Gå til innhold

Er cardio for vekttap egentlig noe vits i å prøve på? Virker som om alle gjør det, men jo mer jeg leser, jo dummere virker det...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vennligst les hele før du kommenterer.

Okei, så - all cardio er BRA. For hjertet, kondisjon, endorfiner og så videre - kjempebra! Det finnes også høy- og lavintensitets kardiovaskulær aktivitet, og det finnes intervalltrening. Noen liker best å gå seg en tur, andre liker best å løpe i en time. 

...Men, om målet er å gå ned i midjemål, tør jeg påstå at å løfte vekter er uendelig bedre, lettere, og kjappere?
For det første - en liter muskler veier mye mer enn en liter fett. Omtrent dobbelt så mye, mener jeg å huske - du kan altså gå OPP i vekt, men se strammere og tynnere ut, dersom du trener styrke regelmessig. Musklene spiser dessuten store mengder kalorier (ikke bare under trening, men hele tiden), så du kan kose deg mer med maten uten at det synes - så sant du spiser sunt, da. 

Når det gjelder kardiovaskulær aktivitet, brenner det kalorier som et lite helvete, det stemmer - men forskningen jeg har lest viser at man umiddelbart etterpå vil være storsulten, og de færreste har viljestyrke til å stå imot. De fleste vil enten spise tilbake joggeturens brente kalorier, eller være miserable resten av dagen. Klart, noen får det til, men hvorfor lide sånn når styrketrening er langt mer effektivt i lengden? Dessuten har jeg lest at HIIT utløser adrenalin, som hindrer kroppen i å brenne fett. Du brenner bare karbohydrater, og etterpå har du ekstra lyst på søtt og usunt. 

Hva angår LIIT - som f.eks. å gå seg en tur, utløses ikke det samme adrenalinet som skjer dersom man jogger. Man brenner fett i tillegg til karbohydrater, og dersom man går langt hver dag, kan man definitivt gå ned i vekt - men det går (bokstavelig talt) sakte. Om man ikke enten trives svært godt med turgåing eller har en god, sekundær grunn til å gå (hund, vei til jobb osv., nært forhold til naturen), ville jeg ikke anbefalt noen å gå seg slanke. Det er, igjen, kjappere og enklere å trene styrke... Så kan man spare turene til man har lyst eller må av andre årsaker, og heller ta det som en bonus.

Som sagt, cardio er bra, jeg gjør det selv, jeg liker det - men jeg gjør det ikke for vektnedgang, det virker ikke logisk for meg. Jeg har gått ned masse på styrketrening, men cardio gjør jeg bare for å bli glad, svett og tenke klart. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 85e82...b49

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HIIT = high intensity interval training, som f.eks sykling eller jogging, der man vil ha kjappe og mindre kjappe perioder fordi man kommer opp og ned bakker eller må ta pauser for å finne pusten, etc

LIIT = low intensity interval training, som f.eks gåing - for selv om det går sakte, blir du jo mer sliten av å gå opp bakken enn ned, osv. Det er fremdeles intervaller, så sant du ikke bare går rett fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv svært gode erfaringer med styrketrening. Trengte ikke å gå ned noen kilo, men jeg ble vanvittig muskuløs og fit av å trene styrke og spise sunt. Styrketrening bygger kropp, i hvert fall min. 

Cardio gjorde jeg ene og alene fordi det er bra for kroppen. 

Anonymkode: 28f86...e38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg i hvert fall slank av at jeg trener cardio. Av styrke gjør jeg kun knebøy og noen mageøvelser. Har derfor litt markert mage. Akkurat nå ikke like mye som vanlig pga jeg gikk opp i vekt, men det hadde ikke med hvilken trening å gjøre. Når jeg har gått med 3-4 kg vil magen være ganske markert igjen. Ser ikke poenget i å bruke mer tid på styrke enn jeg gjør for jeg hater det. Man må jo trene det man holder ut med. 

Jeg blir ikke storsulten etter å ha trent cardio. Spiser som normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

...Men, om målet er å gå ned i midjemål, tør jeg påstå at å løfte vekter er uendelig bedre, lettere, og kjappere?
For det første - en liter muskler veier mye mer enn en liter fett. Omtrent dobbelt så mye, mener jeg å huske - du kan altså gå OPP i vekt, men se strammere og tynnere ut, dersom du trener styrke regelmessig. Musklene spiser dessuten store mengder kalorier (ikke bare under trening, men hele tiden), så du kan kose deg mer med maten uten at det synes - så sant du spiser sunt, da. 

Når det gjelder kardiovaskulær aktivitet, brenner det kalorier som et lite helvete, det stemmer - men forskningen jeg har lest viser at man umiddelbart etterpå vil være storsulten, og de færreste har viljestyrke til å stå imot. De fleste vil enten spise tilbake joggeturens brente kalorier, eller være miserable resten av dagen. Klart, noen får det til, men hvorfor lide sånn når styrketrening er langt mer effektivt i lengden? Dessuten har jeg lest at HIIT utløser adrenalin, som hindrer kroppen i å brenne fett. Du brenner bare karbohydrater, og etterpå har du ekstra lyst på søtt og usunt. 

Økt muskelmasse vil øke grunnforbrenningen, så du vil altså forbrenne flere kalorier enn om du har mindre muskelmasse.

Men det er maten som egentlig gjør hovedutslaget. Mengden kalorier du inntar er mye mer effektivt å regulere, enn å prøve å øke forbrenningen på ulike måter.

Og som du påpeker, forbrenning av kalorier ved trening kan gjøre deg mer sulten. Det er nok individuelt.

Nei, HIIT og adrenalin hindrer ikke kroppen i å forbrenne fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (Akkurat nå):

Jeg holder meg i hvert fall slank av at jeg trener cardio. Av styrke gjør jeg kun knebøy og noen mageøvelser. Har derfor litt markert mage. Akkurat nå ikke like mye som vanlig pga jeg gikk opp i vekt, men det hadde ikke med hvilken trening å gjøre. Når jeg har gått med 3-4 kg vil magen være ganske markert igjen. Ser ikke poenget i å bruke mer tid på styrke enn jeg gjør for jeg hater det. Man må jo trene det man holder ut med. 

Jeg blir ikke storsulten etter å ha trent cardio. Spiser som normalt. 

Du holder deg slank fordi du inntar færre kalorier enn du forbrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kardio hjeper meg å komme i kaloriunderskudd. 

Jeg opplever ikke økt apetitt av det. Jeg driver både med HIIT, tempotrening, langturer, osv, og ingen av delene utløser økt apetitt. Svømming, derimot, DET blir jeg helt forferdelig sulten av.. Men løping, aldri. 

Anonymkode: 4e1ee...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar det bare koker ned til at vi har forskjellige kropper, da.
Jeg er en sånn som lett kan trene styrke i to timer, og så må jeg gi meg fordi jeg vet jeg burde, ikke fordi jeg har lyst. Kroppen min responderer ekstremt bra på det. Men hvis jeg prøver meg på bare en halvtime cardio, uansett sort, da kjeder jeg meg halvdævv i løpet av kort tid. 
Får også lett migrene av mye cardio, og rare vondter jeg ikke får av styrke. Synes dessuten godissuget er nært uutholderlig etterpå, men med styrke har jeg bare lyst på mer av vanlig, sunn mat.

...Og jeg er ikke noen slags amazone-kvinne, heller. Jeg er medium på alle vis, bortsett fra at jeg begynner å bli jævlig sterk :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (10 minutter siden):

Du holder deg slank fordi du inntar færre kalorier enn du forbrenner.

Jeg vet det? Jeg påsto ikke noe annet. Treningen er en del av "hva jeg forbrenner". Det kommer ikke av seg selv for jeg elsker mat og kan også overspise og trøstespise. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at vektnedgang er 90% hva man trykker  inn i seg og 10% trening og da samme hva man trener

Endret av Enmanelskeråhate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (7 timer siden):

Tenker at vektnedgang er 90% hva man trykker  inn i seg og 10% trening og da samme hva man trener

Det er ikke det samme hva man trener. Men ja, kostholdet er viktigst når det kommer til vektnedgang. Dog hjelper styrke en hel del. 

Anonymkode: 725de...288

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke det samme hva man trener. Men ja, kostholdet er viktigst når det kommer til vektnedgang. Dog hjelper styrke en hel del. 

Anonymkode: 725de...288

Styrke og kardio er begge veldig gode treningsformer og særlig kombinert ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening har lite med vektnedgang å gjøre egentlig. Fokuser heller på kostholdet. Tren det du trives med:) Personlig blir jeg mer sulten av styrketrening. Særlig godtesug.

Anonymkode: ebe4d...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cardio holder meg slank fordi:

AnonymBruker skrev (På 20.12.2022 den 14.14):

Dette er det helt motsatte av hva jeg, og mange andre løpere, opplever. Etter en lang økt så forsvinner matlysten totalt. Den kommer tilbake etter hvert, men i flere timer etterpå så er jeg helt uinteressert i mat. Må nærmest minne meg på å spise. Therese Falk som er ultraløper sa det samme i et intervju da hun hadde deltatt i et 24-timers løp. Hun hadde ikke matlyst på mange dager etterpå. 

Jeg vet at øktene i seg selv ikke forbrenner så vanvittig mye, men den effekten etterpå er høyst reell. Jeg har deltatt i flere løp (ikke ultra), og absolutt alle deltakerne som presterer over middels er tynne personer. Ironisk nok så er vi løpere ikke så opptatt av kalorier og "micronutrients" og sånn. Opplever at det er mye mer fokus på det i andre treningsgrener. Vi holder oss tynne med løpingen, og spiser det vi vil. Men løpingen i seg selv gjør at vi ikke har lyst til å overspise. 

Anonymkode: 17680...ab3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Cardio holder meg slank fordi:

Dette er det helt motsatte av hva jeg, og mange andre løpere, opplever. Etter en lang økt så forsvinner matlysten totalt. Den kommer tilbake etter hvert, men i flere timer etterpå så er jeg helt uinteressert i mat. Må nærmest minne meg på å spise. Therese Falk som er ultraløper sa det samme i et intervju da hun hadde deltatt i et 24-timers løp. Hun hadde ikke matlyst på mange dager etterpå. 

Jeg vet at øktene i seg selv ikke forbrenner så vanvittig mye, men den effekten etterpå er høyst reell. Jeg har deltatt i flere løp (ikke ultra), og absolutt alle deltakerne som presterer over middels er tynne personer. Ironisk nok så er vi løpere ikke så opptatt av kalorier og "micronutrients" og sånn. Opplever at det er mye mer fokus på det i andre treningsgrener. Vi holder oss tynne med løpingen, og spiser det vi vil. Men løpingen i seg selv gjør at vi ikke har lyst til å overspise. 

Anonymkode: 17680...ab3

Det stemmer. Det er mye forskning på at høyintensitetstrening demper appetitten. Jeg løper mye, og er absolutt ikke skrubbsulten etter øktene mine. 

Ellers tenker jeg at det først og fremst er viktig at man finner en treningsform man trives med om man ønsker å gå ned i vekt eller være mer aktiv. Skulle jeg trent styrke i stedet for løping hadde jeg mistrivdes mye med treningen. Begge deler er viktig for helsa, men om man skal opprettholde noe over tid må det være noe man faktisk liker å gjøre.

At TS har gått ned mer i vekt av styrketrening enn cardio bli anekdotisk. Jeg trente i all hovedsak cardio da jeg gikk jeg i vekt, det betyr ikke at jeg ikke skjønner at styrketrening er mer effektivt for andre. 

Anonymkode: cf6e6...45c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2022 den 14.14):

Hva tenker dere?

Tenker at for kortvarig vektnedgang, feks for å passe inn i et klesplagg for en dag, så er «kardio» og lavere kaloriinntak suverent.

For en varig reduksjon av kroppsfett, så ville jeg basert treningen med klar hovedvekt på styrketrening med en mindre andel kardio (mest grunnet helsefordelene utover vekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For min del så er cardio apetittdempende.

Anonymkode: 644df...d60

Det samme merker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...