Gå til innhold

Gjeld og gjeldsrenter på skattekort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å lese meg opp på dette, men forstår ikke hvordan jeg skal regne ut hva jeg skal fylle inn. Ektemannen og jeg har felles boliglån 50/50, og har forstått at vi selv velger hvordan vi vil fordele det på skattekortene våre? 

noen som kan prøve å forklare dette for meg, og mate det inn med teskje (helst knappenål)?

Anonymkode: c5b77...bfe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan velge hvordan dere fordeler gjeld og gjeldsrenter på skattemelding og da er det en fordel å gjøre samme fordelingen på skattekortet.

Skattekortet er ikke fasiten på hvor mye skatt dere skal betale og det er ingen krise om dere bommer litt på tallene. Og dere kan endre skattekortet så ofte dere vil i løpet av året.

Det er rentene som hovedsaklig påvirker skatten. Gjelden påvirker kun skatten hvis dere har formue over 1,7 mill hver.

Anonymkode: 4eb9b...47c

Skrevet

Tar forbehold om at jeg ikke kjenner denne ordningen fra før, men slik jeg leser det høres det ut som beløpet for gjeldsfradrag og gjeldsrentefradrag kan byttes mellom dere, så lenge totalen er uendret. Skatteetaten: 

Når ektefeller har lån sammen og banken har rapportert beløpet kun på den ene ektefellen, kan ektefellene fordele fradraget for gjelden og gjeldsrentene seg imellom slik de selv ønsker. Dette er uavhengig av hva som er rapportert av banken og hva som er det reelle ansvarsforholdet mellom ektefellene. Det er uten betydning hvem av ektefellene som faktisk har betalt rentene. 

Så vil jeg tro at banken rapporterer og fyller dette automatisk inn i ett (eller kanskje begge) av deres skattekort, så kan man selv endre på beløpene så lenge totalen er den samme. Jeg vil tro at beløpet som rapporteres også kan finnes i årsoppgaven(e) fra banken

Skrevet
DuMåkkeKommeHer skrev (11 minutter siden):

Tar forbehold om at jeg ikke kjenner denne ordningen fra før, men slik jeg leser det høres det ut som beløpet for gjeldsfradrag og gjeldsrentefradrag kan byttes mellom dere, så lenge totalen er uendret. Skatteetaten: 

Når ektefeller har lån sammen og banken har rapportert beløpet kun på den ene ektefellen, kan ektefellene fordele fradraget for gjelden og gjeldsrentene seg imellom slik de selv ønsker. Dette er uavhengig av hva som er rapportert av banken og hva som er det reelle ansvarsforholdet mellom ektefellene. Det er uten betydning hvem av ektefellene som faktisk har betalt rentene. 

Så vil jeg tro at banken rapporterer og fyller dette automatisk inn i ett (eller kanskje begge) av deres skattekort, så kan man selv endre på beløpene så lenge totalen er den samme. Jeg vil tro at beløpet som rapporteres også kan finnes i årsoppgaven(e) fra banken

Banken rapporterer ikke inn i skattekortet. Banken rapporterer per 31.12.xx som er grunnlagsdata inn i skattemeldingen. Da blir det rapportert på et fødselsnummer, og ektefeller må selv fordele gjeld og renter på skattemeldingen.

• Liker 1
Skrevet

Leser også at det står at gjelden som skal fylles ut er det som et forventet igjen i gjeld 31 desember 2023? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Prøver å lese meg opp på dette, men forstår ikke hvordan jeg skal regne ut hva jeg skal fylle inn. Ektemannen og jeg har felles boliglån 50/50, og har forstått at vi selv velger hvordan vi vil fordele det på skattekortene våre? 

noen som kan prøve å forklare dette for meg, og mate det inn med teskje (helst knappenål)?

Hvis det gjelder skattekortet for 2023 må du i all hovedsak se på hvor mye dere antar at dere skal betale i gjeldsrenter i 2023. Som du sier kan dere fordele det mellom dere som dere vil. Du angir den andelen du skal ha på din skattemelding, halvparten sånn jeg leser det av innlegget ditt 

Anonymkode: d7fc2...19c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leser også at det står at gjelden som skal fylles ut er det som et forventet igjen i gjeld 31 desember 2023? 

Ja, men det spiller ikke en stor rolle med mindre du har stor positiv formue og betaler formuesskatt. 

Anonymkode: d7fc2...19c

Skrevet

Og så til det store spørsmålet: hvordan regner jeg på gjeldsrenter? Har to lån: bolig og studielån. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det stemmer. Men hvis dere ikke har formue over 1,7 mill. hver av dere betyr ikke gjelden noe for skattetrekket.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og så til det store spørsmålet: hvordan regner jeg på gjeldsrenter? Har to lån: bolig og studielån. 

Hvis du har betalingsplan for de to lånene regner du sammen rentene for 2023 og fordeler rentene på boliglånet mellom dere. Rentene på studielånet tar du med på ditt skattekort.

Skrevet

Også må dere huske å korrigere dette på skattemeldinga året etter, når denne kommer. Banken melder inn gjeldsrentene til Skatteetaten på den av dere som står som hovedlåntaker. Da må dere begge gå inn å korrigere tallene slik som dere er enige i at dette skal fordeles, f. eks. 50/50.

Anonymkode: e8a2a...ab1

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Også må dere huske å korrigere dette på skattemeldinga året etter, når denne kommer. Banken melder inn gjeldsrentene til Skatteetaten på den av dere som står som hovedlåntaker. Da må dere begge gå inn å korrigere tallene slik som dere er enige i at dette skal fordeles, f. eks. 50/50.

Anonymkode: e8a2a...ab1

Dette er det aller viktigste 👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...