NullHull Skrevet 13. desember 2005 #1 Del Skrevet 13. desember 2005 (endret) Skal for første gang ha kalkun på juleaften, og da tenkte jeg å ha potetmos til. Men har lyst til å "fiffe" den opp litt ettersom dette er mer en festmiddag liksom. Hvordan lager dere deres yndlingsmos? Tilsetninger av div. urter osv. som er godt kanskje? Gratinere den i ovn? Og forresten: hvordan moser dere potetene for å få den jevn og fin (første gang jeg skal gjør dette på egenhånd )? Gammeldags stappe-metode? Er stavmikser noe man kan bruke, kanskje (har ikke kjøkkenmaskin)? Alle forslag tas imot med stoooor takk og varme juleklemmer Endret 13. desember 2005 av NullHull Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 13. desember 2005 #2 Del Skrevet 13. desember 2005 Jeg bruker den gamle stappen jeg. Bruker du stavmikser eller kjøkkenmaskin kan potetstappen bli seig, og det er ikke så godt. Jeg lager alltid stappen av mandelpotet, har i litt smør, fløte og river litt muskatnøtt. Den blir god den Hvitløk er og godt i potetstappe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hippopotamus Skrevet 13. desember 2005 #3 Del Skrevet 13. desember 2005 Jeg synes faktisk potetmosen er best med litt klumper i, jeg. Synes ikke at den skal være helt jevn. Forøvrig er det veeeeeldig godt med litt halvmoste maiskorn i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 13. desember 2005 #4 Del Skrevet 13. desember 2005 Søtpotetmos er jo godt til kalkun, evt kan du blande vanlige poteter og søtpoteter. Du lager den på samme måte som vanlig potetmos, bare med søtpoteter. For en litt annerledes smak kan du bytte ut melk/fløte med kokosmelk og ha i litt presset limesaft. Vi moser potetene med noe som ser ut som en diger hvitløkspresse. Potetmosen blir alltid perfekt og fluffy. Har i varm melk (liker ikke fløte i potetmosen, til nød bare en liten skvett, blir for dominerende) og godt med smør. Revet muskat, salt og pepper. Klippet gressløk er også godt i. Og gjerne en eggeplomme eller to. Skal jeg gratinere potetmosen har jeg hele egg i. Så strør jeg revet ost på toppen. Du kan selvsagt blande revet ost i selve potetmosen. Jeg foretrekker ost med mye smak, spesielt cheddar. En type potetmos som er god til kalkun er mandelpotet- og sellerirotmos. Eggeplomme, melk, smør og krydder blandes i, i tillegg noen skjeer seterrømme. Veldig godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 13. desember 2005 #5 Del Skrevet 13. desember 2005 Potetmos er så godt! Du må ikke finne på å bruke stavmikser, som Monja påpeker. Det må være litt klumper for å få den hjemmelagde feelingen. Jeg har i ganske mye smør, melk og fløte. Salt og rikelig med grovkornet pepper (da tåler den mer fløte også ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pet Skrevet 13. desember 2005 #6 Del Skrevet 13. desember 2005 Hakket vårløk er kjempegodt i potetmos! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NullHull Skrevet 13. desember 2005 Forfatter #7 Del Skrevet 13. desember 2005 Oj, oj, oj! Her har det allerede kommet masse fristende forslag jo! Greit, jeg lover å holde stavmikser'n laaaangt unna potetene mine ! Faktisk tror jeg moren min har en sånn potetpresse som du nevner Arkana, som jeg sannelig skal få lånt meg. Forresten, Arkana, når du blander med søtpoteter, evt. sellerirot, hvordan er blandingsforholdet? 50/50, eller...? Er selv veldig begeistret for søtpotet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 13. desember 2005 #8 Del Skrevet 13. desember 2005 Til kylling lager jeg ofte potemos med mandelpoteter, sellerirot og persillerot eller pastinakk. Gjerne også hvitløk, og smør, fløte og melk. Røttene gjør mosen lett, og gir en søtlig og krydret smak. Burde også passe perfekt til kalkun. En annen og mer sommerlig variant er å bruke soltørkede tomater, masse frisk basilikum og hvitløk som smakstilsetninger. Veldig godt det også, men varianten med røtter passer kanskje best til jul? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 13. desember 2005 #9 Del Skrevet 13. desember 2005 Forresten, Arkana, når du blander med søtpoteter, evt. sellerirot, hvordan er blandingsforholdet? 50/50, eller...? Er selv veldig begeistret for søtpotet! ← Det kan du gjøre som det passer deg. Er du glad i søtpotet kan du bruke bare søtpotet, synes du det blir litt for dominerende kan du ha et par vanlige poteter i. Det er forresten også godt å ha gulrot sammen med søtpotetmosen. Når det gjelder sellerirot pleier jeg ikke å sjekke blandingsforholdet, men til oss to kan jeg ha alt fra en tykk skive sellerirot til 50/50 sellerirot/potet, alt etter hvordan jeg vil ha smaken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 13. desember 2005 #10 Del Skrevet 13. desember 2005 Det er også godt å blande potet, søtpotet, gulrot og kålrabi sammen i mosen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belit Skrevet 13. desember 2005 #11 Del Skrevet 13. desember 2005 Jeg lager ofte med sellerirot (1/4-1/3 sellerirot ifht potet) og en hvitløksbåt som får koke med i vannet. Moser med vanlig stapper og sper med smør og litt fløte (festversjonen!), evt har i litt revet gulost. Ellers er det godt med sort oliven og parmesan, eller soltørket tomat og basilikum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå