Gå til innhold

Trist at det ikke lønner seg å jobbe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene med to barn. Hver dag står jeg opp kl 06. Av gårde til barnehagen 07:15, og så starter arbeidsdagen kl 08. Kl 16 er jeg på vei hjem. Inn døra i barnehagen kl 16:30. Full av dårlig samvittighet.

Så er det middag, lekser, husarbeid og litt lek før legging. Kl 21 setter jeg meg ned. Endelig. En times tid med tv før jeg stuper i seng. Sånn går dagene. Sikkert mange som kjenner seg igjen. 

Det som er så synd og føles veldig urettferdig er at jeg ville tjent mer om jeg gikk på dagpenger. Jeg kunne latt som om jeg var utbrent. Psykiske problemer o.l. Sluppet å jobbe, og fått mer penger å rutte med. Sånn skal det da ikke være?! Det må jo lønne seg å bidra til samfunnet. Jeg jobber som barnehageassistent. Lønna er ikke noe å rope hurra for akkurat. Jeg er helt kjørt etter en arbeidsdag. Synes dette er så urettferdig.

Anonymkode: 59b24...f94

• Liker 16
  • Hjerte 7
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig med deg. Jeg har mange ganger tenkt omtrent samme tanke. Den lønna man jobber for er så lav at jeg sitter igjen med ca det samme som på sosialstønad (som dekker strøm, husleie, tannlege og mer). Men eneste som holder meg fra å gjøre det er fordi jeg ønsker å være en ressurs i samfunnet og gjøre noe bra, men må si det sliter hver dag og vite at jeg jobber for nesten ingenting.

Anonymkode: f01e0...0ba

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er alene med to barn. Hver dag står jeg opp kl 06. Av gårde til barnehagen 07:15, og så starter arbeidsdagen kl 08. Kl 16 er jeg på vei hjem. Inn døra i barnehagen kl 16:30. Full av dårlig samvittighet.

Så er det middag, lekser, husarbeid og litt lek før legging. Kl 21 setter jeg meg ned. Endelig. En times tid med tv før jeg stuper i seng. Sånn går dagene. Sikkert mange som kjenner seg igjen. 

Det som er så synd og føles veldig urettferdig er at jeg ville tjent mer om jeg gikk på dagpenger. Jeg kunne latt som om jeg var utbrent. Psykiske problemer o.l. Sluppet å jobbe, og fått mer penger å rutte med. Sånn skal det da ikke være?! Det må jo lønne seg å bidra til samfunnet. Jeg jobber som barnehageassistent. Lønna er ikke noe å rope hurra for akkurat. Jeg er helt kjørt etter en arbeidsdag. Synes dette er så urettferdig.

Hva tjener du som barnehageassistent? 

Anonymkode: b0ce0...625

• Liker 4
Skrevet

Fordelen er: du styrer din egen økonomi, ingen kommer til å se på kontoutskriftene dine, og du kan ha sparepenger. Du kan kjøpe deg egen bolig. Du bidrar i samfunnet. 

Anonymkode: 19be4...d09

• Liker 31
  • Nyttig 2
Skrevet

Kjenner meg igjen jeg også. Samtidig så er det godt å ha noe fast å gå til. Har jobbet godt over 100 % så får litt ekstra i kassa, men det er fordi så mange på jobb er syke.

Anonymkode: b1b29...52a

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du får utdanne deg og få deg en bedre betalt jobb. Det er ikke urettferdig, alle kan utdanne seg i dette landet og få bedre lønn og vilkår.

Anonymkode: e6916...4b0

Men noen må jo ha de lavtlønnede jobbene. Alle kan ikke være leger og advokater 

• Liker 25
  • Nyttig 13
Skrevet

Hvordan tenker du at du ville hatt mer penger på dagpenger? Det er vel 62% av lønna di? 🤔

Anonymkode: 581dc...f0b

• Liker 32
  • Nyttig 8
Skrevet

Du får langt, langt mindre penger om du ikke jobber. Dette gjelder alle, uansett inntekt. Har du tjent veldig godt, så kommer du aller dårligst ut av det. 

Husk at stønadene også er tidsbegrenset, og de som er avhengig av statlig støtte vil oppleve perioder hvor de ikke har rett på noe som helst. I disse periodene har de ingenting, og må søke sosialstønad, bare noen skarve tusenlapper. Og noen måneder skjer det en feil, sånn at du ikke får disse pengene heller. Null kroner, får ikke betalt husleie, pådrar deg gjeld du aldri får gjort opp for, fordi du lever på et eksistensminimum fra før og må hente mat på frelsesarmeen.

Det tar årevis å få en fast stønad. Gjennomsnittlig tid det tar å få uføretrygd, er 7,5 år. Altså nesten et tiår. I mellomtiden har du 66% av tidligere inntekt, kanskje enda mindre, ettersom Nav har en tendens til å regne feil. I de periodene de gjør disse feilene så blir du nødt til å selge alt du har. Hvis du har hus fra før, så vil Nav kreve at du selger det, og lever av de pengene istedenfor stønad. Det samme gjelder hvis du har bil. Hus og bil er luksus, og innen du er ferdig avklart så har du ingenting av verdi, og har mest sannsynlig pådratt deg gjeld fordi du ikke har hatt råd til regninger i flere perioder. Gjeld du altså aldri vil kunne klare å betale på den lille inntekten du tilslutt ender opp med. Iføoge Nav kan telefon, internett og strøm ogsp være en luksus du ikke trenger, og du får ikke nødvendigvis penger til å dekke dette. 

Dessuten kan Nav plutselig kreve tilbake noen av stønadene du har fått. Du vet aldri når de gjør om vedtaket du hadde fått, om at du fikk dagpenger, og plutselig har disse pengene blitt til et "lån". Selv om du hadde rett på dagpenger, selv om du aldri skrev under på noen lånepapirer med Nav. Så kan de likevel gjøre om dette i ettertid, og kreve alle pengene tilbakebetalt. Og plutselig har du flere hundre tusen kroner ekstra i gjeld. 

Ja, du kan jo bare forsøke dette selv. Så vil du raskt erfare hvor "lukurativt" det egentlig er å være syk i Norge.

Anonymkode: e1f27...e7b

• Liker 24
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Søk på jobb i matbutikk, det er som regel bedre betalt! Og du kan jobbe deg oppover. 

Anonymkode: 64e24...ef2

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Mer på dagpenger? Tror ikke det gitt. Vær lykkelig for at du har jobb å gå til du. Ikke være syk, miste alt nettverk, leve på minimum. Sånne innlegg provoserer så jævlig.

Anonymkode: 134f7...d7b

• Liker 28
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Urettferdig? Misunnelig kalles det slik du skriver. Du vet ikke hva jeg jobber som, så du har ingen anelse om det er urettferdig eller ikke. Det er ikke vi som har gode inntekter som er ansvarlige for å dele med oss til de som har lite. Havner ikke i noe etisk dilemma, dummeste jeg har hørt. Alle kan utdanne seg og har i utgangspunkt like muligheter her i Norge.men en må være villig til å gjøre det. 

Alle har ikke den muligheten nei. 

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvordan tenker du at du ville hatt mer penger på dagpenger? Det er vel 62% av lønna di? 🤔

Anonymkode: 581dc...f0b

Man har krav på supplerende sosialhjelp hvis det man får i dagpenger er mindre enn der man ville ha fått på sosialen. Ved sosialhjelp får man dekt husleie og strøm, og så får man et beløp til livsopphold i tillegg.  Dette er 6650 for en enslig voksen + et tillegg på mellom 3300 og 4400 for hvert barn. Tilsammen blir dette fort mer enn en lavtlønte person har utbetalt, spesielt hvis hen bor et sted med høye bokostnader. 

Anonymkode: f9eb3...947

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Man har krav på supplerende sosialhjelp hvis det man får i dagpenger er mindre enn der man ville ha fått på sosialen. Ved sosialhjelp får man dekt husleie og strøm, og så får man et beløp til livsopphold i tillegg.  Dette er 6650 for en enslig voksen + et tillegg på mellom 3300 og 4400 for hvert barn. Tilsammen blir dette fort mer enn en lavtlønte person har utbetalt, spesielt hvis hen bor et sted med høye bokostnader. 

Kan man ikke også søke supplerende sosialhjelp om det man tjener er mindre enn det man ville ha fått på sosialen?

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei det lønner seg ikke å gå på dagpenger/ bli ufør🙄

Du vil få 66% av årslønna  du. Og ingen feriepenger får du heller. 

De fleste på AAP/ ufør får lite utbetalt. 

De som har jobbet i 30 år som feks  lektor og er uheldig å få kreft m senskader vil selvfølgelig få mer  en i  et " lavtlønnet  yrke".

Slutt å vær misunnelig på sjuke folk  se deg om etter studier som gir høyrere lønn .

Anonymkode: 4f230...10d

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Skrevet

Jo sånn i utgangspunktet så har alle den muligheten i Norge. Det koster ikke mange kronene i semesteret for å studere ved norske universitet. Er du ikke syk så har de fleste den muligheten. det koster selvfølgelig at du bruker av tiden din til studier og gjør en innsats. Har selv to barn som studerer, og de vet jo det skal de komme noen vei så må de studere. Om en ikke vil ha de dårligst betalte jobbene. Dummeste jeg hører er folk på lav lønn komme med at det er urettferdig at folk har høy lønn. Det kommer ikke av seg selv, en må fortsatt jobbe for pengene

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja nesten alle har evner til å gå på Høyskole ihvertfall.

Anonymkode: 92019...4bf

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvem i Norge har ikke den muligheten såfremt de er friske?

Anonymkode: b7c02...3b9

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De har tak på bokostnader, så nei. Feks i Oslo godtar de ikke markedspris. 

Anonymkode: 94061...041

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Iføoge Nav kan telefon, internett og strøm ogsp være en luksus du ikke trenger, og du får ikke nødvendigvis penger til å dekke dette. 

Anonymkode: e1f27...e7b

Nav krever at du er elektronisk tilgjengelig hvis du vil ha hjelp.

Anonymkode: 20f96...28a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...