Gå til innhold

Grøt til riskrem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det går an å bruke Fjordland risgrøt til riskrem? Er kun til en dessert til oss i familien, skal ikke invitere gjester, så tenkte kanskje det var lettvint å bruke ferdiggrøt 😅 Må den isåfall varmes opp og nedkjøles først? Eller er den helt fullstendig ferdigkokt?

Anonymkode: bb260...abc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, bare å blande med krem. Det er også ferdig riskrem å få kjøpt altså.. 

Skrevet

Trenger ikke varme den opp igjen nei. Bare bland med kremfløte. Vet ei som gjorde dette og fikk så mye skryt for riskremen hennes 😆

Anonymkode: 95918...4a2

• Liker 1
Skrevet

Fjordland grøten er perfekt til riskrem og så slipper du tid på koking av den dumme grøten i forkant, genialt. :D 

• Liker 3
Skrevet

Jeg stemmer i med de andre, den er super til riskrem. Det står også oppskrift på grøtpakken, om man skulle trenge det. :) 

• Liker 1
Skrevet

Her er jeg absolutt ikke enig. Kvaliteten på grøten er meget viktig for god riskrem, med god konsistens. Fjordland-grøten gir smakløs riskrem med rennende konsistens. 

Langtidskokt grøt er tingen, vanlig Geisha grøtris. Kokes ca. 1,5 time. Passer perfekt til middag dagen før man skal ha riskrem. Jeg beregner 1dl grøtris per 7dl melk. Oppskriften min ellers er, per 1dl kremfløte:

1 dl kremfløte
200g grøt
1 ss sukker
1 ts vaniljesukker

Kremen piskes ordentlig stiv, så piskes grøten kjapt inni (ikke mange sekundene på maskinen ellers blir den rennende i konsistens). Ikke lag for mye på en gang, en 3dl kremfløte og 600g grøt er mer enn nok per runde. Ta heller flere runder. 

Riskrem som renner av skjeen når den snus opp ned er alt for løs i konsistensen etter min mening. 

Anbefaler ellers saus lagt av bringebær. Moses i blender, presses ut gjennom en sil for å fjerne frøene før den kokes opp med like mye vann som bringebærmasse. Jevnes med ca. 1ss potetmel per 1l bringebær. Glem den kjipe sausen lagt på saft, det er smakløse greier...

Ja, jeg er litt nazi på riskrem ;)

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg lager laktose- og melkefri riskrem* med risengrøt kokt på vann, så jeg kan si så mye at riskrem-smaken kommer utelukkende fra vaniljesukkeret, sherryen og fløten (bruker soya-basert erstatning). Grøten bidrar kun med konsistens. Så med min erfaring høres det problemfritt ut. 

*den danske versjon 

Anonymkode: ed0ec...4ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...