Gå til innhold

Sykehjem og pårørende. Når det nærmer seg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først og fremst. Takk til alle dere som jobber på et sykehjem.

Etter et par år er jeg helt utslitt. Jeg," tøffingen, macho". Stor og sterk. Som min far.

Lurer på hvor mange ganger jeg har vært forberedt på at dette er siste gangen jeg holder hånden hans. Siste gangen jeg snakker strengt til han når pleierne ikke får han til åpne munnen og ta livsviktige medisiner.

Jeg skjønner godt hvilken belastning dere som jobber med med gamle gjennomgår. For jeg har flere ganger sett tårer

Anonymkode: e5bee...5d1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samtale med legen i går. Jeg var opprørt fordi pleierne ikke fikk på plass veneflon for intravenøs veske. Samtalen endte på en veldig fin måte. Kort sagt. Alt svikter. Veske forsvinner i lunger og vev....antibiotika virker ikke etc.

Så jeg sa ja til at all behandling opphører. Morfin.

Hvor lenge vil han leve. Hvor lenge skal man være i beredskap døgnet rundt?

• Hjerte 1
Skrevet

Så lenge han fortsatt spiser kan han leve en stund til...når han slutter å spise og etterhvert drikke går det ganske fort..,men jeg har opplevd at det har tatt 1-2 uker...  De gir ikke væske intravenøst på slutten...om de gir det gjør det at den døende lider enda mer.. De setter igang et palliativt regime etterhvert, snuing og leiring i seng, væting av munn (brukes glyserol), morfin, robiul, haldol og midazolan... 

Anonymkode: 2f5b3...c08

• Liker 2
Skrevet

Det er tøft når slutten nærmer seg. Skjønner at det er vondt å miste pappa. Han høres ut som en fin fyr 💙 Spesiell tid og nå, mot jul. Men det er på denne årstida de fleste dør. 

Det er slitsomt å være i beredskap, kjenner til den. Mista selv mora mi for noen år siden, hun var snart 90 og hun var også på sykehjem. I tillegg jobber jeg med eldre, og har sett mange gå over…

Så bra at du fikk prate med legen. Hen har helt rett, når livet går mot slutten hjelper det ikke å pumpe væske inn i blodbanen. Tvert imot. Faren din trenger ro og fred. God lindrende pleie og omsorg.

Fortsett med å være en god støtte og talsmann for faren din. Men ikke slit deg ut… ingen kjenner dagen og timen.

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så lenge han fortsatt spiser kan han leve en stund til...når han slutter å spise og etterhvert drikke går det ganske fort..,men jeg har opplevd at det har tatt 1-2 uker...  De gir ikke væske intravenøst på slutten...om de gir det gjør det at den døende lider enda mer.. De setter igang et palliativt regime etterhvert, snuing og leiring i seng, væting av munn (brukes glyserol), morfin, robiul, haldol og midazolan... 

Anonymkode: 2f5b3...c08

Vi har fått i han en dl suppe om dagen den siste uken. De siste to dagene uten intravenøst et par glass vann om dagen. Takk for din erfaring.  Og nå bare morfin.

Skrevet

Om du får et svar på hvor lenge, så er ikke det en fasit. Det avhenger av så mye og blir bare en gjetning. Og om det blir sagt en uke og du mobiliserer for en uke, vil det bli usigelig tungt på dag 8, 9 eller 10. Eller uhorvelig brått på om det skjer på dag 2.

Jeg tenker det beste du kan gjøre er å akseptere uvissheten og bli med på reisen så godt du makter. Ta imot om du blir tilbudt mat og drikke mens du er der, så du ikke går i bakken. Pass på å hvile, ta vare på deg selv. Kanskje har avdelingen en sovesofa å sette inn om du trenger det? Eller om du trenger å dra hjem for å sove så gjør du det.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde en gang en som lå i 3 uker. Fikk noen teskjeer med vann innimellom. Men 3 uker, uten noe særlig vann, og ingen mat. 

Hadde også en som hadde ligget et par dager for så å dø et av de få minuttene niesen var ute av rommet. 

Du kan aldri vite. Vær der når du vil, la din far få vite at du er der, snakk med han og bare vær der. Han merker det. Om det blir lange dager, og du trenger en pause så tar du den pausen. Om han går ut av tiden mens du er borte, kan det hende han ville gjøre det alene. 

Får ofte et inntrykk av at de gamle å syke "velger" å slippe tak, enten med en gang hele familien er samlet rundt sengen, eller du gjør det så fort de er alene..

Anonymkode: c88b6...708

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er veldig vanskelig situasjon. Min far døde 3 dager etter han sluttet og spise og drikke. Vi hadde heller ikke noe kontakt med han da. De to siste døgnene var vi heldig å få være tilstede. Han lå på pallativ avdeling. Hadde småcellet lungekreft. Men legen sa da han ikke fikk i seg næring at de slutta med intravenøst, fikk morfin på pumpe. Siste døgnet fikk min mor og søsken overnatte og det var vi glad for. Men pleierne og legen sa at de kunne det det gikk mot slutten pga rar pust og andre ting. 

Klem til deg TS

Anonymkode: e83b0...a20

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...