AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #1 Skrevet 20. desember 2022 Jeg jobber i ett yrke ,,100%, hvor det er nærmest umulig å få legetime utenom arbeidstid. Jeg fikk fri til legetimen,bmen arbeidsgiver krever dokumentasjon fra legen at jeg har vært der. I utgangspunktet er det OK for meg, men så har jeg tenkt litt. De krever dokumentasjon fra legen , altså de vil få kjennskap til hvilken lege/legekontor jeg går til. Hva hvis den legetimen var til en jordmor eller en psykolog? For de vil ha en bekreftelse og da kan dette komme opp etter hva jordmor/psykolog tittulerer seg med i bekreftelsen. Altså det er ikke alle som vil at arbeidsgiver skal vite at de er gravide før de sier det selv, eller at de går til psykolog. Anonymkode: 82992...d97 2
Mezzosoprena Skrevet 20. desember 2022 #2 Skrevet 20. desember 2022 Selvfølgelig kan de kreve dokumentasjon på fravær? Arbeidsgiver har uansett taushetsplikt. Hvis det dreier seg om ting du ikke vil arbeidsgiver skal vite om, bør du søke annen permisjon som ikke krever samme type dokumentasjon, eller du snakker med den du har time hos som kanskje har en praksis på hvordan dette kan gjøres diskret. 13
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #3 Skrevet 20. desember 2022 Siden de krever dokumentasjon, så betyr vel det at de også betaler lønna di mens du er i timen? Anonymkode: 4d61b...f89 10
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #4 Skrevet 20. desember 2022 Går det ikke an å få dokumentasjon fra legekontoret eller sykehuset (eller hvilken institusjon du har vært på)? Jeg har alltid dokumentert fravær med f.eks. innkallelse eller legeregning, og i de aller fleste tilfeller står det ikke hvilken type undersøkelse/behandling jeg har vært til. Navnet på legen pleier av og til å stå, men det er vel ikke så farlig at sjefen vet hva legen heter? Hvis du har problemer med å dele denne typen info med arbeidsgiver, kan du jo spørre legekontoret/sykehuset om de kan skrive ut dokumentasjon på at du har vært på time, men med minst mulig info om avdeling og hva du har gjort der. Kanskje de kan ordne det? Hvis ikke må du velge om du vil gi dokumentasjon og få betalt for tiden i velferdspermisjon, eller la være og ikke få betalt. I siste tilfelle bør du kanskje heller be om permisjon uten lønn når du skal til lege, men da er sjansen større for at arbeidsgiver sier nei. Anonymkode: 8a4be...534 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #5 Skrevet 20. desember 2022 Selvsagt er det innafor å etterspørre dokumentasjon før arbeidsgiver innvilger lønnet velferdspermisjon. Anonymkode: 7a376...76a 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #6 Skrevet 20. desember 2022 Har fleksitid så har aldri trengt det. Vet enkelte som er mer på legekontoret enn på jobb gjerne må dokumtere det Anonymkode: fed40...479
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #7 Skrevet 20. desember 2022 helt vanlig at man må "bevise" at man har rett til velferdspermisjon som er lønnet ref legetime.. Anonymkode: 3d588...88c 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #8 Skrevet 20. desember 2022 Har aldri levert noe bevis hverken på legetimer eller utredninger. Anonymkode: 0cab9...8a8 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #9 Skrevet 20. desember 2022 Kanskje lovlig, men jeg ville ikke ønsket å jobbe et sted hvor sjefen ikke stoler på meg. Anonymkode: 8964a...ebb 11 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #10 Skrevet 20. desember 2022 Jeg kan ikke se for meg at min sjef hadde bedt om noe slikt, han har tillit til at jeg ikke misbruker tilliten han gir meg. Burde det ikke være slik? Anonymkode: 7ad75...fec 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #11 Skrevet 20. desember 2022 Om det er lov eller ikke vet jeg ikke, men jeg hadde glatt droppet å jobbe et sted der leder mangler tillit til sine ansatte. Sjekk personalreglement. Anonymkode: 6f6bf...125 4 6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #12 Skrevet 20. desember 2022 Jeg har jobbet i staten i 10 år og har aldri måtte fremlegge noe form for dokumentasjon for legetimer eller tannlege. Jeg har aldri løyet heller. Sjefen burde kunne stole på de ansatte. Hva med egenmeldinger? Skal man liksom ha legeerklæring da også? Høres kontrollerende ut. Anonymkode: bb661...5e8 4 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #13 Skrevet 28. desember 2022 Jeg jobber i skranke på sykehus og har av og til pasienter som trenger oppmøtedokumentasjon til jobben. Virker som det er typisk folk i lavstatus/sliteryrker. Jeg tror det har med respekt og holdninger fra arbeidsgiver å gjøre. Noen lokale bedrifter (med mye østeuropeisk arbeidskraft) har egne skjema de sender med. Jeg fører bare på dato og signerer og stempler. Vanligvis skriver vi ut dokumentasjon fra datasystemet, da kommer avdeling/poliklinikk automatisk med. Men jeg tror ikke det hadde vært noe problem å sladde den hvis en pasient ba om det, det er tid og sted som er viktig. Problemet er at den ikke er gyldig uten stempel, og vi har ingen stempel som ikke har avdelingsnavn. (Jeg jobber ikke på en "sensitiv" avdeling, mulig psyk/gyn o.l. har andre løsninger.) Før jobbet jeg på en poliklinikk med flere forskjellige spesialiteter, inkludert f.eks. gyn, og der hadde vi et generelt stempel for alt så der hadde det ikke vært noe problem hvis noen hadde bedt om det (men det har jeg aldri opplevd). Innkallingsbrevene våre står det masse info i, jeg ville ikke alltid vært komfortabel med å bruke dem som dokumentasjon (og de er ikke bevis på at en faktisk har møtt til timen, du kan jo avbestille den og dra på guttetur i arbeidstida isteden, hvis man først skal være mistroisk sjef). Jeg har en gang hatt en sjef som krevde dokumentasjon når hun følte for det. Og der tror jeg bare det hadde med hersking å gjøre, for det var bare på hennes avdeling den regelen gjalt. Hun måtte se innkalling/timekort før vi fikk lov til å ta fri, jeg vet minst én kollega valgte å heller ta en feriedag enn å vise fram innkallinga til tidlig ultralyd. Anonymkode: 25b41...e76 5 4
Andro Skrevet 28. desember 2022 #14 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 20.12.2022 den 14.15): Hva hvis den legetimen var til en jordmor eller en psykolog? For de vil ha en bekreftelse og da kan dette komme opp etter hva jordmor/psykolog tittulerer seg med i bekreftelsen. Altså det er ikke alle som vil at arbeidsgiver skal vite at de er gravide før de sier det selv, eller at de går til psykolog. Det er noe du skal søke permisjon for, og legge ved timeavtale / innkalling. Min arbeidsgiver har sagt at vi kan sladde bort det vi vil skjerme. Slik at det f.eks. står navn på sjukehuset, men vi kan sladde avdeling. Eller de ser hvilket legekontor, men ikke hvem du har vært hos. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #15 Skrevet 29. desember 2022 jobber på sykehus vi skriver ofte ut oppmøtebekreftelse. Men i denne står det kun Ola Nordmann var til Medisinsk avdeling 27.12.22 kl 15.00. Så om du er til jordmor så vil det jo stå at du var til gynekologisk avdeling/poliklinikk den datoen og klokkeslett. Sjefen vil ikke vite om du var til ordinær GU, fjerna polypp eller til jordmor. Mulig de kan sladde slik at det kun står helseforetak. For sjefen sin del er det slik at de har egentlig rett på bekreftelse fordi at i spesialisthelsetjenesten (sykehus) har man alltid rett på fri, fastlegetimer er litt opp til arbeidsgiver. Men de fleste bruker å gi fri der og Der hadde jeg gjerne bare framvist sms /nettbank/vipps eller vist hun timen på helsenorge. Ekke så nøye at sjefen vet hvem min fastlege er. Mest sannsynlig vil hun jo møte på han før eller senere om jeg noen gang blir syk og skal ha dialogmøte med jobb/lege. Anonymkode: fe9d3...deb 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #16 Skrevet 30. desember 2022 On 12/29/2022 at 1:07 AM, AnonymBruker said: jobber på sykehus vi skriver ofte ut oppmøtebekreftelse. Men i denne står det kun Ola Nordmann var til Medisinsk avdeling 27.12.22 kl 15.00. Så om du er til jordmor så vil det jo stå at du var til gynekologisk avdeling/poliklinikk den datoen og klokkeslett. Sjefen vil ikke vite om du var til ordinær GU, fjerna polypp eller til jordmor. Mulig de kan sladde slik at det kun står helseforetak. For sjefen sin del er det slik at de har egentlig rett på bekreftelse fordi at i spesialisthelsetjenesten (sykehus) har man alltid rett på fri, fastlegetimer er litt opp til arbeidsgiver. Men de fleste bruker å gi fri der og Der hadde jeg gjerne bare framvist sms /nettbank/vipps eller vist hun timen på helsenorge. Ekke så nøye at sjefen vet hvem min fastlege er. Mest sannsynlig vil hun jo møte på han før eller senere om jeg noen gang blir syk og skal ha dialogmøte med jobb/lege. Anonymkode: fe9d3...deb Jeg hadde en arbeidsgiver som ga fri med lønn, om de fikk kopi av henvisningen for å legge inn i sine systemer. Merkelig at det ikke var som du sier, ok med oppmøtebekreftelse eller å vise kvittering. Anonymkode: 9cf92...519
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #17 Skrevet 30. desember 2022 On 12/29/2022 at 12:59 AM, Andro said: Det er noe du skal søke permisjon for, og legge ved timeavtale / innkalling. Min arbeidsgiver har sagt at vi kan sladde bort det vi vil skjerme. Slik at det f.eks. står navn på sjukehuset, men vi kan sladde avdeling. Eller de ser hvilket legekontor, men ikke hvem du har vært hos. Det er ikke noe man "skal" på noen av de stedene jeg har jobbet, så det er nok ulik praksis. Arbeidsgiver kan nok kreve det, men da legger man ikke akkurat opp til et tillitsbasert forhold til arbeidstakerne. Hos oss bare legger vi inn lege/tannlegebesøk i systemet, trenger ikke søke eller gi dokumentasjon. Anonymkode: c01be...2a0 2
viren Skrevet 30. desember 2022 #18 Skrevet 30. desember 2022 Ja, de har lov til å kreve det - men det er jo litt voldsomt. Det blir som å gå på skolen og måtte ha lapp fra foreldrene som sier du er syk og ikke kan ha svømming. Jeg ville ha levert dokumentasjonen men samtidig opplyst om at det føles invaderende og lite tillitsbyggende, og spørre hva årsaken til kravet er. 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #19 Skrevet 30. desember 2022 Jeg jobbet et sted tidligere hvor tilliten til ansatte var lav til tross for høy status og utdanning blant oss som jobbet der. Et år begynte de også å kreve dokumentasjon for lønnet fravær. I tillegg begynte de å automatisk varsle ansatte med to egenmeldingsperioder i løpet av en 12 måneders periode om at de mister retten til egenmelding om de leverte en egenmelding til. Og det var mye mer mistillit som bygde seg opp over tid med resultat i at de var i mange små unødvendige krangler med tillitsvalgte og fagforeninger og tapte hver gang - men stod på sitt med å ikke stole på ansatte. Og resultatet er at de over flere år har mistet ekstremt mange gode personer og kompetanse. Inkludert meg. Anonymkode: 8b22a...736 1 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #20 Skrevet 30. desember 2022 Hos oss kreves det ikke dokumentasjon på korte fravær (under 2 timer), men trenger man mer tid kreves dokumentasjon. Ikke pga mistro, men som dokumentasjon i tilfelle tilsyn/revisjon Anonymkode: 26f20...24d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå