AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #1 Skrevet 20. desember 2022 Jeg er stadig alene med barna på ettermiddager og kveld. De er jente 2,5 og gutt 5,5. noen dager går bra, andre ikke. Jeg er da i situasjonen at jeg må lage middag, ta ut av en vaskemaskin, ett eller annet gjøremål jeg må gjøre, og i det sekundet jeg ikke er sammen med de så river de ned huset. Jeg prøver å unngå for mye av disse gjøremålene, men det er umulig å planlegge livet slik at jeg aldri har noe jeg MÅ gjøre før de er i seng. Jeg snakker og forklarer i det uendelige, at vi kan ikke oppføre oss sånn når vi er inne. Det har absolutt ingen effekt. De løper etter hverandre, roper, skriker, kaster leker i hodet på hverandre og er helt ville! Jeg vet til slutt ikke hva jeg skal gjøre, middagen svir seg og ungene gråter. Jeg ender opp med å si til den eldste at «hvis du ikke greier å leke rolig, så må du leke et annet sted enn her nede med lillebroren din. Hva vil du?» han liver da at han skal leke rolig, men gjør det ikke og jeg sender han opp i 2. etg. Vet ikke om det klassifiseres som time out, men jeg vet heller ikke hva annet jeg kan gjøre? Eneste som funker er skjerm, men det er jo heller ingen god løsning. Tips? Anonymkode: e8ff0...75f
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #2 Skrevet 20. desember 2022 Det er bare sånn de er i den alderen. Eneste tipset er organisert aktivitet. At man venter med husarbeidet til de har lagt seg og bruker tiden på å leke med dem. Ta de med på gjøremålene, hjelpe til å lage middag, dekke bord. Med engang de er overlatt til seg selv er det tredje verdenskrig, tror de fleste foreldre kjenner seg igjen. Anonymkode: 76b98...178 3
BobbySocks Skrevet 20. desember 2022 #3 Skrevet 20. desember 2022 Lillebror hjelper til å lage middag, mens eldste leker på rommet sitt. 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #4 Skrevet 20. desember 2022 Tar med eldste på gjøremålet med forklaring om hvorfor. Eller yngste om denne har lyst. Får de til å utføre de få pliktene de har, henge opp yttertøy, rydde av tallerkenen sin, matboks i oppvaskmaskin. At de hjelper til gjør at de føler seg nyttige og de blir stolte selv om det krever oppfølging fra meg. Middag som lager seg selv. All steking skjer på 100 grader i stekeovn. Ikke stekepanne, ikke mye tilberedning og aldri hvit saus. Lager de kaos må de være med å rydde. Fremdeles lager de kaos, men de holder seg på ett sted, for de vet at jeg krever rydding før de leker/roter med neste ting. Anonymkode: e0fc9...8ee
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #5 Skrevet 20. desember 2022 BobbySocks skrev (8 minutter siden): Lillebror hjelper til å lage middag, mens eldste leker på rommet sitt. Det nekter de, de er totalt avhengig av hverandre. Det er jo utrolig søtt, men også veldig slitsomt at de er så totalt avhengig av hverandre. ts Anonymkode: e8ff0...75f
AprilLudgate Skrevet 20. desember 2022 #6 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det nekter de, de er totalt avhengig av hverandre. Det er jo utrolig søtt, men også veldig slitsomt at de er så totalt avhengig av hverandre. ts Anonymkode: e8ff0...75f Helt ærlig? La dem se på type Lesekorpset eller annet halvveis læringsprogram mens middagen lages. De blir superflinke i alfabetet begge to 😅🤷♀️ 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #7 Skrevet 20. desember 2022 Lager middag og bruker tiden med barna, husarbeid gjør jeg når de er i seng…. Er ikke akkurat mye tid man har med de mellom barnehage/skole - tid og leggetid uansett Anonymkode: aa271...6ea 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #8 Skrevet 20. desember 2022 19 minutter siden, AnonymBruker said: Det nekter de, de er totalt avhengig av hverandre. Det er jo utrolig søtt, men også veldig slitsomt at de er så totalt avhengig av hverandre. ts Anonymkode: e8ff0...75f Det er du som bestemmer. Anonymkode: 2505b...9de 2
LilleMy1989 Skrevet 20. desember 2022 #9 Skrevet 20. desember 2022 Skjerm når maten lages ☺️ Ellers vil jeg si at alt du beskriver er helt normalt 🤣
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #10 Skrevet 20. desember 2022 Det er vel bedre at ungene ser på skjerm en times tid, enn at du mister helt kontroll? Anonymkode: c56f7...9cc
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #11 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er du som bestemmer. Anonymkode: 2505b...9de Ja, men da må jeg bli fysisk med de/sende eldste bort. Om jeg tar med minste man. På matlaging kommer eldstemann til å stå kloss oppi og gire opp minste. Med mindre jeg sender han opp på rommet, som føles ugreit. ts Anonymkode: e8ff0...75f
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #12 Skrevet 20. desember 2022 La de se litt skjerm mens du lager middag. Det er ingen krise. Gjør det glatt selv, er skilt og har to barn. Yngste på 4 er som en mix av Dennis og Emil, og hun henger på storebroren sin som et slips så han aldri får fred. Så de gangene jeg trenger å få gjort noe som tar litt tid, så synes jeg litt skjerm er genialt. Anonymkode: 35d1e...f31
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #13 Skrevet 20. desember 2022 Tv tid den lille halvtimen du lager middag og tar ut eller inn i oppvaskmaskin. Setter i oppvaskmaskin mens du lager mat, og når dere går fra bordet. Setter på når minstemann har lagt seg Anonymkode: 89c01...a23
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #14 Skrevet 20. desember 2022 Nå vet ikke jeg hvilke regler/forhold dere har til tv og skjermtid, men jeg er i samme situasjon, mye alene med barn om kvelden pga. mannen jobber lange dager. Har løst det på følgende måte: - Kommer hjem fra bhg, vasker hender, skifter osv. ved behov. - jeg begynner på middag, mens barna ser på iPad/tv. Den halvtimen maten tar pleier jeg også å få klemt inn litt annet smått. Sette inn i oppvaskmaskinen, sette på møkkete klær fra bhg til vask eller lignende. - etter middag bruker vi noen timer sammen. Alt fra bygge Lego, gå ut, se en film eller andre ting barna vil. - så spiser de kvelds. Da får de se barne-tv 30 min mens det foregår. Ofte ser vi sammen, men har jeg andre ting som må gjøres tar jeg det da - så er det bading, stell og legging Denne rutinen fungerer veldig bra hos oss. Barna har rutiner, jeg får tid til en del husarbeid og vi har tid sammen til lek og morro😊 er jeg heldig er ting såpass under kontroll kl.20 at jeg kan slenge rompa i sofaen noen timer også😂 lykke til! Det er en krevende fase❤️ Anonymkode: 37404...d8e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå