AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #1 Del Skrevet 20. desember 2022 Møtte på en møll i stua og fikk bange anelser. Føkkings møll og larver i kjøkkenskapet jeg har fylt opp med kilovis av ØRTEN typer mel, som jeg har brukt til å bake i ukevis. Har heldigvis aldri sett noen i melet jeg har brukt, og heller ikke sett noen før vi nå åpnet alt sammen, men altså ÆSJ... Så nå blir det et skikkelig trist raid her. Er det noe vi kan spare? Hvordan er det med kakao, pastaesker, sukker, bakepulver? Uåpnede knekkebrødpakker? Anonymkode: eb151...a39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #2 Del Skrevet 20. desember 2022 Før i tiden, da folk ikke ble hysterisk av å se en husflue på avstand var det ingen som kastet ting av sånne bagateller. Da siktet man mel og andre ting før man bakte med det, kakene skal jo stekes. Møll og larver er ekkelt, men det er ikke farlig å spise det heller. 80% av menneskeheten har insekter som en del av kostholdet sitt, og såvidt jeg vet er det få giftige insekter i Norge. Ekstra protein og sikkert det sunneste du putter i de kakene uansett. Anonymkode: d4447...f05 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 20. desember 2022 #3 Del Skrevet 20. desember 2022 Sukker tror jeg ikke de går i. Har vært borte i noe av det samme for noen år siden og kastet det meste. Hell mel/gryn eller hva det er opp i en bolle, så snur og rister du på bollen, da ser du fort om noe kryper nedi der., Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #4 Del Skrevet 20. desember 2022 Enten TS synes det er ok å spise eller ikke så tror jeg det er mer snakk om hva som må til for å få insektene ut av hus, slik at det ikke sprer seg til andre matvarer. Jeg hadde sannsynligvis kastet alt i åpne papirposer og slikt og kjøpt nytt, og vært nøye med å vaske skuffer, skap og emballasje. Mel er ikke SÅ dyrt å kjøpe nytt, for å bli kvitt problemet. Er det noe man er usikker på som virker greit og man ikke vil kaste, men likevel vil forsikre seg om at er fritt for egg osv så går det kanskje an å pakke inn i brødposer og putte i fryseren over noen dager. Men jeg er ingen ekspert, så garanterer ikke at det hjelper. Anonymkode: f60ae...8fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #5 Del Skrevet 20. desember 2022 Tror du bør gå ganske nøye til verks om du vil være sikker på å bli kvitt alt. Alt som er åpen kan potensielt være ei klekke-gryte for møll og larver. Og mht. at noe røre seg i melet- de legger jo egg da og disse rører jo seg ikke enda... For all del- ikke vask! Min nære slektning som jobber i bransjen advarte mot det når det var møll her. Insekter trives aller best i fuktige omgivelser, så rådet jeg fikk var å støvsuge. Anonymkode: 75fc6...8b8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #6 Del Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Før i tiden, da folk ikke ble hysterisk av å se en husflue på avstand var det ingen som kastet ting av sånne bagateller. Da siktet man mel og andre ting før man bakte med det, kakene skal jo stekes. Møll og larver er ekkelt, men det er ikke farlig å spise det heller. 80% av menneskeheten har insekter som en del av kostholdet sitt, og såvidt jeg vet er det få giftige insekter i Norge. Ekstra protein og sikkert det sunneste du putter i de kakene uansett. Anonymkode: d4447...f05 Jeg er ikke redd for å dø, jeg er redd for å ha krypdyr rundt meg i uoverskuelig fremtid og at det skal kravle i alle matbeholdere om vi ikke tar tak i dette på riktig måte. Nervene mine er allerede rimelig tynnslitte etter vi nylig fikk kontroll over et massivt skjeggkreproblem som selv skadedyrfirmaet ble overrasket over omfanget av. Så jeg håpte igrunn på å være ferdig med ufarlige kryp. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tror du bør gå ganske nøye til verks om du vil være sikker på å bli kvitt alt. Alt som er åpen kan potensielt være ei klekke-gryte for møll og larver. Og mht. at noe røre seg i melet- de legger jo egg da og disse rører jo seg ikke enda... For all del- ikke vask! Min nære slektning som jobber i bransjen advarte mot det når det var møll her. Insekter trives aller best i fuktige omgivelser, så rådet jeg fikk var å støvsuge. Anonymkode: 75fc6...8b8 Ok, nyttig å vite! Hva med spritservietter? Det fordamper jo raskt. Anonymkode: eb151...a39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #7 Del Skrevet 20. desember 2022 Dør møllens eventuelle egg i minusgrader? Jeg orket ikke å kaste tre tilsynelatende fine pakker havregryn, så jeg la dem i frysen. Har det noe for seg eller går de bare i dvale? Anonymkode: eb151...a39 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #8 Del Skrevet 20. desember 2022 Vet ikke, men la det ligge minst et par dager, for jeg ser for meg at havregryn sikkert isolerer godt, så det kan ta en del tid før alle minusgradene når frem. Anonymkode: f60ae...8fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #9 Del Skrevet 20. desember 2022 Se oppi alle melposene. Der det er «spinn» støv tråder er trolig årsaken. Kast alt med spinn, larver og insekter du ser. De andre melposene som ser ok ut kan du legge i hver sin frysepose/zipplokk pose, lukk/ knyt godt igjen og ha de i «karantene». Kun en melpose i hver plastpose. Er det ingen liv der om to uker så er den trygg. Og ser du tegn til innsikter så vil det ikke ha spredd seg enda videre. Etter å ha funnet møll i havregryn en gang og møll i knekkebrød pakke en annen gang så har jeg startet å ha alt av mel og knekkebrød i hver sin pose alltid, da spres det ikke og må kun kaste den ene. Anonymkode: 05b55...dd0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #10 Del Skrevet 21. desember 2022 Jeg måtte kaste alt da det skjedde hos meg. Åpna en suppepose og der krøp det larver. Møllen kom fra melet. Anticimex anbefalte at jeg kasta alt som var i det skapet. Etterpåstøvsugde jeg godt og vaska og tørka godt. Det ente med at skapet måtte demonteres og kastes da vi fant larver flere plasser.Ikke hatt det siden. Anonymkode: 0ab9f...222 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #11 Del Skrevet 21. desember 2022 Det er ofte lett å se. Hvis du åpner melpakkene så vil du se at det er litt «tråder» i toppen, rundt skjøten kanskje. Jobbet på en plass som solgte mye økologisk mel. Ble det oppdaget larver i mel eller reklamasjon pga slikt, så gikk vi og sjekket. Mel og korn i gjennomsiktig plast den gangen så vi fort at det var tråder øverst i posen. Ser du ikke noe tegn til larver i melet ditt, så legg det i frysen en stund. Da er du sikker på at det ikke kommer noe mer fra evt egg. Anonymkode: 2c205...97a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #12 Del Skrevet 21. desember 2022 Hvis det er melmøll kan det være praktisk å kjenne litt til livssyklusen dens. Det står en del hos FHI. Aller nederst står det om bekjemping i husholdninger. For egen regning kan jeg legge til at de gjerne forpupper seg i de små hullene i skapsidene. Her nytter det ikke med støvsuger, siden de har kapslet seg inn og sitter fast. En metode for å ta knekken på dem er å bruke f.eks. en grillpinne av tre, og røre litt rund i hvert eneste hull. Ekkelt og tidkrevende, men effektivt. 🤢 Vær forberedt på at det kan ta tid å bli kvitt dem. Når jeg hadde melmøll tok det mange uker med tiltak før jeg ble kvitt den siste lille flagrende jævelen. Etter det har jeg hatt lukkede bokser på alt av tørrvarer. Anonymkode: 78ac5...f04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #13 Del Skrevet 21. desember 2022 Melmøll kan leve omtrent overalt. Vi fant ut at det bl.a. var en koloni inni brødristeren vår. Og inni hengslene til vaffeljernet! For å ikke snakke om bak og under kjøkkenskuffer. Du vil ikke tro hvor mange steder de kan legge egg. Men vi ble kvitt dem. Til slutt. Anonymkode: d10c5...13c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå