Gå til innhold

Hvordan lære barnet begge språk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en mor fra Norge og en far fra Island, og jeg snakker begge språk. 

Jeg er gravid og er alene med barnet, og jeg ønsker at barnet skal lære islandsk også. Det er jo naturlig at jeg snakker norsk med barnet ettersom vi bor i Norge og norsk vil være morsmålet. 

Men hvordan går jeg frem for å lære barnet mitt andre språk? Er det «nok» at min far snakker islandsk med barnet f.eks? Skal jeg også snakke islandsk? Skal jeg bytte mellom språkene? 

Jeg hadde jo to foreldre, som snakket hvert sitt språk, og vi bodde også i begge land. Så jeg og min søster lærte begge språkene samtidig, og det var uproblematisk såvidt jeg vet. 

Setter pris på innspill :) 

Anonymkode: 340c9...fa9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha spesielle dager hvor dere snakker og leser islandsk hjemme om du ikke har familiemedlemmer barna kan møte ofte som de kan lære av,

Anonymkode: e3ca0...074

• Liker 1
Skrevet

Om det føles naturlig for deg å snakke islandsk til barnet ville jeg gjort sånn at du og din far snakker islandsk til barnet og alle andre snakker norsk. Barnet kommer til å lære norsk selv om du ikke snakker det hjemme, barnet vil høre deg snakke norsk til andre og i tillegg få masse språktrening i barnehagen. 

Anonymkode: 9ef3b...a9e

• Liker 9
Skrevet

I din situasjon ville jeg snakket islandsk til barnet og latt storsamfunnet ta seg av norskopplæringen. Eventuelt må din far være innom omtrent daglig for å sørge for at barnet får nok eksponering, samt at du og din far bør snakke islandsk sammen for at barnet skal få inn hverdagsvokabular.

• Liker 7
Skrevet

Her snakker far morsmålet til vårt barn og hans familie gjør også det og jeg og min familie snakker norsk. Får jo også høre norsk i bhg samfunnet ellers.

Barnet er 5 år og forstå alt som blir sagt av far og hans familie men bruker ikke språket selv aktivt. Ikke enda. Sier noen ord av og til på det andre språket.

Anonymkode: 441a2...3a7

• Liker 1
Skrevet

Ja, snakk begge språk. I tillegg er det lurt med islandske bøker, filmer, sanger, regler, osv, alt tilpasset barnets alder. 

Anonymkode: ca223...40c

• Liker 1
Skrevet
On 12/20/2022 at 3:14 PM, AnonymBruker said:

Jeg er gravid og er alene med barnet, og jeg ønsker at barnet skal lære islandsk også. Det er jo naturlig at jeg snakker norsk med barnet ettersom vi bor i Norge og norsk vil være morsmålet. 

Men hvordan går jeg frem for å lære barnet mitt andre språk? Er det «nok» at min far snakker islandsk med barnet f.eks? Skal jeg også snakke islandsk? Skal jeg bytte mellom språkene? 

Jeg hadde jo to foreldre, som snakket hvert sitt språk, og vi bodde også i begge land. Så jeg og min søster lærte begge språkene samtidig, og det var uproblematisk såvidt jeg vet. 

Vi snakker engelsk hjemme. Norsk alle andre steder. Begge ungene er litt bak i språket men tok det igjen i 4års alderen. Nå snakker de flytende 2språk

Anonymkode: 0e797...c2a

• Liker 1
Skrevet

Om barnet ditt skal lære islandsk, må det få nok input på det språket. Det er ikke nok at bare bestefar snakker islandsk med det. Begynn allerede nå med å innstille deg på å snakke islandsk- snakk med babyen i magen på islandsk,  lær deg islandske barnesanger, finn fram barnebøker dere etterhvert kan lese. Når du selv blir vant med tanken,  går det lettere å snakke islandsk selv om dere er i Norge og du sannsynligvis er mest vant til å snakke norsk selv.

Anonymkode: 22283...7be

• Liker 3
Skrevet

Norsk vil barnet lære seg uansett av samfunnet, annen familie, barnehage osv. Du må snakke hovedsakelig islandsk til barnet, høre på musikk, lese bøker osv. Barn tar det opp veldig fort ☺️

Lillesøsteren min har en brasiliansk mamma og hun har snakket og forstått portugisisk fra hun var baby, fordi moren snakket utelukkende på sitt språk.

Har sett det samme igjen og igjen med barn jeg jobber med i barnehage også:) det er bare å snakke på språket hver dag. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.12.2022 den 15.14):

Barnet ditt vil kunne snakke flytende norsk uavhengig om du snakker norsk med den elle ei. barnehage/skole venner, dette er noe som kommer helt naturlig.

men islandsk er noe han kun vil høre fra deg evt slektninger. Jeg ville snakket på islandsk med barnet så mye jeg kan, og normalisere det som det språket vi bruker hjemme.

Barn vender seg fort til sånt så det er ikke noe problem. 

Men jeg ville begynt med det så fort som mulig, i tidlig alder. noen barn blir kanskje litt stae i sånn 8-10 års alderen og det kan bli litt frustrerende for forelder... ja det nytter kanskje ikke, kan en tenke.

men jo tidligere, desto bedre. for forelder og barn

• Liker 2
Skrevet

Er enig om at du bør snakke utelukkende på islandsk. De første årene så vil barnet henge litt etter på begge språk, men tar det raskt igjen. Barnet vil klare norsk utmerket da resten av samfunnet vil prate norsk med han/henne.

Anonymkode: 57ad4...59d

• Liker 1
Skrevet

Tror du ikke det går seg til over tid? Språkene er  jo ganske nært beslektet. Hvilket språk snakkes hjemme hos foreldrene dine da?

Anonymkode: ccc6a...ec6

Skrevet

Jeg vokste opp med en forelder, og hun snakket bare sitt eget morsmål med meg :) lærte meg norsk ved å starte tidlig i barnehagen. Gikk fint det. Aldri hatt språkvansker heller.

Anonymkode: 5624e...2a4

• Liker 1
Skrevet

Her er noen få tips som kanskje kan hjelpe deg.

Start tidlig: Barns hjerner er mer mottakelige for å lære språk i en tidlig alder, så det er en god idé å begynne å introdusere det nye språket så tidlig som mulig.

Gjør det gøy: Barn er mer tilbøyelige til å lære et nytt språk når det har det gøy. Du kan inkludere spill, sanger og andre interaktive aktiviteter for å gjøre læring av det nye språket mer gøy for barnet ditt.

Vær konsistent: Det er viktig å konsekvent eksponere barnet ditt for det nye språket på en regelmessig basis. Dette kan gjøres gjennom daglige samtaler, lesing av bøker på det nye språket, eller å se filmer og TV-serier på språket.

Bruk ressurser: Det finnes mange ressurser tilgjengelig for å hjelpe deg å lære barnet ditt et nytt språk, som språklæringsapper, bøker og pedagogiske leker. Disse kan være flotte verktøy for å supplere barnets læring og gi tilleggspraksis.

Når det gjelder om det er nok at bare én forelder snakker språket med barnet, er det generelt gunstig at begge foreldrene er involvert i språklæringsprosessen hvis mulig. Dette gir barnet mer eksponering for språket og hjelper til å styrke læringen. Hvis bare én forelder kan snakke språket, er det likevel mulig for barnet å lære det effektivt gjennom konsekvent eksponering og praksis.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.12.2022 den 15.14):

Barnet bør vel høre begge språk daglig.

Skrevet

Snakk språket ditt hjemme. Vær forberedt på at poden snakker senere. Han tar alt inn i hodet og prosesserer. Han kommer ut med flere språk. Bare gi det tid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...