Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente på snart seks måneder som ikke ruller fra rygg til mage. Hun ruller til begge sider og får nesten hele kroppen over, men skjønner liksom ikke at hodet også med. Begynner å bekymre meg over om hun ikke er sterk nok, og om noe er feil. Brødrene rullet mye tidligere, og alle i barselgruppen ruller. 

hvor sent er «for sent»?  Skjønner det er store variasjoner.

Anonymkode: ec9e7...630

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min begynte ikke før hun var nesten sju måneder. På 6 mnd kontroll fikk vi henvisning til fysioterapeuten på helsestasjonen for å få litt tips til hvordan vi kunne hjelpe henne med rulling og styrking av muskulatur. Min baby hadde hofteleddsdysplasi og fikk putebehandling til hun var tre måneder gammel, noe som forsinket utviklingen av kjernemuskulaturen hennes. Så det var en ganske naturlig forklaring til hvorfor hun ikke rullet, og fysioterapeuten var ikke bekymret. Normalspennet er veldig stort, men "normalt sett" "bør" de visst kunne rulle når de er 6,5 mnd gamle. (Bruker gåseøyne fordi det spiller jo egentlig ingen rolle om de er noen uker tregere enn "normalen".) Du kan jo nevne det på 6 mnd kontroll og spørre om å få en time til fysioterapeut både for å utelukke at noe er galt, og få litt tips.

"Trikset" som gjorde at det løsnet for oss var forresten å hjelpe henne gjennom rullen noen ganger med å støtte hoftene og gi et lett press på skulderen som er øverst i rullen. Altså, hvis du sitter ved babyens føtter, tar du to fingre på skulderen hennes og på en måte drar den lett mot deg. Det tar av litt av vekta for undersiden, så de får med seg hodet rundt. For vår baby gjorde noen repetisjoner med det at hun knakk koden.

Anonymkode: b3a34...fb2

Skrevet

Min yngste fant ikke ut av det før 7,5 mnd. Fordelen med å være så sen var qt han rullet begge veier samtidig når han først fikk det til, så han trengte aldri hjelp for å komme seg ut av mageleie igjen.

Hvis barnet ditt beveger seg og blir sterkere, og det høres det absolutt ut som, så hadde jeg ikke bekymret meg :)

Skrevet

Eldste rullet ved 6 måneder, yngste ved 3 måneder.

Yngste var den med senest grovmotorisk utvikling ellers.

Anonymkode: b9afe...9c3

Skrevet

Er noen babyer jeg kjenner rundt 7-8 mnd som ikke ruller (men de fleste gjør). Tviler på at du bør være bekymret men alltid lov å spørre helsestasjonen :) Men ser jo på babyer rundt oss (og egen) at det er stooor variasjon. 

Anonymkode: 3b50e...6df

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har en jente på snart seks måneder som ikke ruller fra rygg til mage. Hun ruller til begge sider og får nesten hele kroppen over, men skjønner liksom ikke at hodet også med. Begynner å bekymre meg over om hun ikke er sterk nok, og om noe er feil. Brødrene rullet mye tidligere, og alle i barselgruppen ruller. 

hvor sent er «for sent»?  Skjønner det er store variasjoner.

Anonymkode: ec9e7...630

Har en venninne som har en baby som aldri rullet. Den begynte å gå ved 9 mnd derimot. 

Anonymkode: 95326...95f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...