AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #21 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bortsett fra kålrot, løk, neper og sånt - der en skreller bort/skjærer vekk ytterste laget. Så kommer jeg ikke på noen grønnsaker jeg spiser som ikke selges innpakket? Paprika, agurker, sukkererter, cherrytomater - alt er pakket i plast. Jo, blomkål og brokkoli kanskje - men de kokes jo. Anonymkode: df477...ec6 Skyller alltid rett før tilberedning Men du som skriver at alt er pakket i plast, har du tenkt på at grønnsakene dine har hatt et liv før de havnet i plasten? Vet du hva slags forhold de som plukker grønnsakene lever under (hint: tomatslaver). Anonymkode: 45e6f...af2 5
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 20. desember 2022 #22 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Alltid! Skyller også bananer, meloner, kiwi og alt annet av frukt, grønnsaker og bær. Trodde det var en selvfølge! Æsj, så ekle folk er 🤮 Anonymkode: 16ace...38d På hvilken måte er de som ikke skyller alle grønnsaker ekle?
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #23 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Alltid! Skyller også bananer, meloner, kiwi og alt annet av frukt, grønnsaker og bær. Trodde det var en selvfølge! Æsj, så ekle folk er 🤮 Anonymkode: 16ace...38d Hvorfor bananer? Drar du ikke av skallet før du spiser de? Anonymkode: af52d...62e
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #24 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Æsj! Tenk alle hender som har tatt på grønnsakene i butikken, personer som klør seg i rumpa og verre og ikke mist alt grønnsakene er i kontakt med under transport Anonymkode: 379d5...f34 Ja tenk på alle de hendene som tar på grønnsakene, som er pakket inn i plastikk som fjernes før bruk. Det er få grønnsaker som selges uten plast, og de som gjør det ender jeg som regel opp med å skrelle bort noen lag (ikke pga. hygiene) men som skallet til en løk ol. Om det er hender som har klødd seg i rumpa som tar direkte på en grønnsak jeg skal spise, ja da får det være slik da. Jeg varmebehandler ofte maten min, og det er en god måte å fjerne mange basselusker på. Frukt er kanskje noe verre, epler spiser jeg uten å gjøre noe særlig med, samme med pærer ol. Og hva så tenker jeg; Som sagt, lever litt på kanten. Jeg tror oppriktig at vi alle nå opplever å bli dødssyke pga. all spritingen vi har holdt på med de siste 2 årene, og at en daglig dose med litt basselusker er godt for oss. Anonymkode: db2c2...a7a
Muskath Skrevet 20. desember 2022 #25 Skrevet 20. desember 2022 Jeg oppbevarer den i plasten den er i når jeg kjøper den, så skreller jeg den før jeg skal spise av den.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #26 Skrevet 20. desember 2022 Kartoffel skrev (1 time siden): Må innrømme at det er den eneste grønnsaken jeg ikke vasker. Grunnen er at den ligger i plasten (som jo forlenger holdbarheten) og jeg bare skal ha et par skiver på brødskiva nå og da. Men ref salmonella-utbruddet som har vært i agurken bør man jo absolutt skylle agurken også. Dere som skyller, hvordan oppbevarer dere agurken etterpå? Ja, seff! Samt ostepakka, eggekartongen, brødpose osv osv.. Anonymkode: f17d2...13f
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #28 Skrevet 20. desember 2022 Jeg skyller agurk til bruk i taco og større salater, men skal jeg bare ha litt agurk oppå gulosten på brødskiven så skyller jeg den ikke… Men burde nok alltid skjære av det som skal brukes og skylle. Ikke skylle hele på en gang for da holder den kun kort tid. Men når man skjærer gjennom agurken så vil man kunne få feks salmonella inn i agurken også så burde nok skylle hele før den skjæres. Ref meloner/avokadoer som de har sagt at ble vaskes på utsiden for å unngå å forurense fruktkjøttet inni med å skjære gjennom skittent skall. Agurk plukkere har nok ikke do og rent vann/såpe i løpet av dagen så ofte en skitten hånd som plukker, pluss at agurk vokser nærme bakken. Skal kjøpe norske agurker og uansett skylle fremover. Anonymkode: 2f21e...10a 1
Mardina Skrevet 20. desember 2022 #29 Skrevet 20. desember 2022 Sjelden jeg skyller grønnsaker, da mesteparten har plast rundt. Om folk synes det er ekkelt, så er det ikke noe jeg bruker tid på å tenke over. Jeg lever enda og er sjelden syk 😁 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #30 Skrevet 20. desember 2022 Jeg skyller sjelden grønnsaker. Lever ennå. Brokkolien kommer uten plast ofte, men den kokes eller stekes uansett og dreper bakteriene. Gidder ikke skylle den. Paprikaen som jeg f.eks har i kjøleskapet nå, kommer helinnpakket i plast og skal varmebehandles, gidder ikke vaske den. Jeg har en haug med rotgrønnsaker i kjøleskapet også, men alle skal skrelles før de spises og varmebehandles, så de går også uvasket ned i magen. Anonymkode: 6d68b...c1a
Embla Othea Skrevet 20. desember 2022 #31 Skrevet 20. desember 2022 Nei. Jeg skyller derimot tomater.
Sago Skrevet 20. desember 2022 #32 Skrevet 20. desember 2022 Salmonellaen på disse agurkene kom sannsynligvis fra produsenten, ettersom de fant de samme bakteriestammene i flere land. Da spiller det ingen rolle om de ble pakket i plast eller ikke etterpå. Jeg kommer i hvertfall til å være mer nøye med å skylle slike grønnsaker heretter. 2
Buddhahode Skrevet 20. desember 2022 #33 Skrevet 20. desember 2022 Skyller alle grønnsaker, frukt og bær.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #34 Skrevet 20. desember 2022 Mardina skrev (4 timer siden): Sjelden jeg skyller grønnsaker, da mesteparten har plast rundt. Om folk synes det er ekkelt, så er det ikke noe jeg bruker tid på å tenke over. Jeg lever enda og er sjelden syk 😁 Da var det flaks at du ikke spiste agurk fra dette partiet. https://www.fhi.no/nyheter/2022/agurk-fra-spania-er-mistenkt-smittekilde-i-utbrudd-av-salmonella/ Anonymkode: 2f21e...10a 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #35 Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Skyller alltid rett før tilberedning Men du som skriver at alt er pakket i plast, har du tenkt på at grønnsakene dine har hatt et liv før de havnet i plasten? Vet du hva slags forhold de som plukker grønnsakene lever under (hint: tomatslaver). Anonymkode: 45e6f...af2 Absolutt. Derfor nevnte jeg i en senere post at jeg unngår å kjøpe grønnsaker som ikke er produsert i Norge. Der de det litt mer vrient med frukt da. Men det meste skal skrelles. Druer sørger jeg for å skylle i eddikvann - både pga hygiene, og for å fjerne muggsporer. Anonymkode: df477...ec6
skrue Skrevet 21. desember 2022 #36 Skrevet 21. desember 2022 15 hours ago, Kartoffel said: Må innrømme at det er den eneste grønnsaken jeg ikke vasker. Grunnen er at den ligger i plasten (som jo forlenger holdbarheten) og jeg bare skal ha et par skiver på brødskiva nå og da. Men ref salmonella-utbruddet som har vært i agurken bør man jo absolutt skylle agurken også. Dere som skyller, hvordan oppbevarer dere agurken etterpå? Tar av plasten litt etter litt etterhvert som den brukes. Så vaskes det som mangler plast. Lagres i en kurv på kjøkkenbenken.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #37 Skrevet 21. desember 2022 Alt som skal spises med skallet vasker jeg med Natron bikarbonat, det hjelper ikke å bare skylle det i vann. Anonymkode: 45115...67b
Kvinne87Rogaland Skrevet 21. desember 2022 #38 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg skreller den faktisk... Føler det blir litt mer middelhav-feeling over det. 😳 Bonus er at agurker lagrer det meste av plantegiftene i skallet (derfor skallet ofte er litt bittert) og det er jo greit å få vekk. Anonymkode: aa8a1...7bc Du bør vaske agurken før du skreller den. Ellers fører du bakteriene inn i agurken med kniven. Det var et salmonellautbrudd i Norge i sommer, som skyldtes vannmelon. Her var bakteriene utenpå skallet (og det spiser man jo ikke) men når melonen ble skjært opp ble bakteriene ført inn i melonkjøttet. Derfor bør også meloner vaskes før bruk
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #39 Skrevet 21. desember 2022 Skyller etter bruk. Anonymkode: c2280...ef0 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2022 #40 Skrevet 21. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skyller etter bruk. Anonymkode: c2280...ef0 haha Anonymkode: 45115...67b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå