. Hilsen 130 kg ved fødsel og null epidural begge gangene. 

Anonymkode: bcd01...2aa

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hæ? Man skal være rimelig diger for at man er så tjukk i ryggen at man ikke får inn epiduralen. Aldri hørt om. Hilsen 130 kg ved fødsel og null epidural begge gangene. 

Det meste er vanskeligere når man er tjukk og komplikasjonsraten høyere. Derfor anbefaler de epidural tidlig. Men man kan si nei. 

Anonymkode: af6b9...008

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dummeste jeg har hørt. Hvor leste du det?

Anonymkode: 63a5c...25c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det meste er vanskeligere når man er tjukk og komplikasjonsraten høyere. Derfor anbefaler de epidural tidlig. Men man kan si nei. 

Det meste i livet er tyngre som tjukk ja. Men har aldri hørt at det kan være vanskelig å sette epidural pga man er tjukk?😵💫

Skrevet

Jeg hadde bmi på 36 ved fødsel, og ble møtt med akkurat det der av overlegen på føden. "Du skal ha tidlig epidural", jeg var innstilt på å prøve uten og ingen hadde fortalt meg dette tidligere, så jeg taklet det ikke særlig bra. Det endte etter MYE regelrett krangling frem og tilbake med at de la inn kateteret med lovnad om at jeg selv fikk velge å bruke det eller ikke. 

Dette var for øvrig i Førde.

Anonymkode: e5c22...d00

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det meste i livet er tyngre som tjukk ja. Men har aldri hørt at det kan være vanskelig å sette epidural pga man er tjukk?😵💫

Såklart det kan være det. Det er jo helt logisk. Vanskelig å kjenne benstrukturer og noen ganger er ikke de vanlige nålene lange nok. Da må man bruke spesialnåler som er ekstra lange. Og man stikker mye mer « blindt» når man ikke kjenner virvlene. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Såklart det kan være det. Det er jo helt logisk. Vanskelig å kjenne benstrukturer og noen ganger er ikke de vanlige nålene lange nok. Da må man bruke spesialnåler som er ekstra lange. Og man stikker mye mer « blindt» når man ikke kjenner virvlene. 

Korsryggen er vel ikke nødvendigvis området overvektige legger særlig på seg? Når jeg har lagt på meg er det ca like mye på korsryggen som i pannen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Korsryggen er vel ikke nødvendigvis området overvektige legger særlig på seg? Når jeg har lagt på meg er det ca like mye på korsryggen som i pannen.

Men det er sykt mye enklere under rolige forhold enn midt i riene. Det er høyere risiko derfor vil man sette det tidlig. 

Anonymkode: 98c41...9c8

Skrevet

Fødte på Storken i Bergen, var 105kg, 4mann, og 37år. Men har hatt raske ukompliserte fødsler. Og er normalvektig til vanlig. Men trodde ikke jeg fikk føde på storken da. Men var vel travelt som vanlig 😅

Anonymkode: 559bd...e8a

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men det er sykt mye enklere under rolige forhold enn midt i riene. Det er høyere risiko derfor vil man sette det tidlig. 

Anonymkode: 98c41...9c8

Men da gjelder det vel normalvektige også? Ikke som TS sier at dette er tilfellet for overvektige? (+ eldre og diabetikere)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...