Gå til innhold

Søkt til behandling nå men så er jeg også i en uføreprosess i NAV, hvordan løse det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager litt knotete overskrift, men. Jeg sliter psykisk og har flere diagnoser, grunnet dette er det tenkt at jeg skal søke ufør. Jeg er i tiltak gjennom NAV som skal avsluttes i mars og det er da tenkt at jeg skal søke ufør når der jeg er i tiltak har skrevet ferdig sluttrapporten. Jeg er nå nettopp søkt til behandling til ett behandlingssted under fritt behandlingsvalg (og fritt behandlingsvalg avsluttes nå i januar og skal ikke eksistere lengre). Jeg tenker at dersom jeg skulle få plass ved behandlingsstedet før jeg avsluttes der jeg jobber så burde jeg prioritere behandlingen? Jeg snakket litt med hun som er veilederen min (ikke i NAV, men et sted NAV betaler for at jeg skal få oppfølging). Hun sa at jeg burde vente til etter mars med dette, men om jeg skulle få plass før går det ann å utsette innleggelses dato da?

Hva burde jeg gjøre? Hvordan kan man løse dette best mulig? Hva tenker dere?

Anonymkode: c7bd8...c00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går du på aap? Har nav sagt du kan søke uføretrygd?

Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

Går du på aap? Har nav sagt du kan søke uføretrygd?

Jeg går på AAP og NAV har sagt jeg kan søke uføretrygd, ja. Veileder har alt skrevet ferdig søknaden.

Skrevet

Du velger behandling. En veileder utenfor NAV, som har egen prestisje i å ha deg på tiltak, vil si tiltak. 

Det kan ta mnd'er fra du får innvilget behandling, til du får plass. Det er umulig å spekulere i.

Anonymkode: 2daf5...96b

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke søke uføretrygd før du har avklart arbeidsevnen hos tiltaksarrangør OG prøvd all mulig behandling. Er det vedlikeholdsbehandling?

Imponerende at veileder allerede har avklart deg for uføretrygd før det har kommet noen rapport fra tiltaksarrangør forresten. Hva er poenget med tiltaket da? Skal du søke gradert uføretrygd og trenger hjelp til å avklare rett grad?

Anonymkode: 0cfa4...1ec

• Liker 1
Skrevet

Søk ufør. Du kan få behandling som ufør også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke søke uføretrygd før du har avklart arbeidsevnen hos tiltaksarrangør OG prøvd all mulig behandling. Er det vedlikeholdsbehandling?

Imponerende at veileder allerede har avklart deg for uføretrygd før det har kommet noen rapport fra tiltaksarrangør forresten. Hva er poenget med tiltaket da? Skal du søke gradert uføretrygd og trenger hjelp til å avklare rett grad?

Tidspress. Fordi aap avsluttes.

Skrevet

Hør med din Nav veileder. Da gjør du ihvertfall ikke noe galt eller noe Nav kan reagere på. 

Anonymkode: e364c...952

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kunnskap/analyser-fra-nav/nyheter/nav-veiledere-unge-trenger-mer-tid-for-a-unnga-uforetrygd

Anonymkode: d95b8...882

Skrevet

Jeg ville begynt med å ringe dette stedet for å høre om evt innleggelse kan utsettes.

Ansees det som behandling for vesentlig bedring, eller mer vedlikehold? 

Anonymkode: b4fd1...eb6

Skrevet

Ang åpning av søke ufør:

Dette er ikke offisielt og sikkert før du faktisk får meldingen skriftlig og da skal søke. 

Hadde ikke «stolt» på veileders muntlige beskjeder, hadde forholdt meg til skriftlige og offisielle beskjeder.

Min veileder gav aldri noe «lovnad» før meldingen plutselig kom, etter AEV var skrevet og gjennomgått. Og det satte jeg stor pris på :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tidspress. Fordi aap avsluttes.

Karensåret er vel fjernet nå? Er du ikke ferdig avklart så kan søke om videre AAP. Ei venninne av meg fikk nytt vedtak om AAP nå for noen uker siden. Hun mistet ikke en krone fra første vedtak til neste.

• Liker 2
Skrevet

Hvis dette er behandling som kan virke inn på arbeidsevnen betyr vel det at du ikke er ferdig utredet og avklart for å søke ufør. Er det behandling som "bare" virker inn på funksjonsevne i hverdagen skal det ikke ha noe å si hvor du er i uførprosessen - jeg sendte søknaden mens jeg var på behandlingsopphold. Men uansett bør du jo snakke med NAV-veilederen din om dette.

• Liker 2
Skrevet

Hvis du er i arbeidstrening og skal legges inn så kan nok arbeidstreningen utsettes/flyttes på?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tiltaksarrangør har alt sendt mange rapporter, har vert der i over 1 år alt, den som blir sendt i mars er bare avsluttende. 

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg ville begynt med å ringe dette stedet for å høre om evt innleggelse kan utsettes.

Ansees det som behandling for vesentlig bedring, eller mer vedlikehold? 

Ja, jeg burde nok ringe å høre. Jeg vet egentlig ikke helt hva behandlingen ansees som. Men det er nok en sjanse for at jeg kan bli bedre, det er det jo alltid.

Daria skrev (31 minutter siden):

Hvis dette er behandling som kan virke inn på arbeidsevnen betyr vel det at du ikke er ferdig utredet og avklart for å søke ufør. Er det behandling som "bare" virker inn på funksjonsevne i hverdagen skal det ikke ha noe å si hvor du er i uførprosessen - jeg sendte søknaden mens jeg var på behandlingsopphold. Men uansett bør du jo snakke med NAV-veilederen din om dette.

Ok. Skjønner. Skal snakke med NAV-veileder.

Skrevet
Tvillingsjel skrev (2 minutter siden):

Hvis du er i arbeidstrening og skal legges inn så kan nok arbeidstreningen utsettes/flyttes på?

Ja, det kan godt være. Men om jeg prioriterer behandlingen blir nok søknaden om uføre også utsatt. Men det gjør jo kanskje ikke så veldig mye, jeg klarer meg jo så langt jeg har AAP. 

Skrevet

Hvis behandlingen kan føre til bedring i helse/funksjon, så vil du få avslag på uføresøknad frem til dette er gjennomført. er det kun for å bedre hverdagen, spiller det ingen rolle for uføresøknaden.

altså, bare gå i gang med oppholdet. Men snakk med nav for å få avklart dette du.

Anonymkode: 99d7b...715

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvis behandlingen kan føre til bedring i helse/funksjon, så vil du få avslag på uføresøknad frem til dette er gjennomført. er det kun for å bedre hverdagen, spiller det ingen rolle for uføresøknaden.

altså, bare gå i gang med oppholdet. Men snakk med nav for å få avklart dette du.

Anonymkode: 99d7b...715

Hvordan avgjør de om behandlingen kan føre til bedring i helse eller kun for å bedre hverdagen når det gjelder psykisk helse? Slik jeg ser det er all behandling mulighet for å bedre helse og funksjon når det kommer til psykiatri?

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ja, det kan godt være. Men om jeg prioriterer behandlingen blir nok søknaden om uføre også utsatt. Men det gjør jo kanskje ikke så veldig mye, jeg klarer meg jo så langt jeg har AAP. 

Ikke nødvendigvis. Det skal være mulig å søke om uføretrygd selv om du går i behandling. 

Skrevet

Legen din vil jo skrive at du er henvist og da er du ikke ferdig behandlet og en uføresøknad er ikke mulig. Man spør alltid fastlegen om noe er nytt, før man lager en AEV mot varig. Og man kan ikke lage en AEV mot varig før sluttrapporten er mottatt. Så dette hørtes rart ut.

Du kan også søke om en ny periode på AAP, om du når maksdato og ikke er ferdig avklart. 

Anonymkode: 45866...42e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...