Gå til innhold

Hvordan får dere andre tid til noe som helst i perm med baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hvorfor jeg ikke får det til, baby krever meg 100% hele tiden, må passes på ellers faller han eller peller på ledninger skumle ting, sover bare på meg, vil ofte bæres, vil ikke sitte i grind osv. Så jeg er med baby hele tiden og følger er med og løfter, bærer, aktiviserer osv. 

Skulle så gjerne ha feks bakt en kake, skroller over nettavisen, dusjet, hengt opp en klesvask, drukket et glass sittende og lignende innimellom, men det går jo ikke.

Nå har far lille litt. 

Hvordan klarte dere det? Og evt når?

Anonymkode: d2aa2...382

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg ferdig i perm, og far snart ferdig i sin, og må ærlig talt si at det har ikke blitt gjort noe særlig.

Har gjort litt når hun har sovet, noen ganger har jeg hatt henne i bæreseler for å gjøre ting, noen ganger sitter hun i vippestol eller sitter ved kjøkkenbordet i tripp trapp stolen og holder på med noe.

Men vippestol, lekegrind og bæresele/sjal er supert for å kunne ha hendene fri. 😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg var helt alene. Man bør innfinne seg med at babylivet ikke er et instagramliv. I mitt tilfelle så måtte jeg feks bare dusje når jeg måtte dusje. Da satt han i vippestol utenfor eller krabbet på gulvet. Ja han gråt i starten, men han så og hørte meg hele tiden. De må bare lære seg at manikke alltid kan ha fysisk kontakt. Du skal få bakt mange kaker de neste 20 årene så det trenger du ikke stresse med nå. Samme med nyheter. Du må bare ta deg tid. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Når ungen begynte i barnehagen (ca.15 mnd) 🤷‍♀️ Har fortsatt null liv utenom jobb og unge. Når jeg endelig får litt fritid vil jeg bare sette meg ned og gjøre ingenting. 

Anonymkode: bd070...62b

• Liker 5
Skrevet

Han har vel ikke kommet seg rundt selv hele tiden?

Har en på 8 mnd nå som har begynt å åle litt. Jeg flytter et leketeppe med leker rundt i huset etter som hvor jeg skal gjøre noe. Blir han utålmodig så setter jeg han i tripp trapp stolen og gir han diverse kjøkkenredskaper han kan se på (og kaste i gulvet😝) noen dager er han jo mer tålmodig enn andre dager så da får jeg gjort en del.

Men det går jo i perioder, nå er jo din en som klarer å flytte seg rundt og skal undersøke alt, så da kreves det jo en del ekstra mtp å følge med.

Har også brukt en reisetrille å satt han i den så får han følge med på det jeg gjør, henge opp en vask eller noe sånt. Setter på litt musikk og synger med og underholder litt samtidig

Anonymkode: 44e6b...e23

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vet ikke hvorfor jeg ikke får det til, baby krever meg 100% hele tiden, må passes på ellers faller han eller peller på ledninger skumle ting, sover bare på meg, vil ofte bæres, vil ikke sitte i grind osv. Så jeg er med baby hele tiden og følger er med og løfter, bærer, aktiviserer osv. 

Skulle så gjerne ha feks bakt en kake, skroller over nettavisen, dusjet, hengt opp en klesvask, drukket et glass sittende og lignende innimellom, men det går jo ikke.

Nå har far lille litt. 

Når jeg ryddet så hadde jeg bare baby med meg, enten i bæresele eller at han lå i babygym eller satt i vippestolen.  Ellers stresset jeg ikke så veldig mye, baby var pri 1, jeg fikk ting unna likevel, samt hjelp fra mannen. 

Anonymkode: c2aff...ed6

• Liker 3
Skrevet

Noen barn krever mer enn andre, rett og slett.

Det var imidlertid først da jeg fikk tvillinger at jeg innså hva det betyr å ha en hektisk permisjonstid. Det var mye logistikk og to babyer som aldri sov koordinert - verken natt eller dag. 

Anonymkode: a6480...7a7

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå har far lille litt. 

Kor gamal er baby?

Eg hadde baby på golvet når eg dusja, hadde baby i matstolen/vippestol på benk når eg baka/lagde mat, lot baby ligge og sjå på eller "hjelpe til" når eg hengte opp kle. Eg var aleine annakvar veke og følte aldri eg ikkje kunne gjere noko, men hadde også ein baby som skulle aktiviserast heile tida så vart mykje golvligging 🙈

Skrevet

Bruker mye vippestol, sjal eller stokke nyfødtsete slik at barnet er med meg overalt. Har to eldre søsken hjemme fulltid så livet kan ikke stoppe opp bare for at baby er hjemme😊

Anonymkode: 1d13d...dad

Skrevet
RockyRose skrev (29 minutter siden):

Kor gamal er baby?

Eg hadde baby på golvet når eg dusja, hadde baby i matstolen/vippestol på benk når eg baka/lagde mat, lot baby ligge og sjå på eller "hjelpe til" når eg hengte opp kle. Eg var aleine annakvar veke og følte aldri eg ikkje kunne gjere noko, men hadde også ein baby som skulle aktiviserast heile tida så vart mykje golvligging 🙈

Baby er 8 mnd nå. Han har aldri sitti i vippestol, eller akseptert å ligge i babygym eller andre steder da han var mindre, og nå som han gjør litt av det så er er han bare høyt og lavt, skal klatre, reiser seg, men faller ned igjen om jeg ikke tar i mot, krabber i full fart mot ledninger osv. I matstolen eller andre steder han må sitte i ro med leke vare roper han og er urolig. Krever ny stimuli hele tiden og søker øyenkontakt og oppmerksomhet konstant.

Jeg får virkelig aldri pustet ut et sekund, bokstavlig talt😞Er det sånn for dere andre også? 

• Liker 3
Skrevet

Det er sånn det er ja. Du er i en periode der baby trenger deg så og si hele tiden. Legg bort alt av planer en god stund fremover. Klesvask og gulvvask kan vente eller ansvaret legges på noen andre enn deg.  Koselig å bake litt innimellom men blir det bare stress og slit pga babyen ikke lar deg være, så utsett bakingen til en annen dag. Jo større babyen blir jo mer kan du også la pappa ta over eller sende den til besteforeldre i noen timer sånn at du kan ha egentid.  De første månedene er den ganske avhengig av deg men når den nærmer seg halvt år/ett år så vil den også få mer ut av å være med andre enn bare deg, og kunne delta i lek og sånt på en annen måte..

Det beste minnet jeg har fra barseltiden var at jeg la ingen store planer, jeg la ikke noen liste over alt som «måtte» gjøres og var det faktisk noe så spurte jeg om hjelp. Jeg sov når baby sov og lot dagene komme og gå og hadde stort sett bare fokus på at jeg og baby hadde det fint sammen. Savner den tiden men jeg husker også at det var fortsatt slitsom. Men sånn ER barseltiden .. det er jo en helt ny tilværelse for deg som du aldri har vært borti før

Anonymkode: 1e70d...2c8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er sånn det er ja. Du er i en periode der baby trenger deg så og si hele tiden. Legg bort alt av planer en god stund fremover. Klesvask og gulvvask kan vente eller ansvaret legges på noen andre enn deg.  Koselig å bake litt innimellom men blir det bare stress og slit pga babyen ikke lar deg være, så utsett bakingen til en annen dag. Jo større babyen blir jo mer kan du også la pappa ta over eller sende den til besteforeldre i noen timer sånn at du kan ha egentid.  De første månedene er den ganske avhengig av deg men når den nærmer seg halvt år/ett år så vil den også få mer ut av å være med andre enn bare deg, og kunne delta i lek og sånt på en annen måte..

Det beste minnet jeg har fra barseltiden var at jeg la ingen store planer, jeg la ikke noen liste over alt som «måtte» gjøres og var det faktisk noe så spurte jeg om hjelp. Jeg sov når baby sov og lot dagene komme og gå og hadde stort sett bare fokus på at jeg og baby hadde det fint sammen. Savner den tiden men jeg husker også at det var fortsatt slitsom. Men sånn ER barseltiden .. det er jo en helt ny tilværelse for deg som du aldri har vært borti før

Ser du hadde det ganske annerledes ja.

Baby sover kun på fanget, så soving utgår, sover også kun 30 min, så vanskelig å sovne da.

Baby har mye seperasjonsangst og har alltid hatt det, så vanskelig å sette bort til noen andre, far jobber mye og besteforeldre har vi ikke. 

Hadde vært hyggelig å kunne feire julaften som andre, lage kake og tilberede god mat, men må nok bare ta noe enkelt får ikke til annet med babyen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Baby har trengt meg hele tiden alle månedene, dette er ikke "en periode".

• Liker 1
Skrevet

Har ikke fått gjort noe særlig :D Får fremdeles ikke gjort så mye når jeg er hjemme med baby. Men hun tolererer å sitte litt i tripp trapp så jeg kan få ordne småting. Eller krabber etter på gulvet (men må passe på konstant så det er snakk om kanskje å få satt på kaffen og selv det kan trenge pauser for å redde baby som øver på å stå)

I perioder når hun var mindre kunne hun ligge litt "alene" i babygym da kunne jeg sitte ved siden av men se på TV. Bare jeg var i nærheten så lekte hun litt selv. 

Anonymkode: 24b06...272

• Liker 1
Skrevet

Det er forskjell på barn, foreldre, stressnivå og innstilling, og masse andre forhold, tenker jeg. Men de foreldrene jeg kjenner som er veldig avslappet, har også ganske rolige barn. De har vært mer laidback når det gjelder alt fra starten av. Babyen må ikke bæres hele tiden, sove oppå noen, og de har startet tidlig med å «trene» på rutiner og søvn. De foreldrene jeg kjenner som er mer stresset av natur, har mer kavete babyer også. Gråter mer. Jeg vet ikke om det er en reell påvirkning, men det er inntrykket mitt i omkretsen. Tror de som er mer stressa bekymrer seg mer i hverdagen og det kan smitte over på babyen. Jeg kan kjenne på det selv at hvis jeg har en dårlig dag hvor jeg grubler mye, er irritert eller lignende, så kan babyen være mer sutrete og gråtete. 

Anonymkode: 4c4a8...5db

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er forskjell på barn, foreldre, stressnivå og innstilling, og masse andre forhold, tenker jeg. Men de foreldrene jeg kjenner som er veldig avslappet, har også ganske rolige barn. De har vært mer laidback når det gjelder alt fra starten av. Babyen må ikke bæres hele tiden, sove oppå noen, og de har startet tidlig med å «trene» på rutiner og søvn. De foreldrene jeg kjenner som er mer stresset av natur, har mer kavete babyer også. Gråter mer. Jeg vet ikke om det er en reell påvirkning, men det er inntrykket mitt i omkretsen. Tror de som er mer stressa bekymrer seg mer i hverdagen og det kan smitte over på babyen. Jeg kan kjenne på det selv at hvis jeg har en dårlig dag hvor jeg grubler mye, er irritert eller lignende, så kan babyen være mer sutrete og gråtete. 

Min erfaring også. Jeg er den mer avslappet forelder, og har aldri hatt noe stress med baby i permisjon… tror jeg kan telle våkenetter på en hånd, og ungen ble plassert i babygym og på teppe alene fra hen var nyfødt… men man er forskjellig. Jeg merker veldig godt på de rundt meg som stresser med alt mulig, og er så nøye på alt at barna også er stressa og mer krevende , ikke bare som baby men generelt i oppveksten👀

Anonymkode: fb3b8...fa2

• Liker 5
Skrevet

Av og til ser det ikke ut her hos oss. Baby er fem mnd, og jeg har flere barn. Det viktigste for meg denne gangen er at jeg ikke blir gal (les deprimert) og at jeg og baby får en god relasjon. 

Jeg samsover med baby, og tar alle våkenetter. For å ikke bli utslitt sover jeg ofte sammen med baby på dagtid. Dette har gjort underverker for humør og slitenhet. Jeg gjør det jeg klarer av husarbeid, men dvs at noen dager er baby så krevende at jeg ikke får gjort noenting. Mannen min har full forståelse, og gjør mye mer husarbeid enn meg, selv om jeg er i permisjon. Han har jo ikke en baby som krever ham dag og natt. Min baby ligger en del under babygym, men vil helst ha noen spennende ting og utforske. Min er veldig glad i sanseflaskene jeg har lagd. Jeg tar ham i selen når jeg skal rydde litt, og han ligger i babynest på vaskerommet når jeg vasker klær. Når vi spiser sitter han i vippestol oppå bordet. Min må hele tiden ha noe spennende i hendene dersom han skal godta babygym eller vippestol, eller når han ligger på magen på matte. Han må og være mett og god, og ikke for trøtt. Er han trøtt eller sulten blir han grinete. 

Dette ble langt. Poenget mitt er vel egentlig bare at du må senke forventningene til deg selv. Og din partner må senke forventningene til hvor mye du får gjort. Husk bare å vis takknemlighet ovenfor partneren din, når han bidrar mer med husarbeidet. Vær raus med hverandre og deg selv. Det er litt unntakstilstand når de er så små. Vipps så er de større og du får bedre tid til alt du vil ha gjort ❤️

Anonymkode: 96ec6...7c1

• Liker 2
Skrevet

Min erfaring også. Jeg er den mer avslappet forelder, og har aldri hatt noe stress med baby i permisjon… tror jeg kan telle våkenetter på en hånd, og ungen ble plassert i babygym og på teppe alene fra hen var nyfødt… men man er forskjellig. Jeg merker veldig godt på de rundt meg som stresser med alt mulig, og er så nøye på alt at barna også er stressa og mer krevende , ikke bare som baby men generelt i oppveksten👀

Anonymkode: fb3b8...fa2

kan godt hende det er noe i det, men akkurat her stemmer det ikke, både jeg og far er ganske avslappede av oss, men vi er høysensitive da, og far er veldig intelligent, mulig baby også tar inn mer av verden og at det er det som kommer til syne. baby gråter aldri, med mindre den må ligge for seg selv. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

kan godt hende det er noe i det, men akkurat her stemmer det ikke, både jeg og far er ganske avslappede av oss, men vi er høysensitive da, og far er veldig intelligent, mulig baby også tar inn mer av verden og at det er det som kommer til syne. baby gråter aldri, med mindre den må ligge for seg selv. 

Hva har at far er intelligent med at barnet er krevende? Avslappede mennesker er ikke mindre intelligente. Og at dere er høysensitive, begge to, vitner mer om at dere ikke kanskje er alltid de mest avslappende menneskene. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva har at far er intelligent med at barnet er krevende? Avslappede mennesker er ikke mindre intelligente. Og at dere er høysensitive, begge to, vitner mer om at dere ikke kanskje er alltid de mest avslappende menneskene. 

High need babyer har ofte høyere iq. Søk det opp. De kreve mer stimuli, de ligger ikke bare der de blir plassert.

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...