AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #1 Skrevet 20. desember 2022 Samboeren min har ganske stor familie, men likevel er det mange i den eldre generasjonen som gir julegaver til alle. Koselig det, tenker dere sikkert. Men vi ønsker ikke lenger gaver fra gamle tanter og onkler. Vi er et barnfritt par i midten av tredveåra, og er lei av å ende opp med å kaste eller styre med å gi bort helt ubrukelige ting år etter en. Et par gir alltid bøker om gud og bibel osv (vi er ateister). Ei tante gir alt fra Nille-parfymer til pyntegjenstander som er langt fra vår stil. Flere andre igjen gir spiselige gaver, men det er ikke ting vi liker, ofte billig og dårlig kvalitet som ikke er ålreit å gi videre. En jobber på bruktbutikk og dere vil ikke tro alt det rare vi får derfra (i fjor var det country cd-er... Vi har ikke cd spiller og ingen av oss liker country). Også har du de som skal gi klær, som regel i feil størrelse, feil stil og uten byttelapp. Vi prøvde å ymte frempå til noen i fjor at det ikke var nødvendig, at vi ikke ønsket oss ting, men om de vil gjøre noe fint kunne de donere til Dyrebeskyttelsen i vårt navn. DET var uhørt det! Selvfølgelig skulle vi få gaver! Og den personen vi nevnte det for har tatt det opp med svigermor flere ganger "det var jo det rareste de hadde hørt, donere penger til noe annet istedet for GAVER!" Jeg tror det faktum at vi er de eneste uten barn gjør at mange synes "synd" på oss og skal gi oss en ekstra oppmerksomhet, for de som har barn får gjerne gaver relatert til barna. Men vi har selv valgt et liv uten barn, og synes det er ubehagelig dette med gavene. Særlig i år, når jeg leser om alle de som har ingenting og sliter skikkelig. Samboeren prøvde igjen i år å foreslå i familiechatten at vi kutter litt ned på gaver til de voksne, og heller donerer som en familie til en av de lokale organisasjonene som hjelper de som sliter (det gjør vi i min familie i år). Igjen okking og ai-ing. Det ble ikke noe. Så det blir nok ett år med ræl. Jeg er veldig konfliktsky, men kjenner dette plager meg så. Har noen vært i samme situasjon og har noen gode råd for å sette ned foten, uten å lage masse drama og styr? Anonymkode: 44697...e55 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #2 Skrevet 20. desember 2022 Du må bare si det som det er, at du ikke ønsker flere julegaver men at du setter pris på tanken. hvis de spør hvorfor bare si at du ikke har bruk for gaver. Anonymkode: 2a78a...6ac
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #3 Skrevet 20. desember 2022 Det er nok en tapt sak. Du kan la være å gi selv men du kan ikke ta fra andre gleden ved å gi. Anonymkode: 860bd...26e 1
PepsiMinus Skrevet 20. desember 2022 #4 Skrevet 20. desember 2022 Bare å si at dere ikke vil ha gaver. «Ellers takk :)».
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #5 Skrevet 20. desember 2022 Julegaver er noe herk. Jeg hater å kjøpe fyllmasse til andres skap og få fyllmasse av typen kopper, gavesett med krydder og pesto eller kakao tilbake. Jeg er 100% enig i at barna må få gaver, men å kjøpe til søsken, foreldre, venninne og kusine er bare stress og mas. Julegaver i så stort omfang er en tradisjon som har overlevd seg selv. Jeg drømmer om den dagen jeg og samboeren min er de eneste som utveksler gaver og da gjerne i form av opplevelser eller noe vi har tenkt på lenge. Tror jeg skal ta en prat med søsknene mine om det faktisk Anonymkode: fc020...20b 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #6 Skrevet 20. desember 2022 Vi sa fra til en i mannens familie og det falt ikke i god jord. Masse klaging over hvor kravstore vi er. Vedkommende hadde gitt oss sengesett til dobbeltdyne tre år på rad, selv om vi hvert år sa fra om at vi ikke har dobbeltdyne 😛 Anonymkode: d673c...60b 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #7 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Samboeren min har ganske stor familie, men likevel er det mange i den eldre generasjonen som gir julegaver til alle. Koselig det, tenker dere sikkert. Men vi ønsker ikke lenger gaver fra gamle tanter og onkler. Vi er et barnfritt par i midten av tredveåra, og er lei av å ende opp med å kaste eller styre med å gi bort helt ubrukelige ting år etter en. Et par gir alltid bøker om gud og bibel osv (vi er ateister). Ei tante gir alt fra Nille-parfymer til pyntegjenstander som er langt fra vår stil. Flere andre igjen gir spiselige gaver, men det er ikke ting vi liker, ofte billig og dårlig kvalitet som ikke er ålreit å gi videre. En jobber på bruktbutikk og dere vil ikke tro alt det rare vi får derfra (i fjor var det country cd-er... Vi har ikke cd spiller og ingen av oss liker country). Også har du de som skal gi klær, som regel i feil størrelse, feil stil og uten byttelapp. Vi prøvde å ymte frempå til noen i fjor at det ikke var nødvendig, at vi ikke ønsket oss ting, men om de vil gjøre noe fint kunne de donere til Dyrebeskyttelsen i vårt navn. DET var uhørt det! Selvfølgelig skulle vi få gaver! Og den personen vi nevnte det for har tatt det opp med svigermor flere ganger "det var jo det rareste de hadde hørt, donere penger til noe annet istedet for GAVER!" Jeg tror det faktum at vi er de eneste uten barn gjør at mange synes "synd" på oss og skal gi oss en ekstra oppmerksomhet, for de som har barn får gjerne gaver relatert til barna. Men vi har selv valgt et liv uten barn, og synes det er ubehagelig dette med gavene. Særlig i år, når jeg leser om alle de som har ingenting og sliter skikkelig. Samboeren prøvde igjen i år å foreslå i familiechatten at vi kutter litt ned på gaver til de voksne, og heller donerer som en familie til en av de lokale organisasjonene som hjelper de som sliter (det gjør vi i min familie i år). Igjen okking og ai-ing. Det ble ikke noe. Så det blir nok ett år med ræl. Jeg er veldig konfliktsky, men kjenner dette plager meg så. Har noen vært i samme situasjon og har noen gode råd for å sette ned foten, uten å lage masse drama og styr? Anonymkode: 44697...e55 Send heller ønskeliste. Flaxlodd, batterier, blomster på døra. Eller enda bedre: dere vil ha historier fra livene deres skrevet ned! Gi forslag til hva dere ønsker å høre om (bryllupet, tapt kjærlighet, en ferie de hadde etc) Det må jo være dritkoselig å få i gave! Anonymkode: 1d95c...c64 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #8 Skrevet 20. desember 2022 Støtter forslaget om ønskeliste. Sett rimelige krav, for eksempel flaxlodd eller annet i den prisklassen. Alternativt får dere samle alle gavene i en stor sekk, og levere på frelsesarmeen/bruktbutikk etter jul. Det blir jo som en donasjon til fattige det også. Eventuelt ta kontakt med en som ønsker hjelp til jul via finn.no og gi alle gavene til denne personen. Mange som setter pris på ræl. Anonymkode: 08ec9...914 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå