Gå til innhold

Felles økonomi og «lommepenger» til voksne.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min og jeg har felles økonomi, og hver måned setter vi av kr 3000,- til lommepenger til hver av oss. Dette er penger vi bruker fritt, og som skal dekke alt personlig forbruk som klær, sko, frisør, hudpleieprodukter, hygieneartikler, gaver, aktiviteter uten for hjemmet som kafebesøk e.l., mat/drikke om en av oss er ute med venner, alkohol, reiser, kosmetikk m.m. Altså alt som ikke kan ansees som felles utgifter.

En grei ordning egentlig, men jeg synes beløpet er for lite, og mannen mener det er i meste laget. Vi har de siste årene hatt en diskusjon gående om dette, der han (siden han er fornøyd med dagens ordning) har fått sin vilje gjennom. Det er ingen av mine argumenter som slår gjennom. Vi har god økonomi, voksne barn, og relativt stor sparekonto.

Så nå lurer jeg på hva dere andre godt voksne kvinner bruker av penger til personlige ting i løpet av en måned? Og er det realistisk at 3000,- burde holde? 

Anonymkode: 9cf86...71f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For lite, selv for en mann;)

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

For lite! Vi har 10k hver, men frisør eller salongbesøkene mine dekkes som en del av fellesutgifter. 

Jeg hadde foreslått et mindre beløp, men mannen syntes 10k var mer passende. Vi har nok ikke like god økonomi som dere, da vi har små barn. Men vi klarer oss. 

Det jeg ikke bruker opp i slutten av måneden, blir plassert i fond. 

Anonymkode: 286c5...371

Skrevet

Nå er jeg alene og bestemmer helt over egen økonomi. Men jeg har vært i forhold hvor vi hadde delvis felles økonomi. Jeg hadde samboer og to felles barn.

Hver av oss satt av beløp til felles konto som skulle dekke alt av lån og faste kostnader (strøm, forsikring, mat, drivstoff, bredbånd, tv, ferie osv). Da vi tjente ulike (jeg tjente mest) fordelte vi slik at begge satt igjen med omtrent samme beløp. Og det disponerte vi som vi ønsket. Det fungerte greit. 

Anonymkode: c62da...1e7

Skrevet

Vi tar ut 1500 kr hver i lommepenger, men det er fordi vi sparer til tilvalg i bolig og har bare et halvt år igjen å spare. Regner med å minst doble det når huset er ferdig. Vi har små barn og en del utgifter som går til det. Med voksne barn ser jeg for meg at vi ville tatt ut minst 10.000 hver. Hva er det overskuddet deres går til?

Anonymkode: f892a...6fe

Skrevet

3000 er altfor lite! Vi har ikke en slik ordning, men skulle vi hatt det så ville jeg minst hatt 10 000 (vi har råd til det). 

Anonymkode: 84617...e43

Skrevet

Vi har også felles økonomi. Men siden jeg tjener fem ganger så mye som partneren min, tillater jeg meg å svi av akkurat så mye jeg ønsker på akkurat hva jeg vil. Uansett tid og sted. 

Jeg betaler min del og vel så det. Og vil partneren min ha noe som koster mye, betaler jeg med glede. 

Å bestemme en sånn sum pr mnd når man er voksne og har romslig økonomi, høres bare slitsomt ut. 

Anonymkode: 72a36...6d4

• Liker 6
Skrevet

Her sitter jeg med 2000,- i måneden og har null problem med å overholde det. Er jo bare å sette av litt om man må ut med en større sum senere. 

Skrevet

Vi har 5000 kr, men jeg betaler 2000 på studielånet og samboer setter 2000 i fond, så vi har 3000 å bruke på forbruk. For meg er det mer enn nok, som oftest har jeg penger igjen til fond på slutten av måneden.

Anonymkode: 0bee1...cae

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har også felles økonomi. Men siden jeg tjener fem ganger så mye som partneren min, tillater jeg meg å svi av akkurat så mye jeg ønsker på akkurat hva jeg vil. Uansett tid og sted. 

Jeg betaler min del og vel så det. Og vil partneren min ha noe som koster mye, betaler jeg med glede. 

Å bestemme en sånn sum pr mnd når man er voksne og har romslig økonomi, høres bare slitsomt ut. 

Anonymkode: 72a36...6d4

Det kalles et budsjett, og er lurt for alle voksne. Dessuten unngår man da den ubalansen dere har mellom dere, der du gjør alt du vil mens han må spørre deg om alt. Det er ikke mye hyggelig. 

Anonymkode: 97a9c...d9c

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

3000 som skal dekke alt i en måned, alt av sosiale ting, klær og frisør? Bare besøk hos frisør for damer koster jo omtrent den summen om man skal ha gjort litt annet enn ren stussing!?

Jeg er alene, men hadde faktisk ikke funnet meg i å bli nektet mine egne penger. Om du synes 3000 er for lite, så tar du mer penger. Han kan da ikke nekte deg det når du tjener pengene selv!?

At andre skal bestemme over det jeg får inn på min egen konto er uaktuelt for meg. Jeg vil ha kontroll på mine penger, spare det jeg vil spare, bruke det jeg vil bruke, i tillegg til at jeg selvsagt bidrar med alt jeg skal til fellesskapet som bolig og matutgifter. Men at en mann skal stå og si "NEI, du får ikke mer lommepenger enn 3000, glemt det! Jeg sier nei!"..... jeg kjenner hårene stritter i nakken bare ved tanken.

Jeg tror du må sette deg litt på bakbeina her. Hva skjer om du beholder mer enn de tilmålte 3000...? Blir han sint da og tar dem fra deg?

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har 4000. Det er utenom generell sparing, ferie, regninger osv. 

Jeg syns det er litt lite, men vil ikke øke det fordi jeg egentlig ikke helt vet hva jeg bruker det på - mao surrer det bare vekk. Jeg tenker jeg heller må prøve å bli litt mer bevisst hva jeg faktisk bruker det på før vi justerer opp. Alt av lønn er uansett satt inn i budsjett, så da må vi ta av andre poster, og budsjettet generelt er jeg veldig fornøyd med så det blir heller verre 😝

Anonymkode: d6e80...f69

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

klær, sko, frisør, hudpleieprodukter, hygieneartikler, gaver, aktiviteter uten for hjemmet som kafebesøk e.l., mat/drikke om en av oss er ute med venner, alkohol, reiser, kosmetikk m.m. Altså alt som ikke kan ansees som felles utgifter.

Vi har samme system som dere med felles økonomi og lommepenger. MEN mesteparten av det du nevner her tar vi på fellesen, ikke lommepenger! Lommepenger er ikke til vanlige utgifter alle trenger, som frisør, klær, sko osv. Det er til de ekstra hyggetingene som kanskje ikke er nødvendig egentlig, men kos. For min del blir det mye kafé og sånt, for han sin del spesielle bøker eller rare duppeditter. Normalt forbruk definerer ikke vi som lommepenger, men vanlige levekostnader og setter av til det i det felles budsjettet. Og om jeg iblant tar en kafetur på fellesen eller han kjøper en bok på fellesen så går det fint det og. 

Anonymkode: 97a9c...d9c

Skrevet

Men MÅ du spare så og så mye på sparekonto/fond?

Her har vi også felles økonomi, men vi regner aldri på det. Ikke har vi en egen konto for verken utgifter eller "lommepenger" heller :D Jeg er da et voksent menneske, og jeg bruker pengene mine på hva jeg vil!

Og skal sies da, at vi har en ektepakt som sier at hans kontoer er hans særeie, og det samme med mine.

Hva jeg bruker på "mine ting" i måneden om jeg ser på din liste? 5000 kanskje? Mannen bruker antagelig noe mer, da han kjøper mer klær, er oftere på kafé osv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi tar ut 1500 kr hver i lommepenger, men det er fordi vi sparer til tilvalg i bolig og har bare et halvt år igjen å spare. Regner med å minst doble det når huset er ferdig. Vi har små barn og en del utgifter som går til det. Med voksne barn ser jeg for meg at vi ville tatt ut minst 10.000 hver. Hva er det overskuddet deres går til?

Anonymkode: f892a...6fe

Ts her

Overskuddet går til sparing og ungene har fått en større sum til bolig. Vi setter av til fremtidige barnebarn også. Mannen min mener dette er fornuftig å bruke pengene på, og jeg er enig i det. Bare at jeg gjerne skulle hatt litt mer selv.

Skrevet
Million skrev (14 minutter siden):

3000 som skal dekke alt i en måned, alt av sosiale ting, klær og frisør? Bare besøk hos frisør for damer koster jo omtrent den summen om man skal ha gjort litt annet enn ren stussing!?

Jeg er alene, men hadde faktisk ikke funnet meg i å bli nektet mine egne penger. Om du synes 3000 er for lite, så tar du mer penger. Han kan da ikke nekte deg det når du tjener pengene selv!?

At andre skal bestemme over det jeg får inn på min egen konto er uaktuelt for meg. Jeg vil ha kontroll på mine penger, spare det jeg vil spare, bruke det jeg vil bruke, i tillegg til at jeg selvsagt bidrar med alt jeg skal til fellesskapet som bolig og matutgifter. Men at en mann skal stå og si "NEI, du får ikke mer lommepenger enn 3000, glemt det! Jeg sier nei!"..... jeg kjenner hårene stritter i nakken bare ved tanken.

Jeg tror du må sette deg litt på bakbeina her. Hva skjer om du beholder mer enn de tilmålte 3000...? Blir han sint da og tar dem fra deg?

Ts her:

Han blir nok sint ja, og det blir mye krangling av det. Han hører vanligvis på meg i forhold til hva vi skal bruke penger på, og vi blir stort sett enig. Men her når jeg ikke frem med mine argumenter.

Skrevet

Hver gang slike spørsmål dukker opp lurer jeg på hvorfor folk gidder felles økonomi når det er praktisert slik.

Vi også har felles økonomi, men ikke slik at alt går i felles pott og vi tar ut lommepenger. Vi har heller regnet ut hvilke utgifter vi har og hva som er rettferdig fordelingsnøkkel. Og så er alt som er til overs til fri disposisjon.

Jeg gidder ikke forsvare egne prioriteringer, og der gjør ikke han heller.

• Liker 6
Skrevet
Aristoteles skrev (8 minutter siden):

Men MÅ du spare så og så mye på sparekonto/fond?

Her har vi også felles økonomi, men vi regner aldri på det. Ikke har vi en egen konto for verken utgifter eller "lommepenger" heller :D Jeg er da et voksent menneske, og jeg bruker pengene mine på hva jeg vil!

Og skal sies da, at vi har en ektepakt som sier at hans kontoer er hans særeie, og det samme med mine.

Hva jeg bruker på "mine ting" i måneden om jeg ser på din liste? 5000 kanskje? Mannen bruker antagelig noe mer, da han kjøper mer klær, er oftere på kafé osv.

Ts her:

Nei, vi må ikke, men har hatt denne ordningen i årevis. Her er det jeg som har størst forbruk, da jeg har en jobb som krever at jeg går respektabelt kledd. Mye penger går til pent tøy. Går sjelden til frisør, farger håret hjemme. Bruker en del på kosmetikk/hudpleie, siden jeg ikke kan bruke hva som helst, siden jeg har atopisk hud. Jeg er også mer sosial, og jobben krever også dette av meg. Reiser også en del i forbindelse med jobb. Jeg har håndarbeid som hobby, koster litt.

Mannen går i klær fra arbeidsgiver på jobb, bruker ikke annen kroppspleie en dusjsåpe og sjampo. Han går mye i skogen og på fjellet (med matpakke), og ønsker seg turutstyr i gave hvert år. Tror ikke han får brukt opp sine lommepenger…

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts her:

Nei, vi må ikke, men har hatt denne ordningen i årevis. Her er det jeg som har størst forbruk, da jeg har en jobb som krever at jeg går respektabelt kledd. Mye penger går til pent tøy. Går sjelden til frisør, farger håret hjemme. Bruker en del på kosmetikk/hudpleie, siden jeg ikke kan bruke hva som helst, siden jeg har atopisk hud. Jeg er også mer sosial, og jobben krever også dette av meg. Reiser også en del i forbindelse med jobb. Jeg har håndarbeid som hobby, koster litt.

Mannen går i klær fra arbeidsgiver på jobb, bruker ikke annen kroppspleie en dusjsåpe og sjampo. Han går mye i skogen og på fjellet (med matpakke), og ønsker seg turutstyr i gave hvert år. Tror ikke han får brukt opp sine lommepenger…

Men hvorfor godtar du det? Hvorfor sier du ikke bare at «vet du, nå blir vi ikke enige om denne pengebruken, så da vil jeg endre til at vi har separat økonomi fremover. Så regner vi ut hvor mye vi betaler inn til felles regninger, men sparing og andre prioriteringer blir våre egne». 

(Forøvrig vil jeg si jobbklær og bilutgifter til og fra jobb er ting som hadde vært naturlig å ta på fellesutgifter.)

Anonymkode: c9fb1...d92

• Liker 4
Skrevet

Vi har helt felles økonomi uten lommepenger. Bruker det vi ønsker men diskuterer større ting. Vi tjener nesten det samme. Skulle jeg hatt lommepenger bare til meg selv hadde 3000 vært mer enn nok. Bruker mest på ungene og opplevelser med familien. Tror ikke han hadde blitt sur om jeg brukte mer på meg selv, men vi prioriterer sparing. Tenker det er viktig å snakke sammen om prioriteter. Unødvendig å krangle om økonomi spesielt om man har grei økonomi. 

Anonymkode: 1b465...0ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...