Gå til innhold

Folk som ikke går tur med bikkja si

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Et par i vår nære familie eier en hund som aldri blir tatt med ut på tur. De slipper den ut i bånd for å gjøre fra seg den stiller seg ved terassedøra, og den har et bånd i hagen slik at den innimellom kan løpe litt rundt der. Men de tar han aldri med på gåturer, og da mener jeg aldri. Året rundt.

Jeg har veldig lite peiling på hund og liker ikke ta opp temaet med folk jeg kjenner, for jeg vet hundetema er sårt for mange og dette er nær familie. Men er ikke dette dyreplageri? Eller er det greit så lenge den er ute noen minutter om dagen? Er snakk om en blandingsterrier av mellomliten størrelse med ganske mye energi.

Har tatt opp temaet med vedkommende, de ønsker å ha hund å kose med, men de orker ikke ta med hunden ut på tur. Bør jeg melde fra om dette, og eventuelt hvor?

Anonymkode: bd4c3...699

Skrevet

Meld fra til dyrevernet. Dette er dyreplageri.

• Liker 8
Skrevet

Jeg pleier bare slippe bikkja ut løs . Funker veldig fint . 

Anonymkode: 9bd76...b62

Skrevet

Jeg blir så oppgitt av tafatte mennesker! Er det nær familie, må du finne stemmen din og gi klar beskjed. 

Men hva skal du melde fra om? Hunden får mat, vann og husly. Selv om loven sier litt om dyrs levemiljø, er det svært sjeldent at mattilsynet bruker tid på å sjekke om en hund får daglige turer eller ei. 

Lov om dyrevelferd, paragraf 5

Lov om dyrevelferd, paragraf 23

• Liker 1
Skrevet

Det er forferdelig synd, og veldig lite man får gjort med. Har en slik hund i nabolaget hvor jeg bor. Bjeffer og glefser på alt av folk og hunder som passerer. Står å blomstrer i hagen som er vendt mot et trafikkert fortau. Aldri sett dyret utenfor hagegrensa...

Skrevet

Fatter ikke hvorfor folk skaffer seg hund om en ikke har lyst og tid til å gå tur med den. Jeg mener at dette er dyreplageri. En hund trenger mosjon og mental stimuli. Men dessverre tror jeg ikke det er så mye å gjøre med det. Eventuelt tilby deg å gå tur med den i blant. Ikke for eiers del, men for hundens. Kanskje eierne tar hintet om noen begynner å spørre om å ta hunden med på tur. 
Jeg får kjempe dårlig samvittighet hvis vår hund ikke har fått seg noen gode turer en dag. Nå har vi slitt med sykdom hjemme, så turene har ikke blitt så lang. Vår hund må gå litt før han klarer å gjøre fra seg, så det har blitt litt sånn noen dager nå at vi har gått til han har bæsjet for så å snu og gå hjem igjen siden vi har vært syke. At hunden vår har det bra er viktig til tross for sykdom.

Anonymkode: 79a9f...0f1

• Liker 1
Skrevet

Vi går heller ikke tur med hunden vår, er jo mye bedre å slippe henne løs i hagen og ta henne med på ting vi gjør ute. Å gå i bånd langs asfalt gir liksom ikke helt samme stimuli..

Anonymkode: c9b39...ccf

• Liker 1
Skrevet

Det kunne vært oss, men vi har god grunn da siden hunden har utfordringer med å gå pga et ødelagt bein. Så jeg hadde tenkt å skrive at du må ikke være så kjapp å dømme for det kan være årsaker til dette. Men så ser jeg at du faktisk har fått svar av nabo om at de ikke gidder, og det er faktisk dyreplageri.

Anonymkode: d1eac...ca5

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Vi går heller ikke tur med hunden vår, er jo mye bedre å slippe henne løs i hagen og ta henne med på ting vi gjør ute. Å gå i bånd langs asfalt gir liksom ikke helt samme stimuli..

Er ikke enig. Hunden får mye stimuli av å bare snuse på nye plasser. Trenger ikke nødvendigvis gå så lang strekning, men at hunden får tid til å snuse. Selv om det er asfalt, så er det ofte en grøftekant, busker, gress osv langs veien.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

For noe tull! Å være i hagen er lite stimulerende for hunden. Der har de tikke gått andre hunder, dyr og mennesker og satt lukt. Bår du observerer hund i hage er det heller ikke mye bevegelse. Forstår ikke at noen kan tro at hunder ikke trenger turer! Hva er det for slags ting dere gjør med henne ute?

Anonymkode: 4bf7d...8a5

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

For noe tull! Å være i hagen er lite stimulerende for hunden. Der har de tikke gått andre hunder, dyr og mennesker og satt lukt. Bår du observerer hund i hage er det heller ikke mye bevegelse. Forstår ikke at noen kan tro at hunder ikke trenger turer! Hva er det for slags ting dere gjør med henne ute?

Anonymkode: 4bf7d...8a5

Dem som tror at hunden ikke trenger turer, kan ikke ha satt seg mye inn i hundehold og dyrets behov. Når en anskaffer seg hund så skulle man tro de aller fleste visste at en hund trenger mosjon. En leser seg gjerne opp om hundehold og rasens behov. Forstår ikke hvorfor folk skaffer seg hund om de ikke ønsker å gå litt tur med den. Det er ikke en kosebamse.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du trenger jo ikke gå på asfalten. Ta hunden med deg til skogen f.eks. Hunder trenger å se andre steder enn sin egen tomt. Synes sånn latskap er en uting.... Hvorfor skal man ha hund, hvis man ikke gidder å gå tur med den? 🤔

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Mardina skrev (2 timer siden):

Du trenger jo ikke gå på asfalten. Ta hunden med deg til skogen f.eks. Hunder trenger å se andre steder enn sin egen tomt. Synes sånn latskap er en uting.... Hvorfor skal man ha hund, hvis man ikke gidder å gå tur med den? 🤔

Er så enig!

Begynner å lure litt på hvor kjærligheten for hunden er når den nesten kun blir luftet i hagen. Og ofte sluppet ut i hagen alene. Gjør meg trist å lese og se slikt. Hunden er menneskets beste venn sies det, men menneske er ikke hundens beste venn? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det kunne vært oss, men vi har god grunn da siden hunden har utfordringer med å gå pga et ødelagt bein. Så jeg hadde tenkt å skrive at du må ikke være så kjapp å dømme for det kan være årsaker til dette. Men så ser jeg at du faktisk har fått svar av nabo om at de ikke gidder, og det er faktisk dyreplageri.

Anonymkode: d1eac...ca5

Forstår godt at noen hunder har begrensninger slik at turer ikke blir prioritert. Men denne hunden er 2 år gammel og frisk som en fisk. Når vi er på besøk er den helt i hundre og hopper på de besøkende og søker mye bekreftelse. Jeg vet hunden får mye kos der hjemme og eierne er mye hjemme sammen med den. Men de prioriterer ikke å ta med hunden ut på tur, til tross for at de har mye ledig tid. Rett og slett for slitne etter jobb. Dette er nær familie så mannen min og jeg har et godt innblikk i hva de bedriver med i hverdagen og hundens tilstand.

• Liker 1
Skrevet

Fatter ikke hvorfor folk skaffer seg hund om en ikke har lyst og tid til å gå tur med den. Jeg mener at dette er dyreplageri. En hund trenger mosjon og mental stimuli. Men dessverre tror jeg ikke det er så mye å gjøre med det. Eventuelt tilby deg å gå tur med den i blant. Ikke for eiers del, men for hundens. Kanskje eierne tar hintet om noen begynner å spørre om å ta hunden med på tur. 
Jeg får kjempe dårlig samvittighet hvis vår hund ikke har fått seg noen gode turer en dag. Nå har vi slitt med sykdom hjemme, så turene har ikke blitt så lang. Vår hund må gå litt før han klarer å gjøre fra seg, så det har blitt litt sånn noen dager nå at vi har gått til han har bæsjet for så å snu og gå hjem igjen siden vi har vært syke. At hunden vår har det bra er viktig til tross for sykdom.

Dette har vi gjort noen ganger, og hunden elsker det. Men lite effekt på eierne og deres samvittighet..

Annonse
Skrevet

Men i all verden, tur er da så mye mer enn å gå i bånd langs veien? Løpe fritt eller i langline i skog og fjære, trene i variert terreng, trekke ski eller sparkesykkel, leke med meg eller andre hunder, oppleve varierte miljøer, ta en svømmetur, markatur på mange kilometer. Overnatte i naturen i ny og ne. Bånd langs veien hele turen er forbeholdt kortere lufte/doturer. 

• Liker 3
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Jo, de kan fint få stimuli fra asfaltgåing også, men du må ikke gå langs asfalt hver dag. Ta med hunden i parken, i skogen, på stranda, alt du har i nærheten. Ta kurs, tren scent work, agility eller noe annet, dra og lek med andre hunder, gå på løpetur, skitur, svømmetur. Finn på nye ting med den. Det er så utrolig mye spennende man kan gjøre med hund. Turer på asfalt bør jo bare være en liten del av alt sammen.

Anonymkode: 694e2...48a

• Liker 1
Skrevet

Det er jo virkelig ikke bra. Å gå tur med hunden er veldig mye mer enn å gå på do. Det er måten hunden blir stimulert på, den utforsker, lukter nye lukter, sosialiserer med både mennesker og andre hunder/dyr. Den skal oppleve ting og kjenne på livsglede. Om hunden kun opplever huset sitt og hagen sin, er jo det likt som å sette dyr i bur. Hunden er fullstendig avhengig av å oppleve nye syn og lukter, løpe, leke og utforske. Det betyr også at hunden ikke skal gå samme ruten hver dag hele livet, men ta den med på nye eventyr. Det er ikke alltid man er i stand til å ta hunden med på tur, om man feks er veldig syk, men da gjelder det engangstilfeller. Så er det jo også viktig å velge en rase som ikke trenger å stimuleres så mye da om de ikke orker det. En liten terrier er ekstremt avhengig av hjernetrim, lek og snusing. Det er vanskelig å si ifra til noen om sånt, men om det er så ille at du faktisk må spør her om råd, så tror jeg ikke jeg hadde klart å ti stille.

Anonymkode: 80e4c...246

• Liker 2
Skrevet

Meld meg til MT. Har valp nå, og har hatt tidvis minus 20 grader her. Vi går ikke tur på disse dagene selv om jeg ser flere som går tur med hunden sin. 

Anonymkode: d82a3...1e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Meld meg til MT. Har valp nå, og har hatt tidvis minus 20 grader her. Vi går ikke tur på disse dagene selv om jeg ser flere som går tur med hunden sin. 

Anonymkode: d82a3...1e9

Jada. For det er jo ikke mulig å finne en mellomting mellom disse to ytterlighetene ... 🙄 

Anonymkode: 0ae03...92a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...